![]() 21.02.2008 06:08:59 | |
---|---|
Jos tunnet, että näihin sanoihin voi tehdä sävelen, sähköpostiosoitteeni löytyy täältä. Olen jonkin verran saanut jo arvioita sanoituksesta. Kadulta toiseen Noin kauniiksi ei ole mua kukaan ennen puhunut, kerro mulle lisää, lisää haen jyvää keskeltä lauseen. Kun on kaksin lähekkäin, saa lauseen kadulta toiseen* jatkumaan. Haen jotain, jota sultakin puuttuu älä pelkää se löydetään. Noin kauniiksi ei ole mua, kukaan ennen puhunut kerro mulle lisää, lisää haen jyvää keskeltä lauseen. Kun on kaksin lähekkäin, saa pian kaupunki sisään kaupungin. Haen jotain, jota sultakin puuttuu älä pelkää se löydetään ___Rukousnauha tuo rauhan mä en tiedä onko se totuus? mut tunnen, vilpitön vilpitöntä haluaa jatketaan johonkin kauas mitä toiset ei huomaa. ohikulkija rakkauden vääristää _ -välisoitto: esim. kitara, puhallinsoitin, alttoviulu/sello Kun on kaksin lähekkäin, saa lauseen kadulta toiseen jatkumaan Haen jotain, jota sultakin puuttuu älä pelkää se löydetään Kun on kaksin lähekkäin, saa lauseen kadulta toiseen jatkumaan Haen jotain, jota sultakin puuttuu älä pelkää se löydetään jatketaan johonkin kauas, mitä toiset ei huomaa._-esim. kitara, puhallinsoitin, alttoviulu/sello *saa lauseen kadulta toiseen jatkumaantämä kohta kieliopillisesti ei oikein, mutta tarkoituksella sana toiseen, sisällön vuoksi. | |
![]() 21.02.2008 06:22:08 | |
uusi yritys äskeiseen, en oikein osaa tätä tekniikkaa Kadulta toiseen Noin kauniiksi ei ole mua kukaan ennen puhunut, kerro mulle lisää, lisää haen jyvää keskeltä lauseen. Kun on kaksin lähekkäin, saa lauseen kadulta toiseen* jatkumaan. Haen jotain, jota sultakin puuttuu älä pelkää se löydetään. Noin kauniiksi ei ole mua, kukaan ennen puhunut kerro mulle lisää, lisää haen jyvää keskeltä lauseen. Kun on kaksin lähekkäin, saa pian kaupunki sisään kaupungin. Haen jotain, jota sultakin puuttuu älä pelkää se löydetään. kertosäe:_ Rukousnauha tuo rauhan mä en tiedä onko se totuus? mut tunnen, vilpitön vilpitöntä haluaa jatketaan johonkin kauas mitä toiset ei huomaa. Ohikulkija rakkauden vääristää _ -välisoitto: esim. kitara, puhallinsoitin, alttoviulu/sello Kun on kaksin lähekkäin, saa lauseen kadulta toiseen jatkumaan Haen jotain, jota sultakin puuttuu älä pelkää se löydetään Kun on kaksin lähekkäin, saa lauseen kadulta toiseen jatkumaan Haen jotain, jota sultakin puuttuu älä pelkää se löydetään jatketaan johonkin kauas, mitä toiset ei huomaa. -esim. kitara, puhallinsoitin, alttoviulu/sello *saa lauseen kadulta toiseen jatkumaan tämä kohta kieliopillisesti ei oikein, mutta tarkoituksella sana toiseen, sisällön vuoksi. | |
![]() 21.02.2008 10:26:54 | |
Jos tunnet, että näihin sanoihin voi tehdä sävelen, sähköpostiosoitteeni löytyy täältä. Olen jonkin verran saanut jo arvioita sanoituksesta. Mikä ettei? Hyvä teksti. Tottakai noihin sanoihin voi tehdä sävelen. Onko sinulla mahdollisesti laulumelodiaa/rytmitystä jo mietittynä tuohon? Ellei ole, niin joku osaava sovittaja esim. voi tehdä tuosta valmiin biisin. Kyllähän M.A. Numminenkin on tehnyt biisejä esim. sukupuolivalistus -oppaista, mutta se nyt on eri asia. Tuosta tekstistä saa mun mielestä oivan biisin tehtyä tuollaisenaan. | |
![]() 21.02.2008 10:58:44 | |
niin, koska en osaa soittaa mitään, en pysty miettiämään asiaa sen pidemmälle kuin, mietin kenen voisin kuvitella tämän tyyppistä laulavan: Mieleeni tuli esim. Dave (anteeksi uhkarohkeuteni), mutta koska en osaa säveltää, mutta jonkin verran runoilla. No jossain semmoisessa tyylilajissa nyt liikuin, mutta jos joku kiinnostuu, saa vapaat kädet säveltää, mutta ei ihan perinteiseen iskelmään ehkä sovellu?? Mutta se tässä jännittävää olisikin, millaisena sävelmänä tämän joku toinen näkisi? Miten sanat ja sävel yhdistyvät tunnelmaltaan?? | |
![]() 22.02.2008 08:02:34 | |
(kyselen jälleen, löytyisikö näihin sanoihin säveltä?) selättynyt kodalla voi olla myös kaatanut? huom! tarkoituksella, kuutamosta nautin päivän aikaan. _hiomista on kyllä. Tuli luteesta mies Olen selättänyt sut elämä mä revin rahaa kuvitelmista joo kulkee se henki vielä teen onnellisia virheitä usko jo näin tehdään luteesta mies näit oikein oon muutos kartalla piste sun tyhjällä paikalla sä voit lähtee taas länteen mä taon kilpee nyrkit verissä kuivatan farkut tuulessa, joihin sä koskit kielellä kertosäe: kuran mukana kulkee poika halusit tai et, kuvat selässä pettää, pettää mies kuoresta uusiutuu kuutamosta nautin päivän aikaan merivettä juon suu rohtuneena ne onnelliset virheet mä tein nautin vedestä joka vei eteenpäin täi tervaan jäi, tuli luteesta mies kertosäe: kuran mukana kulkee poika halusit tai et, kuvat selässä pettää, pettää mies kuoresta uusiutuu kuvat selässä pettää, pettää mies kuoresta uusiutuu | |
![]() 23.02.2008 07:06:18 | |
Nuo tekstikyhäelmät eivät toimi rytmisesti, ja tavujen määrät vaihtelevat eri säkeistöissä, joten vaikeaa noita on säveltää samaan melodiaan. Riimittelyä loppusointuineen kannataisi myös opetella. Nuottien tuntemus olisi paikallaan, ennen kuin yleensäkään alkaa sanoittaa. Pienelle nuotllle pieni tavu ja isolle iso. Tekstin täytyy soljua luontevasti melodioineen laulaessa. Ylläolevissa ei noin käy. | |
![]() 23.02.2008 08:45:19 | |
Kiitos mielipiteestäsi, otan aina ne mieluusti vastaan. Olen sitten samaa mieltä tai en. Tässä tapauksessa Olet oikeassa, että nuo asiat ovat tärkeitä oppia. Mutta luulen ja uskon, että ensimmäiseen saa todella sävelen (kadulta toiseen). Viimeisestä en osaa sanoa? Olen jonkin verran harjoitellut riimittelyä. Tosi vaikeaa, mutta sain loppujenlopuksi yhdet sanoitukset, joihin tehty sävel. Se oli todellista puurtamista, muutoksia muutoksen perään sanoissa. Kärsivällisyyttä häneltä, joka teki sävelen