Aihe: Vilhelmus : Siwan pihamaa -demo, 3 biisiä (punkrock)
1 2 3
Demostudio
23.01.2004 21:58:20
Bändin nimi: Vilhelmus
Kappaleen nimi: Siwan pihamaa -demo, 3 biisiä (punkrock)

URL: http://www.sunpoint.net/~vr/siwa.mp3 (Mp3)

Vihdoin valmistunut, pitkään osina roikkunut rojekti. Huoletonta äetsäpunkrockia.

Siwan pihamaa -kappaleen tein 17-vuotiaana koettuani tuikitavallisen teiniperjantai-illan Äetsässä. Uusiksi piti äänittää muutaman vuoden jälkeen, että pystyisi kuuntelemaan. Tarpeeksi armeijaa on kotiutumisbiisi inttiään lopettaville, senkin tein uusiksi, ja Äetsän kesäyöt on sitten uudempi ralli, joka fiilikseltään jatkaa nimibiisin touhua.

Tarpeeksi armeijaa:
http://www.sunpoint.net/~purkkis/armeija.mp3

Äetsän kesäyöt:
http://www.sunpoint.net/~purkkis/aetsa.mp3

Tällaista rallatusta oli kiva tehdä, kun mitään ei pitänyt ottaa liian vakvasti tai viimeisen päälle. Soitan ja laulan kaiken itse, rummut valitettavasti ovat konetuotosta.
Saikkonen
23.01.2004 22:07:25
Eniten tykkäsin tuosta Äetsän kesäöistä. Vilihän pärjää myös laulusolistina ihan kelvollisesti, perussoundi ja vire kohdillaan (onko autotunea stemmoissa?) Punkrock ei oikein ole minun heiniäni, mutta aivan käypää kamaa varmasti siihen skeneen. Jotenkin jäi ehkä liian tarkan soittamisen fiilis, hivenen rokimpi ja roiskivampi ote voisi lisätä tunnelmaa. Nämä ovat muuten varmana sellaisia biisejä, joita tekijä pienessä hiprakassa baari-illan jälkeen kuunnellessaan saa armottoman hyviä fiiliksiä; siellä vilistävät ne tutut paikat ja 17-vuotiaana tehdyn biisinkin mukanaan tuomat muistot... ;)
Vilhelmus
23.01.2004 22:11:28

(onko autotunea stemmoissa?)

On :) Liidissä ei.

Mutta kiitos kommentoinnista, olit nopea.
Now he knows his father betrayed, Now his wings turn to ashes to ashes his grave.
Burning Winter The Coveralls
Volle
23.01.2004 23:01:04
En kuunnellut kuin Siwan pihamaan, ja rajua fiilistä ja räkäisyyttä jäin kaipaamaan. Liian "puhdas" tällaiseksi punk-rock-ralliksi. Komppikitarasaundi ikuisena tonefriikkinä jäi kismittämään, siinä olisi voinut enemmän räkää, tunnetta ja munaa. En osaa pukea sitä sanoiksi, toivottavasti joku ymmärtää. Biisi oli ihan jees, jopa hyvä.
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
Tapani L
23.01.2004 23:17:19
Nyt tajuan, miksi joskus sanoit antavasi mitä tahansa jos voisit vielä olla 17-vuotias :) Tunnelma välittyy hyvin. Rummut olivat muuten ihan kelvolliset konerummuiksi, mutta tomien saundi oli aika paska mielestäni.

Ihan kiva biisi ja vaikka tästä ei mitään mun lempparia tullutkaan niin eipä kai se tarkoitus ollutkaan. Olisin aikaani voinut paljon huonomminkin käyttää... ja sitäpaitsi hyvät fiilikset jäi :)
Anteeksi häiriö...
   Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
vexu
24.01.2004 03:11:57

Kieltämättä se teinimeininki oli täysin tavoiteltavissa näiden biisien tahdissa. Hyvin kaukana omaperäisestä tai musiikillisesti mielenkiintoisesta, mutta se ei toisaalta tällaisessa musiikissa niinkään haittaa varsinkin, jos muistaa pitää juuri huumorin mukana. Meininki on kohillaan ja se onkin tärkeintä.
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
NORTON
24.01.2004 15:18:11

Mitäköhän voisi olla omaperäinen teinipunk?

