Aihe: Elinikäinen jobi
1
Zarmo
30.03.2007 13:09:45

Hankalaa tämä biisien nimeäminen. Etenkin jos ei ole kertosäettä, eikä ensimmäinen rivikään tunnu luontevalta nimeltä. No tällainen tuli tällä kertaa. Vähän hiomista kaivannee vielä.

Sillon musta pitkä takki, sen kasvot peittää lakki
Sen ääni on syvä ja vakaa
Kun se puhuu niin sie kuuntelet, käskee niin sie tottelet
Sanat tulee kuin haudan takaa

Se antaa siulle valokuvan ja toimimiseen luvan
Hae lisäohjeet toimistosta
Tapaat siellä yhden lutkan, se antaa siulle mutkan
Ja alkuosan palkkiosta

Takapihalta haet auton, se on hajuton ja mauton
Ei kukaan sitä tunnista
Siellä sisällä on kartta, tutki sitä tarkkaan
Ja noudata ohjeita

Sillon univormu yllä, mutta tunnistat sen kyllä
Älä siitä huolehdi
Lipas tyhjäks selkään niin ei jää epäselvää
Ja sitten katoot nopeesti

Kun oot homman hoitanut se kättelee sinut
Ja antaa paksun kirjekuoren
Älä soita miulle, mie kyllä soitan siulle
Kun on aika keikan uuden

Jos sanot: tahdon lopettaa, se päätänsä pudistaa
Tää on jobi elinikäinen
Tästä firmasta poistutaan hautaan ainoastaan
Kyllähän sie tajuat sen
Likainen kokolattiamatto.
Vapinamonologeja
leka
30.03.2007 18:26:32
Tappaa talossa ja puutarhassa. Hyvää matskua.
JCM
30.03.2007 18:42:14

On kyllä hieno laulu!
oo-p
30.03.2007 19:09:31

Mukavan olonen ralli. Nuo "sie-mie" -termit vähän häiritsi, mutta ei kai niin paljon, että se ihan hirveästi haittaisi.

Mukavaa kun löytyy juonikin, se on usein plussaa. Ainakin tässä tapauksessa.

Riimittelyä voisi ehkä jopa vähän vähentää(?), ei kai kaiken tarvi rimmata, tulee helposti muuten semmonen rautalangasta väännetty olo, mutta aika jouhevaa tekstiä noin muuten. Kelposuoritus.
Terve, ja kiitos kaloista!
Zarmo
31.03.2007 01:04:58

Mie oon Etälä-Karjalasta lähtien, siellä puhutaan mie ja sie. Emmie ala tohon mä ja sä -kieleen taipumaan.

Riimiä alkoi pukkaamaan, jotein tein sitten vaihteeksi tiukemmin riimitetyn pätkän (no onhan tuossa paljon löysääkin), vaikka oikeastaan moinen sopii ehkä paremmin reippaisiin ralleihin ja tämän olisi tarkoitus olla tunnelmaltaan vähän painostavampi. Jotenkin tykkään, että jos alkaa jollain tyylillä, niin koko biisi sitten samaa. Vaikka vois kyllä kokeilla sotkemistakin. Vaikka kertosäkeeseen riimit, mutta säkeistöihin ei, tai jotain. Vaikutelmia niillä saa luotua. Mutta joo, riimien käytöstä ja käyttämättä jättämisestä ja mitan tarkkuudesta ynnä muusta voisi kyllä jauhaa tuolla jossain muualla.
Vapinamonologeja
markkuliini
31.03.2007 08:45:26

Mie oon Etälä-Karjalasta lähtien, siellä puhutaan mie ja sie. Emmie ala tohon mä ja sä -kieleen taipumaan.

Riimiä alkoi pukkaamaan, jotein tein sitten vaihteeksi tiukemmin riimitetyn pätkän (no onhan tuossa paljon löysääkin), vaikka oikeastaan moinen sopii ehkä paremmin reippaisiin ralleihin ja tämän olisi tarkoitus olla tunnelmaltaan vähän painostavampi. Jotenkin tykkään, että jos alkaa jollain tyylillä, niin koko biisi sitten samaa. Vaikka vois kyllä kokeilla sotkemistakin. Vaikka kertosäkeeseen riimit, mutta säkeistöihin ei, tai jotain. Vaikutelmia niillä saa luotua. Mutta joo, riimien käytöstä ja käyttämättä jättämisestä ja mitan tarkkuudesta ynnä muusta voisi kyllä jauhaa tuolla jossain muualla.

Voisithan sinä ihan yhtä hyvin käyttää vaikka sinä/minä-muotoja. Tuosta sie/mie:stä tulee vähän outo fiilis, kun olet kuitenkin "taipunut" käyttämään omaan korvaani kaupunkilaiskieleltä kuulostavia Lipas tyhjäks tai Ja sitten katoot nopeesti.
Myös sana 'jobi' mielestäni riitelee tuon mie/sien kanssa. Ja ehkä hieman tuo "sanat tulee" (eikä "sanat tulevat"). Ongelma mielestäni poistuisi jos käyttäisi minä/sinä tai mä/sä-muotoa, jolloin lukija ei kiinnittäisi noihin pieniin oikomisiin ollenkaan huomiota.
Rakentavasti täältä tähän.
markkuliini
31.03.2007 08:54:19

On ihan hyvä että kappaleen osat tosiaan ovat hieman toisistaan poikkeavia riimirakenteeltaan. (Jos siis haluaa selvän säkeistö/kertosäe-rakenteen) Kuulija/lukija vaistoaa osien vaihdot selkeämmin ja osien välille saadaan selvempi dynamiikka ja draaman kaari rakentuu helpommin. Ei silti että olisi jotenkin väärin tai kiellettyä kirjoittaa koko biisi samanlaisella riimirakenteella.
Tässähän kappaleessa näyttäisi olevan selkeä "balladi-rakenne" jossa sama osa toistuu aina vaan uudestaan, (niinkuin esim. J.Karjalaisen monissa biiseissä esim. Verinen mies.) Mutta jos tuon tekstin koettaa säveltää säkeistö/kertosäe-rakenteseen niin siitä voi tulle helposti jankkaava.
Zarmo
31.03.2007 11:24:44

Kyllä esim. Lappeenrantakin on ihan kaupunki, vaikka siellä puhutaan mie-sie -kieltä. Väittävät samaa jopa Imatrasta :D
Vapinamonologeja
JCM
31.03.2007 13:09:15

Mie ja sie kyllä tässä toimii mun mielestä täydellisesti.

Zarmo
31.03.2007 19:23:34 (muokattu 31.03.2007 19:24:56)

Mie ja sie kyllä tässä toimii mun mielestä täydellisesti.

Heh. Mie kyllä ymmärrän hyvin, että varmaan ne jonkun korvaan käy, mutta eipä tässä nyt suurta kansansuosiota tavoitellakaan. Viime aikoina on vaan tehnyt mieli kirjoittaa tekstit omalla puhekielillä, eikä sillä yleisemmällä mä-sä -kielellä, kun en sitä edes puhu.

edit: jobi pitäisi ehkä kirjoittaa p:llä tai vaihtaa esim "hommaksi"
Vapinamonologeja
markkuliini
01.04.2007 02:17:56 (muokattu 01.04.2007 02:19:28)

Kyllä esim. Lappeenrantakin on ihan kaupunki, vaikka siellä puhutaan mie-sie -kieltä. Väittävät samaa jopa Imatrasta :D

Ai jaa. No ei sitten mitään. Sori.

Edit: Ehkä yritin vaan peräänkuuluttaa sellaista tiettyä yhdenmukaisuutta, jota itse arvostan.
Robert
01.04.2007 21:20:34
Hyvät lyriikat, tykkäsin. Noi miesie-jutut oli ok, toivat omaperäisyyttä tuohon. Tuollainen synkeän humoristinen tarina persoonallisesti kerrottuna toimii.
Signature
Peter Spiegelmann
10.04.2007 21:43:50
Hyvä teksti, muuttaisin tuon:
Tapaat siellä yhden lutkan, se antaa siulle mutkan
Esimerkiksi muotoon:
Tapaat siellä yhden lutkan, se imee/nuolee siulta mutkan...

Leikki leikkinä. Aika kiva, todentuntuinen gangsterikuvaus.
"Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done." Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)