Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaikupurkeista juttua
1
laugoo
30.10.2020 11:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaksaakos kukaan innostua vaihtamaan muutaman sanan kaikuhommista? Olen kyllästynyt riivaamaan itseäni loputtomilla tuubivideoilla asian tiimoilta ja ajattelin kysäistä viisaammilta apua. Nythän on niin, että noita kaikuja on aivan brainless määrä liikenteessä. Puhutaan siis hardwaresta, softaakin tietenkin riittää, mutta pysyn niistä kaukana, koska hermot ei vaan kestä.
 
Perusongelma on tämä: pitäisi toisaalta saada sellainen pedaalimallinen kaiku, joka sopii moneen käyttötarkoitukseen (koska rahhoo ei ole moneen eri kaikuun). Se ei kuitenkaan riitä koska kaiussa pitäisi myös olla luonnetta, jos ei muuten niin kontrastina omalla luonteettomuudelle, heh heh. Yksi kaiku, jossa on kai vähän liikaakin luonnetta, on se Big Sky. Olen, kuten muutama muukin, tykästynyt sen luomaan maailmaan. Ongelmana on kyseisen kaiun häntä, joka on ruvennut rispaamaan. Se menee aina samalla tavalla.
 
Muitakin kaikuja on tullut kuunneltua! Siis tubesta.
 
Mistäkös siis sais hommattua Big Skytä realistisemman kaiun, jossa olisi yhtä addiktoiva perussoundi kuin Big Skyssä? Jos tiedätte mitä tarkoitan? Ja mielellään sellainen, jossa olisi useampi eri moodi eri "tunnelmiin". Mielellään sellainen jossa olisi paljon nuppeja ja nappeja presettien ruuvaamiseksi, ja mahdollisimman vähän tietokonehommia.
 
Basifisti
30.10.2020 11:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile Digitechin Polaraa.
 
laugoo
30.10.2020 13:47:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basifisti: Kokeile Digitechin Polaraa.
 
Kiitos, no niinpä tein, tai tsekkasin YouTubesta. Oikeassapa olet, tosi hieno saundi.
 
Huomasin, että siinä on taustalla Lexiconin efektit. Mulla on Lexiconin räkkivehje (mx200). Kaiut perushyvää sorttia, ja oikein kunnolla panostamalla saa irti jo melkoisen hyvääkin. Alkoi ihmetyttää, että kumma kun pedaalissa kuulostaa meno paremmalta, vai johtuuko vain siitä, että pedaalissa pystyy ruuvaamaan säätöjä paremmin, tai onko sitten kokonaan eri algoritmit. Vai oisko vain parempi soittaja..
 
Lexiconissa ei lisäksi ole halo- ja modulaatio -efektejä, jotka toimivat hyvin, varsinkin syntikalla. Bassoa ja rumpuja nyt enimmäkseen kuitenkin soittelen.
 
Näköjään ovat juuri lopettaneet tuon pedaalin tuotannon, eli menee kai jälkimarkkinoille jos hommaa.
 
Aloin tuossa nyt kuitenkin pohtia, että saisiko sitä koukuttavaa kaikusoundia ihan vain jos onnistuisi kohdistamaan sitä phaser-soundia kaiun häntään sopivassa suhteessa. Lexiconissa on mahdollisuus tehdä sarjarouttausta ja säädellä predelayta, eli jos onnistuisi sillä tavalla. Täytynee vielä kokeilla.
 
Mikael
31.10.2020 11:55:01 (muokattu 31.10.2020 11:55:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos valikoissa seikkailu ei hirvitä niin Zoom MS70CDR on kyllä ovallinen ja edullinen monitoimityökalu kaiku/delay/chorus-hommiin.
 
https://www.thomann.de/fi/zoom_mult … id=3f6e5a10072457d0bf0225bb50d2a62f
 
Fuzz is Clean!
Weetoz
31.10.2020 11:56:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei Big Skyta olisi olemassa, ostaisin itse varmaan Eventide Spacen tai Empress Reverbin. Enpä nyt tiedä tuosta realistisuudesta Strymoniin verrattuna, mutta kannattaa noi ainakin tsekata jos ei ole tuttuja.
 
