Aihe: Audacity neuvoja
1 2 3
silhouette
18.11.2024 13:09:36

Hei muut soittelijat! Minä olen - ikävä kyllä - todellinen aloittelija kaikenlaisten musiikki-softien kanssa, ja olen nyt ottanut käyttöön audacityn (koska se on niin yksinkertainen) ja minulla on heti sellainen ongelma, että latasin Mt-power drumkittin netistä ja en tiedä miten saisin sen toimimaan Audacityn kanssa, eli osaisiko joku neuvoa tässä asiassa? Se olisi hienoa!

Luultavasti joudun kysymään jatkossakin lisää kysymyksiä tässä ketjussa liittyen audacityn käyttöön, joten koittakaa kestää, kiitos! =)
Aina voi yrittää.
rintapek
18.11.2024 14:02:52

silhouette: Hei muut soittelijat! Minä olen - ikävä kyllä - todellinen aloittelija kaikenlaisten musiikki-softien kanssa, ja olen nyt ottanut käyttöön audacityn (koska se on niin yksinkertainen)

se on yksinkertainen, mutta tuohon tarkoitukseen väärä.
Vst-instrumentit eivät siinä toimi.
se on yksinkertainen äänieditori/äänitysohjelma olematta kuitenkaan varsinainen "kotistudio"-ohjelma, ja jos on vähänkään tekemistä midin kanssa niin se on yksiselitteisesti väärä softa.

Jos ole Mac-maailmassa niin käytössäsi on Garageband

Win- maailmassa käytössäsi on mahdollisesti äänikortin mukana tullut studio-ohjelmisto ja jos ei niin ilmaisista esim. Bandlab Cakewalk tai ProTools intro.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
KaRa
19.11.2024 08:05:51
Reaper.
Ei muuta.
iec
19.11.2024 12:03:34

Mac-maailmassa tosiaan ilmaisella Garagebandillä testailemaan.

Win-maailmassa sitten Luna DAW free (ilmainen) tai Reaper DAW (maksaa noin 60eur). Reaperin etuna on laaja käyttäjäkunta, eli ohjeita löytyy ja yksi muusikoiden.netin jäsen on tehnyt jopa suomenkieliset ohjevideot Youtubeen (niin selkeät, että kuka tahansa osaa asentaa ja käyttää perusjuttuja.) Lisäksi Reaperiä voi kokeilla kuukauden ilmaiseksi ja sen jälkeen 60 eurolla saa lisenssin omakseen koti/harrastekäyttöön. 60 euroa on mielestäni kohtuullinen hinta niin laadukkaasta DAW-ohjelmasta.

Luna: https://www.uaudio.com/luna.html?sr … n07Kn4KRiHLN34Il2awI09w-rXA3nubZMVh

Reaper: https://www.reaper.fm/index.php

Reaper ohjevideot: https://www.youtube.com/watch?v=qlz … =PLv-Y0h6oG-UEUhSzb0Pe_sJC0EICt2AsR
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
rintapek
19.11.2024 12:33:18

iec: Mac-maailmassa tosiaan ilmaisella Garagebandillä testailemaan.

Win-maailmassa sitten Luna DAW free

katos, toi on tullut windowsillekin.
Täytyypä testata. Kiitos.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
soundmodel
19.11.2024 13:02:42 (muokattu 19.11.2024 13:18:39)
HumbleBundle:sta saa välillä Magix:n ohjelmat hyvään hintaan.

Lisäksi, jos käyttö ei ole vaativaa, niin energyXT maksaa vain $17:

https://www.xtsware.com/ (64-bit on public betassa https://www.xtsware.com/?page_id=6 ja ilmainen)

+ siinä on kaikista katu-uskottavin paketti:

https://external-content.duckduckgo … 16ac8d17275b6ac24bdd&ipo=images
Henri Henri Olavi
19.11.2024 13:05:27 (muokattu 19.11.2024 13:08:33)
-Fluky-: HumbleBundle:sta saa välillä Magix:n ohjelmat hyvään hintaan.

Katsoin tuota Samplitude Pro X8:aa. Hyi helvetti minkä näköinen GUI. Se on toki makuasia, ja kaikilla DAW:eilla pääsee kyllä maaliin, jos niikseen.

