Aihe: Suudellaan suulle 1 2 | |
---|---|
![]() 14.03.2008 09:12:00 (muokattu 14.03.2008 10:27:04) | |
Pitkästä aikaa minusta irtosi jotakin. Olisin kiitollinen kommenteista :) Rakkaus on sokea, kuuro ja kärsivällinen Se voi olla nopea, alkaa ja loppua leikiten Ollaan ihan hiljaa, ettei kukaan kuule Ollaan ihan hiljaa ja suudellaan suulle nyt on kaikki sallittua koske mua niin kosken sua nyt annetaan sen tapahtua Rakkaus on tunteena, vahva ja kaunispiirteinen Se saa olla vaikea, muttei näin yksipuolinen Ollaan ihan hiljaa, ettei kukaan kuule ollaan ihan hiljaa ja suudellaan suulle nyt on kaikki sallittua koske mua niin kosken sua nyt annetaan sen tapahtua nyt annetaan sen tapahtua Tämä yö on liian lyhyt tämä yö on liian lyhyt ja aamulla olet lähtenyt mä hellin ihan hiljaa ihan hiljaa, ihan hiljaa ihan hiljaa salassa mun rakkautta Ollaan ihan hiljaa, ettei kukaan kuule ollaan ihan hiljaa ja suudellaan suulle. mörrimöykkytyttökökkö | |
![]() 14.03.2008 13:47:35 | |
Hmm..uusia sieni-lauluja, hyvä! ;) Täytys kuulla kokonaisuus, sulla on aina siellä sävelpuolella niin paljon lyriikkaa tukevia juttuja (niinku pitää ollakin) että pelkän tekstin pohjalta ei saa koko kuvaa..! Mutta hyvää sekä perinteikästä seitikki-laulujuttua. Kevät tulee, ja tuotteliaisuus lisääntyy! 8) Lisää tekstiä odotellessa... Kyä sä oikee singer-songwriter oot! (mielipide kettun)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 14.03.2008 22:39:45 (muokattu 14.03.2008 22:47:25) | |
Sanoitustekniikka ontuu jo rytminkin osalta. Ehdotus: "Rakkaus on sokea, kuuro, kärsivällinen. Se voi olla nopea, alku, loppu, leikki sen." Tätä tarkoitan esim. rytmin osalta sanoituksesi ensi säkeistöstä alkaen. :) | |
![]() 15.03.2008 01:40:24 (muokattu 15.03.2008 01:48:57) | |
Sanoitustekniikka ontuu jo rytminkin osalta. Ehdotus: "Rakkaus on sokea, kuuro, kärsivällinen. Se voi olla nopea, alku, loppu, leikki sen." Tätä tarkoitan esim. rytmin osalta sanoituksesi ensi säkeistöstä alkaen. :) Anteeks, jos en nyt ihan ymmärrä.. mutta, sun mielestä joka rivin pitäisi olla siis 7 tavua? Mitäs ihmeen järkeä siinä sitten olisi? Jos haluaisin kirjoittaa runon, voisin kirjoittaa noin. Muttakun mä satun tekemään laululyriikkaa. Mä en nyt kyllä millään ymmärrä, mitä tarkoitat kun sanot että rytmi ontuu alusta asti?? edit. siis sano nyt, jos olen ymmärtänyt asian väärin. Mä nimittäin olen ymmärtänyt, että säkeistössä olevian rivien eli fraasien ei tarvitse olla keskenään "saman pituisia", mutta tärkeää musiikin kannalta olisi, että esim. A-osat täsmäävät keskenään tavutusten osilta. Voitko valaista? Voiko joku valaista? mörrimöykkytyttökökkö | |
![]() 15.03.2008 02:19:15 | |
Sanoitustekniikka ontuu jo rytminkin osalta. Ontuuko esim. tämä? "Sä olet helmi kuuman maan - Ramona milloin sut taas omakseni saan - Ramona Mä annoin sulle kympin vain ja kanssas hetken tanssia mä sain unelmien tangotyttönen - Ramona Ei sun mukaan ehdi kukaan - Ramona silloin kun sä innostut - Ramona Ei sua voi kiinni pitää ei sulle mahda mitään unelmien tangotyttönen - Ramona Sun silmäs hehkuu tummaa tulta - Ramona sä veit melkein järjen multa - Ramona Sä ammuit rakkauden nuolen suoraan läpi mun sydämen unelmien tangotyttönen - Ramona" Tai tämä? "Tänä yönä sataa suolaa kuin unta valkeaa Koko kaupunki jahtaa telkkarista huulipunamurhaajaa Vain Pollen potku -baarissa me juhlaa jatketaan Läpi savun ja humun keskikaljaa pöytiin kannetaan Elämä on kurja lohko avaruuden laitamilla Elämä on kissanhiekkaa arjen pesuvadissa Mä sanon sulle: "Kuule, kyllä täällä tylsää ois jos ei jokainen meistä joskus räjäyttäisi likaa pois" Siis pyyhi kyyneleet nuo, laula ja juo Kyllä meillekin voipallon elämä tuo Siis pyyhi kyyneleet nuo, laula ja juo Kyllä meillekin voipallon elämä tuo Moni elää täällä niin yksin, et heidät täytyisi kukittaa Heidät täytyisi lyödä saveen tai kultaan upottaa Me kaksi toisemme löydettiin, me saatiin maailman syrjästä kii Siis on turhaa turhaa beibi sortua kyyneliin Siis pyyhi kyyneleet nuo... Tänä yönä sataa suolaa kuin unta valkeaa ja hiilestä veistetyt pilvet yli kaupungin matkustaa Ja Pollen potku -baarissa keskikaljaan kaadutaan Lasiseen lentokoneeseen yhä uudestaan noustaan Sä oot made in taivas beibi, sä oot pullo hunajaa Huomenna on päivä uus ja tänään juhlitaan Siis pyyhi kyyneleet nuo..." Minusta nuo ovat hyviä esimerkkejä teksteistä eräiltä Suomen arvostetuimmilta lauluntekijöiltä. Siis teksteistä joiden tavutus ei ole koko ajan tasaista edes saman säkeistön sisällä. Teksteistä joiden rytmitys ei ole aivan itsestäänselvää jos ne lukee kappaletta muuten tuntematta. Ja onpa Ramonassa jopa ei rimmaava rivipari "kauneusvirheenä". Silti molemmat toimivat kappaleina pienen tavujen tiivistämisen/melodian muuntelun tms. ansiosta. ...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi... | |
![]() 15.03.2008 02:32:05 | |
Ehdotus: "Rakkaus on sokea, kuuro, kärsivällinen. Se voi olla nopea, alku, loppu, leikki sen." Jos nyt väkisin haluaisi tavut menemään tasan, niin mielestäni tuo ehdotuksesi on sisällöltään hämärä. "Leikki sen" jää ainakin minulle aukeamatta, tai siitä tulee hieman tekotaiteellinen vivahde. Itse tekisin mielummin vaikka näin: "Rakkaus on sokea, kuuro, kärsivällinen. Se voi olla nopea, loppua kuin leikaten." Tämä ei toki poista ensimmäisen säkeistön pienen pientä ongelmaa, joka on mielestäni se että siinä kerrotaan kahdesta (tavallaan) vastakkaisesta rakkauden ominaisuudesta joista toinen ON ja toinen VOI OLLA. Se hieman vähentää minusta astelman tehoa. Itse tekisin lopulta näin pienen alukkeen vääräpainotuksen uhallakin. "Rakkaus voi olla sokea, kuuro, kärsivällinen. Rakkaus voi olla nopea, loppua kuin leikaten." Siinä mielestäni vastakkainasettelu on selkeämpi ...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi... | |
![]() 15.03.2008 07:52:49 (muokattu 15.03.2008 07:56:43) | |
Jos nyt väkisin haluaisi tavut menemään tasan, niin mielestäni tuo ehdotuksesi on sisällöltään hämärä. "Leikki sen" jää ainakin minulle aukeamatta, tai siitä tulee hieman tekotaiteellinen vivahde. Itse tekisin mielummin vaikka näin: "Rakkaus on sokea, kuuro, kärsivällinen. Se voi olla nopea, loppua kuin leikaten." Tämä ei toki poista ensimmäisen säkeistön pienen pientä ongelmaa, joka on mielestäni se että siinä kerrotaan kahdesta (tavallaan) vastakkaisesta rakkauden ominaisuudesta joista toinen ON ja toinen VOI OLLA. Se hieman vähentää minusta astelman tehoa. Itse tekisin lopulta näin pienen alukkeen vääräpainotuksen uhallakin. "Rakkaus voi olla sokea, kuuro, kärsivällinen. Rakkaus voi olla nopea, loppua kuin leikaten." Siinä mielestäni vastakkainasettelu on selkeämpi Toimii, toimii ja etenkin tuo eka versiosi mielestäni sävelellä vielä paremmin. :) | |
![]() 15.03.2008 08:09:20 (muokattu 15.03.2008 08:35:52) | |
Tuli muuten mieleeni iskelmälyriikasta, että osaltani ensimäinen lauluni eli sävellys ja sanoitus meni Reijo Taipaleelle v.1996. Treenasin tuota ennen ainakin kymmenen vuotta lauluntekoa ja tekstitystä. Jaakko Salo tarkasti tekstin tuolloin, kun tyrkytin sitä Warnerille. Hän korjasi vain pari lausetta tekstistäni todeten sitten, että muutoin uskottava ja OK. Olin syystäkin ylpeä. Iskelmälyriikkaa treenaan vieläkin, vaikka säveltäminen ja sovittaminen uskoakseni taittuu paremmin. Nyt on tekeillä demo Chrisse Johanssonin tekstiin. Yhteistyö on jo aiemmin saanut aikaan pari yhteistä biisiä äänitteeksi asti. Myös täällä Savonlinnassa minulla on ns. hovisanoittaja, joka osaa homman tyylikkäästi ja yhteistyötä tehdään. Näin ollen minua kiinnostaa kaikkien laululyyrikkojen tekstit. Jospa niistä löytyisi minullekin sopivaa materiaalia sävellettäviksi. Edit: Sanoisin vielä kaikille laululyriikan tekijöille, että opetelkaa nuotit aika-arvoineen. Homma helpottuu kummasti, jos ja kun muutoin sanoitustekniikka on kohillaan ja kehityy vain näin ollen lisää tekemällä. Itse olen ns. vanhan liiton mies näisssä tekstitysasioissa riimeineen ja loppusointuineen. Toki muutakin tekniikkaa voi käyttää, mutta taitava riimittely hyvän tarinankerronnan osalta vaatii mielestäni enemmän aivovoimistelua. | |
![]() 15.03.2008 09:35:12 | |
tää on hyvä. tästä välittyy tunne mikä on rokkenroll. kuuntelin sinun musiikkinäytteen ja se oli sitä mitä musiikin pitää olla, sanoja miltä tuntuu soitettuna. ! | |
![]() 15.03.2008 10:47:16 | |
Entäs jos on ns. totuus, että rakkaus ON sokea, kuuro ja kärsivällinen.. mutta voiko rakkaus olla yhtäaikaa nopea ja pitkä(/hidas).. Eli se VOI OLLA nopea. Ei se aina ole nopea...? Siksi ne niinku on eritavalla... mörrimöykkytyttökökkö | |
![]() 15.03.2008 12:57:31 | |
Itse kirjoittaisin vielä krran uudelleen, näin: Rakkaus voi olla sokea, kuuro ja kärsivällinen. Rakkaus voi olla nopea, loppua kuin leikaten. Ollaan ihan hiljaa, ettei kukaan kuule. Ollaan ihan hiljaa ja suudellaan suulle. Nyt on kaikki sallittua, koske mua niin kosken sua, annetaan sen tapahtua. Rakkaus voi olla tunteena, vahva ja kaunispiirteinen. Rakkaus saa olla vaikea, muttei näin yksipuolinen. Ollaan ihan hiljaa, ettei kukaan kuule Ollaan ihan hiljaa ja suudellaan suulle Nyt on kaikki sallittua, koske mua niin kosken sua, annetaan sen tapahtua, annetaan sen tapahtua. Tämä yö on liian lyhyt, tämä yö on liian lyhyt. Kun aamulla oot lähtenyt mä hellin ihan hiljaa ihan hiljaa, ihan hiljaa ihan hiljaa salassa mun rakkautta Ollaan ihan hiljaa, ettei kukaan kuule ollaan ihan hiljaa ja suudellaan suulle. Poistin 'nyt' sanan kertosäkeen jälkeisistä osista. Tavumäärät yhtenäistuivät, ja mun mielestä 'nyt' -sanan toisto ja käyttö vei siinä kohdassa muutenkin tehoa. 'Annetaan sen tapahtua' on mun mielestä voimakkaammin sanottu. Pikkujuttu, mutta parantaa hieman "flowta". Yhteinäistin ekan ja tokan säkeistön muodon. Mun mielestä varsinkin tällaisissa aiheissa liika "asia-on-näin"-kerronta voi olla turhan raskassoutuista ja saattaa aiheuttaa joissain lukijoissa torjumisreaktioita. Ehkä tuo "asia-voi-olla-näin" antaa kuulijalle hieman varaa valita hyväksyykö hän kirjoittajan esittämän asian, kun siitä ei sanota että "tämä on vain näin. Piste." Ja tuo jossittelu alleviivaa mun mielestä tuota tilannetta hyvin. Kaikki muu on epävarmaa paitsi tämä hetki. Varsinkin kun tuossa on löydettävissä tuollainen mahdollinen kolmiodraama: "Suudellaan suulle" (ehkä he ovat aiemmin suudelleet vain poskelle. Lauseen nostaminen kappaleen nimeksi tekee siitä merkittävämpää ja herättää heti ajatuksia. Ehkä ystävyys on muuttumassa vakavammaksi?) "Rakkaus ei saa olla yksipuolinen", "Ettei kukaan kuule" ja "Kun aamulla oot lähenyt". Kertoja olisi tässä tapauksessa se "toinen nainen" jonka luota mies lähtee aamulla normaalin elämänsä pariin ja nainen jää "hellimään hiljaa salassa rakkauttaan" ja miettimään kuitenkin että perkele "rakkaus ei saa olla yksipuolinen". Muutin c-osassa kolmannen rivin 'kun aamulla oot lähtenyt'-muotoon. Noin siihen ehkä tulisi sekeämpi tapahtumaketju, ja se on rytmisesti yhtenevä ekan ja tokan rivin kanssa vain muuttamalla 'olet'-sana 'oot'-sanaksi. Itse emmin pitkään voiko esim. sanoja 'sinä' ja 'sä' käyttää samassa tekstissä. Kyllä niitä esim. Heikki Salokin käyttää, enkä ollut edes huomannut sitä ennenkuin tarkistin asian, joten annoin itsellenikin luvan siihen. Saattaisin myös harkita "Tämä yö on liian lyhyt" muuttamista "Tämä yö oli liian lyhyt". Silloin tarinaan tulee ehkä paremmin liikettä, kun aika selvästi etenee jossain vaiheessa. Joskin siinä on ongelmana 'oli liian' kohdan kaksi perättäistä li-tavua, joka kuulostaa nopeammalla tempolla huonolta minun korvaan. Hitaammassa tempoissa ei niinkään. Mutta makuasioitahan nämä. Jos Seitikki olet itse sitä mieltä että menee huonompaan suuntaan niin pidä toki pääsi. Sinun tekstihän tämä on. Vaikea sanoa muuta rakentavaa ilman säveltä ja tulkintaa, ne ratkaisevat tällaisten kappaleiden kohdalla sen mihin suuntaan vaakakuppi itselläni heilahtaa. Mutta ei tämä minusta huono olisi hyvällä sävelellä ja tulkinnalla. En mä muuten olisi jaksanut viilatakaan. :) ...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi... | |
![]() 15.03.2008 13:16:12 | |
Markkuliini lienee sanoittanut aiemminkin, uskoisin? Lieneekö omia tekstejäsi julkaistu eri äänitteillä? | |
![]() 15.03.2008 13:33:50 | |
Markkuliini lienee sanoittanut aiemminkin, uskoisin? Lieneekö omia tekstejäsi julkaistu eri äänitteillä? Tekstejä on ikävä kyllä vain yksi julkaistu. Läheltä-piti-tilanteitahan ei lasketa. :) ...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi... | |
![]() 15.03.2008 18:58:25 | |
Kiitos Markkuliini noista viilauksistasi! Jotain sieltä ehkä poiminkin.. ja analysoit hienosti tekstiäni! Et pidä siitä, että nyt -sanaa toistetaan (okei, siinä kohdassa on ehdottomasti tehokkaampi ilman), mutta lisäsit kuitenkin rakkaus -sanoja.. Mä taas jotenkin diggasin itse siitä, ettei rakkaus -sanaa tule neljän rivin aikana kahta kertaa, kun rivit on kuitenkin rakennettu tarkoituksella niin, että se -sana viittaa suoraa rakkauteen, eikä vahingossa johonkin muuhun sanaan... Noh, mietin tätä.. "Suudellaan suulle" on myös mielestäni nimenä hyvä, antaa sille arvoituksellisemman merkityksen ja jättää paljon tulkinnanvaraa. Itsehän olen ollut Heikki Salonkin opissa ja jatkoa seuraa... kiitos neuvoistanne jne, yritän kehittyä tässä lajissa koko ajan :) mörrimöykkytyttökökkö | |
![]() 15.03.2008 19:48:05 | |
