Aihe: Kompressorista. (Onhan näin, että...)
1
Juntunen
04.11.2002 20:39:40

1) ...jos haluan ajaa esim. basarin räkkiEQ:n ja kompuran läpi, niin voin vetää kanavan insertistä ensin EQ:iin josta suoraan kompuraan ja palautus uuteen kanavaan. Vai miten?

2) Onko perussääntö, että aina ensin EQ, sitten kompressori ja sitten vasta kaijut? Ainakin minun järkeen käy..

3) Ja voihan stereokompresoria käyttää kahtena erillisenä monokompressorina?

Olisipa mahtavaa jos joku osaisi tehdä esim. faq:iin jutun kompressoinnista. Basari, virveli, laulu, masterointi yms. Siis ihan säädöistä lähtien(ratio, threshold, attack, release).

Tietäisi vähän mistä lähteä liikkeelle, kun mutu-tuntumalla hakeminen kestää aina vähän.
aape
04.11.2002 21:04:50

1) ...jos haluan ajaa esim. basarin räkkiEQ:n ja kompuran läpi, niin voin vetää kanavan insertistä ensin EQ:iin josta suoraan kompuraan ja palautus uuteen kanavaan. Vai miten?

Helpointa varmasti on vetää insertistä ensin kompuralle, siitä linkki EQ:lle ja inserttijohtoa pitkin takaisin pöytään. Inserttihän ei ole pelkästään lähtö, vaan myös paluu.

2) Onko perussääntö, että aina ensin EQ, sitten kompressori ja sitten vasta kaijut? Ainakin minun järkeen käy..

Lienee yleisemmin käytetty on ensin kompura, ja sitten vasta EQ.

Kyllä voi

Olisipa mahtavaa jos joku osaisi tehdä esim. faq:iin jutun kompressoinnista. Basari, virveli, laulu, masterointi yms. Siis ihan säädöistä lähtien(ratio, threshold, attack, release).

Tietäisi vähän mistä lähteä liikkeelle, kun mutu-tuntumalla hakeminen kestää aina vähän.

Hyvää tietoa löytyy osoitteesta:
www.live-audio.com

Sivuilla on tietoa perusasioista aina pikkutarkkoihin kikkoihin. Ja jos jotain jää epäselväksi, ammattilaiset vastaava kysymyksiin keskustelupalstalla.
kivi
04.11.2002 21:05:14

1 palauttaa voit myös takaisin inserttipisteeseen, jos sulla on ns. inserttipiuha, eli Y-johto joka jakaa stereoplugin kahdeksi monoplugiksi - mutta silloin KOKO signaali kulkee tuon läpi. Ihan miten tahdot.

2 yleensä, joo. Mutta kaikenlaisia trikkejäkin voi toki tehdä - mutta silloin yleensä käytetään kompressorin sidechain-toimintoa.

3 useimpia voi, mutta ei suinkaan kaikkia. Yleensä tästä vihjaava "dual mono", "ch1 master" tms kytkin löytyy kanavien välistä. Stereoajossa yleensä toimii vain kompressorin ensimmäisen kanavan ohjaukset.

Mitä tahdot tietää? Kompura on about monipuolisin työväline, mitä studioissa ylipäänsä on, ja sillä on yhtä helppo turmella biisi kuin saada se svengaamaan (tai ehkä helpompikin). Liian nopea attack syö iskun ja luonteen äänestä, väärän pituinen release saa musiikin huohottamaan.

Perusidea on se, että thresholdilla säädetään, missä voimakkuudessa kompressori herää ja alkaa loiventaa käyrää. Sitten ratiolla määritetään loivennussuhde; esim 2:1 tarkoittaa kahden desibelin tiivistämistä yhteen, 8:1 kahdeksan tiivistämistä yhteen, ääretön on jo aikamoinen brickwall-limitointi.

Otetaanpa ihan perusesimerkki:

Mä itse yritän yleensä säätää release-ajan vaikka virveliraitaa käyttäen (olipa kompressoitava soitin sitten lopuksi mikä vain) sillai, että kompressori on juuri seuraavassa virveliniskussa takaisin ennellaan. Bassoa kompuroidessa saatan hakea 1/8 tai jopa 1/16 -nuotteja (ajatuksena on, että kompura tönii basistia takaisin taimiin).
Attackin yritän laittaa sillai, että äänen luonne säilyy, mutta jotain tasoitusta silti tapahtuu. Ration päättelen järjellä ja korvalla. Säätämisen ajan oon pitänyt thresholdia sillai, että kompura hyökkää kehiin koko ajan, nyt etsin sen kohdan missä kompuran vaikutus juuri alkaa kuulua ja sitten vähän takaisin. Ihan kuin kitaran kielten säätö - lasketaan räminään asti ja siitä vähän takaisin:-)

Parempi laittaa kymmenen kuulumatonta kompuraa peräkkäin, kuin yksi liian kovalle.

Auttoiko?
kivi
04.11.2002 21:13:51
Aape ja minä taisimme ajatella vähän eri EQita. No, molemmilla järjestyksillä on puolensa, ja molemmat ovat tavallisia, jos ja kun kanavakohtaiset eq:t lasketaan mukaan.

Hm. Saatan kompressoida bassarin erikseen ja basson erikseen, sitten ajaa ne samaan aliryhmään ja kompressoida sen, ja sitten vielä kompressoida koko rumpusetin ja bassonkin ehkä siinä samalla. Ja lopuksi vielä ajaa miedon 2,5:1 -kompression koko miksaukseen. Vähän vaikea tuosta sanoa, missä kohdassa se kompressori on;-)
Juntunen
04.11.2002 21:36:01 (muokattu 04.11.2002 21:38:27)

1 palauttaa voit myös takaisin inserttipisteeseen, jos sulla on ns. inserttipiuha, eli Y-johto joka jakaa stereoplugin kahdeksi monoplugiksi - mutta silloin KOKO signaali kulkee tuon läpi. Ihan miten tahdot.

Näin olen tehnyt käyttäessäni pelkästään kompuraa, mutta ajattelin lisätä samaan kiekkaan vielä ekvalisaattorinkin. Mitenhän se tuolla Y-piuhalla onnistaa? Kompressoidessahan pitää nimen omaan lytistää koko singaalia.

3 useimpia voi, mutta ei suinkaan kaikkia. Yleensä tästä vihjaava "dual mono", "ch1 master" tms kytkin löytyy kanavien välistä. Stereoajossa yleensä toimii vain kompressorin ensimmäisen kanavan ohjaukset.

Niin juuri. Eli voin siis samalla stereokompressorilla kompuroida samalla esim. basaria ja virveliä. Kummassakin eri asetukset.

Mitä tahdot tietää? Kompura on about monipuolisin työväline, mitä studioissa ylipäänsä on, ja sillä on yhtä helppo turmella biisi kuin saada se svengaamaan (tai ehkä helpompikin)....

Auttoiko?

Joo auttoi taas vähän eteenpäin. :)

Tiedän nuo perusteet ja potikoiden toiminnat, mutten oikeen löydä niiden oikeita yhdistelmiä. Kompressointi on varmasti sellainen asia, mitä ei opi muuten kuin kokeilemalla. Jonkinlaiset lähtökohta-asetukset olisivat mukavia, että tietäisi suurinpiirtein mistä lähteä vääntelemään. Basarille heavy compression, laululle medium, ja masterille light? Mutta miten "light"?

Tuo kompressorin "timeen asettaminen" on minulle vielä uusi juttu. Sitä pitänee kokeilla seuraavaksi. Se on ilmeisesti aika tärkeää varsinkin tuossa masterin kompuroinnissa.

EDIT: Luulen että tarvitsen vain käytännön kokemusta lisää.
kivi
04.11.2002 21:44:15
Tuo kompressorin "timeen asettaminen" on minulle vielä uusi juttu. Sitä pitänee kokeilla seuraavaksi. Se on ilmeisesti aika tärkeää varsinkin tuossa masterin kompuroinnissa.

Taimaus on helpompaa plugikompuroilla, tai sellaisilla joihin saa suoraan kirjoittaa millisekunteja.

Mä otan äänitetyistä biiseistä ensin muistiin neljäsosanuotin keston millisekunteina, ja käytän sitä lähtökohtana moneen säätämiseen. Toimii yllättävän hyvin, kun ei liian orjallisesti seuraa. Se lasketaan seuraavasti:

Otetaan sekuntikellolla 24 tahdin kesto (eli lasketaan 25.een ja kello seis). Näin saatu aika kerrotaan 41,81:llä, ja lopputulos on neljäsosanuotti millisekunteina.

t x 41,81 = ms

Tai jos tiedetään biisin BPM-arvo, on käytetty klikkiä tai jotain, yhtälö on 60 000 : BPM = ms

Kannattaa kokeilla. Toimii aina, ja delaytkin saa ihan uutta sisältöä:-)

Kannattaa muuten hankkia ihan loistava kirja, J. Pekka Mäkelän "Kotistudio". Siinä on kaikki, myös taimaustaulukko.
kivi
04.11.2002 21:49:01

Kompressoidessahan pitää nimen omaan lytistää koko singaalia.

EDIT: Luulen että tarvitsen vain käytännön kokemusta lisää.