Lisäksi, jos käyttö ei ole vaativaa, niin energyXT maksaa vain $17:

https://www.xtsware.com/

32-bittinen. Eihän tuossa toimi sitten mitkään 64-bittiset plugaritkaan. Ei kai kukaan enää mene jollain 32-bittisillä?
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
silhouette
19.11.2024 14:10:24

iec:

Reaper: https://www.reaper.fm/index.php

Reaper ohjevideot: https://www.youtube.com/watch?v=qlz … =PLv-Y0h6oG-UEUhSzb0Pe_sJC0EICt2AsR

Tämä oli minulle aivan kullan arvoista ja tärkeää tietoa, eli tuhannet kiitokset siitä iec! Noiden videoiden avulla rupesi homma avautumaan vähän minullekin ja vieläpä oikein suomenkieliset ohjeet. Plussaa ehdottomasti =)
Aina voi yrittää.
soundmodel
19.11.2024 14:40:23 (muokattu 19.11.2024 15:08:15)
Minusta Magix:it on paremmalla käytettävyydellä kuin Reaper, joka on aika vaikea käyttää tbh. Reaper on lopulta nopeampi käyttää, mutta sen käyttö vaatii erilaisten menujen ja näppäinoikoteiden tuntemista. Visuaalisia apuja ei juurikaan ole.

Eikä se GUI poikkea jostain Cubase:sta tai Studio One:sta. Ehkä sinua häiritsi aaltomuotojen gradientit, kuten kuvassa https://external-content.duckduckgo … 4e0a8eaf5fcd27c1c05&ipo=images, joiden hyödyllisyys vaatiikin vähän pro-näkökulmaa.

Samplitude:a voi myös vuokrata kuukausiperustaisesti, mikä on nyt myös -43% tjsp. alennuksessa.
Henri Henri Olavi
19.11.2024 15:19:27 (muokattu 19.11.2024 15:19:47)
-Fluky-: Ehkä sinua häiritsi aaltomuotojen gradientit

Ei vaan tuo kokonaisuus. Sekava. Mä ole niin pro, etten jqksa tuollaista sekoilua. Lapset voivat leikkiä noilla.
Vessajono
19.11.2024 15:53:17
-Fluky-: Reaper on lopulta nopeampi käyttää, mutta sen käyttö vaatii erilaisten menujen ja näppäinoikoteiden tuntemista. Visuaalisia apuja ei juurikaan ole.

Jos aikoo ihan mitä tahansa softaa käyttää sujuvasti ja nopeesti, niin sen käyttö vaatii pikanäppäinten tuntemista. Toki kaikki onnistuu klikkailemallakin, mut jos annetaan vaihtoehdoksi hiihtää joko tiilisäkki selässä tai ilman niin kyllä mä ainakin mieluummin hiihdän ilman.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
iec
19.11.2024 16:03:03

Vessajono: Jos aikoo ihan mitä tahansa softaa käyttää sujuvasti ja nopeesti, niin sen käyttö vaatii pikanäppäinten tuntemista. Toki kaikki onnistuu klikkailemallakin, mut jos annetaan vaihtoehdoksi hiihtää joko tiilisäkki selässä tai ilman niin kyllä mä ainakin mieluummin hiihdän ilman.

Hyvin sanottu. Joka softassa on omat pikainäppäinyhdistelmänsä. Ne kannattaa opetella (tai ainakin ne yleisimmät).
iec
19.11.2024 16:04:57

silhouette: Tämä oli minulle aivan kullan arvoista ja tärkeää tietoa, eli tuhannet kiitokset siitä iec! Noiden videoiden avulla rupesi homma avautumaan vähän minullekin ja vieläpä oikein suomenkieliset ohjeet. Plussaa ehdottomasti =)

Eipä mittään. Hyvä jos pystyin olemaan avuksi. Oikean DAW-softan kanssa aukeaa ihan uusi maailma verrattuna Audacityyn.
soundmodel
20.11.2024 13:23:59 (muokattu 20.11.2024 13:28:56)
Vessajono: Jos aikoo ihan mitä tahansa softaa käyttää sujuvasti ja nopeesti, niin sen käyttö vaatii pikanäppäinten tuntemista. Toki kaikki onnistuu klikkailemallakin, mut jos annetaan vaihtoehdoksi hiihtää joko tiilisäkki selässä tai ilman niin kyllä mä ainakin mieluummin hiihdän ilman.

Jos tyyppi käyttää ekaa kertaa Audacity:ä, niin sillä mennee ainakin 5 vuotta kunnes näppäinoikotiet ovat prioriteettilistan kärjessä. Sen sijaan se lopettaa harrastuksen kokonaan, jos laittaa alkuun liian vaikean softan.

Burial teki julkaisujakin vielä Sound Forge:lla.

Ei niin etteikö Reaperista voi aloittaa, mutta sitä pidetään piireissä "advanced"-tason softana johtuen esim. sen menuista.
Henri Henri Olavi
20.11.2024 13:27:52
-Fluky-: Jos tyyppi käyttää ekaa kertaa Audacity:ä, niin sillä mennee ainakin 5 vuotta kunnes näppäinoikotiet ovat prioriteettilistan kärjessä. Sen sijaan se lopettaa harrastuksen kokonaan, jos laittaa alkuun liian vaikean softan.

