Aihe: Dr.Goove : Silta Eteenpäin 1 | |
---|---|
![]() 17.10.2004 15:33:23 | |
Bändin nimi: Dr.Goove Kappaleen nimi: Silta Eteenpäin URL: http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/Silta.mp3 (Mp3) Bändin/artistin nimi: Dr. Groove aka Tohtori Ruuvi ;-) Kappaleen nimi: Silta Eteenpäin Kappaleen tyylilaji: Balladi URL: http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/Silta.mp3 Formaatti: MP3 Kuvaus kappaleesta: Haikea balladi valinnoista ja elämästä. Kitarasoundeilla ja viuluilla on yritetty luoda teemaan sopivaa tunnelmaa. Bändin kotisivut: http://www.rdware.com/Groovescapes/ | |
![]() 17.10.2004 20:06:49 | |
Tää on vähän kummallinen tapaus. Päällimmäisenä korvaan pistää tuotannon ristiriitaisuus. Joissakin kohdin oli tavoiteltu kaunista ja sliipattua soundia, mutta itse laulu oli aika raakilemaista paatosta. Akustiset oli kompressoitu aivan piloille ja rummut (jos niitä siellä olikaan) painettu kuulumattomiin. Itse biisistä ei tahdo löytyä oikein mitään sanottavaa. Jotenkin erittäin tyypillinen miehinen valitusvirsi. Teksti kuluneine kielikuvineen tuhanteen kertaan aiemmin kuultu. Tässä on kuitenkin sellaista vilpitöntä tekemisen iloa mikä huokuu läpi koko biisin. Pointsit siitä! ...siis mun mielestä. | |
![]() 19.10.2004 01:03:28 | |
Kiitos palautteesta, hyviä pointseja. Kitara (Martin SPD-16T) on nauhoitettu alunperin kahdella mikillä (AKG 414 B-ULS 12. nauhan kohdalla 30 cm aukosta ja Rode NTV putkimikki 50 cm aukosta noin tallan kohdalla) ja molemmat ajettu SPL Goldmiken läpi ja Rodessa käytetty Goldmiken "Flair" muokkausta. Molemmat ajettu hieman putken lämmöillä. Molemmat mikit otettiin omille raidoilleen ja kompressointi oli mielestäni aika lievää, AKG:ssä 2 ja Rodessa 2.2. Olisiko tuo putkisoundi ja "flair" antanut tuon tavoittelemani ilmavuuden kautta liian kompressoidun fiiliksen? Rumpukompin olin miksannut aika taustalle, koska se on tässä versiossa tehty midi-koneella ja on aika "tylsä". Sanat nyt ovat mitä ovat, vaikerrusta on itse kunkin kohdalla ajoittain ;-) ;-) Biisi oli täten melkein terapeuttinen kokemus (saisikohan KELAlta korvauksia ? ;-) Olen oheisen linkin alle tehnyt uuden version, jossa: - kitarat on kompressointu vain suhteella 1.2, siis lähes olematonta - biisin kokonaiskompressointi on laskettu 2.2:sta 1.8:aan - rummut on miksattu kuuluvammiksi - laulun tasoja on laskettu hieman (jotta rääkymisefekti pienenisi, lauluraita on siis sama, sitä ei pantu vielä uusiksi ;-) http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/Silta_2.mp3 Toimiiko nyt paremmin? BTW, olen kyllä tietoinen skittasoundin pienoiseesta horjumisesta ja epätarkkuudesta -- tämä oli toinen otos näillä mikkiasetuksilla ja koko biisi on tehty yhdellä otolla ilman nikkarointia. Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Anna hänelle biisin nuotit ;-) | |
![]() 19.10.2004 17:31:17 | |
Jep, nyt on parempi. Laulu tosin kuuluu aivan yhtä lujaa kuin ennenkin. Sitä vois vielä pudottaa. Ehkä myös lytistää kompuralla niin istuu paremmin muun kanssa. ...siis mun mielestä. | |
![]() 23.10.2004 18:05:55 | |
Bändin nimi: Dr.Goove Ei ollut kyllä nimensä veroinen. Laulajalle hieman tsemppiä ja tukea lisää lauluun niin voisi parantua vähäsen. Alun laulu kuullosti ihan kuin olisi Eppujen baarikärpänen lähtenyt soimaan laulajan osalta. Mukavan rauhallinen kipale, akustiset kitarat ovat oikein mukavia kuulla vaihteeksi. Biisi on muutenkin mukavan ilmava. Myös vähän voi olla paljon | |
![]() 30.10.2004 14:50:07 | |
