Tuomas 04.02.2008 12:17:56 | |
---|
mikä hemmetti huoneeseen ilmestyy ne on tursas, kela ja pikku myy kohta niiden seuraksi materialisoituu käkikello ja sen kanssa kukkuva puu irstaita miehiä sadetakeissa huutavat kuorossa minulle heissan ja jälkeensä matolle olkkarin saan zimbabwelaisen talkkarin sillä mulla on spontaani portaali spontaani portaali spontaani portaali sieltä tulee mitä vaan räävitön ääliö kirkuva japsi kenialainen aavikkolapsi matin ja tepon koira, tapsi saapuivat paikalle parhahaksi eduskuntatalo ja nesteen torni aku ja uniikki unikorni kirvesperseinen ammattihormi ilkosillaan oleva hermunen! voi perkele! spontaani portaali spontaani portaali spontaani portaali sieltä tulee mitä vaan spontaani portaali spontaani portaali spontaani portaali spontaani portaali viekää joku se pois täältä "No kyllähän se varmaan kismittää kun pieksen melkein kenet tahansa verbaalisesti ja muutenkin olen aina oikeassa, mutta enhän minä ole ainoa sellainen keskustelija." - nimim. Krice |
hemmo 04.02.2008 12:20:57 | |
---|
Tämä on sanoitus eikä runo. Niinkö Särö. Ne vaan poseeraa. Selvästi on levy-yhtiä vaan hakenut netin avulla nättejä poikia ja ostanut niille soittimet. Etenkin se komppiryhmä. |
Zarmo 04.02.2008 12:27:21 | |
---|
mikä hemmetti huoneeseen ilmestyy ne on tursas, kela ja pikku myy kohta niiden seuraksi materialisoituu käkikello ja sen kanssa kukkuva puu irstaita miehiä sadetakeissa huutavat kuorossa minulle heissan ja jälkeensä matolle olkkarin saan zimbabwelaisen talkkarin sillä mulla on räävitön ääliö kirkuva japsi kenialainen aavikkolapsi matin ja tepon koira, tapsi saapuivat paikalle parhahaksi eduskuntatalo ja nesteen torni aku ja uniikki unikorni kirvesperseinen ammattihormi ilkosillaan oleva hermunen! voi perkele! viekää joku se pois täältä Hermunen ja hormi ei oikein rimmaa. Voisikohan hermusen vaihtaa vaikka sandstormiin? Tiedätkö, se Daruden biisi. |
Tuomas 04.02.2008 12:28:54 | |
---|
Hermunen ja hormi ei oikein rimmaa. Voisikohan hermusen vaihtaa vaikka sandstormiin? Tiedätkö, se Daruden biisi. kir ves per sei nen am mat ti hor mi 10 tavua il ko sil laan o le va her mu nen 10 tavua sen on pakko olla oikein. "No kyllähän se varmaan kismittää kun pieksen melkein kenet tahansa verbaalisesti ja muutenkin olen aina oikeassa, mutta enhän minä ole ainoa sellainen keskustelija." - nimim. Krice |
Zarmo 04.02.2008 12:37:37 | |
---|
kir ves per sei nen am mat ti hor mi 10 tavua il ko sil laan o le va her mu nen 10 tavua sen on pakko olla oikein. Mutta kun se ei rimmaa. Sen sijaan Am mat ti hor mi Sand stor mi rimmaa mainiosti. Alkujaan saattaa hämätä sanojen erimittaisuus, mutta on huomattavaa, että kyseessä ovat yhdyssanat. Näin ollen on ihan ok, aloittaa riimi vasta siitä jälkimmäisestä sanasta, eli "hormi ja stormi". Näin ollen tavujen painotuksetkin sattuvat kohdalleen, koska yhdyssanassa paino on myös jälkimmäisen sanan ensimmäisellä tavulla. Sinänsä sanailet ihan nokkelasti, mutta suosittelisin tutustumista johonkin runousopin perusteokseen. Esim. Rafael Koskiniemen Yleinen runousoppi (1962) lienee aivan kelvollinen. Tai sitten klassisesti Aristotelesta. |
Tuomas 04.02.2008 12:41:19 | |
---|
