Aihe: Suljettujen kuulokkeiden käytön edistäminen
1 2
soundmodel
01.04.2025 13:29:10 (muokattu 01.04.2025 14:33:15)
Olen tässä pohtinut, että usein sanotaan, että avoimet kuulokkeet ovat kuunteluun ylivoimaiset. Olen kuitenkin ollut sitä mieltä, että esimerkiksi kerrostaloasunnoissa suljetuissa kuulokkeissa on oleellinen ero, joka lisää asumismukavuutta. Lisäksi, kaikki jotka kuuntelevat nappikuulokkeilla, kuuntelevat suljetuilla kuulokkeilla.

Siten lähtökohtaisesti suljetut kuulokkeet ovat preferoidumpi formaatti suljettuvuuden etujen takia.

Mutta, jos suurin osa on silti sitä mieltä, että kuuntelua tulisi suorittaa vain avoimilla, niin emme voi edes todeta sitä, että musiikki voisi kuulostaa hyvältä ja luonnolliselta myös suljetuilla kuulokkeilla, mikäli miksaukset viritetään avoimia kuulokkeita varten.

Miten tulisi siten edistää sitä, että suljetut kuulokkeet nähtäisiin avoimien veroisina?

---

Lisäksi suljetut kuulokkeet pääsevät melkein poikkeuksetta lähemmäs Harman curvea kuin avoimet kuulokkeet. Näin ollen, suljettujen kuulokkeiden pitäisi vasteen puolesta kuulostaa paremmilta.
anapena
01.04.2025 13:52:45
Miten suljettu kuuloke lisää asumismukavuutta kerrostalossa?
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
soundmodel
01.04.2025 14:07:38 (muokattu 01.04.2025 14:08:04)
anapena: Miten suljettu kuuloke lisää asumismukavuutta kerrostalossa?

Koska se ei vuoda siten, että muut asukkaat kuulevat jotain. Jos soitat avoimia niin lujaa kuin jotkut soittavat, niin se kuuluu rappukäytäväänkin.

Lisäksi monien kuunteluympäristöissä on melua, joka sotkee kuuntelua.
Henri Henri Olavi
01.04.2025 15:35:58
soundmodel: Koska se ei vuoda siten, että muut asukkaat kuulevat jotain. Jos soitat avoimia niin lujaa kuin jotkut soittavat, niin se kuuluu rappukäytäväänkin.

En tiedä sopivatko nämä studiotyöskentely-ketjuun, koska mun on vaikea kuvitella kenenkään a) miksaavan/tekevän musaa noin kovalla ja b) tekevän sitä niin meluisassa ympäristössä, että tulee avoimista kuulokkeista läpi korviin.
Gold Member of Fit Tan Club
KaRa
01.04.2025 16:18:30
Pää menee tukkoon aika vikkelään suljetuilla miksatessa. Tahtoo mennä muutenkin.
anapena
02.04.2025 09:59:23
soundmodel: Koska se ei vuoda siten, että muut asukkaat kuulevat jotain. Jos soitat avoimia niin lujaa kuin jotkut soittavat, niin se kuuluu rappukäytäväänkin.

Nojoo, mulle riittäis varmaan se, että suljen tarvittaessa oven tai ikkunan.
Ei ole aiemmin tullut mieleen miettiä miksausta ihan tällä tavalla, taino olen saattanut joskus käyttää nappeja korvissa.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
ejhfi
03.04.2025 13:12:26

Miten helvakon lujaa tässä nyt oikein kuunnellaan? Johan tossa hajoaa korvatkin ja väsyy ainakin. Suosittelen yksinkertaisesti laskemaan volaa ja reippaasti.

Tätä varten on keksitty vastamelu.

Vaihtoehto 3, avoimien ja suljettujen välillä löytyy puoliavoimet.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
jannu
03.04.2025 15:01:48 (muokattu 03.04.2025 15:02:10)
ejhfi: Miten helvakon lujaa tässä nyt oikein kuunnellaan? Johan tossa hajoaa korvatkin ja väsyy ainakin. Suosittelen yksinkertaisesti laskemaan volaa ja reippaasti.

Ja sit sekin, että jos naapurin avoimista kuulokkeista vuotava ääni häiritsee, niin kannattaa ehkä miettiä uudelleen asumismuotoa.
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Kalmo
28.04.2025 14:48:43
Itse olen suljettujen käyttäjä (etenkin laulua ) äänittäessä, kun ääni avoimilla kiertää kuulokkeista mikkiin.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
iec
28.04.2025 16:34:36

Kalmo: Itse olen suljettujen käyttäjä (etenkin laulua ) äänittäessä, kun ääni avoimilla kiertää kuulokkeista mikkiin.

Jep. Äänittäessä napit tai suljetut kuulokkeet monitorina laulajalle tai akustisen instrumentin soittajalle. Joku taustaraita tai klikki vuotaa avoimista/puoliavoimista melko helposti läpi mikkiin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Mikael
28.04.2025 16:39:00

Mä käytän suljettuja melkein aina äänittäessä, paitsi just laulaessa. Useimmat mun äänittämät laulajat tykkää enempi avoimista luureista koska se tuntuu luonnollisemmalta kuulla omaa ääntä myös akustisesti eikä vaan mikin kautta luureihin. Useinkaan vuoto ei oo ollut mulle ongelma, mutta jos on niin sit vaan suljetumpaa luuria kehiin. Näitähän on just hyvä olla eri tyyppisiä eri tarpeisiin.

Miksatessa käytän ite pelkästään avoimia kuulokkeita, eikä vielä oo tullut vastaan sellaisia suljettuja joilla itse pystyisin miksaamaan, mutta tääkin voi olla hyvin tottumis- ja makuasia.
Fuzz is Clean!
Mikael
28.04.2025 16:42:51

Joskus on tullut tehtyä myös niin että laulajan monitorointi on hoidettu yhdellä mono-kaiuttimella suoraan herttakuvioisen mikin takaa. Siis suoraan kohti laulajan kasvoja. Yllättävän vähän tulee vuotoa jos huone ei vaan oo ihan kauhean pieni. Botnea vaan kuuntelusta pois niin paljon kuin mahdollista, että on vielä kiva laulaa ja yläpäätäkin voi tummentaa huomattavasti.
Fuzz is Clean!
Mikael
28.04.2025 16:45:39

Klikki on kyllä aika kauheeta vuotona lauluraidalla. Aika harvassa on itellä ollut ne tilanteet missä laulaja olis halunnut kuulla klikkiä lauluja äänitettäessä.
Fuzz is Clean!
Antti1
28.04.2025 16:57:57
Mikael: Klikki on kyllä aika kauheeta vuotona lauluraidalla. Aika harvassa on itellä ollut ne tilanteet missä laulaja olis halunnut kuulla klikkiä lauluja äänitettäessä.

Mulla on ollut moisia tilanteita. Yleensä liittyvät joihin haastaviin taukokohtiin, joissa rytmi on tärkeä säilyttää tai sitten suoraan ekasta iskusta lähtevä laulu biisin alussa.

Niissäkin sit vaan klikki mahdollisimman pehmeäksi ja hiljaiseksi, kunhan siitä vaan saa vähän tukea.
Mikael
28.04.2025 17:49:45

Antti1: Mulla on ollut moisia tilanteita. Yleensä liittyvät joihin haastaviin taukokohtiin, joissa rytmi on tärkeä säilyttää tai sitten suoraan ekasta iskusta lähtevä laulu biisin alussa.

Niissäkin sit vaan klikki mahdollisimman pehmeäksi ja hiljaiseksi, kunhan siitä vaan saa vähän tukea.

