Aihe: Yleisempi tapa kysyä soundivinkkejä? 1 2 | |
---|---|
![]() 30.05.2025 13:37:34 (muokattu 30.05.2025 14:55:19) | |
Ajattelin tämän yhden (https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=251326) ketjun perusteella, että näitä soundivinkki-kysymyksiä voisi tehtailla enemmänkin, koska aihe on ihan hyödyllinen ja yleinenkin. Formaattia voisi kuitenkin parantaa esimerkiksi editoitaviin taulukoihin ja siihen, että argumentteja tukevien äänidemojen antaminen on pakollista vinkin antamiseksi, jotta löytyisi jokin ero arkimielipiteen ja informed opinion:in välillä. Vahvemmin vain demo tuottaa todistusaineiston siitä, että vinkki on aiheellinen. Muuten siihen tarvitaan uskomus väitteen esittäjään. Lisäksi demon antaminen vähentää muiden aikaa, koska tällöin muiden ei pidä varmistua väitteen antajan ideasta demoamalla sitä. Sitten ajattelin, että olen ehkä ainoa, joka ajatteli, että tästä jalostamisesta voisi olla iloa. Meinasin vielä tuottaa oman demon tuohon ketjuun, mutta en viitsi, koska genre ei ole relevantti itselleni. Lisäksi vain pitkään kokeneiden mielipiteiden tukeminen ei ole hyödyllistä, koska ihmisillä on kuitenkin erilaisia mileage:ja, kuten tuolla ketjussakin lopussa pohditaan. Minusta on oikeastaan yhtä ongelmallista, että kokematon antaa vinkin kokeneemmalle kuin että kokeneempi antaa vinkin kokemattomalle, koska näiden kontekstit voivat silti olla niin erilaiset, että ne eivät tavoita toisiaan. Eräs syy on, että konteksti on jo lähtökohtaisesti epäsäännönmukainen eikä mikään insinöörikysymys. Ilman demoja mielipide ei myöskään demonstroi asiaa tai tekniikan tehokkuutta. Lisäksi on melko selvää, että vinkkien määrän kasvaessa niiden jokaisen informatiivisuus laskee, koska hyödyntäjällä on kuitenkin jokin yläraja sille, kuinka paljon aikaa ja vaivaa hän käyttää. Discuss | |
![]() 01.06.2025 21:09:51 | |
soundmodel: Minusta on oikeastaan yhtä ongelmallista, että kokematon antaa vinkin kokeneemmalle kuin että kokeneempi antaa vinkin kokemattomalle Taulukko voikin olla ihan jees, siihen en ota kantaa enempää, mutta tähän kommenttiin vaan sen verran, että koko meidän olemassa olo ja evoluutio pohjautuu sille, että kokeneempi opastaa kokematonta, jotta tämä pystyisi selviämään ja kehittymään. En siis ymmärrä yhtään väitettäsi, jossa vinkit kokemattomalle voisivat olla huonoja, koska kokemattomallahan ei ole sitä kokemusta, mitä kokeneella jo on? Oppipoika-mestari periaate yms. | |
![]() 01.06.2025 21:27:00 (muokattu 01.06.2025 21:28:18) | |
hybridtwin: Taulukko voikin olla ihan jees, siihen en ota kantaa enempää, mutta tähän kommenttiin vaan sen verran, että koko meidän olemassa olo ja evoluutio pohjautuu sille, että kokeneempi opastaa kokematonta, jotta tämä pystyisi selviämään ja kehittymään. En siis ymmärrä yhtään väitettäsi, jossa vinkit kokemattomalle voisivat olla huonoja, koska kokemattomallahan ei ole sitä kokemusta, mitä kokeneella jo on? Oppipoika-mestari periaate yms. Tuo toimii vain hyvin määritetyissä konteksteissa, jota taidekonteksti ei ole. En jaksa toistaiseksi perustella tuota, mutta tutkimusartikkelien hakukoneista löytyy paljon papereita, joissa verrataan oppimistapoja, joista tuo on vain yksi. Eräs ongelma on esimerkiksi se, että kokeneet eivät muista/tiedä, millaista on olla kokemattomampi. Sitten on se yleinen ilmiö kuin tacit knowledge yms., jotka ovat taitoja, joita ei yksinkertaisesti voi välittää mitenkään tehokkaasti, koska muut eivät välttämättä kykene omaksumaan niitä, kun ne riippuvat tietyistä yksilöistä. Tämäkin on helposti totta taidekontekstissa. | |
![]() 01.06.2025 21:28:17 (muokattu 01.06.2025 21:30:03) | |
soundmodel: Tuo toimii vain hyvin määritetyissä konteksteissa, jota taidekonteksti ei ole. Jopas on paksua pajunköyttä! Taiteessa on menty aina mestari-kisälli -mallilla. Muiden mallien ohella. Taidetta voi tehdä myös täysin umpiossa, ottamatta neuvoja ja vinkkejä vastaan mistään, mutta se on toki vain harhaa, koska kaikki liimautuu meihin kiinni. Sekin on todella toimiva konsepti. Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa.
