Aihe: Panfarm : Gone Blind 1 | |
---|---|
![]() 03.12.2004 07:21:33 | |
Bändin nimi: Panfarm Kappaleen nimi: Gone Blind URL: http://personal.inet.fi/musiikki/mentaljump/blind.mp3 (Mp3) Äärimmäisen komea kappale. Lenseä ja silti niin kerkeä. | |
![]() 03.12.2004 20:58:45 | |
Tämä on hyvin soitettu juttu. Instrumentteja ei ole monia, mutta soittajat soittavat hyvin yhteen, toisten kuuntelun huomaa. Biisin melodia on ihan OK, hyvät kuviot, taustalaulu sopii hyvin melodiaan. Tosin kovin mieleenpainuva melodia ei ole, enemmän tarinaa kertova. Koska laulun teema ei ole aivan hittikamaa, biisin soundimaailmalla voisi tätä kompensoida, mutta näin ei tässä käy... Biisin soundit ovat mielestäni aika erikoiset, minun korviini eivät kuulosta kovin hyviltä. Kitara tulee hyvin vahvasti keskialueelta läpi, kovin kapealla soundilla. Se on myös miksattu aika eteen ja soundi on koko ajan sama. Vaikka soitto hyvää ja riffit samoin, sama soundi turruttaa ja tylsistyttää biisiä. Minä vääntäisin presenssiä ja mid rangea alas ja vaihtaisin jonkun toisen särön, ehkä vähän pienemmällä annostuksella (ja onko siellä joku phaser soundia kaventamassa?). B-osassa voisi polkaista jonkun stompboxin päälle ja muuttaa soundia (tai vaihtaa kitaran mikkejä – siis sitä vipua liikuttamalla, ei ruuvimeisselillä ;-). Bassoa voisi miksata kovemmalle tasapainottamaan kitaraa. Oliko tämä live-äänitys? Mielestäni kitaristi tuottaa myös liikaa tavaraa, tulee levoton olo. Noin kovalla käden heilutuksella voisi täyttää kaksikin biisiä. Näin käy helposti kun trio soittaa, kitaristille tulee tarve täyttää iskujen väliä. Tässä tuota täytettä on liikaa; kyllä se biisi etenee vaikka jättäisi muutamaan tahtiin jokusen iskun ajaksi soinnun soimaan tai pitäisi vaikka rytmisen tauon ja antaa basistin vetää välillä. Biisin dynamiikka ei vaihtele kovin paljon. Kun soundimaailma on noin sama, dynamiikkaa saisi olla paljon suuremmalla skaalalla mukana. Laulajan hieman kuivakka soundi itse asiassa sopii tähän tarinan kerrontaan. Hän laulaa tarkasti ja lausuu hyvin. Kun näillä kaksi asiaa ovat kunnnossa, on homma jo periaatteessa himassa. Jos soundi on tuotettu tähän biisin tarkoituksella tällaiseksi juuri tämän kuivan efektin takia, good job. Toisaalta tuli kyllä sellainen fiilis että pään ja kropan resonanssia ei käytetä yhtään hyväksi. Onko laulaja käynyt laulutunneilla? Paksuutta ja bodya saisi ehkä helposti laulajan soundiin lisää jos sitä hieman rakentaisi. Pellit jäävät aika vaisuiksi tässä, miksauksen yläpäässähän ei ole mitään muutakaan, siellä olisi tilaa. Biisi oli kuitenkin kokonaisuudessaan mukavan karhea, kyllä sen jokusen kerran kuunteli. Täytyy kuitenkin vielä loppuun sanoa toisen kerran tuosta kitaran soundista. Kuuntelin biisin nyt varmaan jo 10. kerran ja nyt kitaran honotus on palanut takaraivoon muutamaksi päiväksi kiinni. Täytyy ottaa pari olutta että tasoittuu pois ;-) Huh ! Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Anna hänelle biisin nuotit ;-) | |
![]() 04.12.2004 12:38:23 | |
Kyllä on rummut ihmeellisesti miksattu.. yläpää huutaa liikaa ja rummut ovat miksattu liian hiljaa. Vokaalit ovat taas erittäin kunnossa ja noh.. kitara on mitä on.. olisi ehkä kannattanut mikittää kaapit samalla mikillä millä laulu mikitettiin. Ja jos niin tehtiin niin se ei siltä kyllä kuulosta. | |
![]() 05.12.2004 16:02:38 (muokattu 07.12.2004 18:40:18) | |
Grazie, dottore. Melkein ehdin jo masentua kun näytti siltä että kommentteja ei vaan ilmaannu (noihin edellisiin biiseihin), mutta tämä pelasti päivän. Asiaan: Tämä on hyvin soitettu juttu. Instrumentteja ei ole monia, mutta soittajat soittavat hyvin yhteen, toisten kuuntelun huomaa. Ktoos. Kuuntelin itseäni ja metronomia... Käyttelen Logic Audiota niinkuin näemmä sinäkin. Biisin melodia on ihan OK, hyvät kuviot, taustalaulu sopii hyvin melodiaan. Tosin kovin mieleenpainuva melodia ei ole, enemmän tarinaa kertova. Koska laulun teema ei ole aivan hittikamaa, biisin soundimaailmalla voisi tätä kompensoida, mutta näin ei tässä käy... Studiotyöskentely on todella hakusessa ollut sen jälkeen kun hommasin uudet vermeet. Yllätän itsenikin noiden kuminauhakitaroiden kanssa - sekä kaikessa muussa. Mutta tästähän noustaan kyllä! ...Minä vääntäisin presenssiä ja mid rangea alas ja vaihtaisin jonkun toisen särön, ehkä vähän pienemmällä annostuksella (ja onko siellä joku phaser soundia kaventamassa?). Ei ole muistaakseni. Ihan raaka Rocktronin särö (täpöllä tosin, veikkaan)... mutta olen viime aikoina tosiaan ihmetellyt itsekin omia kitarasoundejani, siinä kuin ylipäätään kaikkia muitakin aikaansaamiani ääniä... B-osassa voisi polkaista jonkun stompboxin päälle ja muuttaa soundia (tai vaihtaa kitaran mikkejä – siis sitä vipua liikuttamalla, ei ruuvimeisselillä ;-). Bassoa voisi miksata kovemmalle tasapainottamaan kitaraa. Myönnän kaiken ja aion työskennellä edelleen tämän ja noiden muidenkin biisien kimpussa herkeämättä. Eli päivitettyä versiota on tulossa... Oliko tämä live-äänitys? Kitaran kiskaisin narulle kerralla ennen mitään muita instrumentteja, klikin kera. Ja uusiksihan se täytyy vielä soitella... Mielestäni kitaristi tuottaa myös liikaa tavaraa, tulee levoton olo. Noin kovalla käden heilutuksella voisi täyttää kaksikin biisiä. Näin käy helposti kun trio soittaa, kitaristille tulee tarve täyttää iskujen väliä. Tässä tuota täytettä on liikaa; kyllä se biisi etenee vaikka jättäisi muutamaan tahtiin jokusen iskun ajaksi soinnun soimaan tai pitäisi vaikka rytmisen tauon ja antaa basistin vetää välillä. Good point. Samaa tolkutti jo isoveli kun aikanaan kitaroinnin alkeita opetti, mutta tuppaa unhottumaan tuollaiset... Koitan hillitä itseäni. Jos osaan. Biisin dynamiikka ei vaihtele kovin paljon. Kun soundimaailma on noin sama, dynamiikkaa saisi olla paljon suuremmalla skaalalla mukana. On paljon mahdollista, että pukkaan jotkut koskettimet tai toisen kitaran sekaan. Tai molemmat. Pahana tapana on myös änkeä biisit liian täyteen, mutta viisastunen päivä päivältä. Laulajan hieman kuivakka soundi itse asiassa sopii tähän tarinan kerrontaan. Hän laulaa tarkasti ja lausuu hyvin. Kun näillä kaksi asiaa ovat kunnnossa, on homma jo periaatteessa himassa. Mulla ei ole tapana laittaa kaikua päälauluun. Taustalauluihin ihan erottumisen vuoksi olen ruvennu lisäämään. Jos soundi on tuotettu tähän biisin tarkoituksella tällaiseksi juuri tämän kuivan efektin takia, good job. Toisaalta tuli kyllä sellainen fiilis että pään ja kropan resonanssia ei käytetä yhtään hyväksi. Onko laulaja käynyt laulutunneilla? Paksuutta ja bodya saisi ehkä helposti laulajan soundiin lisää jos sitä hieman rakentaisi. En ole opissa käynyt, mutta tiedän kyllä mistä puhut. Mielelläni pistäisin tämän ongelman laitteiston piikkiin, mutta toisaalta olen vastikään havahtunut siihen mitä kymmenen vuoden tupakointi on rööreille tehnyt. Joten lopetan sauhuttelun. Todella, ennen vuoden loppua. Pellit jäävät aika vaisuiksi tässä, miksauksen yläpäässähän ei ole mitään muutakaan, siellä olisi tilaa. Juu - rummut kun ei ole ehdat vaan konekannut, niin miksaan ne aina mahdollisimman alas, ja nimenomaan pellit käy jotenkin aina korvaan. Tämä on taas näitä juttuja joissa täytyy vaan hakemalla hakea se oikea balanssi. Toisaalta olen ollut huomaavinani että raitojen volyymi on kovasti mielipidekysymys... Biisi oli kuitenkin kokonaisuudessaan mukavan karhea, kyllä sen jokusen kerran kuunteli. Täytyy kuitenkin vielä loppuun sanoa toisen kerran tuosta kitaran soundista. Kuuntelin biisin nyt varmaan jo 10. kerran ja nyt kitaran honotus on palanut takaraivoon muutamaksi päiväksi kiinni. Täytyy ottaa pari olutta että tasoittuu pois ;-) Huh ! Tuolla toisaalla (Kalevi Rahko & the KodinKoneOrkesterin "Marginaalikirjailijassa") Timo JM valitti laulun honotuksesta - mulla honottaa kaikki instrumentit näemmä. Siitäkin biisistä tulee aivan peevelin paljon parempi versio kohtapuoliin (EDIt 071204: Nyt se on siellä tyrkyllä http://muusikoiden.net/keskustelu/p … =17&t=76352&o=0&co=0... Ja tuo Stupor Mundin demo http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=17&t=77708&o=0&co=30, jossa mulla on ihka oikea bändi takana, se kannattaa syynätä, ehdottomasti ja ihan vasiten. ...tärkeintähän elämässä on ettei tee lainkaan virheitä... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)