Itsehän olen ollut Heikki Salonkin opissa ja jatkoa seuraa... kiitos neuvoistanne jne, yritän kehittyä tässä lajissa koko ajan :) Uskon, että varmasti kehityt. :) | |
![]() 16.03.2008 18:27:55 (muokattu 16.03.2008 18:29:38) | |
Tekstejä on ikävä kyllä vain yksi julkaistu. Läheltä-piti-tilanteitahan ei lasketa. :) Ai täällä se monitoimimies taas ällistyttää. Hienoa Markkuliini, laitas lyriikkaa kehiin. Aiheesta: Taattua Seitikki laatua. 9+ Head for an eye | |
![]() 16.03.2008 18:32:42 | |
Tuli muuten mieleeni iskelmälyriikasta, että osaltani ensimäinen lauluni eli sävellys ja sanoitus meni Reijo Taipaleelle v.1996. Treenasin tuota ennen ainakin kymmenen vuotta lauluntekoa ja tekstitystä. Tuosta tuli mieleen, että olet varmasti pätevä ja ammattimainen biisin ja tekstinkin tekijä iskelmän saralla. Ja ehkä juuri se tässä teikäläisen ja muiden kommunikoinnissa mättää. Itse kuitenkin väittäisin, että iskelmä- ja pop/rocklyriikassa on vissi ero, vaikkakin yhtäläisyyksiä löytyy. Iskelmä on nykyään sisällöltään ja myös rakenteeltaan hyvin konservatiivista, kun taas rock-puolella ainakin toivoakseni vielä edes yritetään edes vähän olla kapinallisia ja koetetaan luoda jotakin uutta. Myönnän kyllä, että nykyään se mitä enimmäkseen radiossa soitetaan nuorisokanavilla, on aika lailla valmiiksi pureskeltua pullaa. Mutta siellä pinnan alla kuhisee ja aina silloin tällöin sieltä nousee jotakin tuoretta tavaraa. Mutta se miten kommentoit tällä palstalla muiden tekstejä, on mielestäni hetkittäin turhan jyrkkää. Ihan varmasti toinen puoli siitä on totta. Itsekin tiedän, että rytmi tekstissä on pirun tärkeää. Mutta hyvällä teorialla ja rakenteella ei koskaan voi korvata sisältöä. Ja pelkästään lukemalla ei voi päätellä miten teksti biisissä toimii. Ja kuten itsekin olet monesti maininnut, että olet vanhan koulukunnan miehiä (eikä siinä ole mitään väärää) mielestäni samalla tavallaan jääväät itsesi arvostelemasta tuoreemman koulukunnan tekijöitä. Siltikään en kirjoita tätä siksi, että tahtoisin sun lopettavan tänne kirjoittelun. Oikeastaan se tuo hyvää vipinää näihin ketjuihin. Ja toivon, että kukaan aloitteleva sydänvertaan vuodattava tekstintekijä ei lopeta turhan jyrkkien arvostelujen takia. Kritiikistä pitää aina ottaa opiksi. Antaa kaikkien ruusujen kuihtua... eiku kukkia Tuopilla suuhun sitä joka uskaltaa, minun sydäntäni koskaan koskettaa | |
![]() 16.03.2008 18:43:42 | |
Tuosta tuli mieleen, että olet varmasti pätevä ja ammattimainen biisin ja tekstinkin tekijä iskelmän saralla. Ja ehkä juuri se tässä teikäläisen ja muiden kommunikoinnissa mättää. Itse kuitenkin väittäisin, että iskelmä- ja pop/rocklyriikassa on vissi ero, vaikkakin yhtäläisyyksiä löytyy. Iskelmä on nykyään sisällöltään ja myös rakenteeltaan hyvin konservatiivista, kun taas rock-puolella ainakin toivoakseni vielä edes yritetään edes vähän olla kapinallisia ja koetetaan luoda jotakin uutta. Myönnän kyllä, että nykyään se mitä enimmäkseen radiossa soitetaan nuorisokanavilla, on aika lailla valmiiksi pureskeltua pullaa. Mutta siellä pinnan alla kuhisee ja aina silloin tällöin sieltä nousee jotakin tuoretta tavaraa. Mutta se miten kommentoit tällä palstalla muiden tekstejä, on mielestäni hetkittäin turhan jyrkkää. Ihan varmasti toinen puoli siitä on totta. Itsekin tiedän, että rytmi tekstissä on pirun