Timo JM 27.01.2008 00:58:17 (muokattu 31.01.2008 13:07:08) | |
---|
Yleisön pyynnöstä toinen kierros! Kyseessä on siis DIVARi yhtyeen biisi "Taivaisiin" ja sen miksauksessa käytetty raakamateriaali. (Joitakin editointeja on jätetty helpottamaan alkuunpääsyä.) Lataa tästä: http://divari.halsu.com/Mnet/Taivaisiin/Taivaisiin.zip Paketin koko: 100 Mt Tiedostomuoto: MP3 224 kbps Bändin "virallinen" versio löytyy osoitteesta: http://www.mikseri.net/divari Biisin suora linkki: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=312640&type=hi TAIVAISIIN Säv. San. Jokke Korhonen Markku Touronen: Laulu Timo Mäntynen: Kitara/kuorot Uli Jetzinger: Basso Sampo Mäkelä: Rummut Jarmo Hyvärinen: Koskettimet Markus Bäckman: Saxofoni Hauskoja miksaushetkiä! Terveisin, DIVARi P.S. Ne omat versiot saa sitten linkittää taas tuohon alapuolelle. EDIT: Nyt voit ladata miksauksesi myös Halsun palvelimelle: ftp://halsu.com User: mnetti Pass: Uppausta1 Linkkaa biisi näin: http://halsu.com/mnetti/tiedoston_nimi.mp3...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
BotneLapio 28.01.2008 15:23:51 | |
---|
Mahtavuutta, tätä onkin taas ryhdyttävä työstämään! :) ...koska prosessi on paljon mielenkiintoisempi kuin itse valmis fixaatio. -Jukka Numento |
Johann Onn 28.01.2008 15:27:50 (muokattu 31.01.2008 00:26:31) | |
---|
Tässä eka. Jostain sitä täytyy lähteä liikkeelle. http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=315392 A) Basso ja rummut ehkä liiankin kovalla, mutta ne hiljemmalla biisistä katoaa "draivi" ja se muuttuu ponnettomaksi. Testattu on. Moneen kertaan. Ja senkin jälkeen, vielä muutama kertaan uudestaan. B) "No Sax Please !" Eli eräs suuresti inhoamani soitin jotenkin "unohtui" tästä. Jotain muuta täytyi siis keksiä sen tilalle. C) Lopussa "yleisön laulatus" kertosäe ja sitten kaikki epäolennainen häipyy. Ja siirrytään taivaisiin (tai jotain.) EDIT: D) Mallinukset unohtui: Basso - Voxengo Boogex Sähkökitarat - Voxengo Boogex Urut - Voxengo Boogex Akustiset ei tarvinneet mitään ekstraa. Väliosan akustiset (ne 4) laitoin vahingossa "lomittain". Ja jätin, koska ne kuulosti paremmalta siten. |
Dr.Groove 28.01.2008 20:25:23 (muokattu 28.01.2008 20:26:47) | |
---|
Tein työtä pyydettyä -- oikeastaan jo ennen pyyntöä. Oheinen miksaus perustuu alkuperäiseen MP3-tiedostoon, jota on vain hieman käsitelty. Lähdin alunperin kokeilemaan saisinko miksaussa minua häirinneen yläpään rauhallisemmaksi. http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=315446 Tein remixin Applen Logicilla ja temput olivat seuraavat: - EQ:ssa 80-166 Hz alueella 1 db korostus, alueella 1,2 - 4,3 KHz 1 db vähennys ja 8,3 KHz:n kohdalla taas 1 db nostoa - TC:n Powerstrip kompressorilla suunnilleen preset soft comp 2 - TC:n master X5:lla hieman säätöä (mm. keskialueen ja yläpään korostusta). En tiedä tuliko tuosta parempi. Yläpää kihisee nyt vähemmän ja kitara tuntuu tulevan enemmän iholle. Laulajaa miksaukseni hieman työntää taustalle -- se ei ollut tarkoitus, mutta minulla ei ollut aikaa kokeilla hommaa alkuraidoilla. |