No joo jep. Mä oon koittanut noissa kohtaa käyttää klikkinä kans jotain muuta kuin kalkattavaa lehmäkelloa :D Jotain pehmeää ja tarpeeksi hiljaista... Muistan kyllä saaneeni joskus miksattavaksi sellaista missä se kalkatus on jatkuvasti siellä taustalla ja se on kyllä aivan erittäin ärsyttävää.
Fuzz is Clean!
Antti1
28.04.2025 18:05:22
Täytyy katsos äänittää vähän aikaa laulajan korvien välistä kuminaa. Pitää sanoa, että on puolisen minuuttia suu auki ja hengittämättä, niin saa vastavaiheeseen klikkiraidan.
Vessajono
08.08.2025 12:15:16
Ensimmäistä kertaa elämässä sellanen tilanne, että pitäs keksiä joko äänitys- tai miksausvaiheeseen joku kikkakolmonen, jolla pystyis diilaamaan lauluraitoihin vuotavan taustan kanssa. Sitä tulee meinaan narulle niin helvetisti, että varsinkin sellasissa kohdissa, joissa on hirvee läjä jotain stemmaa ja tuplausta, se alkaa jo vaikuttaa yleissoundiinkin ihan huomattavissa määrin.

Mikin ja/tai luurien vaihtaminen ei valitettavasti oo vaihtoehto, koska niillä (SM7 ja ATH-M50x) mitä on tarjolla, pitäis nyt pystyä pärjäämään. Kuunteluvolan pienentäminenkään ei oikeen oo ratkaisu, koska äänitettävänä oleva laulaja kuuluu siihen kerhoon, joka tykkää kuunnella melkosen kovaa ja jos se ei saa sitä tehdä, niin sit se itse suoritus alkaa helposti jäämään vähän pyssynsuuhun.

Ideoita?
Hamsteri Kukkonen: Harvoin kukaan tässä maassa on näin oikeassa näin tiiviisti.
oksatboys
08.08.2025 12:53:52 (muokattu 08.08.2025 13:01:33)

Vessajono:

Ideoita?

No vähä teoreettinen*, mutta entäs vanha kunnon vastavaihekikka jota käytetään kun äänitetään monitorikaiuttimen kanssa? Eli äänitä vuoto ilman laulua ja laita vaihe käännettynä sekaan tai stemmaa äänittäessä käännä vaihe vaikka mikistä.
Laulaja toki saattaa heilua hieman luureineen ja miksauksessa tehtävät asiat vaikuttaa jne. mutta voishan tuo auttaa.

*en ole testannut miten toimisi käytännössä.
Vessajono
08.08.2025 14:27:47
oksatboys: No vähä teoreettinen*, mutta entäs vanha kunnon vastavaihekikka jota käytetään kun äänitetään monitorikaiuttimen kanssa? Eli äänitä vuoto ilman laulua ja laita vaihe käännettynä sekaan tai stemmaa äänittäessä käännä vaihe vaikka mikistä.
Laulaja toki saattaa heilua hieman luureineen ja miksauksessa tehtävät asiat vaikuttaa jne. mutta voishan tuo auttaa.

*en ole testannut miten toimisi käytännössä.

Tääkin on käynyt mielessä, mutta en oo vielä kokeillut. Pitänee ehkä, vaikka kyllähän toi ajatuksena tuntuu melko teoreettiselta.

Onks kenellekään mitään kokemusta, että oisko jostain noise removal -tyyppisistä plugareista hyötyä tässä kohtaa? Jotain freewareja tossa vähän koittelin, mutta aika laihoilla lopputuloksilla. Mut jos nyt esim. RX:llä tms. onnistuu, niin sit vois toki tilata iZotopen suiten tämän proggiksen ajaksi.
Hamsteri Kukkonen: Harvoin kukaan tässä maassa on näin oikeassa näin tiiviisti.
oksatboys
08.08.2025 15:00:39

Vessajono: Tääkin on käynyt mielessä, mutta en oo vielä kokeillut. Pitänee ehkä, vaikka kyllähän toi ajatuksena tuntuu melko teoreettiselta.

Niin no teoriahan tarkoittaa oikeesti parasta käsitystä totuudesta :D
Ehkä toi toimis kun miettii mistä raidoista se vaihe kannattaa kääntää. Stemmat ja tuplaukset jos on hiljemmalla kuin päälaulu, niin ei sen kanssa toimi jne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)