Aihe: Praelude : Oletko koskaan?
1
Demostudio
14.10.2005 16:40:24
Bändin nimi: Praelude
Kappaleen nimi: Oletko koskaan?

URL: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=161859&type=hi (Mp3)

Muutama kiperä kysymys ahdettuna kahteen ja puoleen minuuttiin. Kolme kitararaitaa ja laulu, ei turhia kikkailuja.
Jami
16.10.2005 18:30:13

Nämä on aika kamalia. Ideat ja teemat ei pysy kasassa vaan vaihtuu yhtäkkiä toiseksi kesken kaiken. Laulu ei pysy yhtään nuotillaan. Melodiat on epäjohdonmukaisia. Ja kuulee että se ei olisi kuitenkaan tarkoitus.

On kuitenkin hienoa että teet omaa musaa tärkeäksi katsomistasi asioista. Sointukulkuihin olet löytänyt monia hienoja juttuja. Jatka tekemistä.

Ota yksi teema kitaralle ja pysy koko biisi siinä. Aloita a- ja b-osan sisältävästä biisistä ja tee niitten taite mahdollisimman luontevaksi. Tee helppo melodia. Sanoitukseen ota yksi lause/väite/sanapari. Aseta se b-osaan kertautumaan. A-osa sitten voi parin kolmen säkeistön ajan selittää sitä.

Soita klikin kanssa ensin komppikitara sisään. Älä hyväksy tempoheittoja tai vääriä sointuja. Otteiden epävarmuuskin pitää saada pois.

Sitten voit laulaa toiselle raidalle demo-laulun. Ihan vain siksi että saat helpommin soolokitara-raidan oikealle paikalle. Älä taaskaan tee kompromisseja vaan soita soolokitara niin monta kertaa että se menee luontevasti ja hyvin.

Kolmannelle raidalle laulat vaikka 500 kertaa että vire pysyy. Laula vaikka pätkä kerralla ja koosta niistä hyvä kokonaisuus.

Oot laittanu monta biisiä näytille etkä oo saanu yhtään palautetta. Johtuu ehkä siitä että näistä ei oo saanu oikein kiinni ja kukaan ei halua sua mollata. Tosissaan kun teet niin oot ansainnu kannustusta.

Laitoin nyt sitten rankkaa palautetta ja yritin antaa jotain evästä eteenpäin. Ajatuksena että jos joku muukin sais jotain vinkkiä.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Mika Antero
16.10.2005 18:43:00 (muokattu 16.10.2005 18:44:09)
Minusta tämä oli ihan ookoo laulelma, vähän semmoinen rippikoulun nuotiobiisi. Laulajan tyylistä en kyllä yhtään pitänyt, ja jopa kouluttamattomia korviani häiritsi jonkinlainen nuotinvierestä vetäminen paikka paikoin. Ja onhan tämä nyt aika semmoinen... sanotaanko pateettinen niin teksteiltään kuin esitykseltäänkin. Rokkiahan tämä ei ollut eikä tästä semmoista mitenkään edes saisi, mutta se ei kai ole tarkoituskaan.

En noita muita kuunnellut, mutta jos ihan pelkkää biisiä ajatellaan, niin eri osat toimivat kokonaisuutena ihan hyvin. Eli biisi on ihan hyvä, mutta esityksessä on aika paljon hiottavaa. Jonkin verran kyllä kiinnostaisi tietää, että minkälaista yleisöä tällä on niinkus ajateltu saavuttaa?
Jami
16.10.2005 18:55:34

Minusta tämä oli ihan ookoo laulelma,

Ei ajatuksenvirta sointukulkuun sopimattomalla satunnaisen kuuloisella melodialla ole ookoo laulelma. Kyllä biisi vaatii jäsentelyn.

minkälaista yleisöä tällä on niinkus ajateltu saavuttaa?