Timo JM 28.01.2008 22:28:06 (muokattu 28.01.2008 22:42:42) | |
---|
Oheinen miksaus perustuu alkuperäiseen MP3-tiedostoon, jota on vain hieman käsitelty. Lähdin alunperin kokeilemaan saisinko miksaussa minua häirinneen yläpään rauhallisemmaksi. http://www.mikseri.net/player/playe … ewsession=1&type=1_meter=315446 Tein remixin Applen Logicilla ja temput olivat seuraavat: - EQ:ssa 80-166 Hz alueella 1 db korostus, alueella 1,2 - 4,3 KHz 1 db vähennys ja 8,3 KHz:n kohdalla taas 1 db nostoa - TC:n Powerstrip kompressorilla suunnilleen preset soft comp 2 - TC:n master X5:lla hieman säätöä (mm. keskialueen ja yläpään korostusta). Eli yläpään liiallista kihinää olet käytännössä pyrkinyt ekvalisoimaan korostamalla botnea, leikkaamalla keskialueita ja korostamalla yläpäätä. Ja sitten diskanttia lisää vielä viimeisessä vaiheessa! Ihmettelen myös miksi olet ensimmäisessä vaiheessa leikannut keskeltä mutta viimeisessä vaiheessa taas korostanut sieltä. Ja miksi olet käyttänyt tooodella pumppaavaa kompressointia vaikka biisi oli jo aivan lytyssä. Kuulisin kyllä mielummin MP3:en raiskauksen sijasta sen oikean oman miksauksen ;-) ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Dr.Groove 28.01.2008 23:14:43 | |
---|
Kuulisin kyllä mielummin MP3:en raiskauksen sijasta sen oikean oman miksauksen ;-) Fair comment. Rajallisen ajan takia käytin tähän vain reilun puoli tuntia ja työstin tosiaan tätä MP3-stereo-tiedostoa. Pelasin enemmän korvakuulolla ja tuttuja efektejä käyttäen kuin kovin analyyttisesti. Eniten tein säätöjä EQ:n kanssa. Tuo kompura oli mietoa (2.0) ja sen vaikutus soundiin ei ole kovin suuri. Lähinnä se levittää stereokuvaa ja tuo biisin lähemmäs, mutta "syvyys" kyllä kärsii. Tuo masteroinnin "yläpään korostus" tarkoittaa lähinnä sitä, minne masterointiefektien vaikutus kohdistuu. Siis expanderin, compressorin ja limiterin vaikutus. Kun olin muutaman kerran kuunnellut biisin alkuperäisin asetuksin, huomasin, että peltien impact jäi vajaaksi, tämän takia lisäsin lopussa yläpään noston sekä EQ:hun että muutin X5:n target curven yläpäätä korostavaksi. Kokeilin kyllä joukon muita efektejä, jotta olisin saanut laulun kompuroinnin ja ajoittaisen clippauksen lievemmäksi, mutten osannut tehdä asialle mitään kunnollista. Kaikki tämä siis enemmän korvakuulolla kokeilemalla kuin syväanalyysilla. Kokonaisuutena (ja nyt aiemman remix-ketjun lukeneena) olen sitä mieltä, että alkuperäinen miksauksesi on todennäköisesti paras mitä kukaan saa kohtuullisellakaan työllä aikaiseksi. Tärkein pointsi on kuitenkin se, miltä lopputulos kuulostaa. Se miten se tehtiin on tekniikkaa. Mitä mieltä olit versiostani, siis lopputoloksesta, ei siitä mitä vipuja käänsin? ;-) P.S. Biisi on muuten aika hyvä, koska se kesti näin monta kuuntelua ja parani vaan matkalla. Kudos. |
loosah 28.01.2008 23:29:25 | |
---|
