Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suodatinkangas?
1
äskoo
03.04.2015 00:27:20 (muokattu 03.04.2015 00:38:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen musta kangas joka on yleensä studioissa puurimojen takana(osin näkyvissä) joka suodattaa lasivillan pölyä niin mistä sitä saa ostettua ja mikä sen nimi on?:)
_muoviakun ei haluttais käyttää.
 
kiiski
03.04.2015 09:04:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä käytä muovia, se heijastaa turhaan korkeita ääniä takaisin.
 
Mikä tahansa kangas käy, joka:
1. on tarpeeksi tiheää ettei villa pölise huoneeseen
2. ei ole niin tiheää, ettei siitä voi puhaltaa läpi
 
Olen itse käyttänyt hyvällä menestyksellä esim. IKEA:n Minna-kangasta (edullista, saa Suomesta) Toinen erinomainen vaihtoehto on esim. Thomannilla myytävä palosuojattu molton-kangas.
 
Yllättävän ohuella kankaalla tuossa hommassa pärjää, kannattaa käydä katselemassa paikallisen kangaskaupan valikoimaa ja selittää myyjälle mihin käyttöön on tulossa. Itse olen saanut oikein hyvää palvelua ja asenne akustointihommia kohtaan on ollut ystävällisempi kuin esim. rautakaupassa :)
 
äskoo
03.04.2015 20:23:53 (muokattu 03.04.2015 20:26:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei kiitos neuvoista.
miten sen voi tarkistaa että suojaako se kaikelta pölyltä vai ei? pelottaa kyllä ihan terveyden puolesta:)
 
Olisko laittaa linkkiä tosta molton-kankaasta? ei löytyny oikein.
 
kiiski
03.04.2015 22:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: miten sen voi tarkistaa että suojaako se kaikelta pölyltä vai ei? pelottaa kyllä ihan terveyden puolesta:)
 
Oma perstuntumani sanoo, että ihan perus lakanakin piisaa. Jos kuumottaa liikaa niin käytä esim. mainitsemaani Minnaa tai Thomannin moltonia, ovat kummatkin ihan järkevän hintaisia (Minna on about puolet tosta Thomannin hinnasta.)
 
Olisko laittaa linkkiä tosta molton-kankaasta? ei löytyny oikein.
 
http://www.thomann.de/fi/stairville_buehnenmolton_schwarz.htm
 
villeh
04.04.2015 11:04:38 (muokattu 04.04.2015 11:49:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohuella muovilla ei ole sen suurempaa merkitystä ääneen mikäli päällä on rimoitus, ohut kalvo heijastaa jostain 5 kilosta ylöspäin, ja senkin vain todella lähelle, se rimoitus heijastelee vielä enemmän ja alemmas, myös parantaa alapään absortiota. Kivivillasta jos on ansoja tehnyt niin seinillä oleviin ansoihin pari kertaa kangas päälle, alempana kankaana olen käyttänyt esim biltemasta löytyvää suodatin kangasta jolla paketin saa hyvin tuettua kasaan jotain 30 egee rulla. Bassoansoihin 3mm mdf päälle joko reijillä tai ilman.
 
Kattossa roikkuviin broadband ansoihin olen käyttänyt 150mm cos 5sta jonka taakse ohut puukehikko, sitten päällystys esim bilteman askeläänieristeellä jossa ohut muovikalvo jonka pinnassa huopaa, sen päälle esim pari senttiä vanua ja koko paketti sitten kankaalla päällystellen. Näin saadaan pölytön ansa joka vaimentaa 100 zh ylöspäin.
 
Ja vielä ohuesta muovista, ns kauppakassi muovi päällä heijastaa vähän takaisin sitä yläpäätä mutta silti yläpäässä on sitä absortiota, mikään ohut muovi ei TÄYSIN heijasta sitä yläpäätä takaisin, ja ohuen muovin bassoihin negatiivisesti vaikuttavuus on urbaani legenda, bassot menee heittämällä siitä muovista läpi. Voi testata teippaamalla kauppakassin jesarilla päähänsä.
 
Mulla oli tuola mun studiopajalla perusakustoinnin jälkeen ihana 130hz piikki kattokorkeudesta johtuen ja siihen duunasin ansat BBCn kivivillatestin pohjilta jossa 10mm paksuun puukoteloon tuli 20cm cossin femmmaa ja kanneksi 3mm mdf osaan reijillä ja osaan ilman, on vähän rankempi juttu kuin ohut muovi:) lopputuloksena toi 130 hz alue tasaantui ihan täysin mittauksissa tasaseksi niin eq käyrältään kuin sointiajaltaan, siihen riitti 4kpl 60x120 ansaa oikeisiin paikkoihin sijoiteluna. Lisäksi monitorien päälle tuli ansa jossa 15cm cossin femmaa, villan väliin raskasmatto ja päällystys tuolla askelääni eristeellä ja vanu ja kangas.
 
Voin näin perstuntumalta heittää että jos ansa on alle 50 cm syvä kannataa kivivillosta käyttää cossin femmaa, sillä esim parocin extra ei tee yhtään mitään 10cm syvänä, muutakun demppaa vähän yläpäätä. Perustuu mittauksiin ei mututietoon. Mä olen käyttänyt lasivillaa vain suljetuissa ansoissa, ja kun noita 703 ja 705 vastaavia lasivilloja ei oikeen halvalla mistään täällä saa.
 
Tässä linkki mitattuun missä muovilla ja ilman: https://www.gearslutz.com/board/att … ol-plastic-rt-oc-withoutplastic.jpg
 
www.upsidecrown.net www.hautaluoma.com
Kalmo
04.04.2015 14:14:09 (muokattu 04.04.2015 14:19:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei moltonilla sinällään ole mitään tekemistä minkään pölyn suodattamisen kanssa.
Se on akustointikangas, ja sitä on monenpaksuista. Tavallinen lakanakangas on varmasti tiiviimpää, kuin ohut molton, jos vain pölysuojaus on tähtäimessä.
Moltonin käytön lisäfunktiona on se, että yleensä se on myös palosuojattua.
 
Noista vaimennuksista: Minkähänlaisiin paikkoihin sopisi esim. seuraavanlainen rakenne: 20 mm puukuitulevy+ 50mm kivivilla+20 mm puukuitulevy+ 50 mm villa + 20 mm puukuitulevy. Yhteispaksuus vain 160 mm, mutta luulisi vaimennustehoa piisaavan (??)
 
En ole nähnyt tällaisia yhdistelmiä juurikaan erilaisissa akustointirakennekuvauksissa, joten jotain vikaa siinä täytyy olla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
villeh
04.04.2015 14:58:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo kerrosrakenne voi toimia, ainut tapa on duunata sellainen ja mitata, se voi olla hyvä tai sit ei toimi ollenkaan. Matikka ei aina seuraa järjellä noita rakenteita, toki voi laskeskella esim porousacoustic calculatorilla suuntaa antavasti. BBC teki jotain mittauksia tuolla 50kg kivillalla ja johonkin 10 cm paksuuteen noudatti laskelmia mut 20 cm ylöspäin absortoi paljon paremmin bassotaajuuksia mitä laskelmat antoi tulokseksi. Fysiikka ei aina vastaa reaalimaailmaa, esim todella hyvin toimivat basshangerit ei matemaattisesti laskettuna toimi mitenkään mut käytännössä pirun hyvin. Jotain nurkkaträppejä olen ajatellut tehdä kerrostekniikalla niin että kerrokset ei ole syvyys suunnassa vaan edestä taakse. Noi raskasmatot ansojen sisällä tuntui ainakin toimivan mitattunakin pirun hyvin.
 
Ja muistakaas jättää ne ansat irti ulkoseinistä ja nurkista ettei tuu kastepisteen siirtymistä seinärakenteen sisään, suomi on pakkasen maa ja nurkkiin tiviisti stäkätyt ansat ei toimi täällä niinkuin jenkeissä jossa pakkasesta ei ole tietoakaan.
 
www.upsidecrown.net www.hautaluoma.com
hape
04.04.2015 23:16:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: _muoviakun ei haluttais käyttää.
 
Jos sen villapölyn kans on paranoiaa :D tai oikeasti haluaa varman päälle, niin vedä se muovi ensin ja sit siihen se molton päälle. Se edellä mainittu thomannin molton on halpaa ja hyvää. Mut mä varmaan tyytysin vetään pelkän moltoniin, kyllä se on imho ihan tarpeeks tiheetä pitämään villapölyt kurissa.
 
http://www.thespyro.com
kiiski
05.04.2015 13:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

villeh: Mulla oli tuola mun studiopajalla perusakustoinnin jälkeen ihana 130hz piikki kattokorkeudesta johtuen ja siihen duunasin ansat BBCn kivivillatestin pohjilta jossa 10mm paksuun puukoteloon tuli 20cm cossin femmmaa ja kanneksi 3mm mdf osaan reijillä ja osaan ilman, on vähän rankempi juttu kuin ohut muovi:)
 
Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta muutenkin, mutta tämä jäi kiinnostamaan! Eli löytyisikö linkkiä tuohon BBC:n kivivillatestiin ja minkälainen rei'ityskuvio tuohon lootaasi tuli?
 
villeh
06.04.2015 10:39:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf
Levyyn 20% reikää, 3mm reijjät 6 mm keskivälillä. Testasin myös niin että duunasin vaan suurinpiirteisellä kuviolla 20% reijjitetyn ja ei eronnut mittauksessa tuosta matemaattisesta reijjitetystä yhtään. Reijittämätön tehos vielä paremmin alakertaan.
 
http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-10.pdf
 
Tässä vielä toinenkin artikkeli jos jollain jäänyt lukematta
 
www.upsidecrown.net www.hautaluoma.com
kiiski
08.04.2015 06:43:33 (muokattu 08.04.2015 06:45:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos linkeistä, todella mielenkiintoisia! Tuo villan laskennallista arvoa suurempi bassoabsorptiokyky on kyllä todella siistiä.
 
Onko jonnekin listattuna kaikkia BBC:n tekemiä vastaavanlaisia testejä?
 
EDIT: Tuo BBC:n rakentama rei'itetty boksi poikkeaa kyllä rajusti näkemistäni muista ratkaisuista. Tuohan on siis käytännössä täynnä villaa ja reikälevy on suoraan villoissa kiinni?
 
I3enjam1n
08.04.2015 08:57:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski:
 
Onko jonnekin listattuna kaikkia BBC:n tekemiä vastaavanlaisia testejä?
 

 
http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/bbc-rd-report-list.pdf
 
Tuossa listalla linkkeineen BBC:n R&D:n tekemiä raportteja kaikenlaisista aiheista.
Mm. '54 vuoden testi Neumannin U47:sta, joka on kuulemma pilattu aivan liian isolla headbasketilla. :)
 
R&D -päänettisivu: http://www.bbc.co.uk/rd
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «