myslique 23.03.2009 16:04:14 (muokattu 23.03.2009 16:06:24) | |
---|
http://www.pleasurizemusic.com Jos nykyaikaisesti masteroidun biisin avaa WAV-editorilla, niin siinä näkyy kaksi vihreää pitkulaista laatikkoa. Jos vihreässä on säröjä, niin biisiin on vahingossa jäänyt dynamiikkaa. Masteroija on ollut huolimaton. *) Joko tämä järjettömyys voisi loppua vaikka ei tuohon Pleazurize Music -juttuun liittyisikään? --- *) Tuohon joku hymiö, en keksinyt tähän hätään sopivaa. Ja masteroija tekee mitä toivotaan. Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko. |
Werihukka 23.03.2009 17:21:24 | |
---|
Onhan tuota tullu kyllä ihan tarpeeks jo aivan kamalan kuulosia levyjä kuultua. |
Pop Corn 23.03.2009 18:30:34 | |
---|
Pari viimeistä ostamaani CD-levyä ovat lentäneet kirjaimellisesti nurkkaan, kesken ensimmäistä kuuntelukertaa. Emmätiä, kai musiikki oli ihan ok, mut se jööti ei vain mahtunut korvasta sisään. Kyllä nyt pitäs ihan oikeasti tehä jotain. Täällä puhutaan aina kuinka miksaukset pitää antaa OIKEALLA masteroijalle. Joopa joo. Mun arvostus ammattimasteroijia kohtaan tällä hetkellä on kyllä täys nolla. . |
Einherjar 23.03.2009 19:10:53 | |
---|
Pop Corn:Mun arvostus ammattimasteroijia kohtaan tällä hetkellä on kyllä täys nolla. No pitää kuitenkin muistaa, että masteroijakin on palveluammatissa. Siellä(-kin) puolella tehdään juuri sitä mitä tilaaja haluaa. Ehdotuksia varmasti tekevät järkevästä dyamiikasta, mutta on eri asia hyväkyykö asiakas muuta kun sen lyttyyn vedetyn version. En usko että itse masteroijiin tarvii niinkään vaíkuttaa, vaan enemmänkin bändeihin, tuottajiin ja vastaaviin... "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
Groovi 23.03.2009 19:19:25 | |
---|
Joo on se aika uskomatonta kun kattoo tiskin tasomittareita musiikkia kuunnellessa, niin pylväät pysyy ihan paikoillaan... Ne levyt joissa masteroinnin jälkeen on dynamiikkaa 0,5db, on sen kuuloisia kuin työntäisi hiilitankoa korvista sisään. Ennen oli mahtavia bändejä mutta vaatimatonta tekniikkaa. Nykyään on mahtavaa tekniikkaa mutta vaatimattomia bändejä. |
myslique 23.03.2009 20:04:43 | |
---|
Muutokseen pitäisi lähteä levy-yhtiöiden ja bändien suunnalta, koska masteroijalta menee työt kilpailijalle, jos lätty ei pidä peak-lediä palamassa levyn alusta loppuun. Jokaisen, joka haluaa puhua tämän asian puolesta, pitäisi ottaa asia esille ja jaksaa selittää juurta jaksain perustelut volan pienentämiselle. Siis jos asia edes kiinnostaa. Pelkäänpä pahoin, että suurin osa äänenvoimakkuussotaan millään tavoin osallisena olevista jää seuraamaan muiden liikkeitä. Eihän sovi ottaa riskiä, että kilpailijan levy soisi lujempaa. Menetettyjä desibelejä, mitä jos kuuntelija ei nostakaan volaa vaan luulee, että tuotanto on huonoa? Joku voi väittää, että tietyt musiikkityylit kuulostavat parhailta lyttyyn kompressoituneina. Pleasurize Musicin ideassa lytätyn musiikin volaa pannaan niin monta desibeliä alaspäin, että se soi yhtä lujaa kuin vapaammin hengittävä. Eli vaikka DR14-leimaan sitoutuisi, niin dynamiikan saisi edelleen raiskata jos katsoo, että se palvelee lopputulosta. Toivon volan pienentämiselle laajaa kannatusta, mutta olo on valitettavasti aika skeptinen :-(. Yhtä vaikeaa tästä asiasta on saada konsensusta kuin veden määrittelystä ihmisten perusoikeudeksi tai yrittää vähentää CO2-päästöjä. Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko. |
Werihukka 23.03.2009 20:21:18 | |
---|
Ne levyt joissa masteroinnin jälkeen on dynamiikkaa 0,5db, on sen kuuloisia kuin työntäisi hiilitankoa korvista sisään. Ite tuli omaan matskuun joskus testattua oikein kunnolla lyttäystä, niin jossain vaiheessa tulee se raja vastaan, että vaikka biisi kuulostas hyvältä, niin se ääni tuntuu inhottavalta ja suorastaan tekee kipeää kun kuuntelee kuulokkeilla (ihan kirjaimellisesti) ja vaikka olisi kohtuulliset volumet noin muuten. Riippuu toki musiikistakin aika paljon. |
Groovi 23.03.2009 21:07:35 | |
---|
Sitä mä kans olen ihmetellyt että kun ihmiset nykyään kuuntelevat musiikkia paljon kuulokkeilla, niin miten kukaan yksinkertaisesti jaksaa kuunnella tuollaista pötköksi masteroitua tuubaa? Mulla ainakin loppuu aivoista hyvin nopeasti kapasitetti kesken ottaa vastaan sitä tasapaksua mössöä. Ennen musiikkia kuunneltiin paljolti olkkarissa kajareilla, jolloin tuo efekti ei välttämättä ole niin läsnä. Ja mitä masterointiin tulee työnä, niin kyllähän se totta varmasti on että tekijät tekee mitä asiakas tilaa. Tässä kohti on lienee turhaa osoittaa sormella yksistään masteroinnin tekijää. Toisaalta, eihän tavalliset ihmiset ja musiikinkuuntelijat ohjaile edes radiosta kuultavia biisejä, miksipä siis ohjailisivat musiikkia teknisessäkään näkökulmassa. Ennen oli mahtavia bändejä mutta vaatimatonta tekniikkaa. Nykyään on mahtavaa tekniikkaa mutta vaatimattomia bändejä. |
Roki 27.03.2009 15:45:52 | |
---|
Groovi: Ja mitä masterointiin tulee työnä, niin kyllähän se totta varmasti on että tekijät tekee mitä asiakas tilaa. Tässä kohti on lienee turhaa osoittaa sormella yksistään masteroinnin tekijää. Löytyihän tuolta sekin lista, jonka pituus eniten asiaan vaikuttaa... http://dynamicrange.de/ul_rc Yhtään suomalaista tuolla ei näköjään vielä ole. Eikä nuo listalla olevat firmat juurikaan herätä tunnistamisen elämyksiä, joten taitavat olla jotain muuta kuin suuryrityksiä. Been there - done that - don't ask. |
studiokekkonen 27.03.2009 17:59:19 | |
---|
Missio sinänsä on erittäin hyvä, mutta aivan järkyttävän rumat ja sekavat nettisivut ja jotenkin todella epämääräinen meininki. Noi listat on todella sekavia. Tuosta koko hommasta ei tajua yhtään mitään ensi silmäyksellä. Lisäksi tolta puttuu ainakin toistaiseksi kasvot. Vastaavaa juttuahan on ajanut miksaaja Charles Dye täällä: http://www.turnmeup.org/ Mutta kuten sanottu, ajatus on tärkeä ja hyvä. |
Pop Corn 28.03.2009 01:48:59 | |
---|
Ja mitä masterointiin tulee työnä, niin kyllähän se totta varmasti on että tekijät tekee mitä asiakas tilaa. Tässä kohti on lienee turhaa osoittaa sormella yksistään masteroinnin tekijää. Nimenomaan, oot asian ytimessä. Ihmisluonto on vaan sellanen että se etsii syyllistä joka asiaan. Jos masteroija syyllistetään, niin samalla voidaan syyllistää alkon myyjä alkoholismista. Mutta näinhän ne asiat ei mene. Kuluttajana ja musiikkia ostavana asiakkaana mun pinna vaan on jo katkennut. Uudet CD-levyt ovat kuuntelukelvottomia, mä oon maksanut niistä, ja nyt mä vaadin jonkun pään vadille! Kenen pää vadille sitten laitetaan?!? :-) . |
virtalahde 28.03.2009 10:09:19 | |
---|
Pop Corn: Kenen pää vadille sitten laitetaan?!? Eräs bändi kertoi mulle, ettei laiteta masteria lujalle kun pitää jättää dynamiikkaakin. Olivat muuten tyytyväisiä, mutta hukkui kuulemma volumessa muiden bändien jalkoihin. Nostin tasoja, ja sitten oli hyvä. Lujalle lumpsahti. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
mhelin 28.03.2009 11:13:24 | |
---|
Äänenvoimakkuussotahan käydään nimenomaan radioaalloilla. Kotikuuntelija CD-tallennetta (tai vastaavaa) kuunnellessa säätää kuitenkin aina tasot haluamakseen, mutta radiota ja tv:tä kuunnellessa asia on toinen. Niinpä radioasemien pitäisikin ottaa käyttöön laite tai softa joka säätäisi tasot automaattisesti dynamiikan mukaan, eli enemmän äänentason vaihtelua sisältävä musiikki tulisi ulos kovempaa kuin tappiin lytätty. |
virtalahde 28.03.2009 11:27:51 | |
---|
mhelin: Niinpä radioasemien pitäisikin ottaa käyttöön laite tai softa joka säätäisi tasot automaattisesti dynamiikan mukaan, eli enemmän äänentason vaihtelua sisältävä musiikki tulisi ulos kovempaa kuin tappiin lytätty. Sehän tulee jo. Palikaksi vedetty menee radioprosessoinnissa ihan mikkihiireksi. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
puusormi 28.03.2009 16:09:47 | |
---|
