oo-p 10.06.2006 01:56:59 | |
---|
Tulipa vaan mieleen, kun täällä näkyy aika paljon noita lyriikoita otsikolla "eka sanoitukseni" tms. niin minkähän ikäisenä olette kirjoitelleet ekan kerran jotakin "lyyristä", ja mistä asti olette sitä aktiivisesti harrastaneet? Itse olen kirjoittanut "eka biisini" joskus n. 7 vuoden iässä, eli uskoisin että aika nuorena (kirjoittamaan/lukemaan opin n.6 v.), ja suunnilleen 8 vuotiaasta olen kirjoitellut enemmänkin, eli aika pitkään. Entäpä te? Terve, ja kiitos kaloista! |
Sistis 10.06.2006 12:01:04 | |
---|
Itse opin lukemaan ja kirjoittamaan nelivuotiaana. Ensimmäiset biisintekstit taisin tehdä about 6-vuotiaana. Ne olivat jotain marssilauluja; tuohon aikaan televisiossa pyöri SAInt -niminen visailuohjelma, jonka johdosta minusta tuli hirveä militaristi. Noh, se jäi sitten siihen... Joskus 10-vuotiaana tein muutaman biisin tekstin. Ne ovat vielä osittain tallellakin. Ei niitä nyt minään järjen riemuvoittona voi pitää, mutta "tulipahan tehtyä". Joskus yläaste-aikana aloimme kaverin kanssa harrastaa tunnettujen lauluntekstien muuttamista. Se oli ehkä lähtölaukaus tälle sanoitus-"uralle". Ensimmäisen levytetyn tekstini kirjoitin 15-16 -vuotiaana. Se päätyi 9-luokkien jokavuotiselle kasetille. Seuraavat tekstini kirjoitin lukiossa. Lukion II-vuosikurssilla musiikin opiskelijat tekivät oman musikaalin (jokavuotinen perinne). Sinne tuli tehtyä tekstit kahteen biisiin. Toinen oli huumorisanoitus, ja toinen taas erääseen kohtaukseen tarvittu maailmanparannus-biisi, jonka tein kaverini kanssa. Teimme tekstistä tahallaan ylikornin ja oikeasti meidän makuumme järkyttävän huonon. Muutamat tytöt sitten kehuivatkin tekstiä "uskomattoman ihanaksi". Siinä katosi taas usko suomalaiseen lyriikkaan. Nykyinen bändi muotoutui muotoonsa tuossa lukion loppupuolella. Ensimmäiset tekstit sille tuli tehtyä niihin aikoihin. Toden teolla aloin harrastaa tekstittämistä vasta lähdettyäni opiskelemaan (20-vuotiaana, armeijan jälkeen). Silloin bändimme alkoi toden teolla tehdä omia biisejä, joihin tarvittiin tekstejä. Lisäksi opiskeluaikana tein teekkari-laulukirjaan yhden tekstin. Lisäksi teekkareiden juomalaulukilvassa tuli näillä "koomisilla" muunnetut-sanat -lauluilla kerättyä jonkinlaista menestystäkin (2 pulloa kirkasta)... |
Jani The Rock 10.06.2006 12:08:24 | |
---|
Kai sitä jo kersana tuli jotain värssyjä tehtyä, mutta ekan ihan oikean sanoituksen tein varmaan joskus 13-vuotiaana. 16-17 -vuotiaana syntyi sitten jo paljon levyille päätyneitä tekstejä. The road never ends for me, kid. |
Blasphemer 11.06.2006 12:19:32 (muokattu 11.06.2006 12:24:55) | |
---|
Olisinkohan aloittanut noin 12 vuoden kypsässä iässä. Eli sellaiset 12 vuotta on kirjoiteltu. Ensimmäiset sanoitukseni olivat muuten nimeltään "Feel the Hell" :D Kertoivat keskiaikaisessa kellarivankilassa olevan miehen mielenliikkeistä kettingeissä. Onneksi tuosta vaiheesta on jo päässyt eroon. "The new world is here to wipe out our lives The new world we can't survive The new world left God in everything and everyone The new world does not include us" -Peter Tägtgren- |
Guitarwall 11.06.2006 22:46:27 | |
---|
Joskus yläasteella taisin aloitella. Kauheaa tuubaahan päästä silloin vielä tuli, onneksi voi rehellisesti sanoa tekstien parantuneen hieman tässä vuosien saatossa. Itse en kyllä miellä sitä runoiluksi, vaan ihan puhtaasti sanoittamiseksi. Musiikki kulkee kuitenkin edellä. I am he, the bornless one, the fallen angel watching you... |
Synastikki 12.06.2006 10:54:57 | |
---|
mulla ensimmäiset tuotokset on jostain 7.luokalta... aika kauheeta kuraa... siitä sävellys(tai sähellys)puolesta puhumattakaan... 3 soinnun hevi toimii aina bassosävelen mukaisen melodian kanssa :D ja sit ku sanat on sellasta kaikki kuolee ja tikkaria nuolee humppaa enklanniksi niin kyllä on hitti kasassa :D Hevihaarukka! ,,/ |
Betsy 13.06.2006 18:29:18 | |
---|
Joskus ala-asteen loppupuolella, taisi olla kutosluokalla. Sanoitukset käsittelivät lähinnä ihmissuhdesotkuja (joista ei minulla kyllä kokemusta erityisemmin ollut). Lähinnä jotain "Rakastin sinua niin paljon, mutta sydämeni särjit, enää itken ikävää" tyylistä. :D Die with your boots on. |
Jani The Rock 13.06.2006 18:31:57 | |
---|
Lähinnä jotain "Rakastin sinua niin paljon, mutta sydämeni särjit, enää itken ikävää" tyylistä. :D Alotit siis urasi iskelmien tekstittäjänä? ;) The road never ends for me, kid. |
Betsy 13.06.2006 18:33:41 | |
---|
Käytännössä juu :D Die with your boots on. |
oo-p 13.06.2006 23:06:50 | |
---|
Lähinnä jotain "Rakastin sinua niin paljon, mutta sydämeni särjit, enää itken ikävää" tyylistä. :D Tuommoisilla sanoilla pärjää jo Porissa vallan mainiosti. Terve, ja kiitos kaloista! |
oo-p 14.06.2006 13:48:27 | |
---|
ja tässä vaiheessa voisin mainita että oma ensimmäinen sanoitus oli muistaakseni nimeltään "Rakkaus ei oo helppoaa", nimenomaan tuolla venytetyllä A:lla.. Hoh, voittekin vain arvailla miten loppubiisi menee.. :D Terve, ja kiitos kaloista! |
Betsy 14.06.2006 18:27:07 | |
---|
ja tässä vaiheessa voisin mainita että oma ensimmäinen sanoitus oli muistaakseni nimeltään "Rakkaus ei oo helppoaa", nimenomaan tuolla venytetyllä A:lla.. Hoh, voittekin vain arvailla miten loppubiisi menee.. :D *heh* Varmaan samalla linjalla. Tulikos siitä hittiä? ;) Die with your boots on. |
oo-p 14.06.2006 22:32:52 | |
---|
*heh* Varmaan samalla linjalla. Tulikos siitä hittiä? ;) nääh, ei siitä tullu... :/ Terve, ja kiitos kaloista! |
Synastikki 15.06.2006 14:23:30 | |
---|
epävirallisia sanoituksia on tullu keksittyä joskus ala-asteella kyllä kaverin kanssa mökillä... oli aika sanomapohjasta tekstiä ku hittibiisiki oli "Mä tamppaan mattoja" :D Hevihaarukka! ,,/ |
Betsy 15.06.2006 17:40:37 | |
---|
epävirallisia sanoituksia on tullu keksittyä joskus ala-asteella kyllä kaverin kanssa mökillä... oli aika sanomapohjasta tekstiä ku hittibiisiki oli "Mä tamppaan mattoja" :D Mut tossahan on ideaa :D Die with your boots on. |
Synastikki 15.06.2006 23:15:40 | |
---|
oli kyllä muun muassa sellasiaki biisejä ku "Se on mun" ja sit oli jotai mikä liitty lokkeihin ja siihen ku ne ulostaa päälle mut se on aika hyvin liuennut aivoista xD ja sitten oli koskaan valmistumaton biisi jonka ideana oli tyyppi joka voittaa lotossa ja pelkää ahneita sukulaisia, piilottaa lottokupongin, unohtaa mihin sen laittoi ja löytää sen n. 90 v. ja saa sydärin... elämän karuus on siis aina kiehtonut :D Hevihaarukka! ,,/ |
Betsy 16.06.2006 16:11:49 | |
---|
Noissa kaikissahan on jotain ideaa! :) Ainakin toi lokki-biisi ois aika mielenkiintosta kuultavaa... x) Die with your boots on. |
Keppis 16.06.2006 16:15:44 | |
---|
Varmaan samoihin aikoihin, kun opin kirjottaan niin rustasin jotain ja kysyin äidiltä, että onko tää hyvä. Ja tietenkin se oli! "Ei soiteta Paranoidia, nyt soitetaan heviä!"
http://www.mikseri.net/fobia |
Betsy 16.06.2006 16:17:45 | |
---|
Ja mä innoissani hoen tota "Siinähän on ideaa"... *heho* Mulla ne oli kyllä (alku-aikoina tehdyt sanoitukset) sellasta kunnon iskelmää... Mihin te muuten kirjottelette lyriikoita? Tyyliin tietokoneelle, johonkin vihkoon tms. Itse ainakin olen jo muutaman vihkon (A4) saanut täyteen erinäisiä raapustuksia. Die with your boots on. |
oo-p 16.06.2006 17:15:37 | |
---|
Ja mä innoissani hoen tota "Siinähän on ideaa"... *heho* Mulla ne oli kyllä (alku-aikoina tehdyt sanoitukset) sellasta kunnon iskelmää... Mihin te muuten kirjottelette lyriikoita? Tyyliin tietokoneelle, johonkin vihkoon tms. Itse ainakin olen jo muutaman vihkon (A4) saanut täyteen erinäisiä raapustuksia. AINA irtonaiselle A4 standardikopiopaperille, tai ehkä harvoin samankokoiselle ruutupaperille, ei ikinä tietokoneelle, silloin ei inspiraatio virtaa.. Terve, ja kiitos kaloista! |