virtalahde 07.02.2006 20:22:11 | |
---|
Jos tämä rikkoo foorumin sääntöjä, poistakaa. Anteeksipyyntö jo etukäteen jos mennään metsään.. Markkinatutkimushan tämä on eikä mitään muuta. :) Olen jo jonkin aikaa miettinyt, josko valmistaisi pienen tuotantoerän mikkietusta, joka olisi samaan aikaan sekä hyvä että halpa. Usein kun näyttää siltä että sitä saa jomman kumman kaupallisissa vermeissä. Pohjaksi moiselle ottaisin luultavasti Neven etuset. Neven klassikoetusissa itse etuaste on toteutettavissa yksinkertaisesti ja halvahkosti, pääteasteessa on suurin osa Neve-soundista & hinnasta. Eli Neve-inspiroitunut etuvahvistin brittiläisillä OEP:n muuntajilla (eräässä studiossa on tälläkin hetkellä toiminnassa rakentamani 1272-klooni OEP-muuntajilla, silkkaa kiitosta saanut). Pääteastepuoli (jossa osa vahvistuksesta tapahtuu, ja joka myös tuuttaa signaalin ulkomaailmaan) menisi uusiksi. Pohjaksi ottaisin luultavasti fettitransistoripohjaisen vahvistimen. Tulos olisi erilainen soundi kuin Neveissä, mutta luultavasti erittäin hyvä & miellyttävä sellainen. Laitteessa ei olisi ulostulomuuntajaa - hinta lisääntyisi taas olennaisesti. Iso osa kustannusten karsimista olisi laitteen ulkoinen olemus. Siitä tulisi hyvin askeettisen näköinen, ehkä jopa ruma. Ei ledejä ym. vilkkuvaloja, turhia ovat. :) Kaksi kanavaa, molemmissa vaiheenkääntö, gain- ja output -potikat (joilla on mahdollista pistää etunen tarvittaessa hiukkasen säröllekin), luultavasti myös padi sisääntulossa. Phantom-kytkin mahdollisesti samanaikainen molemmille kanaville. .. Tuleeko teillä muuta mieleen? Toiveita? Halutaanko tällaista? Olen lähitulevaisuudessa koekasaamassa ideaani, ja haluan lähinnä tietää, oletteko jo tyytyväisiä etusiinne. Voittoa laitteesta ei paljoa jäisi itselleni, koko homma lähti puhtaasti siitä kun näin SPL:n GoldMike:n kytkentäkaavion ja meinasin repiä perseeni - samaa hypetystä kuin muutkin vaikka yrittää olla halpa High End -etunen. Oikeastihan kyse on mikropiirillä toteutetusta etuasteesta, jossa on halpa putkiaste välissä. Vrt. Behringer.. Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio |
Mikael 07.02.2006 20:50:17 | |
---|
Mulle yksi, kiitos. Mitenhän noi impedanssisovittimet on toteutettu? Kallista? Bassoleikkuri ehkäs... Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
Antti1 07.02.2006 20:53:59 | |
---|
Tuossahan sä oikeastaan jo luettelitkin kaikki oleelliset ominaisuudet, joita mikkietuselta mä vaatisin. Kaiken muun tarpeellisen pystyy hoitamaan niille tarkoitetuilla erillisillä laitteilla. Bassoleikkuri ehkä... Jos nyt yhtään osaat heittää, niin mihin hintaan sä suostuisit rakentamaan tuollaisen pöntön? Vaikka ilman koteloa, ellei se syystä tai toisesta olisi pakollinen lisä tuohon. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had |
virtalahde 07.02.2006 21:03:10 (muokattu 07.02.2006 21:04:27) | |
---|
Aivan, bassoleikkuri. Yksinkertainen, halpa ja hyväsoundinen = polyesterikonkka signaalitielle, leikkaa 6dB oktaavilla. Impedanssisovitin ei ole monimutkainen systeemi, mutta taas yksi lisähilpe. Noita kun tulee lisää, nousee hintakin. Pitääpä vähän vilkaista. Hinnasta ei ole vielä aavistustakaan, mutta pitäähän tuollainen saada kevyesti alle tonnilla, ennemminkin johonkin 600€ tuntumaan. Mitään en lupaa vielä. EDIT: Ai niin, miten suhtaudutte ulkopuoliseen, ns. wall-wart -muuntajiin? Ikäviähän ne ovat, mutta hyvä 24VAC -muuntaja yksinkertaistaisi kotelointia, alentaisi hintaa ym ym.. Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio |
Daunt 07.02.2006 21:15:52 | |
---|
