Muusikoiden.net
31.10.2020

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko "teknisille avustajille" minkäänsortin kysyntää?
1
-Fluky-
20.06.2019 11:50:21 (muokattu 20.06.2019 11:55:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko "teknisille avustajille" minkäänsortin kysyntää?

Teknisellä avustajalla tarkoitan tässä sitä, että joillakin, jotka työskentelevät hieman "monimuotoisempien" äänitekeleiden kanssa, voi olla tarve käyttää erilaisia "uusia lähestymistapoja" äänen luomiseen.

Tämä voi tarkoittaa esim. "DSP-ympäristöjen", kuten:

-Csound
-Kyma
-Reaktor

jalostamista.

Vaikka näiden oppiminen on mahdollista jossain määrin myös ilman laajaa matemaattista ja tietoteknistä osaamista, niin kokemukseni mukaan, on artisteja, joilla ei ole halua tai "päätä" tämmöisiin asioihin. Toisaalta kokemus nopeuttaa työskentelyä, kaikkea ei tarvitse osata itse.

Siksi olen ajatellut, että olisiko sivutulonlähde "teknisenä avustajana" mitenkään "feasible"? Ideanani olisi siis myydä palvelua siitä, että "kasaan teidän haluamanlaisen patchin ja esim. opetan sen käytön".

Pelaan äänijuttujen kanssa harrasteena, mutta olisihan se ehkä kivempaa, jos harrastuksesta olisi hyötyä jollekin muullekin.

McValley_P
22.06.2019 00:00:06

Perinteinen teen keitto on paikallaan:)

Krice
22.06.2019 10:03:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se kysynnän ja tarjonnan laki toimi tuossakin. Jos asiakkaita löytyy niin sitten se toimii. Luulisi, että jos artisti menee studioon niin sieltä löytyy valmiiksi porukkaa joka hoitaa tekniset asiat. Toisaalta sitten jos muusikolla itsellään on studioharrastusta niin silloin pitää olla kykyä ja halua opetella tekniset jutut siltä osin kuin niitä tarvitsee.

-Fluky-
22.06.2019 14:22:42 (muokattu 22.06.2019 14:23:57)

Krice: Luulisi, että jos artisti menee studioon niin sieltä löytyy valmiiksi porukkaa joka hoitaa tekniset asiat. Toisaalta sitten jos muusikolla itsellään on studioharrastusta niin silloin pitää olla kykyä ja halua opetella tekniset jutut siltä osin kuin niitä tarvitsee.

Niin _luulisi_.

Kokemukseni mukaan suuri osa (tämä ei nyt sitten ole mikään tieteellinen fakta, vaan minun kokemusperäinen otanta) Kompleten omistajista ei ole koskaan kokeillut Reaktoria. Vielä suurempi osa ei ole koskaan patchannyt sillä mitään.

Sitten on myös muusikoita, jotka mieltävät, että "musiikkiteknologia ei ole heidän alaansa, vaan he ovat säveltäjiä". No minun näkemykseni tietysti on, että he eivät sitten varmaan ole kovin kummoisia säveltäjiä. Tai sitten he rajoittuvat genreihin, joissa teknologian osuus ei ole niin suuri. Mut tekee elektronista musaa ja sanoo, että teknologia ei kuulu alaani, niin sitten on daiju.

Krice
22.06.2019 18:25:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Fluky-: No minun näkemykseni tietysti on, että he eivät sitten varmaan ole kovin kummoisia säveltäjiä.

Tuolla asenteella saa varmaankin tosi hyvin asiakkaita.

Henri Henri Olavi
23.06.2019 00:01:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Fluky-: Niin _luulisi_.

Kokemukseni mukaan suuri osa (tämä ei nyt sitten ole mikään tieteellinen fakta, vaan minun kokemusperäinen otanta) Kompleten omistajista ei ole koskaan kokeillut Reaktoria. Vielä suurempi osa ei ole koskaan patchannyt sillä mitään.

Jos sun kokemuksesi koskee lähinnä noita softia, niin en lähtisi markkinoimaan itseäni "kokemusasiantuntijana". Mut tsemppiä kuitenkin.

One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Pauli Lappalainen
23.06.2019 10:41:36

Henri Henri Olavi: Jos sun kokemuksesi koskee lähinnä noita softia, niin en lähtisi markkinoimaan itseäni "kokemusasiantuntijana". Mut tsemppiä kuitenkin.

Monet lähtevät puuhaamaan täydellisen tietämättömyyden suomalla äärettömällä itsevarmuudella. Toiset onnistuvat, toiset eivät....

Kefiiri
24.06.2019 12:06:43 (muokattu 24.06.2019 12:09:17)

Jos itse käyttäisin jotain aloituksessa mainittua, olisin taatusti ympärivuorokautisen avustajan tarpeessa. Palkanmaksukykyni vaan olisi heikonlainen. Tai jospa se DSP-ympäristössä hyvinkin kohenisi.

En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti