Aihe: Mix-template?
1 2 3 4
Mikael
24.03.2023 19:49:20

Käytättekös moista? Mä oon nyt tässä ruvennut kehittelemään omaani ja pienen testailun ja säätämisen jälkeen tässä tuntuis olevan järkeä. Mulla vielä toistaiseksi tässä on vaan masterbus ja läjä ryhmiä pohjalta laulut, rummut1&2, basso, kitarat, kiipparit, jouset, perkussiot ja sit valikoima reverb/delay-asioita ja niiden reititykset sekä session i/o-setup, nimet ja värikoodit. Ryhmissä jonkinmoiset perusplugarit valmiudessa. Kanavakohtaisia asioita en oo toistaiseksi tehnyt mut ehkä sellaistakin vois harkita jossain muodossa.

Muutaman biisin kanssa oon nyt testannut ja kyllähän tässä sessio lähtee aika paljon liukkaammin käyntiin ja nopeammin pääsee itse asiaan.

Miten pitkälle ootte menneet tän kanssa jos käytätte?
Fuzz is Clean!
Jucciz
24.03.2023 22:05:24 (muokattu 25.03.2023 00:18:41)
Mää lähden perusbändiäänityksessä yleensä aina valmiista työpohjasta, jossa on tyypillisimmin tarvittavat raidat nimetty ja värjätty (eri instrumentit eri värein), fyysiset inputit kytketty valmiiksi sillai, miten niitä tavallisimmin käytän - ja sitten em. raidat bussattu ja bus:it vastaavasti ohjattu mix bus:iin. Kun soittimet ovat omissa buseissaan, on helppo soolotella tai mykistää niitä tai kokonaisia soitinryhmiä tarpeen mukaan myös kesken äänitysten yhdellä napilla, vaikka olisivatkin useammalla eri raidalla.

Rumpuraidat ohjaan ensin kuuteen bus:iin (BD, Snare, Toms, HH+Ride, OH ja Room), jotka sitten summaan vielä yhteen rumpubus:iin ennen mix bus:ia. Yleensä kompuroin kevyesti rumpuryhmää joko kanavalohkoplugarin omalla kompuralla, Townhouse Buss Compressorilla tai molemmilla. Toki jos mennään kevyemmällä mikityksellä, karsitaan raitoja/buseja pois - tuossa lähtötilanteena on tyypillinen isompi kattaus, eli lähimikitys vähän joka puolelta + overit + tila. Nopeampaa on poistaa asioita kuin ruveta rakentamaan palettia siinä vaiheessa kun hommat jo käy.

Jos jokaisessa irtoraidassa ei ookaan jotain plugaria, vähintään buseissa kyllä sit on jokin kanavalohkomallinnus (yleensä SSL- tai Neve-henkinen), lauluissa ja lead-instrumenteissa yleensä esim. LA-2A-tyyppinen kompura, laulussa monesti myös de-esseri. Kirurgisempaan tai dynaamiseen EQ:tteluun laitan tarvittaessa Pro-Q 3:n, mutta monesti pärjää ihan "tiskin eq:lla" tai jollain smoothimmalla/vintagemmalla plugarilla (Mäag, VEQ-5 tms). Decapitator tuntuis myös toimivan melkein kaikessa, kun vähänkin haluaa erottelua ja/tai rähinää.

Efektipuolella on yleensä valmiina buseissa jokin perus-plate (LX480 Essentials, Abbey Road tai joku muu), lyhyt stereo slap (esim. SoundToysiltä jotain), pidempi dilsa (esim. PrimalTap) ja ehkä jokin slapback-henkinen monodilsa valmiina käytettäväksi. Mix bus:iin laitan niin ikään valmiiksi vähintään Pro-Q kolmosen, jonkin kanavalohkon, Townhouse Buss Compressorin, nauhamallinnuksen (esim. Black Rooster Magnetite tai Waves J37) ja jos pikamasteroitua kuunteluversiota halutaan, myös bx_masterdeskin. Noita sit käytetään tai vaihdetaan tilanteen mukaan.

