Aihe: Hannu H. : Helpompaa 1 | |
---|---|
![]() 31.12.2004 21:58:13 | |
Bändin nimi: Hannu H. Kappaleen nimi: Helpompaa URL: http://www.mikseri.net/www/play.php?type=dl&id=105027 (Mp3) Vanha biisi, joka löytyi joulusiivouksen yhteydessä. Sen sitten sovitin ja soitin kasaan ja tässä se on. | |
![]() 02.01.2005 16:58:39 | |
Mielenkiintoinen, positiivinen poikkeus täällä viimeaikoina postattuun materiaaliin. Biisin alun soundit – karheudessaankin – toimivat hyvin ja biisissä on dynamiikkaa hyödynnetty hyvin, hiljaisten kohtien vastakohtana on voimakkaat ja kovalla säröllä soitetut osuudet. Biisin tempo polkee hyvin eteenpäin. Alussa oleva kitara on hieman epävireinen, kannattaa soittaa uusiksi tarkemmalla vireellä (sama epävireys kuului myös keskellä joissain kohdissa, joskin särön takaa ei niin selvästi). Kitarasoolo toimii tässä hyvin. Lienee soitettu samalla skitalla kuin komppi, mutta hieman eri soundein? Soundeja voisi erottaa toisistaan hieman enemmän. Sanojen osalta työstettävää vielä olisi jonkin verran. Monen fraasin loppua laulaja pidentää turhan pitkäksi: yleensä selvästi loppuva ¼-nuotti ajaa asian paremmin kuin pitkään venytetty kolmen tahdin roikku. Myös sanat tuntuvat monen fraasin kohdalla keskeneräisiltä ja venytetyiltä (”minä jää-ään, olen onneton”, ”elämä jatkaa, minä yksin, kulkuaan”, ”kun kaikki menneet oo-oon”). Soundiin saisi vielä lisävaihtelua kun hankit jonkun mimmin laulamaan B-osaan teemaan stemmaa: samalla myös sanojen viestiin saisi hieman positivismiä. Jonkun toisen instrumentin valikoiva käyttö tuon särökitaran lisäksi voisi myös laajentaa biisin soundikirjoa. Sanoituksesta vielä sen verran, että kokonaistarinaan voisi voisi keksiä jotain "liikettä": nyt samaa teemaa toistetaan läpi biisin, lopussa voisi olla joku juju, yllätys tai uusi viesti kuulijalle. Laulaja hyötyisi laulutunneista, nyt soundi tuntuu tulevan hyvin kapeasti ja laulussa on koko ajan pientä tai pientä suurempaa epävireyttä. Saman vokaalin pitkät nuotit vaeltavat hieman, sekä soundiltaan että äänentasoltaan. Nämä korjaantuvat kun tekniikka tulee kuntoon. Mikä on muuten alun jyrähdyksen tarkoitus? Tarvitaanko sitä lainkaan tai olisiko sille parempi paikka jossan muualla sanoja korostamassa. Kokonaisuudessaan kuitenkin paljon fiilistä sisältävä biisi, jossa soitto toimii jo nykyiselläänkin hyvin. Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Anna hänelle biisin nuotit ;-) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)