Joo, kyllä ja ei. Mä tykkään myös jättää signaalin omasta raidastaan koskematta, ja lytätä sen ihan pannukakuksi toiseen kanavaan, jota raotetaan vähän sinne alle. Tulee amerikan meininki:-D

Käytännön kokemus on parempi kuin kirjahyllyllinen teorioita. Mutta mä olen huomannut, että kokemuksista oppii paremmin, kun on studiotyön raaka matemaattinen teoriapuoli ensin hallussa; sinikäyrät ja kampasuodatukset...
Juntunen
04.11.2002 21:52:57

Mä otan äänitetyistä biiseistä ensin muistiin neljäsosanuotin keston millisekunteina, ja käytän sitä lähtökohtana moneen säätämiseen. Toimii yllättävän hyvin, kun ei liian orjallisesti seuraa. Se lasketaan seuraavasti:

Kaikkea ne keksii. Mutta tuskin alan noin tarkkaan timeen säätämään behringerin potikkakompuraa. Tietysti tosiaan plugineilla vähän eri asia. Mutta entäs jos rumpali laahaa.. :)

Kannattaa muuten hankkia ihan loistava kirja, J. Pekka Mäkelän "Kotistudio". Siinä on kaikki, myös taimaustaulukko.

Oliko tuo se punakantinen kirja, missä oli jonkun tuntemattoman sarjakuvapiirtäjän kuvitus ja vielä tuntemattomamman muusikon alkusanat? ;)
kivi
04.11.2002 21:59:16
Kaikkea ne keksii. Mutta tuskin alan noin tarkkaan timeen säätämään behringerin potikkakompuraa.

Eikä olis järkeäkään, behringerin kompuran arvot on lähinnä fantasiaa, eli varsin viitteellisiä:-)

Oliko tuo se punakantinen kirja, missä oli jonkun tuntemattoman sarjakuvapiirtäjän kuvitus ja vielä tuntemattomamman muusikon alkusanat? ;)

Jep. Osta - saan rahaa.
:-)
Peki
05.11.2002 10:34:10
Fortune
05.11.2002 22:04:52
Hitto en minä uskalla tuonne demostudiolle enää edes harkita mennä äänioppiin, luulin sentään jotain tietäväni, mutta ilmeisesti en siellä osaisi muuta tehdä kuin keittää kahvia. Tai siihenkin on kuitenkin jokin Moccamasterin ihmeuutin :)
kivi
05.11.2002 22:09:07
Hitto en minä uskalla tuonne demostudiolle enää edes harkita mennä äänioppiin, luulin sentään jotain tietäväni, mutta ilmeisesti en siellä osaisi muuta tehdä kuin keittää kahvia. Tai siihenkin on kuitenkin jokin Moccamasterin ihmeuutin :)

Heh, no panic - remu's solo. Ei näitä tarvi osata kuin ajan kanssa jos silloinkaan. Muista sääntö #1: Jos se kuulostaa hyvältä, se on oikein.
Juntunen
05.11.2002 22:22:32

Muista sääntö #1: Jos se kuulostaa hyvältä, se on oikein.

Niin. Minullakin pääsee tuo aina unohtumaan, kun en uskalla luottaa korviini, tai vielä vähemmän kuulokkeisiin/monitorikaijuttimiin.
Juntunen
25.11.2002 20:27:28

En viitstinyt uutta threadia aloittaa joten..

Tuosta kompressoinnista VIELÄ sen verran, että voiko soundi mennä pilalle jos esim. kompressoi ensin basarin, virvelin, basson, kitaran ja laulut yksinään ja sitten vielä rummut kokonaisuutena ja lopuksi koko masternauhan?

Jos tekee kokoajan sellaista kevyttä tasaamista. Voiko materiaali mennä liian lyttyyn?
Kaikki osoitteessa: http://www.j-juntunen.tk
Notefix
25.11.2002 21:15:51

Tuosta kompressoinnista VIELÄ sen verran, että voiko soundi mennä pilalle jos esim. kompressoi ensin basarin, virvelin, basson, kitaran ja laulut yksinään ja sitten vielä rummut kokonaisuutena ja lopuksi koko masternauhan?

Kyllä voi...itseasiassa tuo on erittäin tavallista. Liian lyttyyn? Kuuntele melkein mikä tahansa nykyään julkaistu kaupallinen levy, kyllä ne suurin osa aika lytyssä on.
larinparaske
26.11.2002 10:16:05

Näin olen tehnyt käyttäessäni pelkästään kompuraa, mutta ajattelin lisätä samaan kiekkaan vielä ekvalisaattorinkin. Mitenhän se tuolla Y-piuhalla onnistaa?

Kytket Y-piuhan lähtevän puolen EQuun, siitä normaalipiuha kompuraan ja y-piuhan paluu kompuran outputtiin. Ihan normaalisti siis.
Juntunen
26.11.2002 15:06:14

Kytket Y-piuhan lähtevän puolen EQuun, siitä normaalipiuha kompuraan ja y-piuhan paluu kompuran outputtiin. Ihan normaalisti siis.

Voi perhana, miten en ole tuota ajatellut....aaa..olen dorka.
Kaikki osoitteessa: http://www.j-juntunen.tk
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)