Tämmösellä paketilla saan suht vähällä vaivalla valmiimman kuuloista saman tien ja asiakaskin yleensä uskoo paremmin omaan tekemiseensä kun ei kaikki kuulosta aivan liian raa'alta. Toki korvat päässä näitäkin pitää käyttää, eli samat säädöt eivät toki toimi kaikissa tilanteissa, mutta edellä kuvatusta lähtötilanteesta saa aika nopeasti suht tarkoituksenmukaista jälkeä, josta on sitten helppo jatkaa hienompaan säätämiseen miksausvaiheessa, mikäli ylipäätään on tarkoitus hoitaa myös miksaus.
Sinä olet ihan saatanan perseestä ja typerä paskaperse.
-Sir Jöpötin
Janne19691
26.03.2023 09:19:46

Olen käyttänyt. Templatessa on ne jotka useinmiten on vakiona:

Input puolella on konsoli emulaatiot.

Rumpuraidat (VSTi) ja rumpuryhmä + pluginit, basso DI ja vahvistin raidat ja bassoryhmä + pluginit. Nyt kun ajattelee asiaa taas niin templateen voisi enemmänkin intsrumenttiraitoja laittaa valmiiksi. El ja ac kitararaitoja, perkussiota, viulut vsti, hammond vsti, piano vsti.

Fx puolella ei ole mitään valmiiksi mutta aina sinne joku reverbi lisätään. Vaihtelee kyllä että mikä plugin.

Mix bussissa on tavallisesti siellä käyttämäni pluginit.
Rule #1: There are no rules.
FastEddie
27.03.2023 10:35:49

Mulla on ollut muutaman vuoden käytössä.
Master buss, ryhmät, instrumentti ryhmät ja paralell prosesointi. Myös auxit kaikuineen, viiveneen ja efekteineen ovat templatessa valmiina.

Nopeuttaa miksausta huomattavasti ja yllättävää kyllä, vähentää pluggarien määrää projektissa melkoisesti.
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
Mikael
27.03.2023 16:33:29

FastEddie: Nopeuttaa miksausta huomattavasti ja yllättävää kyllä, vähentää pluggarien määrää projektissa melkoisesti.

Samat huomiot. Lisäksi tekeminen on aika paljon kivampaa kun alkutilanne jo soundaa yleensä aika hyvältä.
Fuzz is Clean!
Notefix
30.03.2023 18:42:58

Mulla ei ole varsinaista "mix templatea", koska nykyisessä työtavassani musiikki/mix rakentuu koko ajan tehdessä. Mutta toki on sitten sävellys/tuotanto-template.
Olen hieman karsinut sitä, mutta pääpiirteittäin se koostuu about 400 VI instrumenttiraidasta plus tarvittavasta määrästä audioraitoja, oliskohan jotain 200.
Kaikki on jeattu "Stackeihin" ja busseihin, joilla oma prosessointinsa. Lisäksi instrumenttiraidoissa kaikissa on kompura, aika lievillä asetuksilla. Samoin audioraidoissa valmiiksi kompurat ja perus-eq odottamassa. Snadisti eri painotuksilla on noita. "Orchestral", "Pop", "R&B" ja mitä noita nyt onkaan. Sitten joukko parallel kanavia joihin voi bussailla sitten mitä haluaa. Periaatteessa Rummuille, lauluille, bassoille ja muille on omansa.

Mix-bussissa nykyisellään:

Hi Pass eq
FF Q3
UAD Pultec
Gain
VBC Rack
tyhjä slotti
FF Pro MB
UAD Manley Massive Passive
UAD Vari Mu
Leapwing Stage One
UAD Ampex
Soothe 2
DMG Audio Limitless

Noita sitten vaihdellaan (ja/tai mutetellaan) tiilanteen mukaan.
"Layers of layers of shit!"
Mikael
30.03.2023 19:09:57 (muokattu 30.03.2023 19:20:21)

Notefix:
Olen hieman karsinut sitä, mutta pääpiirteittäin se koostuu about 400 VI instrumenttiraidasta plus tarvittavasta määrästä audioraitoja, oliskohan jotain 200.

Sulla lienee melko tehokas tietokone :D

DMG Audion tuotteet ovat kyllä viime aikoina vakuuttaneet. Mulla TrackComp2 on to go kompura nykyään, kun se taipuu niin moneksi ja käyttöliittymä on ylivoimainen vanhoihin potikkanaamoihin verrattuna.
Fuzz is Clean!
Notefix
30.03.2023 19:49:19

Mikael: Sulla lienee melko tehokas tietokone :D

Ei kai liian tehokkaita musakäyttöön olekaan :D Vienna Enseble on pakollinen monille. Oikeasti eihän noita samanaikaisesti käytetä, kunhan on nopeasti käytettävissä. Logic on siitä hyvä työkalu tuollaiseen puuhasteluun että voi ladata templateen vaikka kuinka paljon kamaa ja ne eivät välttämättä kuluta tehoja ennenkuin ne ladataan ja otetaan käyttöön.

DMG-audio on kyl hyvä monessakin mielessä. Tosin joskus joutuu aika paljonkin vaihtamaan limittereitä, koskaan ei voi tietää mikä lopulta toimii.
"Layers of layers of shit!"
Henri Henri Olavi
30.03.2023 19:51:56
Notefix: Vienna Enseble on pakollinen monille.

Jep. Se ja Kontakt.
kuchisabishii
Mikael
22.05.2025 11:17:20 (muokattu 22.05.2025 11:19:22)

Onks tähän asiaan tullut kenellään 783:ssa päivässä muutoksia tai uusia käyttäjia?

Itellä on ainakin Master Bus elänyt jonkin verran (mm. Pultec on vaihtunut KNIF Somaan ja Fabfilter Saturn on vaihtiksena saturaation lähteenä) mut enimmäkseen noita erilaisia reverb- ja delay-auxeja on tullut lisää tarjolle vaikka useimmat jääkin käyttämättä, mut kivempi et ne on valmiina. Nyt siellä on Room, Plate, Hall, Spring, Chamber 1 ja 2, Bricasti, EMT250 ja Space Echo + Echorec. Noissa ekoissa muutamia eri vaihtiksia valmiina, joista sit valita tarpeen mukaan.

Uutena asiana oon ottanut käyttöön Andrew Schepsitä matkitun "rear bus" rinnakkaiskompurakanavan johon siis menee mulla kaikki paitsi laulut ja rummut ja tämä kokonaisuus kompressoidaan melko tuhdisti ja sitten ujutetaan miksauksen sekaan "liimaksi" tai mitä termiä siitä nyt haluaakaan käyttää. Tässä mulla 1176, Saturn ja Pro-Q4.
Fuzz is Clean!
rintapek
22.05.2025 11:50:04

Mikael: Onks tähän asiaan tullut kenellään 783:ssa päivässä muutoksia tai uusia käyttäjia?

Mun pitäis. Toisaalta jokainen proggikseni tuntuu alkavan mistä sattuu ja miten sattuu ja sit se vaan etenee mihin sattuu ja lopputulos on mitä sattuu.
Vähän suunnitelmallisempi (ja selkeämpi) workflow olis hakusessa.
Se vaan vaatis inspiraation alkaa laatimaan silloin kun mitään muuta ei ole tekeillä ja silloin mulla on yleensä tekeillä jotain ihan muuta.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Mikael
22.05.2025 12:27:36

rintapek: Se vaan vaatis inspiraation alkaa laatimaan silloin kun mitään muuta ei ole tekeillä ja silloin mulla on yleensä tekeillä jotain ihan muuta.

Must toi oli kyllä ihan hauska harjoitus just silloin kun oli sopiva väli, jolloin ei ollut mitään kauheesti meneillään. Tuli mietittyä omaa prosessia ja myös tajuttua juttuja mitä ei välttämättä työn tohinassa oo tullut mieleen. Kesken miksauksen sitä vaan painelee siitä mistä kulloinkin pääsee ja helposti voi jäädä joku turha tai liian monimutkainen työtapa päälle... tai näin ainakin mulla.
Fuzz is Clean!
FastEddie
22.05.2025 12:38:37

Mikael: Onks tähän asiaan tullut kenellään 783:ssa päivässä muutoksia tai uusia käyttäjia?

Kokoajanhan tää elää, mutta ei mitään suurempia muutoksia ole tullut.
Mixbuss mulla on nyt: Sonible Smart:EQ4, Neold Wunderlicht, Eventide Tverb, Cradle God Particle.

Neljä kaiku-auxia, joissa jokaisessa on kaksi tai kolme vaihtoehtoa. Aika usien tulee valittua Logicin stock-kaiku...

Rearbuss mulla on ollut kanssa käytössä. Viimeaikoina on tullut väillä mieleen, että tarvitseeko sitä : )
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
Mikael
22.05.2025 13:34:22 (muokattu 22.05.2025 13:35:51)

FastEddie: Viimeaikoina on tullut väillä mieleen, että tarvitseeko sitä : )

Mulla välillä toimii välillä ei, mut toimii sen verran usein että oon pitänyt sen mukana vaihtoehtona.

TVerb on mullakin ostoslistalla, mut odottelen seuraavia alennusmyyntejä :D Ocean Way olis kyllä varmasti kiva mutta ei niin kiva että hankkisin jonkun UAD-raudan.
Fuzz is Clean!
soundmodel
22.05.2025 22:27:45 (muokattu 22.05.2025 22:34:35)
En, koska se paljastaa, että jokainen teos ei ole uniikki.

Käyttäisin, jos pitäisi tehdä bisnestä, koska on selvää, että template vähentää työhön menevää aikaa, joten sellainen on kilpailuetu.

Käyttäisin myös, jos pitäisi saavuttaa standardinomainen soundi. Tällöin olisi esimerkiksi hyödyllistä, että masterissa on aina samat asiat.

Esim.

Mix-bussissa nykyisellään:

Hi Pass eq

en laittaisi koskaan, koska riskinä on se, että menee jotain ohi joskus, kun masterissa on oletuksena erilaisia prosessoreita, jolloin ei sitten ei huomaa, millaista materiaali on oikeasti. Jos se hpf:n cut-off on vaikkapa 80Hz:issä, niin se ei tule sopimaan kaikille bassoille.
Danko
22.05.2025 22:56:42

soundmodel: en laittaisi koskaan, koska riskinä on se, että menee jotain ohi joskus, kun masterissa on oletuksena erilaisia prosessoreita, jolloin ei sitten ei huomaa, millaista materiaali on oikeasti. Jos se hpf:n cut-off on vaikkapa 80Hz:issä, niin se ei tule sopimaan kaikille bassoille.

80 Hz kuulostais vähän akustiselta tai kuorokamalta. Itsellä on pääsääntöisesti 40 Hz:ssä, kun soitetun musan kanssa työskentelen - konemusassa ei todnäk toimis.
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
soundmodel
22.05.2025 23:45:19 (muokattu 23.05.2025 00:28:58)
Danko: 80 Hz kuulostais vähän akustiselta tai kuorokamalta. Itsellä on pääsääntöisesti 40 Hz:ssä, kun soitetun musan kanssa työskentelen - konemusassa ei todnäk toimis.

Mutta entäs sitten vaihe-ero kuunneltaessa:

https://external-content.duckduckgo … 974ec9bd09b8830f58720f69ffff10c5912
(lähde: https://www.talkbass.com/threads/hpf-phase-switch.1568664/)

Ehkä mitä ajetaan takaa on:

Pitää aina kuunnella eikä voi laittaa oletuksellisesti vain asioita.

---

Itse laittaisin varmaan sellaisen templaten, että jokaisella kanavalla olisi oletuksena bypassilla ainoastaan "tilt-eq" ja sitten bus:issa jokin SSL G -tyyppinen syömässä 0.5-2dB. Kaikki muu tilanteen mukaan.

Pultec voi vaikuttaa hyödylliseltä bus:issa, mutta olen alkanut ajattelemaan, että se on vain oikotie siihen, ettei tarvitse tajuta, että bus:iin menevien raitojen balanssi on väärin. Se on kuitenkin aika raskas muutos bus:issa. Kaikki isot muutokset indikoivat sitä, että lähderaidat ovat viallisia.
Danko
23.05.2025 00:02:05

soundmodel: Mutta entäs sitten vaihe-ero kuunneltaessa

Käytän masterissa ainoastaan vaihelineaarisia ekvoja.
soundmodel
23.05.2025 00:16:50 (muokattu 23.05.2025 00:22:38)
Danko: Käytän masterissa ainoastaan vaihelineaarisia ekvoja.

Ei se poista ongelmaa, koska se tarkoittaa vain, että vaihe-ero on taajuuden lineaarifunktio. En itse leikkaisi hpf:llä mitään, ellei alakerrassa ole erityistä ongelmaa, joka pitää kompensoida, joka kuitenkin viestisi siitä, että lähteet ovat huonosti äänitettyjä.
Danko
23.05.2025 00:49:15

Yleensä jätän 40...80 Hz rekkarin basarille ja bassolle, jolloin siivoilen muut instrumenttiryhmät ennen masterbusia. Ja kyllä - joudun työskentelemään myös muiden äänittämän materiaalin parissa, jolloin virheitä on tehty jo äänitystilanteessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)