tärkeää. Mutta hyvällä teorialla ja rakenteella ei koskaan voi korvata sisältöä. Ja pelkästään lukemalla ei voi päätellä miten teksti biisissä toimii. Ja kuten itsekin olet monesti maininnut, että olet vanhan koulukunnan miehiä (eikä siinä ole mitään väärää) mielestäni samalla tavallaan jääväät itsesi arvostelemasta tuoreemman koulukunnan tekijöitä. Siltikään en kirjoita tätä siksi, että tahtoisin sun lopettavan tänne kirjoittelun. Oikeastaan se tuo hyvää vipinää näihin ketjuihin. Ja toivon, että kukaan aloitteleva sydänvertaan vuodattava tekstintekijä ei lopeta turhan jyrkkien arvostelujen takia. Kritiikistä pitää aina ottaa opiksi. Antaa kaikkien ruusujen kuihtua... eiku kukkia No NYT se mitä mietin puettiin jo sanoiksi :D Eli tosiaankin iskelmäsanoitus ei kulje lähelläkään sitä mitä pop/rock sanoituksiin tulee. Melodia ja sanoma on huomattavasti tärkeämpää kuin se että onko sanat ja tavut mietitty täysin rytmilleen.... sanoja kuitenkin voi ja saakin venyttää. mitä olen lukenut kyseisen herran kommenteista olen tullut siihen johtopäätökseen että nyt väärä mies kommentoi vääriä sanoituksia ;) ja minäkin sanon tämän mitenkään väheksymättä ja ilman mitään negatiivisuutta. varmasti todella ammattimies omalla sarallaan, mutta rock on rock eikä iskelmää. | |
![]() 16.03.2008 21:45:49 (muokattu 16.03.2008 21:53:04) | |
Lukiessani eri sanoituksia näiltäkin palstoilta kritiikkiä kaipaavilta tekstittäjiltä, niin usein samalla mielessäni pikasävellän niitä. Huomatessani mahdollisia poikkeuksia ja eroja eri säkeistöissä tavujen ja lauseiden määrissä, joita mahdollinen laulaja ikään kuin joutuisi laulaessaan "parsimaan" tai mielestäni luonnottomasti venyttäen kasaan, niin totean tekstin kaipaavan korjausta tai hienosäätöä. Näin ollen aina tähdennänkin sanoittajille nuottien osaamisen tarvetta ja paasaan myös soljuvasta rytmiikasta oli sitten kyse mistä tahansa sanoja kaipaavan eri populäärimusiikin genreistä. Minulla on ollut ilo säveltää ammattimaisten ja osaavien sanoittajien tekstejä, joita ei juurikaan tarvi korjailla. | |
![]() 16.03.2008 23:16:52 | |
Lukiessani eri sanoituksia näiltäkin palstoilta kritiikkiä kaipaavilta tekstittäjiltä, niin usein samalla mielessäni pikasävellän niitä. Huomatessani mahdollisia poikkeuksia ja eroja eri säkeistöissä tavujen ja lauseiden määrissä, joita mahdollinen laulaja ikään kuin joutuisi laulaessaan "parsimaan" tai mielestäni luonnottomasti venyttäen kasaan, niin totean tekstin kaipaavan korjausta tai hienosäätöä. Näin ollen aina tähdennänkin sanoittajille nuottien osaamisen tarvetta ja paasaan myös soljuvasta rytmiikasta oli sitten kyse mistä tahansa sanoja kaipaavan eri populäärimusiikin genreistä. Minulla on ollut ilo säveltää ammattimaisten ja osaavien sanoittajien tekstejä, joita ei juurikaan tarvi korjailla. Selmo. Ehkäpä itse en ajatellut asiaa tuolta kantilta koska kuitenkin hyvin pitkälti sävellän omat sanoitukseni niin sovitan myöskin sanat sitten siinä jos jotain tarvitsee korjailla. Totta kai jos joku kirjoittaa vain klyriikoita niin täytyy vähän edes osata rytmittää mutta mutta.... Jos vain kirjoittaa runon mielessään että siitä laulukin tehdään niin helpompaa on sen rytmittäminen sitten säveltäjän kanssa. tämäkin vain minun nöyrä/tietämätön mielipiteeni... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)