Mikael
31.10.2020 12:00:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eventide H9 tietty olis varmasti pätevä valinta joka vääntyy vaikka mihin mutta on toki vähän hinnakkaampi.
 
https://www.eventideaudio.com/produ … tompboxes/multi-effect-processor/h9
 
Fuzz is Clean!
Weetoz
31.10.2020 12:05:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Eventide H9 tietty olis varmasti pätevä valinta joka vääntyy vaikka mihin mutta on toki vähän hinnakkaampi.
 
https://www.eventideaudio.com/produ … tompboxes/multi-effect-processor/h9

 
No se myös, ehkä fiksumpi ostos kuin Space jos Eventiden suuntaan haluaa mennä.
 
laugoo
01.11.2020 10:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos viestistä. Zoom on tullut tutuksi tässä vuosien mittaan merkkinä, kun oon pyrkinyt äänittelemään ilman tietokonetta (tähän on nyt tullut kyllä pieni muutos). Valtaosin hyviä kokemuksia, mutta valikkosirkusta en oikein jaksaisi ainakaan efektien pyörittelyssä. Vilkaisin kuitenkin tuota tarkemmin tietoa, ja vaikuttaa kyllä oikein pätevältä laitokselta sinänsä. Olisi hienoa jos näitä vehkeitä voisi demota livenä jotenkin, lähinnä käytettävyyden osalta. Jos olisi törkeä niin tilaisi T-kaupasta kokeiluun. Samaan hengenvinkaisuun täytyy kyllä todeta, että sellainen Big Skyn tyylinen metalliboksi, jossa on pari rivillistä potikoita, sopisi kyllä omiin tavoitteisiin paremmin tällä hetkellä.
 
Mikael: Jos valikoissa seikkailu ei hirvitä niin Zoom MS70CDR on kyllä ovallinen ja edullinen monitoimityökalu kaiku/delay/chorus-hommiin.
 
https://www.thomann.de/fi/zoom_mult … id=3f6e5a10072457d0bf0225bb50d2a62f
 
laugoo
01.11.2020 10:42:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti kommentista. Spacea ja Empressiä olenkin YT:stä katsellut/kuunnellut. Empress alkoi jonkin verran synnyttää kipinää. Lähinnä hankinta kaatui (ainakin toistaiseksi) siihen, että jos haluaa kaikki ominaisuudet, ei onnistu ilman tietokonetta.
 
Weetoz: Jos ei Big Skyta olisi olemassa, ostaisin itse varmaan Eventide Spacen tai Empress Reverbin. Enpä nyt tiedä tuosta realistisuudesta Strymoniin verrattuna, mutta kannattaa noi ainakin tsekata jos ei ole tuttuja.
 
laugoo
01.11.2020 11:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen että voisin tuohonkin venyä, ja sillä pärjäis kyllä monessa eri settingissä. Tuo Eventiden saundi on ehdottomasti laadukas, ja kaikki on mietitty loppuun saakka. Tätä on vähän hankala selittää, mutta tavallaan se kuuluu myös saundista. Tämä on kyllä taas yksi näistä tilanteista, että pitäisi itse päästä kokeilemaan, että tietäisi.. Tietenkin erittäin huono argumentti, että ei osta jotain laitetta sen takia, että se on lian laadukas. Tämä on kuitenkin tällä hetkellä kolmen parhaan tarjokkaan listalla.
 
Yksi purkki jota olen myös katsellut on Specular Tempus. Ainakin yhden synatyypin käsittelyssä se taipuu aika hyvin. Ei kyllä taida toimia niin hyvin kitaroiden kanssa. Eikä se tietenkään monipuolisuudessa ole samalla levelillä hooysin kanssa.
 
Taustana sen verran, että tarve on livekäytössä muutaman kerran vuodessa, ja enimmäkseen kotistudiokäytössä. Patteri/akkukäyttöisyys olisi plussaa. Bassoon mulla on multiefektinä Boss Me50b, johon olen oikeastaan aika tyytyväinen. Lähinnä tarve olisi sähkörumpumaailman laajentamiseen, sähkökitaralla tehtyihin äänimaailmoihin, jotka saavat kuulostaa efekteilläkin tuotetuilta. Sitten taas live-esiintymisissä merkitsee enemmän että kaiku kuulostaa suhteellisen luonnolliselta. Teen musaa etupäässä itselleni, toisinaan videoiden taustamusiikiksi tilauksesta.
 
Mikael: Eventide H9 tietty olis varmasti pätevä valinta joka vääntyy vaikka mihin mutta on toki vähän hinnakkaampi.
 
https://www.eventideaudio.com/produ … tompboxes/multi-effect-processor/h9
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «