Aihe: Amphion monitoreista
1
petteri m
15.02.2025 12:49:54
Moi,

Epäilemättä monella m-nettiläisellä on käytössään Amphionin One monitoreita? Kiinnostelisi kyllä joko malli One15 tai One18. Millaisilla vahvistimilla ajelette, nuohan ovat aika epäherkät vaikka ei kovin hankalat kuormaltaan? Miten Amphionin valintaa voisi perustella vaikkapa Geneleciin verrattuna?

Minulla tulisi kajarit aika lähelle takaseinää (ei betonia vaan lautaa ja ikunalasia) ja käytössä on myös järeä subbari tarvittaessa. Tällä hetkellä on käytössä vanhat Dunlavy SM-1 mutta ne on niin saakelin isot ja rumatkin vaikka muuten ei ole moittimista.
dewil
16.02.2025 14:47:07

Kun mä perustin aikoinaan mun masterointipajani alusta asti nykyiseen mestaan, mä annoin itselleni tollasen pikkuautobudjetin, hankkiakseni parhaan mahdollisen kuuntelun.

Ja mä testailinkin sitten melkoisen määrän kaiuttimia isolla skaalalla.

Mutta sitten kun amphionin One18 saapui testiin, niin mä tajusin heti, että tässä on se soundi mitä oon etsiny. Ja kun rupesin työskentelemään niillä, niin tosi nopeesti hoksas että duuni niillä on ihan tajuttoman paljon nopeampaa, kun niihin voi oikeasti luottaa ja niitten luoma soundi on luonnollisen erotteleva, eikä keinotekoisen hypettävä, kuten vaikka Adam audion kaiuttimet.
Moniin kilpailijoihin verrattuna amphionit on suorastaan tylsän kuuloiset ja se on vain hyvä asia.

Esim. kaikki Eq ja kompressointiratkaisut kuuluu niin selvästi, ettei tarvi miettiä, että onks asiat tosiaan näin.
Vähän ajan kuluttua tajus että amphion miksaukset ja masteroinnit välittyy todella hyvin muuallekin ja senpä vuoksi mä oon luopunu pikkuhiljaa kaikista referenssikuunteluista.

Mun setissä on amphion one18 amphionin päätteellä ja pari vuotta sitten vaihdoin gensun 7070a subin amhion Flexbase:en ja jumaliste ku taas hypättiin soundissa nekstille levelille.

Tää voi kuulostaa ihan amphion fanboy hehkutukselle, mutta se johtuu siitä että mä olen ihan amphion fanboy.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
mhelin
25.02.2025 10:31:18
Itselläni ollut käytössä vain vanhat Amphionin Argon2:t jotka myös epäherkät mutta jos ajatellaan kokoaluetoistoa niin varmaan kaikki pikkuskobet on epäherkkiä vähintään basso-osastolta. Eipä basari juuri tunnu vatsan pohjassa, varsikaan puutalossa jossa bassot menevät seinien läpi niin että humahtaa eikä paineistumista juuri tapahdu. Eipä Genecit ole sen paremmat. Jos kyse ei ole masterointipajasta niin harkitsisin (varsinkin jos olisin noiden Dynalavyjen omistaja) One tai Two sarjan monitoreiden sijaan näitä 5C malleja:
https://amphion.fi/products/argon5c/#specifications

Noiden vasteen saa käytännössä yhtä suoraksi kuin Two15:lla kun käyttää mittalaitteistoa ja softaa -toki sitten tarvitsee tietokoneen ja äänikortin äänilähteenäkin. Turha kuitenkin maksaa muutamasta ylimääräisestä jakosuodinkomponentista satoja euroja (5C:t maksaa 1500 eur/kpl, ehkä parihinnasta voi jo neuvotella).

Tosin sitten olisi muitakin vastaavia kaiuttimia, esim. Amphionin entisen suunnittelijan Antti Louhivaaran (joka täälläkin postailee joskus proge-demojaan käyttäjätunnuksella "Louhivaara") suunnittelemia Aurelian Cerica -kaiuttimia:

https://aurelia.fi/cerica/

tai uusia Audio Anatomy AA5 (tai sen aktiivisia AA5dsp versiota) joita tuossa jutussa kehutaan:
https://www.soundstageglobal.com/in … aa5-loudspeaker-home-away-from-home

Näitä markkinoi Suomessa ainakin JT-Audio (https://www.facebook.com/juhanitolliaudio) , mutta tuotanto ei taida olla vielä täydessä vauhdissa (käsittääkseni kesään mennessä pitäisi kyllä olla).
ituvirtanen
25.02.2025 13:37:41

mhelin: ...jos ajatellaan kokoaluetoistoa niin varmaan kaikki pikkuskobet on epäherkkiä vähintään basso-osastolta.

PA on tyypillisesti suunniteltu meteli edellä ja siksi niitten herkkyys voi olla yli dekadilla parempi. HiFissä vasteen oikaisu tapahtuu vaimentamalla voimakkaimpia alueita ja siitä johtuu epäherkkyys.

Aktiivisilla ratkaisuilla hyötysuhdetta voi nostaa mutta hinta voi tulla tielle.
mhelin
25.02.2025 17:08:59 (muokattu 25.02.2025 17:17:13)
ituvirtanen: PA on tyypillisesti suunniteltu meteli edellä ja siksi niitten herkkyys voi olla yli dekadilla parempi. HiFissä vasteen oikaisu tapahtuu vaimentamalla voimakkaimpia alueita ja siitä johtuu epäherkkyys.
Niinpä, passiivikaiuttimissa herkkyyden määrää käytännössä bassoelementin herkkyys matalilla taajuuksilla käytetyssä kotelossa. Erilaisilla torvikaiuttimilla saadaan toki herkkyyttä nostettua, bassorefleksillä jonkin verran.