Kuuntele muutkin.
Mika Antero
16.10.2005 19:06:45
Ei ajatuksenvirta sointukulkuun sopimattomalla satunnaisen kuuloisella melodialla ole ookoo laulelma. Kyllä biisi vaatii jäsentelyn.

En minä huomannut kuin yhden vähän pidemmän kohdan, jossa laulumelodia ei oikein sopinut yhteen säestyksen kanssa, jos sitä tarkoitat. Sekään ei olisi häirinnyt, jos en nyt olisi kommenttisi jälkeen sillä korvalla kappaletta uudelleen kuunnellut. Eihän tämä valmis biisi missään tapauksessa ole, mutta pysyn silti (melkein) kannassani, että ihan ookoo laulelma(n tästä ainakin vähän trimmaamalla saisi).

Kuuntele muutkin.

En minä nyt niin kiinnostunut tästä ole. Kommentoikoot ne jotka osaavat analyyttisemmin kuunnella.
Jami
16.10.2005 19:09:37

En minä nyt niin kiinnostunut tästä ole. Kommentoikoot ne jotka osaavat analyyttisemmin kuunnella.

No mä kuuntelin kaikki ja sen perusteella annoin palautteeni. Kuka tuon nyt sitten arvioi kenellä se analyyttisen kuuntelun taito on?
Mika Antero
16.10.2005 19:14:43
Kuka tuon nyt sitten arvioi kenellä se analyyttisen kuuntelun taito on?

No esim. sinä näyt osaavan pilkkoa kappaleen osiin ja arvostella sen siten hyvinkin tarkkaan. Siitä on varmasti paljon enemmän hyötyä kuin vaikka nyt näistä minun "mun mielestä kuulosti kivalta" -arvioista. Mutta heittelenpä silti kommenttejani kunnes talli toisin määrää.

Mutta ei kai sitä nyt -saatana- tarvitse enää erikseen arvioida kenellä on kyky analyyttiseen kuunteluun; näkeehän sen näistä kommenteista millä tasolla kukakin kuulemaansa arvioi.
Jami
16.10.2005 19:42:18 (muokattu 16.10.2005 19:44:35)

Älä ny hermostu. Meillä kaikilla on oikeus sanoa mielipiteemme. Mutta älä myöskään paa vaakakuppiin mun arviointejani.

Edit: Oon pahoillani jos loukkasin. Oon vain sillälailla ykssilmäänen kun oon näitä aloittelevia bändikoulussani niin paljon saanut opastaa että herkkä oon sitten ottamaan kantaa kun jonkun näkemyksen oon muodostanu.
Mika Antero
16.10.2005 19:44:35 (muokattu 16.10.2005 19:45:32)
Mutta älä myöskään paa vaakakuppiin mun arviointejani.

Mitä ihmettä tuo nyt tarkoittaa? Nyppiikö sinua joku näissä kirjoituksissani ihan tosissaan, ei ollut ensimmäinen kerta kun jotain tämmöistä oon huomaavinani.

EDIT: Jaahas, näköjään editoit. En nyt loukkaantunut, mutta ihmettelen kyllä.
Wk
16.10.2005 19:45:29
tota noin... menee hieman off-topiciks...
...koska kiviäkin kiinnostaa
Mika Antero
16.10.2005 19:46:54
tota noin... menee hieman off-topiciks...

Menee. Minun puolestani ylläpito voi huoletta poistaa omat kommenttini tästä ketjusta kokonaan.
Jami
16.10.2005 19:50:14

No esim. sinä näyt osaavan pilkkoa kappaleen osiin ja arvostella sen siten hyvinkin tarkkaan. Siitä on varmasti paljon enemmän hyötyä kuin vaikka nyt näistä minun "mun mielestä kuulosti kivalta" -arvioista. Mutta heittelenpä silti kommenttejani kunnes talli toisin määrää.