Äetsän kesäyöt kuuntelin ja siinähän oli kaikki kunnossa. Tuli joku Yö heti mieleen; eli iskelmällistä ja ballaadimusiikkia soitettuna nopeana rokkina, eli "munalla" ;)

Lajissaan onnistunut tuotos.
Anteeksi!
spacemonkeyevolution
24.01.2004 16:03:54
Yllätyin suuresti kun kuulin tuon armeja biisin, tätähän popiteltiin urakal sillon puolisen vuotta sitten!! Kiitoksia vaan mahtavasta biisistä.

Harvemmin tän tyylistä musiikkia kuuntelen (eli en yhtään), mutta näis biiseis on kyl fiilistä ja potkua mukana. Niinku joku sano: tunteet välittyy hyvin.

Rummutkin ovat hyvän kuuloset tietokoneel tehdyiks. Mitä ohjelmaa muutes käytät?
Let the Metal Flow
Vilhelmus
24.01.2004 16:08:24

Yllätyin suuresti kun kuulin tuon armeja biisin, tätähän popiteltiin urakal sillon puolisen vuotta sitten!! Kiitoksia vaan mahtavasta biisistä.

Vau, missä olit ja mitä kautta biisi päätyi käsiinne?

Rummutkin ovat hyvän kuuloset tietokoneel tehdyiks. Mitä ohjelmaa muutes käytät?

Cubase SX:sää, bassari- ja virvelisamplet oli ainakin mein hevipoppoon rumpalin kamoista samplattu.
Now he knows his father betrayed, Now his wings turn to ashes to ashes his grave.
spacemonkeyevolution
24.01.2004 19:25:04
Vau, missä olit ja mitä kautta biisi päätyi käsiinne?
Utissa olin. Joku heppu edellisestä saapumiserästä oli kasannu sellasen gona-cd:n jossa oli sitten tuo. Alik.Kiili-tj0 biisin kanssa tuo oli yks soitettumista siltä levyltä.
Let the Metal Flow
Vilhelmus
24.01.2004 19:29:12

Utissa olin. Joku heppu edellisestä saapumiserästä oli kasannu sellasen gona-cd:n jossa oli sitten tuo. Alik.Kiili-tj0 biisin kanssa tuo oli yks soitettumista siltä levyltä.

Olrait, hauska kuulla. Toivottavasti toi uusi versio biisistä leviää vielä vähän paremmin, täytyykin taas lahjottaa levyjä kavereille jotka on ympäri Suomea sotimassa.
Velli
24.01.2004 21:26:31
Omassa tyylilajissaan ihan mukiinmenevää. Itelleni ei vain tuo tyylilaji uppoa.
Notefix
24.01.2004 22:11:05

kuuntelin äetsän kesäyöt ja kuulosti ihan vilin biisiltä :) kieltämättä tuli mieleen juuri joku kesäinen äetsä ja siellä vaivaavat rokkipumput...hyvä.

Ps. erikoismaininnan saa hieno tamberelainen korostus R:ssä :))
My name is Baron, Notefix Baron
Blue Moon
24.01.2004 23:10:47 (muokattu 24.01.2004 23:24:32)

Näistä tulee hyvälle tuulelle. Tulee mieleen mukavalla tavalla suomalaiset uuden aallon bändit (siis ne vähemmät totiset niistä) rapiat 20 vuotta sitten, joita tuli silloin kuunneltua.

EDIT: lisäys

Tossa "Siwaviisussa" oli autenttisin meininki, varmaan sen takia että se on väsätty 17-vuotiaana?

Ja tälläsen kaman sopiva mitta on se 2.20, max. :-)

Tarkkaa kitarointia kautta linjan. Vähän liiankin tarkkaa, Johnny Thundersia peliin... lauluun Tumppi Varosta. ;-)
- It's been a long time coming -
Anarkiapurilainen
25.01.2004 03:52:15

Hyvin soitettua ja laulettua materiaalia, josta tuli erittäin vahvasti mieleen Klamydia. Minä en pysty sietämään kyseistä bändiä, joten se teki näistä biiseistä nauttimisen aika vaikeaksi. Sanoitukset olivat ehkä vähän rehellisemmän oloisia, mutta niiden aihepiiri vain pahensi Klamydia-assosiaatiota..

Rumpuja vaivasi tavan konemaisuuden lisäksi tuplabasarit ja muut turhat hevimaneerit (kuten kitarointiakin ajoittain..) Tempot ovat makuuni vähän löysät, tai ainakin olisin rumpuosaston toteuttanut enemmän Green Day- kuin tällaisella kevythevi-tyylillä.

