Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Panorointi FAQ
1 2 3 4 5 6 7 8
SF3YLO
28.01.2004 20:42:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuun, haulla ei voinut hakea kuin nimimerkeistä!
 
Saisiko tänne semmoista panorointi faqqia? Itse olen miksailemassa bändimme kappaleita ja rupesin pohdiskelemaan panorointeja, luin jostain (j.pekan kirja?) että varsinkin kantrissa laitettaisi laulajaa vasemmalle, mut mitäs muuta on?
 
Itse voin sanoa että sen jälkeen kun ostin tuon raiturin, niin on ruvennut kuuntelemaan piisejä eri tavalla, ja olen löytänytkin aikas hauskoja paneja! esim. Nummelassa on se alku "rummutus" hauskasti välillä tua javälillä tua laidassa :).
Olli
28.01.2004 21:14:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä lähtökohdasta kait voi lähteä, että panorointi tapahtuu välillä (kuvittele kellon tuntiviisari) 10-2 maksimissaan.
Yleisesti kannattaa ajatella esim live-esitystä, miten siellä soittimet on aseteltu.
 
Rummut ja basso keskelle. Jos rummut stereona niin ne kannattaa panoroida kuuntelijan suunnasta (rockmusiikissa) hihat oikealle, ride vasemmalle, ja muut rummut siihen loogisesti väliin. Virveli ja basari yleensä keskelle.
 
Kitarat ja koskettimet riippuen raitojen määrästä; esim jos on 2 ja 2, niin 1 kitara kello 10, 2. kitara klo 1, 1. koskettimet klo 2, 2. koskettimet klo 11. Soolot suhteelisen keskelle, sillein että ei vaan toinen kaiutin huuda kuolemaa.
 
Laulu keskelle. Taustalaulua voi laittaa hyvinkin reunaan.
 
Efektinä tai muuna tehokeinona voi sitten laittaa mitä vaan...
 
Yllä olevat kirjoitukset ovat vain tuollaisia minun hyväksi havaitsemiani. Viisaamat jatkakoot ja korjatkoot.
 
En käytä hymiöitä.
askomiko
28.01.2004 21:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Overheadit 9-3. Tarkasti tuplatut särökitarat voi survoa vaikka ihan laitoihin asti.
 
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato. Tai jos Engli kiinnostaa ni kysäise.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
SF3YLO
28.01.2004 21:27:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Overheadit 9-3. Tarkasti tuplatut särökitarat voi survoa vaikka ihan laitoihin asti.
No rummuista sillai, et on konerummut ja äänitetty stereona. Eli ne sattuu oleen mulla ainakin hanskassa, muita voi kyllä kiinnostaa... ;) Mää vähän kokeilin sillai et: laulua vähän vasurille, muita sooloja (introt, soolot) vasurille tai oikeelle vähän. Tuplabassoraita kompuroituna hiukan levitettynä, komppia vähän oikeelle (laulun vastapainoksi). Tollai vähän kokeilin, sanokaa mitä pitäis vaihtaa...
kivi
28.01.2004 21:58:33 (muokattu 28.01.2004 22:07:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No rummuista sillai, et on konerummut ja äänitetty stereona. Eli ne sattuu oleen mulla ainakin hanskassa
 
Hephephep! Muista, ettei stereosignaaleja kannata panoroida hard left ja right, vaan mieluummin jotain vähän vähemmän tai hiukan toiselle laidalle.
 
Ennemmin kuin stereo-rumpukokonaisuutta katsoisin, että mitä matalampi ääni, sitä keskemmäs stereokuvaa se asettuu. Mutta tässäkään ei oo pakkoa, muistetaan esimerkiksi Dire Straitsin "Skateawayn" stereobasari (levyllä Making Movies).
 
Samalla tavalla stereokiipparin voin panoroida vaikka kello 9.30 - 11.30 tai ihan miten vain.
 
Kantrilaulajien sijainnista oikealla tai vasemmalla mulla ei oo mielikuvaa. Ihan keskelle en pidä kovin tärkeänä laittaa mitään, jos voi siirtää aavistuksen vinoonkin. Sama äärilaitojen kanssa, ellei sitten haeta sitä biisin suurinta tehostetta ja kohokohtaa.
 
Ja nyt se ultimate vinkki: kuvittele huone jossa bändi soittaa, piirrä se vaikka paperille. Sitten piirrä ruksi siihen kohti, mistä mielestäsi "äänitetään". Ruksin ympärille piirrä kellotaulu siten, että kello 12 osoittaa bassariin päin. Tämän kaavion mukaan on helppo miettiä panorointeja, tilamikit (esim kakkosmikit vähän kauempana vahvistimesta ja ambienssimikit) voit miettiä sen mukaan missä kohti sivu- tai takaseinät ovat, samoin kaikujen määrät sen mukaan mihin vastapäisen seinän kuvittelet.
 
Tästä on hyvä lähteä. Luodaan illuusio tilasta
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
28.01.2004 22:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten ihan mittanauhavinkki: rumpumikit pitää saada osumaan tarkalleen samaan kohtaan stereokuvaa, kuin missä ne overheadien kuvassa ovat. Tai sitten ihan muualle (kuten usein on, koska se on helpompaa), mutta ei koskaan "vähän sinne päin".
 