EDIT: Ai niin, miten suhtaudutte ulkopuoliseen, ns. wall-wart -muuntajiin? Ikäviähän ne ovat, mutta hyvä 24VAC -muuntaja yksinkertaistaisi kotelointia, alentaisi hintaa ym ym.. Minusta ihan ok, sillä näkeehän näitä paremmissakin custom-peleissä. Oletko tutustunut Line Audion tuotteisiin? Kuulemma aika hyviä ja halpoja: http://www.lineaudio.se Käsintehtyjä nekin. |
virtalahde 07.02.2006 22:01:53 | |
---|
Line Audio.. Ei ole tuttu, asiallisen näköisiä pelejä. Ulkopuolinen muuntaja helpottaisi (pienen kotelon + muuntajan magneettikentän ongelmat korkeagainisissä kytkennöissä ym) ja halventaisi hommaa aika lailla, eikä tekisi itse laitteen toiminnasta yhtään huonompaa. Entäpä kotelo? Yksinkertaista olisi tehdä vain se 1u räkkikotelo, mutta kiinnostaako ketään mikään perverssimpi ratkaisu? Jonkinlainen tuottajalaatikko - kuution mallinen peli, jossa kahva päällä? Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio |
axelsson 07.02.2006 22:13:17 | |
---|
Minun tarpeisiin pelkistetystä kun puhutaan niin seuraavaa: -Mono -XLR ja plugi sisään (plugi etulevyssä ja sammuttaa XLR:n kytkettäessä) -75hz (vai jopa säädettävä HP-taajuus..?) bassoleikkuri pakollinen -phantom -gain -volume -XLR ja plugi ulos -ehdottomasti räkkikotelo! Miten paljon muuten mono/stereo vaikuttaisi valmistuskustannuksiin eli onko monolaitteessa edes järkeä? |
Mikael 07.02.2006 22:20:26 | |
---|
Ulkoinen virtalähde on mulle ok. Räkkikotelo toimis juu... tai mikä ettei joku muukin jos vaan on oikeasti style : ) Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
koopop 07.02.2006 23:13:37 (muokattu 07.02.2006 23:48:47) | |
---|
Phantom, gain ja pad. mitä sitä muuta tarvii jos se on hyvä. :) mulle kans yks jos teet sen suunnittelemasi vehkeen. Paljon maksaa jos teet mulle 1073 kloonin peltipurkissa? |
askomiko 08.02.2006 00:29:14 (muokattu 08.02.2006 01:01:17) | |
---|
Sen pitäisi olla sikahyvä ja sikahalpa. Siitä sitten lähdetään tekemään kompromisseja molempien suhteen. ;) Kahden hyvän identtisen laitteen kompakti paketti olisi usein käytännöllisin. Mieluiten räkkimallisena. Ei sen kummempia ihmeellisyyksiä, kunhan mustanaamio on, pädi ja bassoleikkurikin on joskus jees. Ulkoinen muuntajakin on ok, kunhan se ei ole mötikkä joka peittää neljä naapuripistoketta. Canada! (:þ |
StJerky 08.02.2006 08:58:10 | |
---|
Kiinnostaa kyllä. Mutta mikähän mahtaa olla tässä tapauksessa halpa? 100€/etunen? |
kivi 08.02.2006 11:05:44 (muokattu 08.02.2006 11:11:50) | |
---|
Pääteastepuoli (jossa osa vahvistuksesta tapahtuu, ja joka myös tuuttaa signaalin ulkomaailmaan) menisi uusiksi. Pohjaksi ottaisin luultavasti fettitransistoripohjaisen vahvistimen. Tulos olisi erilainen soundi kuin Neveissä, mutta luultavasti erittäin hyvä & miellyttävä sellainen. Laitteessa ei olisi ulostulomuuntajaa - hinta lisääntyisi taas olennaisesti. Ulostulomuuntaja tuskin olisi tarpeen. Eiköhän potentiaalisella ostajalla jo pyörisi kalusto studiojännitteiollä /tasoilla. Iso osa kustannusten karsimista olisi laitteen ulkoinen olemus. Siitä tulisi hyvin askeettisen näköinen, ehkä jopa ruma. Ei ledejä ym. vilkkuvaloja, turhia ovat. :) Erittäin jees. Käytännöllinen on kaunista. Ainahan sitä voi itse ostaa isommat potikannupit :-) Tuleeko teillä muuta mieleen? Toiveita? Halutaanko tällaista? Olen lähitulevaisuudessa koekasaamassa ideaani, ja haluan lähinnä tietää, oletteko jo tyytyväisiä etusiinne. Tuollaista halutaan, kaksikanavaisena /stereona mielellään. Mulle yksi (jos ja kun hinnasta sovitaan), ja kaveri pyysi kysymään jo eilen päivällä (yllättävä sattuma) voisitko rakentaa hänelle Neven etusen ja paljonko se kustantaisi. Eli kaksi tilausta saattaisi olla tulossa täältä, riippuen siitä, kelpaako kaverille Neve-henkisyys "aidon" Neven sijaan. Palataan piakkoin. |