Enpä tiedä. Mä aloitin vakavamman tekemisen vuonna 2008 Pro Toolsilla ja siinä otin heti haltuun pikanäppäimet. Sitä ennen olin toki jo tehnyt Abletonilla, jossa myös otin pikanäppäimet heti haltuun. Ne kandee opetella heti, niin tekeminen on kivempaa. Ne komennot menee takaraivoon ainakin mulla tosi nopeasti. Se ei ole yhtään pois softan muusta oppimisesta.
soundmodel
20.11.2024 13:31:40
Henri Henri Olavi: Enpä tiedä. Mä aloitin vakavamman tekemisen vuonna 2008 Pro Toolsilla ja siinä otin heti haltuun pikanäppäimet. Sitä ennen olin toki jo tehnyt Abletonilla, jossa myös otin pikanäppäimet heti haltuun. Ne kandee opetella heti, niin tekeminen on kivempaa. Ne komennot menee takaraivoon ainakin mulla tosi nopeasti. Se ei ole yhtään pois softan muusta oppimisesta.

Niin mutta ennen kuin pikanäppäimillä tekee mitään, niin pitää tietää, mitä haluaa tehdä.
Henri Henri Olavi
20.11.2024 13:33:41
-Fluky-: Niin mutta ennen kuin pikanäppäimillä tekee mitään, niin pitää tietää, mitä haluaa tehdä.

Aika nopeasti tietää esim. että haluan editoida tuosta kohdasta pätkän pois tms. Sit vaan pari nappia pohjaan ja simsalabim.
Vessajono
20.11.2024 13:39:22
-Fluky-: Jos tyyppi käyttää ekaa kertaa Audacity:ä, niin sillä mennee ainakin 5 vuotta kunnes näppäinoikotiet ovat prioriteettilistan kärjessä. Sen sijaan se lopettaa harrastuksen kokonaan, jos laittaa alkuun liian vaikean softan.

Ei niin etteikö Reaperista voi aloittaa, mutta sitä pidetään piireissä "advanced"-tason softana johtuen esim. sen menuista.

Missä piireissä? Reaper on "advanced" ehkä korkeintaan siinä mielessä, että sit kun tietää mitä haluaa, se on tosi laajasti muokattavissa omiin tarpeisiin, mut se muokattavuus ei vaikuta mitenkään siihen, miten helppo se on omaksua, koska ei se näy päällepäin mitenkään.

Totta kai oppimiskäyrä on melko paljon jyrkempi ku Audacityssä, mut jos haluaa mennä päätyyn asti, niin miks ei sitten suoraan alottais sellasella softalla, jolla se onnistuu? Ihan hukkaan heitettyä aikaa ruveta ensin ikään ku treenaamaan jollain näennäisesti helpommalla softalla.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
soundmodel
20.11.2024 13:46:45 (muokattu 20.11.2024 13:47:25)
Vessajono: Missä piireissä? Reaper on "advanced" ehkä korkeintaan siinä mielessä, että sit kun tietää mitä haluaa, se on tosi laajasti muokattavissa omiin tarpeisiin, mut se muokattavuus ei vaikuta mitenkään siihen, miten helppo se on omaksua, koska ei se näy päällepäin mitenkään.

Totta kai oppimiskäyrä on melko paljon jyrkempi ku Audacityssä, mut jos haluaa mennä päätyyn asti, niin miks ei sitten suoraan alottais sellasella softalla, jolla se onnistuu? Ihan hukkaan heitettyä aikaa ruveta ensin ikään ku treenaamaan jollain näennäisesti helpommalla softalla.

No siinä pitää käyttää I/O -matriiseja ja monelle asialle ei ole suoraan mitään visuaalisia nappeja, vaan menu item:ejä, joten termit kuten "nudge", "clip fx" tms. pitää tuntea etukäteen tai lukea manuaali. Monella muulla softalla pääsee alkuun, kun katsoo vaan symboleita.
Henri Henri Olavi
20.11.2024 13:53:31 (muokattu 20.11.2024 13:54:32)
Vessajono: jos haluaa mennä päätyyn asti, niin miks ei sitten suoraan alottais sellasella softalla, jolla se onnistuu? Ihan hukkaan heitettyä aikaa ruveta ensin ikään ku treenaamaan jollain näennäisesti helpommalla softalla.

Se on justiinsa näin. Ei kannata tehdä asioista teoriatasolla niin kamalan vaikeita. Alkaa tekemään, ottaa softaa haltuun ja kovaa ajoa vaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)