tarvittiin. (harrastelijoita me molemmat) Mutta ehkä opin siitä pienen alun. Toisaalta puhtaissa riimeissä on se vaara lähellä, jos ei ole taitava, että sanoista tule naiiveja. Tosin taitureita Suomessa siltäkin osin löytyy. Ja totta se, että vaikea on sanoittaa kun ei osaa soittaa. Olen yrittänyt kyllä opiskella vähän sitä asiaa, mutta kaikilta se ei luonnistu koskaan, mutta vielä en anna periksi, vaan harjoittelen sitäkin lajia. Laitan tähän alle runon, ja toiset ihan erityyppiset sanat, säveliksi, ehkä mahdoton tehtävä? Yritän välillä tehdä riimirunoja, ihan opin vuoksi, vaikka ei minun juttuni. Rikkottua riimiä olen joskus kokeillut runoissa. | |
![]() 23.02.2008 08:50:09 | |
Näköjään en saa tähän versioon oikein kohtaa liuut, jää puuttumaan välistä heittomerkki, kun kopion sen tänne ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ Kuin kaarnaa pitelit, keväisiin vesiin veit lempeästi kaksi puhdasta, mikä heitä esti. Vesikellot hiuksien tiuut kannel soi sylissä metsäisen polun, kauas minusta silkkinen neitoni liuut. Valossa ui kahlaajalintu ohi korren vesi kylmäksi käy, kun valkoista selkääsi pelkään sinua, ei enää näy. Kultasiivet lauloivat täysissä puissa kiintyi sammaliin aurinko olin yhtä tuulen kanssa kaarna matkasi, ei tiennyt niittyvillan tuoksua, puron juoksua. Yön muuriin jähmettyivät ajanrattaat hitaasti eteenpäin liikkuivat vedet, joivat kimalaiset pikareista medet. Kaarnan kevyenä syliin kallioiden, poukamiin valkoselkäni uit rantojen hiekkajyviin vartesi kaipuu, kaulaasi kivihelmet puit. | |
![]() 23.02.2008 08:55:50 | |
Oranssi kitara Väen paljous imi mua eteenpäin pitkin New Orleasin katuja, joku veti mut klubiin savuiseen. Portaat alas, ja mä pääsin heti tunnelmaan. Jäin hetkeksi tiskin luokse seisomaan vieressä nainen keräsi voimiaan, mä katsoin tiiliseinään ja Lennoniin, hän hymyili kuvassa mä valuin tuoliin, ja mä pääsin heti tunnelmaan. Nainen soitti kuin nuori Brian May ihailin naista ja oranssia kitaraa ja hän antoi odottaa, mä sulin tuoliin tiesin heti on tarjontaa joo, joo, joo + k-soolo Hän soitti kuin nuori Brian May, tumma mies nousi pöydälle tanssimaan hän ilmeili kasvoillaan, ja pääsi nirvanaan mä sisään tuoksuun, miestä kiertävän mirhamiin, hän lauloi mut mukaan tunnelmaan. nousin pöydälle seisomaan ja näin naisen ja Lennonin silmäilevän toisiaan __( tai hyväilevän) Mä olin kuin ilmaa, joka nousi Led Zeppeliiniin vapautui Onoon ja Lennoniin, joo, joo, joo. + k-soolo Mä olin kuin ilmaa, joka nousi Led Zeppeliiniin vapautui Onoon ja Lennoniin, joo, joo, joo + k-soolo | |
![]() 24.02.2008 13:30:06 | |