kivi 08.02.2006 11:09:00 | |
---|
Kiinnostaa kyllä. Mutta mikähän mahtaa olla tässä tapauksessa halpa? 100€/etunen? Ketjussa jo mainittiinkin, että halpa on n 600e /etunen. Ja jep, kaikki alle 1500 euron on tässä tapauksessa halpaa :-D |
varakeef 08.02.2006 11:34:49 | |
---|
Ei tätä nyt tilauksena tarvitse pitää, mutta toivoisin sen olevan pienempi kuin räkkikokoa, jotta se mahtuisi läppärin ja interfacen kanssa samaan salkkuun. Oisiko puolikas tai joku esoteerinen kuutio? Olisiko -10/+4 dB kytkin siellä ulostulopuolella liikaa vaadittu tai tarpeellinenkaan? Vaiko erilliset reiät molemmille tasoille? Ruma sen pitäisi ehdottomasti olla. Ja simppeli kuin mikä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kivi 08.02.2006 11:41:21 | |
---|
Ei tätä nyt tilauksena tarvitse pitää, mutta toivoisin sen olevan pienempi kuin räkkikokoa, jotta se mahtuisi läppärin ja interfacen kanssa samaan salkkuun. Oisiko puolikas tai joku esoteerinen kuutio? Olisiko -10/+4 dB kytkin siellä ulostulopuolella liikaa vaadittu tai tarpeellinenkaan? Vaiko erilliset reiät molemmille tasoille? Ruma sen pitäisi ehdottomasti olla. Ja simppeli kuin mikä. Jos tosiaan kooksi ei laittaisi räkkikokoa, niin silloin sellainen 1/2U leveä ja 2 (tai vaikka 3) U korkea voisi olla ok. Ja tosiaan, -10/+4 saattaisi olla tarpeen ainakin valita. Värinä panssarilaivanharmaa kiinteänulosteen värisin potikoin on just cool. Tai vasaralakka. :-) |
sami_sumea 08.02.2006 11:53:30 | |
---|
Iso osa kustannusten karsimista olisi laitteen ulkoinen olemus. Siitä tulisi hyvin askeettisen näköinen, ehkä jopa ruma. Ei ledejä ym. vilkkuvaloja, turhia ovat. :) Joo, mulle kans yks. 600€ on sopuisa hinta, erityisesti jos tuo pesee RNP:n 6-0 :) Lowcut olis mullekin tarpeellinen keksintö, samoin kuin ehkä hi-z input ainakin toiseen kanavaan. ... Tsekkaa uusi lumme-demoklippi osoitteesta http://www.lumme-tuotanto.com/lumme-promo.mp3 |
FastEddie 08.02.2006 11:56:49 | |
---|
Kaksi kanavaa, molemmissa vaiheenkääntö, gain- ja output -potikat (joilla on mahdollista pistää etunen tarvittaessa hiukkasen säröllekin), luultavasti myös padi sisääntulossa. Phantom-kytkin mahdollisesti samanaikainen molemmille kanaville. Ko. kattauksella pärjää pitkälle. Input-liittimiä, sekä laitteen edessä, että takana kaipaa usein räkkimallisissa etusissa. Eikä se olisi käsittääkseni edes kovin kallis lisävaruste. Born to lose, live to win! |
Riku Rotten 08.02.2006 13:35:13 | |
---|
"Tulos olisi erilainen soundi kuin Neveissä, mutta luultavasti erittäin hyvä & miellyttävä sellainen. Laitteessa ei olisi ulostulomuuntajaa - hinta lisääntyisi taas olennaisesti." Mikä on oleellisesti? Ulkoisessa virtalähteessä on se ongelma, että huono sellainen tärvelee koko kapineen. Joten onko halvempaa rakentaa kunnon virtalähde heti suosiolla vai ostaa sellainen erillisenä kaupasta? Räkkikoko olisi jees. Miten tuo laitos sietää mikki/linja tasosisia lähteitä? Sisäänmeno olisi jees sekä xlr että jakki. Jakki on mallintajien käyttäjille lähes must. |
StJerky 08.02.2006 14:01:58 | |
---|
Ketjussa jo mainittiinkin, että halpa on n 600e /etunen. Ja jep, kaikki alle 1500 euron on tässä tapauksessa halpaa :-D No niinpäs olikin. Pitänee minun "studioon" vielä riittämän Behringerin "putki"-etunen. |
22442244 08.02.2006 15:10:01 | |
---|
Onko tosiaan niin, että "kotona" syntyy parempia etusia ja mikrofoneja? Minä uskon, että suuret yritykset panostavat "miljoonia" tuotekehitykseen koko ajan, koska kilpailu on aina kovaa. Tuotekehityksessä toimii se suurin tiimi alan insinöörejä jne......toki mukava se itse rakenella, ei siinä mitään. |