-Gold Member of Fit Tan Club | |
![]() 01.06.2025 21:28:58 (muokattu 01.06.2025 21:42:02) | |
Henri Henri Olavi: Jopas on paksua pajunköyttä! Taiteessa on menty aina mestari-kisälli -mallilla. Kaikki taiteilijat eivät mene edes oppilaitokseen. YMMV. Jotenkin äärimmäisen paradoksaalisesti hakukoneesta tulee myös nopeasti esiin. Taideyliopiston jokin julkaisu: "Mestari, kisälli, oppipoika-hiljainen tieto vallankäytön välineenä" Jos assosiaatoina on jonkin oppilaitoksen oman henkilökunnan näkemys taidealojen opetusmetodeista, niin tämä kertoo ihan riittävästi. Heidän motiivina voi olla vakinaistaa asema alan mestareina ja kerätä oppilaitokselta massit. Täälläkin on hieman asiaa tästä mestari-kisälli -asetelman hienouksista: https://talk.turkuamk.fi/taide/tait … ssa-toimiminen-on-tulevaisuustaito/ --- Tämän puolen oleellinen osa ketjun kontekstissa on se, että mielipidearvoltaan korkeampia tulisi olla kuitenkin ne, joilla on kokemusta sopivasta genrestä, koska on intuitiivista, että he seuraavat ko. genrejä enemmän. Ei ole mitään hyötyä, jos joku trance-DJ antaa neuvoa jostain metallirummuista. Sen sijaan, en näe mitään syytä, miksi sen pitäisi välttämättä olla pitkään kokenut, koska kokemuksia on erilaisia. | |
![]() 01.06.2025 21:30:28 | |
soundmodel: Kaikki taiteilijat eivät mene edes oppilaitokseen. YMMV. Se on hyvä. Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa.
-Gold Member of Fit Tan Club | |
![]() 01.06.2025 21:41:35 | |
Jos ei osaa opettaa niin se on asia erikseen. Ei kannata ryhtyä opettajaksi, jos a) ei osaa itse konkreettisesti ja b) ei osaa kommunikoida osaamansa tietoa eteenpäin ottaen huomioon oppilaan nykytilanteen. Mutta edelleen on ihan turha hakata päätä seinään peruskysymysten kanssa kun voi kysyä "isommilta pojilta" miten ne on asian X aikanaan ratkaisseet. Siitä voi sitten itse soveltaa ja kokeilla eri tavalla, mutta joku runko on hyvä olla olemassa, mistä lähtee liikkeelle. Ihan sama syömisessä. Ethän sä nyt lähde kokeilemaan luonnossa mikä sieni on myrkyllinen ja mikä ei kun siitä on olemassa olevaa tietoa jo vaikka kuinka paljon. Turhaa käyttää aikaa samojen asioiden tutkimiseen, minkä muut ovat jo tutkineet. | |
![]() 01.06.2025 21:44:39 (muokattu 01.06.2025 21:45:40) | |
hybridtwin: Mutta edelleen on ihan turha hakata päätä seinään peruskysymysten kanssa kun voi kysyä "isommilta pojilta" miten ne on asian X aikanaan ratkaisseet. Siitä voi sitten itse soveltaa ja kokeilla eri tavalla, mutta joku runko on hyvä olla olemassa, mistä lähtee liikkeelle. Ihan sama syömisessä. Ethän sä nyt lähde kokeilemaan luonnossa mikä sieni on myrkyllinen ja mikä ei kun siitä on olemassa olevaa tietoa jo vaikka kuinka paljon. Turhaa käyttää aikaa samojen asioiden tutkimiseen, minkä muut ovat jo tutkineet. Joo ja tämä toimiikin joskus. Mutta pelkkä kokemus tai tunnettu auktoriteetti ei nähdäkseni takaa sitä, että neuvo on hyödyllinen. Etenkin, jos sitä ei tueta äänidemolla. Tällöin ei ole kauheasti muita syitä kuin auktoriteettiusko uskoa, että ideaa kannattaa kokeilla. Jos useammat "asiantuntijat" taas antavat erilaisia mielipiteitä, niin miten näitä sitten pitäisi arvioida? | |
![]() 01.06.2025 21:52:55 | |
soundmodel: Joo ja tämä toimiikin joskus. Mutta pelkkä kokemus tai tunnettu auktoriteetti ei nähdäkseni takaa sitä, että neuvo on hyödyllinen. Etenkin, jos sitä ei tueta äänidemolla. Tällöin ei ole kauheasti muita syitä kuin auktoriteettiusko uskoa, että ideaa kannattaa kokeilla. Jos useammat "asiantuntijat" taas antavat erilaisia mielipiteitä, niin miten näitä sitten pitäisi arvioida? Se ketju, mistä tämä lähti liikkeelle, oli todella monta samantyylistä vastausta, miten soundia kannattaa lähteä hakemaan. En ymmärrä miten tämä ei ollut tulkittavissa, että hetkinen tuohan voisi ollakin se mitä haen, jos kerta noin moni siitä puhuu? En usko, että kenelläkään on tallella kaikkea niitä äänitteitä, mitä on vuosien varrella tehnyt, saati digitoinut niitä, jos ura on alkanut jo ennen digijuttuja. Sen sijaan vastauksista on tulkittavissa ilman demoja, siinäkin ketjussa, selkeät raamit millä pystyy aloittamaan kokeilun. | |
![]() 01.06.2025 21:57:33 (muokattu 01.06.2025 22:04:51) | |
Minusta annetut vinkit ovat niin erilaisia, että niitä ei voi ainakaan yhdistää, ellei tunne miten ne yhtenevät esim. eri mikrofonien (mutta myös niiden sijoittelu yms. ovat erilaisia) tms. suhteen. Itse en tosiaan edes ole kokeillut rumpuäänityksiä, mutta ajattelinkin, että tuon esimerkkiketjun vaikein osa on sen bus-efektin ja sen hihatin/ride:n lätän tuottaminen, koska bd ja snare ovat luonnollisen kuuloisia, joten oletan, että ne eivät ole erityisen vaikeita tuottaa edes keskimääräisillä ohjeilla. Jos kysymys olisi koskenut pelkästään äänityksiä, niin en olisi edes vastannut. Minua ei oikeastaan kuitenkaan kiinnosta pureskella tätä kysymystä kauheasti lopulta, koska vaikka olen sitä mieltä, että formaatti on huono, niin huono formaatti foorumilla on oikeastaan foorumin omistajan ongelma. Olisin voinut kuitenkin käyttää paremman formaatin kysymysautomaattia. | |
![]() 01.06.2025 21:58:08 | |
Säännöt pitää tietää, että niitä voi rikkoa. Aika perus asia, mutta luulen että se tästä nyt unohtui. | |
![]() 01.06.2025 22:09:54 | |
soundmodel: Minusta annetut vinkit ovat niin erilaisia, että niitä ei voi ainakaan yhdistää, ellei tunne miten ne yhtenevät esim. eri mikrofonien (mutta myös niiden sijoittelu yms. ovat erilaisia) tms. suhteen. Itse en tosiaan edes ole kokeillut rumpuäänityksiä, mutta ajattelinkin, että tuon esimerkkiketjun vaikein osa on sen bus-efektin ja sen hihatin/ride:n lätän tuottaminen, koska bd ja snare ovat luonnollisen kuuloisia, joten oletan, että ne eivät ole erityisen vaikeita tuottaa edes keskimääräisillä ohjeilla. Jos kysymys olisi koskenut pelkästään äänityksiä, niin en olisi edes vastannut. Minua ei oikeastaan kuitenkaan kiinnosta pureskella tätä kysymystä kauheasti lopulta, koska vaikka olen sitä mieltä, että formaatti on huono, niin huono formaatti foorumilla on oikeastaan foorumin omistajan ongelma. Olisin voinut kuitenkin käyttää paremman formaatin kysymysautomaattia. Täh, sä et ole koskaan äänittänyt rumpuja ja silti olit ketjussa kommentoimassa muiden kokemuksia ja ennen kaikkea dumasit niitä..? Jees... tämän myötä hyvät yöt ja ensi kerralla sitten kommentteihin mukaan kun on kokemusta jostain! | |
![]() 01.06.2025 22:16:37 | |
No toisaalta joitain meitä kiinnostavat vain samplet. | |
![]() 01.06.2025 22:21:44 | |
hybridtwin: En usko, että kenelläkään on tallella kaikkea niitä äänitteitä, mitä on vuosien varrella tehnyt, saati digitoinut niitä, jos ura on alkanut jo ennen digijuttuja. Juu ei todellakaan ole, vaikka aika paljon onkin C-kassuja, keloja, DATeja, VHS:iä, minidisckejä, ADAT-kovalevyjä ym. sälää laatikoissa. Mäkin olen tehnyt ekat äänitteeni joskus junnuna 45 vuotta sitten kahden mankan päällekkäisäänitystekniikalla, kun tuli opeteltua äänittämisen alkeita. Ei silloin ollut edes kotimikroja vielä, saati mitään digitointeja tai edes visioita sellaiseen liittyen. Tietokoneaikana useita äänitteitä on kadonnut bittiavaruuteen viimeistään silloin, kun kovalevy on alkanut kilkattaa tai muusta syystä. Toisaalta harmi, ettei kaikki tehty ole säilynyt. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 01.06.2025 22:57:30 | |
soundmodel: No toisaalta joitain meitä kiinnostavat vain samplet. Se on erittäin ok. Mua kiinnostaa molemmat maailmat. Mutta tähän kaikkeen keskusteluun, että onko järkeä kommentoida ja päteä, jos sulla ei ole kokemusta äänittämisestä? Tarjosit sen ketjun aloittaneelle monomikkiäänitystä 60-70-luvun tyyliin ilman mitään kokemusta aiheesta... Tähän liittyy vahvasti opettaminen ja oppilaani olo. On opettajan velvollisuus ymmärtää konteksti ennen kuin alkaa opettamaan. Nyt lähdit tarjoamaan sample maailmaa ilman, että perehdyit bändiin yhtään, mitä käytettiin referenssinä ja missä lähtökohdissaa siellä liikutaan. En tarkoita tätä sillä, ettenkö haluaisi, että osallistut keskusteluihin, mutta en itse paukuttelisi henkseleitä ketjuissa, jos en asiasta tiedä mitään ja kontekstikin on mennyt ohi. | |
![]() 01.06.2025 23:05:22 (muokattu 01.06.2025 23:19:25) | |
Myös OP piti rumpuja rumpukoneena ja lisäksi ainakin toinen kirjoittaja mainitsee myös 70-luvun soundit, joten vinkkini eivät ole välttämättä vääriä, mutta ne eivät ole välttämättä läheisimpiä. Ne ovat myös ne, mitä käyttäisin itse. Itse ketjussa on vielä auki se, että mikä on tehokkainta. Lisäksi shopping questionia voisi sinänsä pitää vapaana riistana eli että keskustelun taso on roskaa, koska kysymyskin on. Paremmassa formaatissa vastauksia kannattaisi kysyä vain saman genren osaajilta, koska tämä voi todennäköistää sitä, että vastaus on lähellä. Intergenrellinen näkemys ei voi olla hyödyllisempi paitsi, jos genrekin on hybridi. | |
![]() 01.06.2025 23:22:16 | |
hybridtwin: Se on erittäin ok. Mua kiinnostaa molemmat maailmat. Mutta tähän kaikkeen keskusteluun, että onko järkeä kommentoida ja päteä, jos sulla ei ole kokemusta äänittämisestä? Täs on vähän sellainenkin, että sitä samplejen taustaista maailmaakin olis hyvä ymmärtää mm. miten se sample tehdään vaikka ihan käytännössä, koska siihenkin voi olla joskus tarvetta. Aikoinaan (eikä edes itse asiassa kovin kauan sitten), kun piti leikkiä trikkereillä, kun ei ollut edes kelvollisia sampleja tai ne maksoi ihan ketusti, samplet duunattiin itse tai käytettiin jotakin muuta kikka kolmosta. Nyt jonnet ja veetit luulee, että vain parin vuoden sisään julkaistuilla biteillä voi tehdä, vaikka ne itse asiassa hyvin harvoin tarjoaa mitään uutta saati mullistavaa. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 01.06.2025 23:28:32 (muokattu 02.06.2025 01:17:03) | |
ejhfi: Täs on vähän sellainenkin, että sitä samplejen taustaista maailmaakin olis hyvä ymmärtää mm. miten se sample tehdään vaikka ihan käytännössä, koska siihenkin voi olla joskus tarvetta. Aikoinaan (eikä edes itse asiassa kovin kauan sitten), kun piti leikkiä trikkereillä, kun ei ollut edes kelvollisia sampleja tai ne maksoi ihan ketusti, samplet duunattiin itse tai käytettiin jotakin muuta kikka kolmosta. Nyt jonnet ja veetit luulee, että vain parin vuoden sisään julkaistuilla biteillä voi tehdä, vaikka ne itse asiassa hyvin harvoin tarjoaa mitään uutta saati mullistavaa. No minä taas ajattelen, että sampleja on maailma niin täynnä, että kannattaisi laittaa energia muuhun kuin äänittämiseen (siis ainakin muuhun rumpujen). Vähintään kannattaisi harkita triggereillä soittamista, jos MIDI hirvittää. Ei kannata keksiä pyörää uudestaan etenkään, jos biisissä on simppelit toistavat kompit vakailla soundeilla. Kommentoin myös, että mielestäni taas joillain muilla vastaajilla on agendana jokin "only real music is real music" -agenda. Tämä vain kritiikkinä sitä kohdin, että mitä kaikkia muitakin biaseja vastauksina voidaan saada. En tunne keskustelijoita, mutta ainakin Gearspace:n vastaava threadi olisi joitain poikkeuksia lukuunottamatta läpikotaisin henkilökohtaisia anekdootteja ja toinen osa sitä, että pitää päästä lesoamaan omistamallaan gearilla myös tuossa kontekstissa eli lähinnä antaa vain kalliita high-end vastauksia ja naureskella, kun amatööreillä ei ole tekniikoihin varaa. | |
![]() 02.06.2025 01:12:40 | |
soundmodel: No minä taas ajattelen, että sampleja on maailma niin täynnä, että kannattaisi laittaa energia muuhun kuin äänittämiseen (siis ainakin muuhun rumpujen). Vähintään kannattaisi harkita triggereillä soittamista, jos MIDI hirvittää. Ei kannata keksiä pyörää uudestaan etenkään, jos biisissä on simppelit toistavat kompit vakailla soundeilla. Nimenomaan ei kannata keksiä pyörää uudelleen varsinkaan rumpujen kohdalla, koska rumpalit on keksitty. Vaikka olen hyvin pitkään tehnyt rumpuraitoja aluksi rumpukoneella, myöhemmin trickatuilla pannuilla, midillä etc. ei näillä korvaa rumpalia. Myöskään kaikki ääniä, mitä rummuista voi saada irti, ei ole mallinnettu ja tuskin tullaan mallintamaakaan. Se, että tahii jonkun synteettisen rumpuraidan kanssa, kun ei vaan groovaa tai istu soundimaailmaan, on just ajan ja energian tuhlausta, kun voi itse lyödä iskut oikeilla rummuilla tai käyttää rumpalia. Ja jos ja kun pannut kusee, kusee kyllä koko biisi. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 02.06.2025 01:31:36 (muokattu 02.06.2025 01:32:31) | |
No tuossa tapauksessa sampleista voisi myös arvioida sen, mitä ei tiedä. Nehän ovat osa kuitenkin simulaattoreita, ja monesti niiden äänittäjät ovat taitavampia kuin itse. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)