Kuulepa nyt jätkä tai likka (kumpaa sukua nyt satut olemaan)!! Sä oot ihan saatanan hyvä tekstintekijä. Jos joku mussuttaa rytmistä ja loppusoinnuista jotakin, niin antaa mussuttaa. Nuo kolme viimeisintä tekstiä oli aivan timanttia. Loistavaa tunnelmaa ja kliseitten kiertoa! Eikä tuo Dave-osasto kovin kaukana ole. Mahtava homma eli hohtava mamma. Mun mielestä sun pitäis löytää joku "hovisäveltäjä", jonka kanssa voisitte kasata noista lyriikoista arvoistansa musiikkia. Jos on hankala sovittaa säveltä sanoihin, voisitte kokeilla toisinpäin, että sä saisit biisinpohjia, joihin tekisit tekstit. Ootko koskaan kokeillut? Toisaalta mun mielestä noihin teksteihin tuntuis hyvinkin helpolta lähteä säveltämään. Tekis vallan mieli kokeilla.... Tuopilla suuhun sitä joka uskaltaa, minun sydäntäni koskaan koskettaa | |
![]() 24.02.2008 14:04:30 | |
Mun mielestä sun pitäis löytää joku "hovisäveltäjä", jonka kanssa voisitte kasata noista lyriikoista arvoistansa musiikkia. täysin samaa mieltä. säveltäjä hakuun ja hyvä tulee. ? | |
![]() 24.02.2008 14:11:51 (muokattu 24.02.2008 14:16:18) | |
. Jos joku mussuttaa rytmistä ja loppusoinnuista jotakin, niin antaa mussuttaa. Nuo kolme viimeisintä tekstiä oli aivan timanttia. Loistavaa tunnelmaa ja kliseitten kiertoa! Eikä tuo Dave-osasto kovin kaukana ole. Mahtava homma eli hohtava mamma.. Olkoon, en sano mitään. | |
![]() 24.02.2008 19:58:36 | |
Kiitooksii teille kaikille palautteesta Zertzo S. on oikeassa riimittelystä, ym. varmaan muustakin tekniikasta. Mutta sinulle kysymys Jussimatias. Onko musiikkiesitteet bändisi, jos niin, tuo rannalla ja vahva, ovat hyviä kokonaisuuksia. Ja jatkan, minua kiinnostaisi millainen sävelmä tulisi meikäläisen (siis tämmöinen hyvässä keski-iässä, tai oikeastaan ihan syvässä keskiässä oleva mamma olen.) Sanoituksista: Tuli luteesta mies ja ehkä eniten potkua/ ja ristiriitaa kipinää saisi metallimusiikkiin, sanoista: kuin kaarnaa pitelit. Jussi haluatko kokeilla, noita kahta kappaletta säveltäää??? sähköpostini löytyy muusikoiden netin sivuilta. Jännä kun katsoin Malankolia Orkesterin esikuvia: Hiljaiset värit, heille olisin, jos voisi tarjonnut noita sanoja: Kadulta toiseen. Mottoni on: Rakastan musiikkia Hevistä - hengelliseen. | |
![]() 24.02.2008 20:12:12 (muokattu 24.02.2008 20:14:22) | |
Nuo tekstikyhäelmät eivät toimi rytmisesti, ja tavujen määrät vaihtelevat eri säkeistöissä, joten vaikeaa noita on säveltää samaan melodiaan. Riimittelyä loppusointuineen kannataisi myös opetella. Nuottien tuntemus olisi paikallaan, ennen kuin yleensäkään alkaa sanoittaa. Pienelle nuotllle pieni tavu ja isolle iso. Tekstin täytyy soljua luontevasti melodioineen laulaessa. Ylläolevissa ei noin käy. Ja pah. En ole kyllä samaa mieltä. Se on kyllä säveltäjän taidoissa vika silloin jos ei tuommoista osaa nuoteiksi laittaa. ..Eihän rytmityksen tarvi mennä laulettaessa niin kuin se paperilla menee. Sovellusta ja mielikuvitusta. E: voisin jopa itse tarttua kitaraan ja testata millaisia sävelmiä saisin ilmoille, jos vain aika antaisi myöten. ..ja jos antaa, niin sen ehkä teenkin. Terve, ja kiitos kaloista!