Pari kommenttia: Rajallisen ajan takia käytin tähän vain reilun puoli tuntia ja työstin tosiaan tätä MP3-stereo-tiedostoa. Kuinka paljon enemmän masteroija normaalistin käyttäisi yhteen single-kappaleeseen? Pelasin enemmän korvakuulolla ja tuttuja efektejä käyttäen kuin kovin analyyttisesti. Eikö "korvakuulo" ole kuitenkin se ainoa ja järkevä analyyttinen kuulo? Tuo kompura oli mietoa (2.0) ja sen vaikutus soundiin ei ole kovin suuri. Mitä tarkoittaa 2.0-kompura??? Tuo masteroinnin "yläpään korostus" tarkoittaa lähinnä sitä, minne masterointiefektien vaikutus kohdistuu. Siis expanderin, compressorin ja limiterin vaikutus. Kun olin muutaman kerran kuunnellut biisin alkuperäisin asetuksin, huomasin, että peltien impact jäi vajaaksi, tämän takia lisäsin lopussa yläpään noston sekä EQ:hun että muutin X5:n target curven yläpäätä korostavaksi. Mitäh? Kaikki tämä siis enemmän korvakuulolla kokeilemalla kuin syväanalyysilla. Kuitti sinne. GIGO |
Janus 28.01.2008 23:32:55 | |
---|
Mitä tarkoittaa 2.0-kompura??? Villi veikkaus: 2:1 -ratiolla toimiva kompressori. Emmäkään tosta mitään tolkkua saanut. |
Dr.Groove 29.01.2008 13:10:45 | |
---|
Kuinka paljon enemmän masteroija normaalistin käyttäisi yhteen single-kappaleeseen? Hyä pointsi. Ammattilainen pystyy tietysti paljon tehokkaampaan työhön. Itse en pääse puolessa tunnissa kovin pitkälle. Itsellänio tuntikaan ei ole vielä aina riittävä aika tutusta biisistä. Eikö "korvakuulo" ole kuitenkin se ainoa ja järkevä analyyttinen kuulo? Nimenomaan. On kuitenkin niin, että näin pienellä ajalla ja tuntematta biisin aiempi asetuksia saattaa korvakuulolla kokeilu myös polkea paikallaan. Sen takia on parempi kun tietää biisiin tehdyt "säädöt" etukäteen, jotta osaa kohdistaa omat säätönsä lähtökohtaisesti oikeaan paikkaan. IMHO. Korvakuulo, by defintion, on tietysti myös hyvin henkilökohtainen (subjektiivinen) juttu. Mitä tarkoittaa 2.0-kompura??? Sorry for my short-hand, ilmaisu 2.0-kompura on tosi hölmö :-( Tarkoitin tietysti 1:2 suhteen kompressiota. |
Danko 29.01.2008 13:32:19 | |
---|
Tarkoitin tietysti 1:2 suhteen kompressiota. mutta noinhan se toimii expanderina. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP |
Notefix 29.01.2008 13:48:57 | |
---|
mutta noinhan se toimii expanderina. :D (Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!) "Layers of layers of shit!" |
Dr.Groove 29.01.2008 18:27:17 | |
---|
mutta noinhan se toimii expanderina. Aika hyvä ;-) Hienoa, että keskustelua syntyy. Tämä kyllä muistuttaa sitä kertaa kunn kirjoita Hesarin vieraskynäpalstalle jutun. Juttu herätti vilkkaan keskustelun siitä, kuka jutun oli kirjoittanut -- eikä jutun aiheesta. Back to basics: miten miksaukset eroaa toisistaan? Mikä toimii mikä ei? |
Timo JM 29.01.2008 18:40:13 | |
---|
Back to basics: miten miksaukset eroaa toisistaan? Mikä toimii mikä ei? Mä en osallistu tähän. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
CryptoFib 30.01.2008 10:29:33 | |
---|