Ulkomaan jehut mittailee bassarin ja virvelin paikkaa overheadeihin kiinnitetyllä narukolmiolla.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
SF3YLO
28.01.2004 22:13:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hephephep! Muista, ettei stereosignaaleja kannata panoroida hard left ja right, vaan mieluummin jotain vähän vähemmän tai hiukan toiselle laidalle.
No kyllähän tämä oli tiedossa, mutta kiitos kummiski! Ne taitaa olla sillai 10:30 ja 1:30.
 
Kertokaapas piisejä joissa on hyviä/jopa hullunkurisia paneja. Aloitin jo tolla nummelalla, ja yks hyvä on CSI:n theme. Muita ei nyt muistu, mut yhessä kappaleessa on sillai et soolo päättyy toodella pitkään ääneen joka siirtyy hiukan vasemmalta kokonaan oikealle. Mahtava tunne kuulokkeilla, kun kohtasin tämän oli pakko kuunnella uudestaan, jotta uskoin korviani!
kivi
28.01.2004 22:19:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas kerran suosittelen lemppareitani, jos tarkoitus on siirtää stereokuvaa luontevasti biisin tai levyn mittaan:
-Doors: Morrison Hotel
-Ian Hunter: All American Alien Boy
 
Joskus se vain kuulostaa ihan luonnolliselta, että Jaco Pastoriuksen basso onkin yhtäkkiä vasemmalla seinällä ja Hunterin flyygeli oikealla. Tai että koko bändi pyörähtää neljänneskierroksen joka biisin välissä.
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Dr.Rubber
28.01.2004 22:21:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten ihan mittanauhavinkki: rumpumikit pitää saada osumaan tarkalleen samaan kohtaan stereokuvaa, kuin missä ne overheadien kuvassa ovat.
 
Kivi, kerro please, mitä tuolla ihan tarkkaan yrität sanoa ja miten käytännössä tehdään. Siis tarkoitatko, että vaikka räkkitomin panin pitää sattua justiinsa niin, että pelkän konkkaparin poimimankin signaalin perusteella sen tomin paikka olisi juuri siinä? Kiitosta!
 
Ei kannata tunkea lunta pilluun!
kivi
28.01.2004 22:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis tarkoitatko, että vaikka räkkitomin panin pitää sattua justiinsa niin, että pelkän konkkaparin poimimankin signaalin perusteella sen tomin paikka olisi juuri siinä?
 
Mielellään joo, varsinkin jos tyylilaji on realistiseen päin, esim jazz, folk, perinnemusiikki tai blues.
 
Mutta yleensä tarkkaa viilausta tehdään vain bassarille ja virvelille, ja tomit levitetään surutta laajemmalle, että kuulostaa isolta. Kyllä rokissa, progessa ja metallissa ne tomifillit lähtee kumminkin sieltä kello kahdesta ja päätyy jopa yhdeksään.
 
Tomeihin ja pelteihin (paitsi riden kuvun ja kellon kanssa saa olla tarkkana) se levittämällä tehty isous sopiikin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Dumb
29.01.2004 01:11:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hephephep! Muista, ettei stereosignaaleja kannata panoroida hard left ja right, vaan mieluummin jotain vähän vähemmän tai hiukan toiselle laidalle.
 
Olen aloittelija näissä hommissa, joten on pakko kysyä, että miksi?
 
kivi
29.01.2004 01:29:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloittelija näissä hommissa, joten on pakko kysyä, että miksi?
 
Eipä siihen oikeastaan oo sen järkevämpää syytä kuin että jos stereo on älyttömän laaja, on stereokuvakin jäsentymätön. Jos koko ajan ammutaan tykillä kärpäsiä, missä on kontrasti. Iso on isoa vain verrattuna pieneen. Ongelma kärjistyy, jos mukana on stereokiipparia ja stereokitaraa - silloin voidaan puhua jo Big Mono -ilmiöstä.
 
"You see, most bands go to ten. Where can you go from there, if you need that extra gain" - tjsp.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jlummaa
29.01.2004 09:34:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ulkomaan jehut mittailee bassarin ja virvelin paikkaa overheadeihin kiinnitetyllä narukolmiolla.
 
Joo mäkin luin tän jostain ja käytin sitä viimeisessä studioprojektissa. Virvelin sijaintia yhtä kaukana molemmista oh-mikeistä pidettiin tärkeänä siksi että vaihevirhettä tulis mahd vähän.
 
Täytyy kyllä myöntää että en mitään erityistä ahaa elämystä saanut kuitenkaan paremman soundin suhteen. Toki ne muutkin setin mikit vaikuttaa asiaan paljon.
 
Rule #1: There are no rules.
milcoin
29.01.2004 09:45:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedättekö sen tunteen kun tajuaa eka kerran PAN nappulan olemassaolon? Mulla se oli Fostexin kasettiraituri ja joku oman bändin eka demo. Biisi kuullosti hetken aikaa todella leveältä. Meni 10 minuuttia ja homma kuullosti taas monolta.
 