Mua jäi ny vaivaamaan. "mun mielestä kuulosti kivalta" on aivan yhtä pätevä arviointi kuin mun pilkkova ja analyyttinenkin. Loppupeleillä tuo sun näkökanta aina voittaa.

Mutta ei kai sitä nyt -saatana- tarvitse enää erikseen arvioida kenellä on kyky analyyttiseen kuunteluun;

Oikeassa olet.

näkeehän sen näistä kommenteista millä tasolla kukakin kuulemaansa arvioi.

Arvioinnin kohde tietysti itse ajattelee mikä on varteenotettavaa palautetta ja minkä hän ohittaa. Kehut meille jokaiselle on todella tarpeellisia. Hienoa että viitsit myös näitä jakaa.
Jami
16.10.2005 20:00:17

Näytti tässä välissä tulevan monta kommenttia jotka ehdin lukea vasta nyt. Mitään syytä niiden poistamiseen en näe. Keskustelua tietysti syntyy jos joku panee toisen näkemyksen arviointiin. Biisihän on arvioinnissa.

Enemmänkin me voitais väitellä jonkun biisin kullekkin aiheuttamista mielialoista ja mielipiteistä. Sais biisin tekijä useamman näkökannan tekeleeseensä. Jokainen arvioija on tasavertainen muiden kanssa. Oli sitten musiikin professori tai musankuluttaja ilman koulutusta. Pääasia on monipuolinen palaute musan tekijälle. Vai kuinka.
Mika Antero
16.10.2005 20:08:27
Menköön sitten off-topiciksi, kun alkoi verenpaine vähän nousta:

Keskustelua tietysti syntyy jos joku panee toisen näkemyksen arviointiin.

Ja minäkö sitten tein näin? Kun sanoin, että biisin eri osat sopivat kokonaisuuteen, vaikka sinä olit ilmeisesti toista mieltä?

Vai sinäkö, kun sanoit, että kappale "ei voi olla ookoo laulelma, jos jne". Onhan tämä nyt aika outoa, jos sinua nyppii se, että minä olen eri mieltä kappaleen muodosta kuin sinä. En todellakaan ole laittanut vaakakuppiin sinun mielipiteitäsi tässä enkä muuallakaan.

On tässä herkkähipiäisiä muuallakin kuin pohjanmaalla...

Pääasia on monipuolinen palaute musan tekijälle. Vai kuinka.

Parempihan se olisi kommentoida kappaletta kuin siitä esitettyjä kommentteja.
Lennu
16.10.2005 20:54:22

En kuunnellut vielä kappaletta, mutta tää keskustelu on aika hauska.
- how did you think I got these inside, by osmosis?
Jami
16.10.2005 21:42:58 (muokattu 16.10.2005 21:48:04)

Mitä tähän ny sitte sanoo. Mä sanoin jotain ja kenkkunen sanoi että ei hänen mielestään. Yhtä arvokkaita mielipiteitä molemmat. Mä vaan reagoin siihen kun hän pani mun arviointini vaakalaudalle. Tyhmää mun puolelta. Kenkkusella on hyviä pointteja ollu kautta linjan. Paan pääni kiini ja tyydyn kaikkeen. Kiitos ja hyvää yötä.

edit: seuraava kannanottaja vois ensin kyllä kuunnella nämä arvioitavat biisit.
Mika Antero
16.10.2005 21:50:02 (muokattu 16.10.2005 21:52:43)
EDIT: Yksinkertaisesti sanoen: Minä en nyt enkä koskaan aiemminkaan ole laittanut Jamin arviointeja vaakalaudalle. En todellakaan ymmärrä tätä juttua enää. Anteeksi.
Lennu
16.10.2005 23:28:03

No niin, nyt oli aikaa kuunnella. Kyllä tässä potentiaalia on, kunhan sitä johdonmukaisuutta tosiaan sais vähän. Mutta kyllähän tämä nyt laulelma oli.
- how did you think I got these inside, by osmosis?
Praelude
17.10.2005 11:53:55
Kiitoksia palautteesta ja kiinnostuksesta kaikille keskusteluun osallistuneille!

lennu:

Tosiaan, aika hauskaa ja mielenkiintoista oli lukea Jamin ja kenkkusen väittelyä, varsinkin kun väittelyn herättäjänä oli oma biisi. Pistetäänpäs vähän lisää vettä myllyyn... ;-)

Ensimmäisen kerran luettuani Jamin kommentin koetin analysoida kappaleitani niiden näkökulmasta. Soitto- ja lauluteknisen kritiikin nielen mukisematta, niissä varmasti olisi kehittämistä, mutta kun tullaan biisien rakenteen, melodioiden tai teemojen analysointiin, olen kyllä Jamin kanssa aika lailla eri linjoilla.

Vaikka tässä keskustelussa onkin kyse minun tekemistäni kappaleista, uskon pystyväni niiden jonkinlaiseen objektiiviseen tarkasteluun. Kenkkunen totesi aluksi:

...jos ihan pelkkää biisiä ajatellaan, niin eri osat toimivat kokonaisuutena ihan hyvin.

Näyttäisi siis olevan niin, että se, millainen on johdonmukainen biisikokonaisuus tai melodia, on aika suurelta osin kuulijan päässä. Melodioista yleensä haluaisin huomauttaa, että se mikä jonkun korvissa kuulostaa satunnaiselta tai epäjohdonmukaiselta, voi jonkun toisen mielestä olla tuoretta ja mielenkiintoista.

Olen Jamin kanssa täsmälleen samaa mieltä siitä, että biisi vaatii jäsentelyn, ja mielestäni kaikki palstalle laittamani biisit ovat varsin tiukasti jäsenneltyjä, eikä tämä jäsentely edes ole missään niistä kovin mutkikas. Jamin ensimmäisessä kommentissaan ehdottama a/b -rakenne on varmasti toimiva ja hyväksi havaittu, mutta ei ainoa mahdollinen. Itse asiassa kappaleet Oletko koskaan? ja Nollapiste noudattavat mielestäni juuri Jamin esittelemän kaltaista muotoa. Välttääkseni kirjoituksen kohtuutonta venymistä en tässä kuitenkaan haluaisi alkaa kovin tarkkaa analyysiä.

Sanoituksista vielä sellainen huomio, että kyllä kaikissa teksteissä on yhtenäinen teema. Olen niissä tietoisesti pyrkinyt hienoiseen "outouteen", enkä ole halunnut vääntää kaikkea sanottavaani rautalangasta. Tässäkin tietysti tulee vastaan se ongelma, että eri ihmisten ajatuksenkulku on erilainen. Parhaimmillaan joku saattaisi ehkä ohi sanojen tai rivien välistä oivaltaa jotain uutta, kun taas joku ei ymmärrä tekstiä lainkaan, koska ajattelee totaalisen eri tavalla kuin kirjoittaja. Enkä nyt näissä viimeisissä lauseissa välttämättä tarkoita omia tekstejäni.

En tällä kirjoituksella halua kyseenalaistaa kenenkään näkökulmaa, kunhan vain lauon omia mielipiteitäni. Kritiikin vastaanottaminen tunnetusti on vaikeaa, ja täytyy myöntää että Jamin ensimmäisen kommenti lukeminen vähän kuohautti mieltäni. Varmasti annetusta kritiikistä kuitenkin on hyötyä, ainakin se antaa ajattelemisen aihetta seuraavia biisejä tehdessä.

ps. Jonkin verran kyllä kiinnostaisi tietää, että minkälaista yleisöä tällä on niinkus ajateltu saavuttaa?

En ole mitään erityistä kuulijaprofiilia ajatellut, kunhan vain tein ja pistin esille. Näköjään kannatti... :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)
Keskustelualueet
Haku
Säännöt