Kiitos jälleen kommenteista, nämä ovat olleet hyviä pointtereita biisin työstämisessä. Laulajamme on nyt ottanut palautteen vastaan ja (hieman ylimielisestä asenteestaan huolimatta ;-) suostui laulamaan uudet raidat. Nyt lauluun on yritetty saada enemmän pehmeyttä, enemmän dynamiikkaa ja muutenkin joitain virheitä on saatu hiottua pois. Ohessa siis päivitetty versio: http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/Silta_4.mp3 Mikki pidettiin nyt hiljaisissa kohdissa alle 30 cm päässä laulajasta, kun aikaisemmissa versioissa oli hieman yli 50 cm päässä. Vielä pari kysymystä niille jotka haluavat kommenttinsa lähettää: - onko laulu miksattu sopivan lujalle -- vai pitäisikö tasoa hieman laskea? - onko kitaran temmon pieni "huojuminen" häiritsevää -- vai antaako se sopivaa "raukeutta" biisiin? Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
![]() 31.10.2004 08:21:00 | |
Jos olisin tuottaja: Sanoisin laulajalle, että ässän artikulointi tahtoo suhista samalla tavalla kuin sanoisi englanniksi "shit". Tee kuulostaa häiritsevän usein deeltä. ("Dhiedhäjää") Suu on liian supussa jolloin laulu tahtoo mennä muminaksi. Eli pientä "tekohymyä" niin kuulostaa monin tavoin paremmalta. Lisäksi herkimmissä kohdissa vois lisätä äänen sekaan vähän ilmaa. Siis pikkasen enemmän sellaista kuiskausfiilistä. Näillä eväillä artikulointi selkeytyy ja laulu kuulostaa muutenkin nätimmältä ja herkemmältä. Älä loukkaannu. Näin sitä opastetaan muitakin laulajia. Joo, kyllä se skittojen epätarkkuus vähän häiritsee joissakin paikoin. Oma juttunsa tietysti on milloin menee liian kliiniksi ja elämänmaku katoaa. ...siis mun mielestä. | |
![]() 03.11.2004 01:22:16 (muokattu 03.11.2004 16:35:24) | |
Kiitän vielä kerran hyvästä sparrauksesta. Ohessa vielä tämän threadin viimeinen versio, jossa on paranneltu -- pitkälti kommenttien perusteella -- lähinnä seuraavaa: - laulua: stemman tarkkuutta, tulkintaa lisätty sekä yritetty parantaa myös artikulointia - kitarat soitettu uusiksi, kakkoskitaraan (B-osa) hieman voimakkaampi rytmi - 2. ja 3. säkeistöjen alkuun lisää stemmoja (jonne jäi hieman epätarkkuuksia, sorry) http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/Silta_5.mp3 (NB: korjasin ylle linkin oikein, oli alunperin vanhaan tiedostoon, versioon _4) Kommentit olivat erittäin hyödyllisiä ja rakentavia ja ohjasivat projektia parempaan suuntaan. Seuraava projekti onkin sitten sellainen jossa on enemmän sitä kaivattua ruuvia ;-) Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
![]() 03.11.2004 07:11:31 (muokattu 03.11.2004 09:57:46) | |
Hmm, musta tää on täsmälleen sama versio mikä on tossa 31.10 viestissä. Jos kyse on samannimisestä päivitetystä versiosta, niin kaikki aiemmin mainitsemani lauluun liittyvät ongelmat ovat edelleen olemassa. No, jos välttämättä halutaan laulaa noin, niin eihän sille sitten mitään voi... ...siis mun mielestä. | |
![]() 03.11.2004 16:27:27 | |
Hmm, musta tää on täsmälleen sama versio ... Tarkka havainto, tein copy/paste virheen, ohessa oikea linkki: http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/Silta_5.mp3 On tosin tunnustettava että laulajamme taidot eivät oikein vielä riitä noiden artikulaatioiden hiomiseen ihan kuntoon: shuhinan ja t-kirjaimen "jenkkimäisyys" on havaittu muttei vielä kunnolla korjattu. Harjoittelu jatkuu. Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
![]() 03.11.2004 16:43:26 | |
Heh, noi uudet stemmat säkeistöissä menee kyllä väärin. ...siis mun mielestä. | |
![]() 03.11.2004 19:21:57 (muokattu 03.11.2004 19:51:14) | |