Mutta niinhän se on että "ison" miksauksen illuusio säilyy vain jos sterokuva liikkuu hiukan koko ajan.
En laita koskaan mitään ihan keskelle ja teen ainakin kitaroihin pan-automaatiot. Tavallaan automaatio voi myös olla sitä että heittää kertseissä kehiin esim. sterokuvanlaajentimella paisutetun, keskeltä onton raitaparin.
Panorointi on myös mielestäni sidottu biisin tunnetilan vaihteluun. Herkät "Nina Persson" säkeistöt järjettömän leveänä antaa kuulijalle ristiriitaisen tunteen tunnesisällöstä.
Tämä voi toki olla juuri se mitä haetaan.
 
Sanon minä.
 
SF3YLO
29.01.2004 21:17:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmettelin kun ei löytyny mut olikin faqqina, :D.
 
Ihan keskelle en pidä kovin tärkeänä laittaa mitään, jos voi siirtää aavistuksen vinoonkin. Sama äärilaitojen kanssa, ellei sitten haeta sitä biisin suurinta tehostetta ja kohokohtaa.
 
ÖÖÖ, siis onko sulla basso ja basarikin "vähän" vinossa??
Ja tämä oli suunnitelmissa kokeilla joskus, et ois jotain efektiä IHAN reunassa...
 
Mutta niinhän se on että "ison" miksauksen illuusio säilyy vain jos sterokuva liikkuu hiukan koko ajan.
 
Eli? Sinä siis vaihdat kertsiin kitaran vasemmalta oikealle, vai?
Ja tämmöinen hiljalleen liikuttaminen oli tarkotuksena kokeilla kanssa: yhessä kappaleessa on sillai et soolo päättyy toodella pitkään ääneen joka siirtyy hiukan vasemmalta kokonaan oikealle.
Ad libitum
29.01.2004 22:08:19 (muokattu 27.05.2004 22:30:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Editoitu pois liian vaikeasti ymmärrettävää/selitettyä ajatusta.
 
Bändimme pääsi jatkoon SMORKissa!!
waxivore
01.02.2004 14:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikista tärkein sääntö, jota täällä ei ole vielä kukaan sanonut, että sääntöjä ei ole.
 
Joo, toki Jazzissa ja rokissa rummut panoroidaan siten ja siten, ja virveli ja basarit laitetaan vinoon ja stereokuvaa levitetään ja supistetaan jatkuvasti.
 
Ja tämä jos mikä tappaa luovuuden. Se on aivan sama homma kun masteroi Finnovoxilla cd:t, niin kaikki ammatimiehet valittaa sitten kun kuulostaa samalta.
 
En väitä että säännöt/ohjeistukset ois huonoja tai paskoja, yleensähän ne ovat just niitä parhaiden hemmojen parhaimmiksi toteamia käytännön juttuja.
 
Mutta väitän, että äänityshommia vasta aloittelevien kannattaa säilyttää hommassa myös se hullu luovuus ja KOKEILLA! Ettei käy niin kuin meille muille, jotka tehdään kaikki jutut aina samalla laiskalla tavalla.
 
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
SF3YLO
04.02.2004 22:26:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta väitän, että äänityshommia vasta aloittelevien kannattaa säilyttää hommassa myös se hullu luovuus ja KOKEILLA! Ettei käy niin kuin meille muille, jotka tehdään kaikki jutut aina samalla laiskalla tavalla.
Kyllähän mää nyt kokeilen ja sillain itekin ihan huviks heitän jotain hullua, mut kyselin niinku neuvoo miten kannattais/ois hyvä!
MrQ
16.02.2004 16:33:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites konemusiikkia nauhoitusvaiheessa tulisi panoroida? Jos sanotaan että ainoa mitä kohtuu muuttumattoman ja vakiona pysyy on rumpa jabassoraidat, kaikki muu taas tilapäistä hyöryämistä kunnon psy-techno/industrial hengessä.
 
nyt joku terävä vastaus, ni ei tartte turhaan tapella.
 
"Kun kuollaan, kuollaan kerralla ja kunnolla. Nyrkkisääntönä pidettäköön sitä, että mitä useammissa ja pienemmissä laatikoissa haudataan, sitä parempi."
meekz
27.02.2004 12:04:46 (muokattu 27.02.2004 12:06:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

, luin jostain (j.pekan kirja?) että varsinkin kantrissa laitettaisi laulajaa vasemmalle, mut mitäs muuta on?
 
:).

 
minä itse en kyllä laittaisi laulua mihinkään muuaalle kuin KESKELLE. (ellei sitten jotain "erikoisefektiä" olla säätämässÄ.)
 
Mutta nämähän ovat mielipide-asioita, niinkuin suurin osa "taiteeseen" liittyvistä asioista. itseäni aina vituttaa kun kuuntelen jotain levyä korvalapuilla ja laulaja sitten "vetää" vähän toiseen suuntaan. joskus virvelin sijoittaminen muualle kuin keskelle käy ottaa hermoille myös.... hahahahah maku asiahan se on mut tee niinkuin bändisi tai asiakkaasi näkee parhaaksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti