Aihe: VST instrumenteista
1
Muovinen
25.04.2025 13:33:41

Tässä on ilmaantunut hieman yllättävä tarve erinäisille orkesterisoittimille, perkussioille ja puhaltimille ja kiinnostaisi kuulla kokemuksia esim erinäisistä kk-maksu pohjaisista ratkaisuista. Parhaat äänikirjastot on sen verran tyyriitä, että niitä pystyisi hankkimaan ehkä yhden parissa kuukaudessa ja tarve olisi heti ja nyt. Alkuun tarvisin ainakin uskottavat studiobrassit ja eeppisiä orkesterirumpuja. Pianot ja jouset tietenkin myös.

Tuossa on nyt ainakin tuo Kompleten 360 palvelu ja Composercloud tyrkyllä mutta mitä muuta löytyy ja missä jutuissa mikäkin on paras? Itse en esim yhtään tykkää Kontaktin UI:sta. Heavyocitilla on ilmeisen laadukkaita juttuja mutta melkoisen arvokkaita.
soundmodel
25.04.2025 16:25:55 (muokattu 25.04.2025 16:51:27)
Niitä nimenomaan ei kannata ostaa, ellei käyttötarve ole vuosia. Voit teoriassa maksaa vähemmän ostamalla ja myymällä käytettynä, mutta siinä on mukana riski, että menetät sijoituksen arvoa paljon enemmän. Toisaalta, hyvä kirjasto ei sinänsä vanhene koskaan.

Se, mikä on paras, on makuasia. Toisilla saa enemmän asioita, toisilla saa erikoisasioita, toisilla saa erilaista soundia, ...

Kokeile kaikkia.

Minusta kannattaa ostaa ensin Garritan Personal Orchestra, ja sitten jotain muuta, kun mielestään siitä loppuu rahkeet.
Perustelu: https://www.soundonsound.com/reviews/garritan-personal-orchestra, ja esim. multi-dynamicsien puute ei ole aina ongelma.

GPO on sen verran edullinen, että ei se ole kuin max. vuoden vuokrahinnat.

Sitten, jos haluaa oikeasti halvalla, niin kannattaa katsoa indie kehittäjät eikä noita isoja taloja. Isoilla taloilla on isot hinnat. Indieltä voi saada samalla rahalla paljon parempaa valueta yksittäisissä asioissa.

Sitten tietysti se puoli, että tosiasiassa kaikki ammattilaiset tekevät lopulta oman kirjastonsa johonkin asti, koska ei kukaan itseäänarvostava halua kuulostaa samalta kuin kaikki muut. Ei ole niin eeppistä enää, kun jokaikisessa elokuvassa on ne jotkut samat epic_drums_01.nks, ja jokainen wannabe-composer ostaa samat kirjastot. Heavyocity ja EastWest on juuri tätä kategoriaa. Ne on suunnattu esim. mainos-säveltäjille, joilla ei ole budjettia maksaa custom-soundeista. Eipä niissä mainoksissa jäädä miettimään, että oliko nyt kuinka luova taiteilija ollut. Tosiasiassa näillä työkaluilla tulet kuitenkin kuulostamaan samalta kuin melkein kaikki muutkin.

Siten kannattaa pohtia myös mahdollisuutta, että ostat omistaaksesi jonkin kirjaston, esim. GPO:n, ja sitten käytät aikaa layeroidaksesi ne jonkin muun kanssa. Sen sijaan, että olettaa, että joku muu on tehnyt sinulle sopivat asiat.

---

Mutta toisaalta, 9,99/kk on niin halpa, että ottaisin ComposerCloud:in EastWest:ilta.
grzenabi
27.04.2025 23:01:55
Muovinen: Tässä on ilmaantunut hieman yllättävä tarve erinäisille orkesterisoittimille, perkussioille ja puhaltimille ja kiinnostaisi kuulla kokemuksia esim erinäisistä kk-maksu pohjaisista ratkaisuista..... Alkuun tarvisin ainakin uskottavat studiobrassit ja eeppisiä orkesterirumpuja. Pianot ja jouset tietenkin myös.
.

Yllyttäisin kokeilemaan Musiota, on kuukausimaksullakin ja löytyy pimputinta lähes joka lähtöön:

https://musio.com/catalog
Otustelija
28.04.2025 08:44:09

Parhaista en tiedä mutta itse tykkään käyttää yhdistelmää Dorico 5, NotePerformer ja NP:n Playback Enginellä EastWest Hollywood Orhcestra Opus.

Näillä saa ainakin omaan korvaan ihan kivan kuuloista tavaraa, kun pääsee vaan keskittymään nuotintamiseen ja muut kilkkeet hoitavat kaiken taustalla. Ei tartte sen enempää säädellä CC11 ja muiden kanssa. NP sinänsä vähän luo sitä humaanisuutta ja dynamiikka tottelee merkintöjä aika hyvin.
Mikael
30.04.2025 21:49:15

Mä oon koittanut etsiä hyvää virtuaali-vibrafonina. Onks kellään? Jotenkin kuvittelisin että itelle toimis parhaiten mallinnus, jossa vois säättää mallettien kovuutta ja vibraaton nopeutta portaattomasti ja ehkä mikkejä ja niiden sijaintia...
Fuzz is Clean!
soundmodel
30.04.2025 22:07:57 (muokattu 30.04.2025 22:20:27)
Niin minäkin. Vibrafonisamplet ovat minusta olleet usein aika kohinaisia.

Tuo on yksi niitä ääniä, joissa synteesikin toimii aika hyvin:

https://youtu.be/WO0e2h3sLc0?t=120

AAS Chromaphone?
Mikael
01.05.2025 12:35:43

Toi videon FreeVibes on itseasiassa tosi kivan kuuloinen ja säädötkin aivan riittävät, mut harmillisesti sitä ei saa AAX-formaatissa.
Fuzz is Clean!
askomiko
01.05.2025 16:53:00 (muokattu 01.05.2025 16:55:41)
Mikael: Mä oon koittanut etsiä hyvää virtuaali-vibrafonina. Onks kellään? Jotenkin kuvittelisin että itelle toimis parhaiten mallinnus, jossa vois säättää mallettien kovuutta ja vibraaton nopeutta portaattomasti ja ehkä mikkejä ja niiden sijaintia...

Kokkeile Pianoteqqiä:
https://www.modartt.com/vibes

Siinon kaikki mitä speksaat. En o pianisti mutta äänihörhönä olen ollut kaikista kokeilluista tyytyväisin Pianoteqin pianoihin joten extrapoloin että vibrafonikin on varmaan OK.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Mikael
02.05.2025 09:09:15 (muokattu 02.05.2025 09:23:23)

PIanoteqistä oon kuullut paljon hyvää ja varmaan toi toimis. Hinta on vähän ehkä kovempi kuin mitä olin tähän ajatellut sijoittaa, mut niin aina... Demot kuulostaa kyllä pääosin aika maukkailta. Harmi vaan että näissäkään demoissa ei oo kauheesti soitinta pelkästään yksin, mikä usein vähän hämärtää sitä miltä vaikka jotkut soinnin hännät ja muut hilaiset asiat kuulostaa kun mukana on muita soittimia ja efektejä.
Fuzz is Clean!
soundmodel
02.05.2025 15:24:11 (muokattu 02.05.2025 15:24:51)
Tuossa olisi nyt halpa aloitus:

https://www.humblebundle.com/softwa … usicproductionbundle_softwarebundle

Miroslav CE mukana yms.

10 itemin bundle €18.04
Mikael
02.05.2025 18:38:46

Mulla on toi Miroslav ja muutakin IK-Multimedian roipetta ollut aikanaan ja ne ajat on takana. IK ei ole enää tervetullut mun tietokoneeseeni :D

NI:n Mallet Flux vaikuttaa aivan lupaavalta:
https://www.native-instruments.com/ … 6NmsjcHAsePI7xqEkwdxfwRSXpbFX4NgmmU

Nyt vaan alennusmyyntejä odottelemaan kun kiirettä ei varsinaisesti tän kanssa ole.
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
02.05.2025 21:35:15 (muokattu 02.05.2025 21:36:13)
Mikael: Mä oon koittanut etsiä hyvää virtuaali-vibrafonina. Onks kellään? Jotenkin kuvittelisin että itelle toimis parhaiten mallinnus, jossa vois säättää mallettien kovuutta ja vibraaton nopeutta portaattomasti ja ehkä mikkejä ja niiden sijaintia...

Chromaphone 2:lla saa tehtyä munsta aika kivoja vibrafonisoundeja. Ei ehkä se kaikista luonnollisin alkuasetuksiltaan, mutta muokkautuvuutta löytyy. Kaikenlaisiin mallet-juttuihin olen tuota paljon käyttänyt.

E: siitä näyttää tulleen kolmosversiokin jo.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
askomiko
03.05.2025 17:02:25 (muokattu 03.05.2025 20:36:05)
Mikael: PIanoteqistä oon kuullut paljon hyvää ja varmaan toi toimis. Hinta on vähän ehkä kovempi kuin mitä olin tähän ajatellut sijoittaa, mut niin aina... Demot kuulostaa kyllä pääosin aika maukkailta. Harmi vaan että näissäkään demoissa ei oo kauheesti soitinta pelkästään yksin, mikä usein vähän hämärtää sitä miltä vaikka jotkut soinnin hännät ja muut hilaiset asiat kuulostaa kun mukana on muita soittimia ja efektejä.

Muistaakseni siinä on ihan antelias demo eikä saastuta konetta. Kuulemma pianonsoittajalle soittotuntumalta hyvä juurikin kun ei ole samplelayereitä vaan portaaton mallinnus.

Lisäpisteet firmalle siitä että ostin omani joskus 10v sitten ja saa yhä päivitykset!
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Muovinen
05.05.2025 22:15:24

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni totean, että otin nyt tuon Musion testiin, kun maksaa ekat kolme kuukautta hurjat 0,90€/kk. Tämä ei tosiaankaan ole se tviikattavin kirjasto mutta ilahduttavan simppeli käyttää ja soundit on olleet tähän asti riittävän hyvät. Eihän mulla oikein ole kokemusta laadukkaista orkesteriäänitteistä joten en osaa verrata aitoon oikeaan. Kuitenkin tällaisen indie poprokin lisukkeena kuulostaa varsin pätevältä!
Mikael
06.05.2025 13:17:02

Spitfire Auidon kaikki mitä on tullut vastaan on aivan mahtavaa, muttei kylläkään kovin halpaa. Tarjouksista voi sit välillä onnistaa.
Fuzz is Clean!
soundmodel
06.05.2025 14:30:17 (muokattu 06.05.2025 14:30:36)
Edullisesti lähtee kirjastot yleensä myös, kun ostaa joltain, joka lopettaa harrastuksen.

Koska subscription:it ovat tulleet saataville, niin käytetyt kirjastot ovat aika edullisia. Lisäksi monilla on niin monta kirjastoa, etteivät ne jaksa myydä niitä yksitellen.
Henri Henri Olavi
06.05.2025 15:03:27
Mikael: Spitfire Auidon kaikki mitä on tullut vastaan on aivan mahtavaa, muttei kylläkään kovin halpaa. Tarjouksista voi sit välillä onnistaa.

Jep, Spitfire on aika ylivoimainen. Ihan liikaa rahaa tullut sille lafkalle siirrettyä :D
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)