_Viimeinen_ Nouseeko yllesi kuu, Vai peilinpala joka onttoutesi heijastaa? Syötkö sen minkä eteesi kannoin, Veljen joka ei enää anellut? Tuleeko tuuli mukanasi pysähtyneeseen rantaan, Katsomaan kauriin kuolemaa? Painaako vielä jalkasi jäljen kovaan santaan, Siihen kerran valloitettuun rantaan? Vieläkö puu lehtensä hylkää, kuolemaa pelkää, Se hopeinen sirpale maassa? Hukkuuko juuret mustaan multaan, Jonka veri ruokkinut on? Kertooko se vanhaa tarinaa, Vai uudenko veistää oksillaan? Minä seison pakkasessa; Sinä hukut vanhaan maisemaan. Lumi tanssii riutuvassa, Pystyyn kuolleen metsän varjossa. Kosketti sun kätes kaurista, Repi lihaa, ruhon sielusta. Pilvet on hiljaa, Ei matka raskaana jatka - taipumatta. Nousee sarvet kohti hopeista, Se niitä kumartaa, niiaa juurillaan. Sinen sisästä lentää, siivettä haroo, Epätoivon kalpea purema. Ilta huokaa, yöksi vaihtaa kaapuaan. Tähdet pilven takaa vaikertaa. Lähes tuiskuun hukkuu sanat tummat: ”Ei huomisen paiste minuun koske”. Minä seison haudan reunalla; Sinä pohjalla seppelettä halaat. Suvun viimeinen - musta lammas Juuret poikki leikkaa, Kääntyy ja talveen sukeltaa. Siinä oli pieni tarina elämästä: suvusta, yhteiskunnasta, valtiosta, uskonnosta, niiden sokeudesta sekä luonnosta. Kertokaa mitä piditte. "Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!"
-leka
K100#3 |
hienoa!!!!! mutta minkäkhän vertauskuva se on se kauris...liekö joku henk koht symbolinen merkitys... Onhan siihen syynsä. Kyseessähän on kovin perinteikäs uhrilahja ja syntipukki. Se on vuoden ensimmäinen horoskooppi ja se kuvastaa tavallaan alkua ja uutta mahdollisuutta, joka valutetaan hukkaan. Toisaalta se on myös vuoden viimeinen, ja sillä on lopun merkitystä minun päässäni. Kauris on vanhan loppu ja uuden alku samassa kuoressa. Kauris uhrataan jotta vanha ei muuttuisi. Toisaalta se on kertojalle (mustalle lampaalle) muutos ja askel jonnekin uuteen. Lisäksi itse olen kauris ja se on ylipäätään kivan kuuloinen sana soinniltaan. "Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!"
-leka
K100#3 |