Täällähän ollaan tarkkoja ! Stemmat olivat tosiaan "suuntaa antavia", laulettu keskiyön jälkeen, mutta arvelin että tässä draft-versiossa kukaan ei huomaisi ;-o Väärin arvattu. Stemma-ryhmämme lauloi nyt osuutensa hieman puhtaammin. Stemmoissa on muuallakin vielä pienoista epäpuhtautta, mutta kertokaa josko taso on jo tällaisenaan hyväksyttävää. Perkussionistimme, joka on äskettäin saanut käsiinsä djembe-rummun, läpsytti rumpuraidan tähän versioon. Konerummut on siis nyt poistettu. Onko teemaan sopivaa vai tuleeko tyylirikko? Onko rumpalille muuta palautetta? http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/Silta_6.mp3 Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
![]() 03.11.2004 20:46:15 (muokattu 04.11.2004 17:08:48) | |
No niin, nyt stemmat toimii ja varsinkin vikassa säkeistössä oikein namisti! Tosin siinä "Nyt sillalla oon" se "oon" ei mene stemmojen osalta yhtä pitkinä ääninä ja aiheuttaa vähän huolimattoman fiiliksen. Mulla ei ole mitään hajua siitä miten djembe-rumpua pitäis soittaa, mutta nyt tuosta tulee vähän sellainen fiilis, että joku kohkaa rauhallisessa biisissä ja yrittää taustalla häiriköidä muita soittajia. Itse en luultavasti soittaisi mitään kahdeksasosia nopeampaa. (Ehkä soolokohtaa lukuun ottamatta.) Sitten vielä kertseissä nelosten päälle tamburiinin isku simppelisti, niin jo vot. (Harmi vaan, että noita artikulointijutskia ei saa siistittyä.) ...siis mun mielestä. | |
![]() 07.11.2004 13:48:45 | |
Olin pajassani vielä kerran tämän biisin tiimoilta ja korjasin seuraavat snafut: - lead vocals vedetty uudestaan, yrittäen keskittyä myös "ässien" ja "teiden" lausumiseen, mutta noiden korjaamiseen voi mennä vielä jokunen laulutunti (BTW, tähän ikään asti piti elää ennen kuin huomasin itselläni ässävian, en tiedä pitäisikö tästä kiittää vai ei ;-) - toinen akustinen (B-osaan) soitettu hieman tarkemmin ja vähän aktiivemmalla otteella - djembe-rummun tasoja laskettu hieman - bassoon laitettu 1.6 kompressointi, muutoin sen tasoa laskettu hieman: käytännössä basso kuuluu siis hieman selvemmin http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/Silta_7.mp3 Laitan tämän siis tähän lähinnä dokumentaationa siitä mitä biisille tapahtui kommenttien perusteella. Uskoisin että tällaisen miksauksen kehittyminen ja eläminen hyödyllinen esimerkki muillekin. Kommentteja saa toki laittaa edelleen, mutta jätän osaltani tämän biisin hautumaan joksikin aikaa ja työstän jotain muuta materiaalia välillä. Kiitokset osuvista kommenteista, erityisesti Timo JM toimi hyvänä sparrauspintana! Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
![]() 07.11.2004 16:51:15 | |
Täällä on kyllä jo käyty aikalailla tän biisit kikat läpi, mutta haluaisin vielä lisätä että Dr. grooven englanninkielinen matsku on parempaa. Kuulostaa kivemmalta ja biisitki parempia. Joo tässä biisissä kuuluu tuo kompressointi tosi selkeänä. Semmoista "aaltoilua huomattavissa kokoajan. Ei ole enää dynamiikkaa paljoakaan jäljellä. Mutta selvästi ottaa groove asiansa tosissaan ja pyrkii parhaimpaan. Sehän on juuri oikea tapa tehdä asioita. - Keltsu (Rok as Fuk) | |
![]() 08.11.2004 08:59:27 | |
Jos mä nyt vielä palaisin tohon tulkintaan: Hempeämpi ote toimii alussa selvästi paremmin. Nyt vain käy niin, että laulu ei oikein kasva biisin edetessä. Eniten voimakkaampaa otetta kaipais viimeiseen säkeistöön. Siinä kuulee nyt selvästi kuinka lead on laulettu paljon pehmeämmin kuin stemmat. Todella hyvä malliesimerkki siitä miten laulu elää ja kasvaa alusta loppuun on Robbie Williamsin Angels. ...siis mun mielestä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)