..Delay, missä viivyt?! | |
![]() 24.02.2008 21:29:36 | |
Ja pah. En ole kyllä samaa mieltä. Se on kyllä säveltäjän taidoissa vika silloin jos ei tuommoista osaa nuoteiksi laittaa. ..Eihän rytmityksen tarvi mennä laulettaessa niin kuin se paperilla menee. Sovellusta ja mielikuvitusta. E: voisin jopa itse tarttua kitaraan ja testata millaisia sävelmiä saisin ilmoille, jos vain aika antaisi myöten. ..ja jos antaa, niin sen ehkä teenkin. Nuotit ja säveltäminen taittuvat tarvitessa kyllä ja onhan noita tehty aina äänitteille asti. Tartuppa kitaraasi ja sävellä nuo tekstit vaikka demoiksi laulun kera Kuuntelisin mielelläni lopputuloksen. | |
![]() 24.02.2008 21:46:47 | |
Hei Sertzo, tämä ei liity mitenkään musiikkiin. Mutta jotain yhteistä meillä on. Näyttäisi, että kotipaikkasi on Savonlinna? Sieltä minäkin joskus maailmalle lähdin, kauan, kauan sitten.. Musiikista säveltämisestä keskustelu on varmaan ihan opettavaa. Siitä en osaa puhua juurikaan, mutta kuuntelen kaikenlaista musiikkia. No se ei tietenkään sama kuin soittaminen. Mutta noista laulunsillöistä voin ja ehkä jo osaan, jotain sanoa. Uskon, että aika monenlaisiin teksteihin saa nykykeinoin sävelen. Saarikosken runoja, oli kuulemma vaikea säveltää ( yhden muistan :Lisaan kadulla.... Mutta miksi pitikään. Hän oli Pentti ja loistava runoilija, se riitti yhteen ihmiselämään! Kuuntelin vähän aikaa sitten Mukan runoihin tehtyä musiikkia. Mielettömän ihana. Kai Hyttisen laulamana. Säveltäjä muistaakseni, Jari Vanha? Kannattaa kuunnella. Yksi mielibändeistäni nyt Sonata Artica, vaikka englannin taitoni huono! | |
![]() 24.02.2008 23:46:36 (muokattu 25.02.2008 00:23:58) | |
Nuotit ja säveltäminen taittuvat tarvitessa kyllä ja onhan noita tehty aina äänitteille asti. Tartuppa kitaraasi ja sävellä nuo tekstit vaikka demoiksi laulun kera Kuuntelisin mielelläni lopputuloksen. Yhtään vittuilematta, väheksymättä, ja kaikella kunnioituksella: Muunkinlaista musiikkia on on taivaan alla tehty kun perinteiseen mittaan sävelletty ja sanoitettu iskelmä ja tanssimusiikki. Kannattaa tutustua! Voi yllättyä jopa positiivisesti. hyviä tekstejä mutta ehkä aavistuksen verran sekavia minun silmiin. Kannattaa ehdottomasti jatkaa harrastusta. Täh? | |
![]() 25.02.2008 06:32:49 | |
kiitti jälleen huomioista. Sanojen sekavuus voi johtua pitkälti siitä, että harrastan runoja. Symboliikkaa ja metaforaa tulee käyettyä helposti. Tiedän, että lauluun täytyisi enemmin olla tarina. Mutta jokainen tekee omannäköistä juttua. Miten se Heikki Salo sanoikaan: laulunsanat eivät ole huono runo, vai menikö se niin? No alle laitan jälleen yhden sanat: pitkä maanantai, ne kirjoitin noin kuukausi sitten, ja sopii hyvin ainakin nyt kun on maanantai. Mutta ihminen voi elää maanantain tunnelmissa vaikka koko elämän, tai sitten pyhässä, eiks vain? | |
![]() 25.02.2008 06:37:50 | |
Pitkä maanantai Mä tulin jostain kaukaa oli pitkä maanantai sä sanoit vain: me arjen sotilaat toisiamme autetaan. Purin repun tyhjään pöytään, yritin löytää hyvää, ja paidan viikkasin. kertosäe: Arki piti sua otteessaan vaihdoit lampun kattoon mä puhuin tuskaa ja tahdoin valamoon. Hei mietitään yhdessä, kumpi tukee toista, luit talon säännöt, mä puhuin eri asioista. Mä menin kauas pakoon se oli pitkä maanantai lakaisit rakoon hiekat jotka mun kengät toi, mä kerroin mitä tapahtui. kertosäe: Arki piti sua otteessaan vaihdoit lampun kattoon mä puhuin tuskaa ja tahdoin valamoon. Hei mietitään yhdessä, kumpi tukee toista, luit talon säännöt, mä puhuin eri asioista. mä halusin meille pelkkää hyvää sä pakenit arkeen ja mä luotin pyhään. kertosäe: arki piti sua otteessaan vaihdoit lampun kattoon mä puhuin tuskaa ja tahdoin valamoon. Hei mietitään yhdessä, kumpi tukee toista, luit talon säännöt, mä puhuin eri asioista. purin repun tyhjään pöytään, yritin löytää hyvää, ja paidan viikkasin. ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: jotain selitystä sanoista; Ajattelin, että tämän voisi laulaa mies tai nainen. Joitakin sanajärjestyksiä voisi olla toisin vai voisiko esim. Purin repun tyhjään pöytään, löytää yritin hyvää, ja paidan viikkasin. ja toinen kohta laulussa Mä menin kauas pakoon se oli pitkä maanantai rakoon lakaisit hiekat jotka mun kengät toi, mä kerroin mitä tapahtui Tapani on käyttää mielikuvia ja symboliikkaa, ehkä liikaakin kun kirjoitan paljon runoja. mutta ajattelin, että tässä voi toimia tarina edetä, mutta siihen liittyy myös syvempi juttu,,,, esim., nämä kohdat: Purin repun tyhjään pöytään, yritin löytää hyvää, ja paidan viikkasin. ja Mä menin kauas pakoon se oli pitkä maanantai lakaisit rakoon hiekat jotka mun kengät toi, arjen sotilaat kohtaa mietin?? ovatko sotilaat hyvä sana, mutta se kuvaa mielestäni hyvin tarinan toisen osapuolen käytännöllisyyttä. voipi olla että olen jälleen riimitysten kanssa hakoteillä, mutta miulle on vaikeaa tehdä näitä laulunsanoja! | |
![]() 25.02.2008 06:42:36 (muokattu 25.02.2008 10:55:22) | |
Yhtään vittuilematta, väheksymättä, ja kaikella kunnioituksella: Muunkinlaista musiikkia on on taivaan alla tehty kun perinteiseen mittaan sävelletty ja sanoitettu iskelmä ja tanssimusiikki. Kannattaa tutustua! Voi yllättyä jopa positiivisesti. hyviä tekstejä mutta ehkä aavistuksen verran sekavia minun silmiin. Kannattaa ehdottomasti jatkaa harrastusta. On tutustuttu, vaikka olenkin ns. vanhan liiton mies ja taitavan riimittelyn, tarinankerronnan ja loppusointujen ystävä. Sanoittajalle annan myös vilpittömän kannustukseni jatkaa harjoittelua. Nuo sanoittamisen perusteet olisi kyllä syytä aina lukea ennen kuin ja nimenomaan alkaa sanoittaa lauluja. Muun muassa Unto Kupiaisen runousopin ovat monet merkittävät sanoittajat lukeneet lahjakkuutensa tueksi. Aluksi voisi sanoittaa jonkun valmiin melodian, niin huomaa, miten sanoitus soljuu sitä laulaessa ja tavut ovat nuottiarvojen mukaiset kaikissa säkeistöissa A, B ja C-osineenkin, melodirakenteesta riippuen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)