Aktiivisilla ratkaisuilla hyötysuhdetta voi nostaa mutta hinta voi tulla tielle.
Eipä sellaisia aktiiviratkaisuja kyllä juuri ole olemassa edes. Ainoa joka etäisesti tulee edes mieleen on liiketakaisinkytkennän käyttäminen yms. servoratkaisut joilla saadaan bassotoiston laatua parannettua vs. refleksiviritteinen kaiutin.

Yksi nykytrendi on se että suunnitellaan pitkäiskuisempia basso-keskiäänielementtejä. Näitä ei vielä suurempien valmistajien kaiuttimissa näy, mutta varmaan pikkuhiljaa niitäkin ilmiintyy. Yksi tuollainen elementtivalmistaja on tanskalainen Purifi jolla on esim. tuossa 6.5" kokoluokassa tuollainen elementti jolla hintaa rapiat 400 EUR kappale:
https://www.soundimports.eu/en/purifi-ptt65x04-nfa-01.html

Amphionin vastaavat elementit varasosina tehtaalta taisi olla joku vuosi sitten satkun paikkeilla. Mutta eräs pienempi kaiutinvalmistaja Suomesta näitä kyllä jo käyttää omassa studiomonitorimallissaan:
https://aaltospeakers.fi/fi/product/aalto-3-active-pro/
On vaan aika hintava...

Niin ja täydellisyyden tavoittelijoillekin löytyy oma mallinsa jonka bassoelementin valinnassa ei ole tarvinnut tehdä komporomisseja (Basso: 21" paperikartio, AES tehonkesto 1100 W):
https://aaltospeakers.fi/fi/product/aalto-9/

On kyllä hyviä kaiuttimia, Kero ainoa noista tosin joita kuullut livenä.
ituvirtanen
25.02.2025 18:03:35

mhelin: Eipä sellaisia aktiiviratkaisuja kyllä juuri ole olemassa edes. Ainoa joka etäisesti tulee edes mieleen on liiketakaisinkytkennän käyttäminen yms. servoratkaisut joilla saadaan bassotoiston laatua parannettua vs. refleksiviritteinen kaiutin.

Aktiivitötteröissä käytetään jonkin verran DSP-pohjaisia ratkaisuja, joilla vasteita muokataan. Ei niilläkään ihmeitä tehdä, jos suunnittelu on muuten levällään.
oksatboys
26.02.2025 08:26:56

Ei ole kokemusta Amphioneista, mutta Amphionin omat vahvistimet perustuvat ICEpowerin moduuleihin. https://www.tnt-audio.com/ampli/amphion_amp700_e.html

Siis D-luokan järeähkö vahvistin on varmaankin hyvä, kun sitä valmistaja itse suosittelee. Noita ICEpowerin moduuleita saa esim. soundimportista murto-osalla valmiin tuotteen hinnasta, jos sellaisen osaa itse kötöstellä sopivaan koteloon. Itse koteloin ICEpowerin vanhaan AKG:n phantom-jännitelähteen koteloon, jossa oli sopivasti Neutrikin liittimille rei'ät.
mhelin
03.03.2025 16:49:24
Se vaan että verrattuna esim. Geneihin noissa ei ole minkäänlaista suojausta. Esim. tori.fi:ssä oli juuri myynnissä settin Amphion Two15 kaiuttimia ja amp100 päätteitä pilkkahintaan - elementit rikkinäisinä.
Jucciz
03.03.2025 19:10:25
mhelin: Se vaan että verrattuna esim. Geneihin noissa ei ole minkäänlaista suojausta. Esim. tori.fi:ssä oli juuri myynnissä settin Amphion Two15 kaiuttimia ja amp100 päätteitä pilkkahintaan - elementit rikkinäisinä.

Yks on tietty se, että järjestää ne tikkakisat vaikka kesämökillä ulkosalla.
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
oksatboys
03.03.2025 20:10:23

mhelin: Se vaan että verrattuna esim. Geneihin noissa ei ole minkäänlaista suojausta. Esim. tori.fi:ssä oli juuri myynnissä settin Amphion Two15 kaiuttimia ja amp100 päätteitä pilkkahintaan - elementit rikkinäisinä.

Meinaatko että amphionit saa rikki luukuttamalla vai vahingolla? Ensimmäistä ei pitäisi sattua, koska stereot tulisi hankkia tarpeen mukaan. Vahinkoja toki voi sattua, tarkoitan siis että sählää tasojen kanssa siten, että kajarit sanoo poks.
dewil
04.03.2025 10:13:31

Siellä oli yks setti myynnissä alle kymmenesosan uusien hinnalla, joka on todella epäilyttävää.
Kaikki kamat saa luukuttamalla rikki. Myös gensut. Jos se suojauksen puute on huomattavan tärkeä ostokriteeri, niin suosittelisin tarkistamaan työtapoja ja kuunteluvoluumia ;)
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
mhelin
04.03.2025 12:26:51
dewil: Siellä oli yks setti myynnissä alle kymmenesosan uusien hinnalla, joka on todella epäilyttävää.
Nimimerkistä ja osoitteesta päätellen myyjänä oli muuan MGI nimellä tunnettu tuottaja...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)