Mutta kun se ei rimmaa. Sen sijaan Am mat ti hor mi Sand stor mi rimmaa mainiosti. Alkujaan saattaa hämätä sanojen erimittaisuus, mutta on huomattavaa, että kyseessä ovat yhdyssanat. Näin ollen on ihan ok, aloittaa riimi vasta siitä jälkimmäisestä sanasta, eli "hormi ja stormi". Näin ollen tavujen painotuksetkin sattuvat kohdalleen, koska yhdyssanassa paino on myös jälkimmäisen sanan ensimmäisellä tavulla. Sinänsä sanailet ihan nokkelasti, mutta suosittelisin tutustumista johonkin runousopin perusteokseen. Esim. Rafael Koskiniemen Yleinen runousoppi (1962) lienee aivan kelvollinen. Tai sitten klassisesti Aristotelesta. Totta puhut. Aluksi pohdin josko sanan vaihtaminen muuttaisi paljonkin sisältöä, mutta olet oikeassa: muoto on tärkeämpää kuin sisältö! Kiitän tästä, silmäni ovat avautuneet! Korjattu versio ko. säkeistöstä: Kun kello kaksitoista lyö kasvaa taivaalle tähtien vyö on kauneimmista kaunein tää yö kun sydän toista vasten lyö Parempi? Minun mielestäni ainakin. "No kyllähän se varmaan kismittää kun pieksen melkein kenet tahansa verbaalisesti ja muutenkin olen aina oikeassa, mutta enhän minä ole ainoa sellainen keskustelija." - nimim. Krice |
Zarmo 04.02.2008 12:50:20 (muokattu 04.02.2008 13:03:10) | |
---|
Totta puhut. Aluksi pohdin josko sanan vaihtaminen muuttaisi paljonkin sisältöä, mutta olet oikeassa: muoto on tärkeämpää kuin sisältö! Kiitän tästä, silmäni ovat avautuneet! Korjattu versio ko. säkeistöstä: Kun kello kaksitoista lyö kasvaa taivaalle tähtien vyö on kauneimmista kaunein tää yö kun sydän toista vasten lyö Parempi? Minun mielestäni ainakin. Nyt sait riimit kohdilleen, mutta unohdit ne tavumäärät. Tuossa toisella rivillä menee väkisinkin rytmi sekaisin ja kieli solmuun, tai sitten joutuu painottmaan sanoja luonnottomasti. Huomaatko: kel-lo, kak-si-, tois-ta : kaksi tavu per sana (tai siis neljä tuossa yhddyssanassa). Sen sijaan: tai-vaal-le, täh-ti-en: kolme tavua. Voit helposti testata sanojen rytmiikkaa läiskyttämällä voimallisesti vuorokäsin polviasi samalla, kun lausut tekstiä. Jos aloitat vaikkapa vasemmasta jalasta, tulisi jokaisen sanan ensimmäisen tavan osua samalla polvelle. (tästä muuten tulee nimitys "kaksipolvinen trokee"). Tuollaiset yhden tavun sanat rivien alussa voi hätätilassa sivuuttaa. Pystyvä säveltäjä voi sijoittaa ne ns. kohotahdille, eli tavallaan edellisen rivin loppuun. |
Tuomas 04.02.2008 12:53:15 | |
---|
Nyt sait riimit kohdilleen, mutta unohdit ne tavumäärät. Tuossa toisella rivillä menee väkisinkin rytmi sekaisin ja kieli solmuun, tai sitten joutuu painottmaan sanoja luonnottomasti. Huomaatko: kel-lo, kak-si-, tois-ta : kaksi tavu per sana (tai siis neljä tuossa yhddyssanassa). Sen sijaan: tai-vaal-le, täh-ti-en: kolme tavua. Voit helposti testata sanojen rytmiikkaa läiskyttämällä voimallisesti vuorokäsin polviasi. Jos aloitat vaikkapa vasemmasta jalasta, tulisi jokaisen sanan ensimmäisen tavan osua samalla polvelle. (tästä muuten tulee nimitys "kaksipolvinen trokee"). Tuollaiset yhden tavun sanat rivien alussa voi hätätilassa sivuuttaa. Pystyvä säveltäjä voi sijoittaa ne ns. kohotahdille, eli tavallaan edellisen rivin loppuun. Mutta kun tämä on valssi. Eikö se silloin mene yks kaks kol - kaks kaks kol - kol kaks kol - nel kaks kol? "No kyllähän se varmaan kismittää kun pieksen melkein kenet tahansa verbaalisesti ja muutenkin olen aina oikeassa, mutta enhän minä ole ainoa sellainen keskustelija." - nimim. Krice |
Zarmo 04.02.2008 12:57:33 (muokattu 04.02.2008 12:59:04) | |
---|
Mutta kun tämä on valssi. Eikö se silloin mene yks kaks kol - kaks kaks kol - kol kaks kol - nel kaks kol? No mutta eihän ne muut rivit olleet valssia? Ei kesken kappaleen voi vaihtaa valssiksi. Onko sellaista muka kuunaan kuultu? |
Tuomas 04.02.2008 13:00:53 | |
---|
No mutta eihän ne muut rivit olleet valssia? Ei kesken kappaleen voi vaihtaa valssiksi. Onko sellaista muka kuunaan kuultu? Aivan totta. Siirrän nyt tämän tekstin takaisin pöytälaatikkoon ja palaan uuden muotoonkirjoitetun tekstin kanssa. "No kyllähän se varmaan kismittää kun pieksen melkein kenet tahansa verbaalisesti ja muutenkin olen aina oikeassa, mutta enhän minä ole ainoa sellainen keskustelija." - nimim. Krice |