Aihe: Miksi mennä studioon äänittämään?
1 2 3 4 5
KaRa
09.06.2020 15:31:22
Minkätakia ei voisi tehdä?
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Ukko
10.06.2020 08:50:27

Mikä ero on kotistudiolla ja "oikealla" studiolla. Rauta, softa, tila, tekijä ? Jos jollakin on kotonaan huippukamat, ja äänittäjänä toimii ammattilainen, eikö se siitä huolimatta ole kotistudio ? Anssi Kela lienee äänitellyt levyjään kotonaan, eli siis kotistudiossa. Madonna duunasi jonkun levyn tuottajan kotona, eli kotistudiossa. Finvoxin Risto Hemmi sanoi jossain haastattelussa tekevänsä paljon äänenkäsittelyä softalla, koska piti nykyisiä plugareita raudan veroisina. Ja Finvoxilla varmasti löytyy rautaa kuinka ja paljon. Mutta määritelkää tosiaan se "oikean", ja kotistudion olennainen ero.
COVS jäsen nro 6
studio
10.06.2020 10:03:18 (muokattu 10.06.2020 10:04:14)
Ukko: Mikä ero on kotistudiolla ja "oikealla" studiolla. Rauta, softa, tila, tekijä ? Jos jollakin on kotonaan huippukamat, ja äänittäjänä toimii ammattilainen, eikö se siitä huolimatta ole kotistudio ? Anssi Kela lienee äänitellyt levyjään kotonaan, eli siis kotistudiossa. Madonna duunasi jonkun levyn tuottajan kotona, eli kotistudiossa. Finvoxin Risto Hemmi sanoi jossain haastattelussa tekevänsä paljon äänenkäsittelyä softalla, koska piti nykyisiä plugareita raudan veroisina. Ja Finvoxilla varmasti löytyy rautaa kuinka ja paljon. Mutta määritelkää tosiaan se "oikean", ja kotistudion olennainen ero.

Ulkopuolinen näkemys ja ammattitaito. Konemusaa jota suurin osa nykyään on Hevistä radiopoppiin luonnistuu kotona äänittely aivan hyvin mutta miksausta kannattaa miettiä. Ja tosiaan ulkopuolisen näkemys on erittäin oleellinen osa sillä yleensä musiikki suunnataan kuuntelijalle.
Mikael
10.06.2020 11:23:31

Ukko: Mikä ero on kotistudiolla ja "oikealla" studiolla.

Ero on häilyvä.

Ehkäpä se ero on se tila. Kotistudo on kotona :) Muutenhan kaikki asiat voi mennä iloisesti ristiin rastiin. Omassa mielessä oikea studio on tila, joka on musiikin tekemiseen tarkoitettu ja suunniteltu. Toki sellainen voi olla myös kotona.
Fuzz is Clean!
hallu
10.06.2020 11:47:24
Mikael: Ero on häilyvä.

Ehkäpä se ero on se tila. Kotistudo on kotona :) Muutenhan kaikki asiat voi mennä iloisesti ristiin rastiin. Omassa mielessä oikea studio on tila, joka on musiikin tekemiseen tarkoitettu ja suunniteltu. Toki sellainen voi olla myös kotona.

Kotona kuitenkin työskennellään muun asumisen ohella.... siis lasten jalkojen töminä ja pyykinpesu ja uutiset tai vaikkapa koiran lenkillä käyttäminen sekoittuu siihen työskentelyyn. Jos kotona pystyy arjen eristämään kotistudion ulkopuolelle ja luomaan kotiin tilan joka on pykitetty äänen tekemiselle ja taltioimiselle, niin sehän on studio. Mä vaan luulen, että aika harva ihan täydellisesti sitä eristää arjesta vaan ollaan jossakin sillä janalla. Mutta olen minä nähnyt ammattimaisia studioitakin, jotka on tehty jonkun kotiin tai kodin yhteyteen esimerkiksi piharakennukseen. Taisipa olla sellainenkin studio joka myi kokonaisvaltaista pakettia asiakkaalleen äänitys, majoitus, sauna, etc. mielestäni sellainenkin ainakin bandille olisi hyvinkin houkutteleva paketti lähteä vaikka jonnekin maalle järvenrantaan työskentelemään viikonlopuksi. Äänittäjä on tietenkin paitsi ulkopuoliset korvat, niin myös se asiantuntijataho joka laittaa fasiliteetit toimimaan pelipaikoilla ja mahdollistaa artistille, että tämä voi keskittyä musiikin luomiseen ilman että tarvitsee murehtia muusta.

Mä itsekin äänittelen kotonani ihan koko ajan ja nykyisin on hyviä kamppeita kotiäänittäjälle tarjolla ja netti puolillaan vinkkejä miten käyttää niitä. Silti näen itse ihan selkeästi tilauksen myös ammattimaisemmalle studiolle. Meillä on treenikämppäkin rakennettu studion muotoon ja soitto/äänityshuoneessa on akustointia ja eristetty tarkkaamo jossa kuuntelu ja laitteita äänittämistä varten. Puuhataan me sielläkin, mutta se on ihan eri juttu kun mennä tekemään ammattiäänittäjän kanssa työskentelemään. Mutta tietenkin on aiheellista kysyä, että jos laitteita saa hankittua helposti kotiinkin, että mihin sitä studiota tarvitsee, niin mielestäni paikka ei ole läheskään niin tärkeä kuin se ammattitaitoinen äänihenkilö ja kuten tuolla avausviestissänikin totesin, niin itse maksan mielelläni juuri hänen palveluistaan. Jos joku on niin taitava ja osaava, että katsoo ettei tarvitse kenenkään apua siihen, niin ei minulla tietenkään ole mitään sitäkään vastaan. Itse kuitenkin huomaan hyötyväni merkittävästi ammattilaisen läsnäolosta äänitysprojektissani. Onhan se herkkä juttu ja varmasti pitää olla melko hyvä ihmistuntija voidakseen äänityspalveluita tarjota. Ehkä nykyisin se voi jopa painottua enemmänkin että kuinka hyvin osaa tulla ihmisten kanssa toimeen ja tarjota myös niitä palveluita joita asiakas ei ymmärrä pyytää..... ehkä jopa enemmän kuin ne laitteet tai edes tila. Sehän tietty riippuu mitä ollaan tekemässä ja miten tekeminen hajautetaan.
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
KaRa
10.06.2020 14:14:53
Mulla on pelkästään etu että äänittelen ja luovin kotona. Mulla oli erillinen studiotila toisella puolen kaupunkia taannoin, mutta ei sopinut mun tyyliin... tuntui että se flow lässähti kun piti ikäänkuin suorittaa ja mennä varta vasten äänittämään. Mulle on eduksi, että voin äänittää minuutin sisällä siitä kun siltä tuntuu. Muutenkin olen about 20 vuotta tottunut siihen, että äänitän kaikki mitä soitan, aina siis äänitysnappula päällä. Se erillinen studiotila tekee mun fiiliksestä jotenkin väkinäisen ja musastakin sitämyöten.
Elämä on kuin vankila; sinne mennään ja sieltä lähdetään ja siinä välissä pitää saada jotenkin aika kulumaan ja vakuutella että on jotenkin kelpoinen ihminen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)