No voi elämän kevät. Mie ku luulin, että saisin pistettyä oman miksauksen tuonne mikseri.nettiin, vaa eeeiii! : pitää kuulemma ootella muutama päivä. Mihi tuommosen piisin sais äkkiä uploadattua? Ottaako halsu/timo/divari servullensa näitä tekeleitä? Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
Timo JM 30.01.2008 13:16:47 | |
---|
Ottaako halsu/timo/divari servullensa näitä tekeleitä? Mulla on DIVARi:lle vain yksi giga, mikä riittää just ja just meidän omiin tarpeisiin, joten en kyllä valitettavasti pysty pistämään sinne mitään ylimääräistä. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Halsu 30.01.2008 20:21:27 (muokattu 30.01.2008 20:38:50) | |
---|
Mulle kyllä mahtuu. Tein halsu.com ftp:lle Mnet kansion johon voi latailla. ftp://halsu.com User: mnetti Pass: Uppausta1 Linkkaa biisiin näin: http://halsu.com/mnetti/tiedoston_nimi.mp3 Kestää jonkin aikaa ennenkuin toi lähtee pelittämään. CU
--
Eki |
Halsu 30.01.2008 20:38:29 | |
---|
Mun miksaus kuulostaa tältä: http://eki.pp.fi/temp/Mnet/TAIVAISIIN_EKI_01.mp3 Oli hirmu paljon kamaa tuossa. Karsin aika paljon, toi on semmonen että periaatteessa vois vetää keikallakin noin, ainakin suunnilleen seitsenhenkisellä pumpulla ;-) CU
--
Eki |
CryptoFib 30.01.2008 21:19:53 (muokattu 30.01.2008 22:47:24) | |
---|
tänks halsu! Eli. Mulla on vakava ongelma: Loma loppuu. Nyt unirytmi on niin päälaellaan, kuin vain voi ja sainpas mahtiajatuksen: Mie valvon yön yli ja otan pikku päikkärit ja illalla aikasin nukkuun!! klo 2:40 aloin väsäämään ja aamulla 10 maissa röökiaskin ja parin pannun jälkeen olinki melko valmista poikaa. Voin kertoa, että ihmiskorva ei toimi kovin analyyttisesti 20 valvotun tunnin jälkeen. Ja kun korva kertoo, että siihen sattuu on silti liian laiska työstääkseen biisiä ehommaksi.. Tämä siksi, koska koneesta loppu vääntö ja tein tuota kahessa projektissa. 1 rummut ja 2 kaikki muu. Exporttailu ei oo minun lempiharrastus, ku menee niin kauheasti röökiä. Eli tutustuin varmaan puol tuntia biisiiin ja rupesin koostamaan sitä tahallani eri vinkkelistä, kuin "virallinen" miksaus oli koostettu. Tarkotus oli tehä siitä kuiva, 70luku, intiimi ja hyvällä maulla 2d siinä missä alkup. vedetään todella suurella massalla. Itse olen yksinkertaisen sovituksen ystävä ja se kuulunee tuosta. Menin kyllä kompuroimaan tuon pilalle, mutta koska en saa tästä liksaa, niin empä vaivaudu korjaileen. =) http://halsu.com/mnetti/divari_taivaisiin_cryptofib.mp3 Lisäystä: Se piti vielä sanoa, että on tosi hyvin äänitetty nuo raidat. Oli melko helppo työstää. Ainoa miinus oli haikkaraita, johon oli eksyny komeat vuodot, vaan ei niin pahat, etteikö miksata ois voinu. Tähän loppuun vielä anteeksi pyyntö miksauksestani Markus Bäckmanille. =) Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
Halsu 31.01.2008 21:24:40 | |
---|
CU
--
Eki |
BotneLapio 01.02.2008 16:19:32 (muokattu 02.02.2008 14:49:35) | |
---|
...koska prosessi on paljon mielenkiintoisempi kuin itse valmis fixaatio. -Jukka Numento |