raindog 17.02.2008 16:18:05 | |
---|
los ballados harpulle ja hanurille. verkkanen tempo jne. täällä soittelen yksin kuuntelen sitä samaa taas aina uudestaan ihmeen hiljaa kitarani soi totta puhuen sulle laulelen missä oletkaan kai vielä kohdataan mielestäni pois en sua saa vähän soittelen sitten astelen baariin olemaan tai viikoks asumaan huuhdon sinut päästä kokonaan totta puhuen juon sulle oluen missä oletkaan kai joskus kohdataan mielestäni pois en sua saa kotiin kävelen sieltä mistä en tunne sohvaakaan saati siinä nukkuvaa näinkö sinut nyt jo unohdan totta puhuen vietin yöni miettien missä oletkaan kai vielä kohdataan pois en sua mielestäni saa täällä soittelen yksin kuuntelen sitä samaa taas aina uudestaan ihmeen hiljaa kitarani soi ? |
Sertzo S 17.02.2008 16:29:03 (muokattu 17.02.2008 16:32:08) | |
---|
Riimit osin puoliriimejä ja tautologisia, mutta hienosäätämällä toimisivat paremmin. Rytmisesti pysyy kasassa, eikä laulajan tarvitse "parsia" tekstiä kasaan juurikaan. Joissain säkeistöjen lopuissa liikaa tavuja samanlaista nuottikuvaa ajatellen. Nämä tulivat mieleeni näin aluksi. |
raindog 17.02.2008 16:32:53 (muokattu 17.02.2008 20:42:53) | |
---|
Riimit osin tautologisia, mutta hienosäätämällä toimisivat paremmin. Rytmisesti pysyy kasassa, eikä laulajan tarvitse "parsia" tekstiä kasaan juurikaan. Nämä tulivat mieleeni näin aluksi. EDIT: tarkistin tautologisen sanan sivistyskirjasta ja nyt ymmärrän kommentin paremmin. kiitos palautteesta. ? |
Janie Jones 18.02.2008 01:01:50 (muokattu 18.02.2008 03:43:11) | |
---|
Riimit osin puoliriimejä ja tautologisia, mutta hienosäätämällä toimisivat paremmin. No minusta tässä taas on riimejä aivan liian tiheään. Riimit ovat niin painokkaassa osassa, että teksti ei hengitä. (Se kohta, missä se rupeaa hengittämään, on riimitön: "ihmeen hiljaa/ kitarani soi".) Yleisesti: tällä palstalla tupataan ylipäätään painottamaan riimejä aivan liiaksi. Montako riimiä näette esim. tässä? sinä lähdit pois minä katselin parvekkeelta loittonevaa selkääsi kiersit vesilammikot ja arvaan ettet murehdi tätä eroa Riimi on siis todellakin vain yksi lyyrinen keino. She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths) |
Sertzo S 18.02.2008 05:16:15 (muokattu 18.02.2008 08:16:14) | |
---|
Riimi on siis todellakin vain yksi lyyrinen keino. On toki, mutta kun olen sellainen vanhan liiton mies, niin taitava riimittely tarinankerronnassa vaatii mielestäni enemmän aivovoimistelua kuin vapaaseen mittaan tehty teksti. Kyllä ne vainiot, helismaat ja juicet kannattaa silti opiskella edellyttäen, että lahjoja on.
|
Tuomas 18.02.2008 10:00:32 | |
---|
On toki, mutta kun olen sellainen vanhan liiton mies, niin taitava riimittely tarinankerronnassa vaatii mielestäni enemmän aivovoimistelua kuin vapaaseen mittaan tehty teksti. Kyllä ne vainiot, helismaat ja juicet kannattaa silti opiskella edellyttäen, että lahjoja on. Riimimuotoon pakottaminen tuo joskus mielestäni liikaa kepeyttä sellaiseen kohtaan, missä sitä ei saisi olla. Riimittömyys on toteavaa. Vaikka itsekin olen taitavan riimittelyn ystävä, niin mieluummin kulkisin tarinan kuin muodon ehdoilla. Yksi mitä itse pohdin tästä, olisi refrainin käyttö: täällä soittelen yksin kuuntelen sitä samaa taas aina uudestaan ihmeen hiljaa kitarani soi kitarani soi Eli että viimeinen rivi tulisi kahdesti. Tosin lienet jo säveltänyt tämän, joten tuossa tulisi jo liikaa. Mutta jos itse tekisin tämän, hakisin tähän juuri sellaista toteavaa tatsia ja siihen riimittely toisi vähän turhan hilpeän tatsin. Osaavat tekevät, ei siinä mitään, mutta iskelmätyyppisellä riimittelyllä on usein ongelmana turhaan korniuteen lankeaminen. |
Sertzo S 18.02.2008 10:26:14 | |
---|
Osaavat tekevät, ei siinä mitään, mutta iskelmätyyppisellä riimittelyllä on usein ongelmana turhaan korniuteen lankeaminen. Kyllä näinkin on, ja entistä enemmän nykyiskelmissä mielestäni
|
raindog 19.02.2008 19:25:37 | |
---|
Yksi mitä itse pohdin tästä, olisi refrainin käyttö: Eli että viimeinen rivi tulisi kahdesti. Tosin lienet jo säveltänyt tämän, joten tuossa tulisi jo liikaa. Teen yleensäkin sävelen ja sanat samaan aikaan, eli pyörittelen sointuja ja rakennan sanoituksen jonkun sanaparin ympärille. ilman saveltä sanoitus näyttää minustakin ahtaalta, mutta todella rauhallinen tempo ja sanojen rytmitys -ei niin orjallisesti- sointujen mukaan tekee siitä kuitenkin laulettuna ilmavamman. ? |