Eihän tämä mitään punkkia minun korviini ole, reipasta suomirokkia hevivaikuttein. Jos tämän tekisi elävällä bändillä, pistäisi Tarpeeksi Armeijaa-kappaleen nimibiisiksi ja julkaisisi Kråklundilla, ei menestystä singlelistalla pysäyttäisi mikään (itse en kyllä ostaisi.)
jannu
25.01.2004 13:50:51
Näistä kolmesta Äetsän Kesäyöt oli paras. Noi kaksi muuta oli tämän tyylin musiikiksi vähän turhan pitkiä mun makuun. Jotenkin ei vaan jaksa kuunnella "kolmen soinnun rähinärokkia" enempää kuin max 3min/biisi.

Soundit ei olleet tosiaan mitkään hirveän punkrokit.
Tuli tuosta "Äetsästä" mieleen Peer Günt, lähinnä noista tuplabasrijutuista, ja siis positiivisessa mielessä.

Kyllä nämä biisit genressään(anteeksi, hirveä sana) sijoituvat helposti yläneljännekseen. Sävellykset, laulut melodiat, kaikki oli juuri sitä kuin pitääkin. Vähän karsisin pituutta, paitsi jos se syö pahasti sanoitusten tarinaa.
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
----------------
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Mohla
25.01.2004 20:51:35

Soundeissa ei mitään valittamista, tai no ei oikeastaan missään muussakaan tyylilajin huomioon ottaen.
Jostain syystä mullekin tuli Yö mieleen, se tuli jostain muustakin Vilin aiemmasta rykäisystä.
Kotiseutu sanoituksista saa tietty aina plussaa!

Äetsän kesäyöt tais olla munkin mieleen eniten.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Mättöpiiska
25.01.2004 23:41:17 (muokattu 25.01.2004 23:42:23)
Oukei. Näissä on kyllä positiivinen meininki verrattuna yleisiin vittu-asenteella tehtyihin punk-biiseihin. Muutenkin sanoituksista tulee iloinen fiilis. Noi tomifillit hivenen häiritsee - tuntuu aivan kuin koko bändi keskittyisi rumpalin fillin ajaksi seuraamaan, että soittaako se nyt varmasti oikein. Tämän tekee vielä oudommaksi se, että kyseessä on silti yhden miehen soittama biisi ja konerummut! :D Vaikea selittää mitä ajan takaa... Ne fillit on ehkä hiukan liikaa esillä siinä.

Soundit on hyvät ja puhtaat. Niistä ei mitään mainitsemista. Biisit ovat mun korvaan hiukan liian pitkiä. Yleensä tällaiset punk-rallatukset olisi syytä loppua siinä 2:15 - 2:45 välillä. Sen jälkeen ei kauheasti mitään lisäkiksejä saa. Tosin tuo armeijabiisi toimii tuon mittaisena. Armeija itsessään on jo sen verran pitkä, että kyllä siitä laulamista riittää.

Jos levy-yhtiöön asti oot lähettämässä, niin ota joku biiseistä pois. Ne on kaikki niin samantyylisiä, ettei ne kuitenkaan jaksais siellä kuunnella loppuun asti.

Mutta kyllä mä tästä demosedän merkin antaisin. Hyvän kuuloista matskuahan tuo.
Sosiaalisuus rajoittaa elämää.
steelin
26.01.2004 01:12:32
Olen positiivisesti yllättynyt. Äetsän kesäyöt mullakin kuulosti parhaimmalta. Vähän ehkä turhan kliininen oli koko paketti, mutta sen ymmärtää kun ite hoitaa kaiken. Papukaijamerkki.
I'm sufflin' trough the Texas sand. But my head 's in Kyröjoki.
Teijo K.
26.01.2004 23:07:59

Tällaista rallatusta oli kiva tehdä, kun mitään ei pitänyt ottaa liian vakvasti tai viimeisen päälle. Soitan ja laulan kaiken itse, rummut valitettavasti ovat konetuotosta.

Mukavasti olet saanut sitten sen tunnelman välittymään tuotokseenkin, ihan hauskaa punkia tämä. Ei ota itseään liian vakavasti.

Ja aika hyvin olet ne konerummutkin saanut naamioitua. Eli huonompaakin jälkeä kuulee tuolla saralla.
Long = progressive.

-Aerodactev.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)
Keskustelualueet
Haku
Säännöt