mhelin:Niinpä radioasemien pitäisikin ottaa käyttöön laite tai softa joka säätäisi tasot automaattisesti dynamiikan mukaan, eli enemmän äänentason vaihtelua sisältävä musiikki tulisi ulos kovempaa kuin tappiin lytätty. Vaan kun radioasemat haluavat, että tasot ovat tapissa myös kuuluvuusalueenkin takia. Eli kun radioaseman lähetin lähettää kokoajan RMS-maksimitehollaan, niin kanava kuuluu huomattavasti kauemmas kuin jos lähtevään signaaliin jätetään tilaa dynamiikalle. Saapiko lähettää terveisiä? |
myslique 29.03.2009 22:21:52 | |
---|
: Äänenvoimakkuussotahan käydään nimenomaan radioaalloilla. Niin, mikä on siis peruste lytätä CD:t ruvelle kun ne kuulostavat radiossa huonommalta kuin hengittävät miksaukset? Onko olemassa tutkimusta, joka todistaa, että lujempaa soiva CD myy paremmin kuin hiljempaa soiva? Muistan jostakin sellaisen perusteen, että musiikkikaupan jukeboxissa lujempaa soiva levy myy paremmin. Entäs nettikaupoissa? Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko. |
tiant 31.03.2009 09:43:15 | |
---|
virtalahde: Eräs bändi kertoi mulle, ettei laiteta masteria lujalle kun pitää jättää dynamiikkaakin. Olivat muuten tyytyväisiä, mutta hukkui kuulemma volumessa muiden bändien jalkoihin. Nostin tasoja, ja sitten oli hyvä. Lujalle lumpsahti. :) Itselle kävi juuri samalla tavoin. Tosin lisätwistinä oli että kun valmista, vähemmän lytättyä materiaalia kuuntelutin niin kommentteja tuli myös siitä että "ois pitäny äänittää 96Khz:nä, ei 48Khz nykyään riitä mihinkään". Sitten kun tein uuden masterin ja "lujalle lumpsautin" niin jo oli muuten hyvä. Ei näytteenottotaajuuskaan enää häirinnyt. Kyseessä oli demoäänitys. |
Mikael 31.03.2009 10:23:20 (muokattu 31.03.2009 10:23:46) | |
---|
Tässä on muuten outoa se, että ainakin mä olen törmännyt muutamaankin otteesen siihen et nimenomaan bändiltä tai bändin nokkamiehetlä tulee tämä toive siitä et pitäis soida lujempaa ja sit kun kysyy et miksi, niin vastaus on ainoastaan se et kun ne suosikkibändien levytkin soi lujempaa. Ja vaik selittää et mitä siinä tapahtuu niin silti se oma musa pitää saada kovemmalle silläkin uhalla että soundi kärsii. Tää on musta outoa varsinkin jos ensin muuten ollaan tarkkoja sen soundin suhteen.. sit ainoa se selitys on et "tää nyt on sellasta musaa et tän pitää soida kovaa" ja se että volume-nappulasta sitä saa kovemmalle ei auta. Sen vaan PITÄÄ soida kovempaa vaikka mitään järkevää selitystä ei asialle ole. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
JPQ 31.03.2009 10:45:41 | |
---|
Groovi: Sitä mä kans olen ihmetellyt että kun ihmiset nykyään kuuntelevat musiikkia paljon kuulokkeilla, niin miten kukaan yksinkertaisesti jaksaa kuunnella tuollaista pötköksi masteroitua tuubaa? Mulla ainakin loppuu aivoista hyvin nopeasti kapasitetti kesken ottaa vastaan sitä tasapaksua mössöä. Ennen musiikkia kuunneltiin paljolti olkkarissa kajareilla, jolloin tuo efekti ei välttämättä ole niin läsnä. Ja mitä masterointiin tulee työnä, niin kyllähän se totta varmasti on että tekijät tekee mitä asiakas tilaa. Tässä kohti on lienee turhaa osoittaa sormella yksistään masteroinnin tekijää. Toisaalta, eihän tavalliset ihmiset ja musiikinkuuntelijat ohjaile edes radiosta kuultavia biisejä, miksipä siis ohjailisivat musiikkia teknisessäkään näkökulmassa. Tulee mileen että onko jollain ihmisillä kuulovika jo ja sellainen ettei hiljainen kuulu... ja minäkin ihmettelen vaikka myös hieman sitä että levyä tarvitsee huudattaa kamalan kovaa että hiljaisetkin kohdat kuuluu selvästi. |
myslique 31.03.2009 12:49:17 | |
---|
Mikael: sit ainoa se selitys on et "tää nyt on sellasta musaa et tän pitää soida kovaa" ja se että volume-nappulasta sitä saa kovemmalle ei auta. Sen vaan PITÄÄ soida kovempaa vaikka mitään järkevää selitystä ei asialle ole. Heh heh... tuon perustelun olen mäkin kuullut monta kertaa :-). Paha siinä on mennä vinkumaan vastaan, jos bändin musiikkityyliin kuuluu dynamiikattomuus. Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko. |