Aihe: Monitorien valinta
1 2 3 4 5
Mikael
28.11.2011 17:14:09 (muokattu 28.11.2011 17:20:54)

Eikös 8020 ja 8030 -malleissa ole jakotaajuus molemmissa 3kHz. Mä aikanaan kuuntelin molempia kun valitsin monitoreja pajalle ja tuolloin pidin enemmäm pienemmistä. Tosin siis mulla oli niiden kanssa 7050-subbanen ja huone on akustoitu + kuunteluvola hyvin maltillinen... Yksinään uskoisin 8030:n olevan vahvemmilla alemmas ulottuvan (58Hz vs. 66Hz) bassotoiston ansiosta.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
mhelin
28.11.2011 18:26:35 (muokattu 28.11.2011 18:40:37)
Mikael: Eikös 8020 ja 8030 -malleissa ole jakotaajuus molemmissa 3kHz. Mä aikanaan kuuntelin molempia kun valitsin monitoreja pajalle ja tuolloin pidin enemmäm pienemmistä. Tosin siis mulla oli niiden kanssa 7050-subbanen ja huone on akustoitu + kuunteluvola hyvin maltillinen... Yksinään uskoisin 8030:n olevan vahvemmilla alemmas ulottuvan (58Hz vs. 66Hz) bassotoiston ansiosta.

Joo näkyy speksien mukaan olevan sama jakotaajuus periaatteessa, 8030:n isompi suuntain parantaa herkkyyttä diskantin toistoalueen alapäässä mistä tulee saundiin myös parannusta.

Mutta nuo molemmat ovat pieniä kaiuttimia, 8030:ssakin on vain 5" keskari. 8030:ssa melkein neljä senttiä enemmän leveyttä. 8030:n toisto alkaa ympärisäteilemään (suuntakuvio muuttuu omniksi) 605 Hz kohdalta kun 8020:lla jo 766 Hz:ssa (-3dB akustinen vaimennus eteenpäin). Tuo tietty korjataan eteenpäin suuntautuvan vasteen oikaisemaksi kaiuttimen suotimilla, mutta samalla kuluu enemmän tehoa ja kaiuttimen kartion liikepoikkeama kasvaa. Subbarin kanssa noilla ei suuren suurta eroa keskenään ole. 8040:n saundista mitä pari kertaa kuullut tykkään kyllä jo jonkin verran, ne voisi joskus hankkia jos kiinnostus omien rakenteluun jostain syystä lopahtaisi (tai muusta syystä tarvitsi jotkut yleisemmät / kaupalliset monitorit). Tuollaisia (saman konseptin mukaisia, ei ehkä ihan samannäköisiä mutta litteitä ja leveitä kuitenkin) kaiuttimia muuten olisi tarkoitus nyt alkaa lähiaikoina rakentelemaan:
http://www.grimmaudio.com/pro_loudspeakers_ls1.htm
(http://www.frontendaudio.com/Grimm-Audio-LS1-Monitors-p/9999-09634.htm )
Muovinen
29.11.2011 16:08:07

Täytyypä käydä kuuntelemassa nuo Focalit, jos ne täältä Oulusta löytyis. Ehdottomasti nousivat 8020:n rinnalle tsekkaamisen arvoisiksi. Erityisesti noiden säätöjen monipuolisuus ois hyvä, koska ne ei tosiaan tule mihinkään akustoituun tilaan.

Toimiiko noi Focalit pöydällä jo noiden omien piikkien kanssa vai vaativatko kaveriksi jotkin ständit? Mulla on nuo Yamahat ollu tollasten K&M pöytämikkitelineiden nokassa.
Aki
30.11.2011 10:05:43

Muovinen: Toimiiko noi Focalit pöydällä jo noiden omien piikkien kanssa vai vaativatko kaveriksi jotkin ständit? Mulla on nuo Yamahat ollu tollasten K&M pöytämikkitelineiden nokassa.

Etenkin huonosti akustoidussa tilassa ehdottomasti suosittelen nostamaan kajarit korvan korkeudelle, ja melko lähelle korvaa. Noissa pikku-Focaleissa on pohjassa kierre mikkiständille.
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
dewil
30.11.2011 13:08:44

Muovinen: Täytyypä käydä kuuntelemassa nuo Focalit, jos ne täältä Oulusta löytyis. Ehdottomasti nousivat 8020:n rinnalle tsekkaamisen arvoisiksi. Erityisesti noiden säätöjen monipuolisuus ois hyvä, koska ne ei tosiaan tule mihinkään akustoituun tilaan.

Toimiiko noi Focalit pöydällä jo noiden omien piikkien kanssa vai vaativatko kaveriksi jotkin ständit? Mulla on nuo Yamahat ollu tollasten K&M pöytämikkitelineiden nokassa.

Tsekidi: http://www.community.genelec.com/ne … onse-Genelec-6010A-and-8020A-8020B/
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Greenthum6
09.12.2011 16:25:16
Pohdin aktiivimonitoreiden valintaa ankarasti viime keväänä musan tuottamiseen ja miksaamiseen. Silloin kaiuttiminani toimivat vanhat RCF 55:t, joilla miksauksen lopputulos ei oikein ikinä vakuuttanut.

Pitkän harkinnan jälkeen päädyin Genelec 8030 pariin. Subbarin ajattelin hankkia myöhemmin ja uskoin pärjääväni alussa ilman sitä. Äänenlaatu on Geneleceissä loistava ja heti ensimmäiset miksaukset kuulostivat juuri oikeilta sekä autossa että stereoissa. Aivan täydellistä ihastumista ei kuitenkaan tapahtunut ja pidemmät sessiot olivat mahdottomia korvien puutumisen takia.

Vähitellen kävi selväksi, että ilman subbaria 8030:lla alempia bassoja on todella vaikea saada kuosiin ja kaveriksi haaveilinkin 7060B:tä. Miksaaminen ilman subbaria isommilla lähikenttämonitoreilla oli kuitenkin monella foorumilla suositellumpi vaihtoehto. Koska Genen subbarin hinta on todella suolainen, aloin katsella muitakin vaihtoehtoja ja totesin, että tästä ei halvalla selviä. Kun pääsee Genelec-luokkaan, ei downgreidaaminen ole henkisesti helppoa.

Syksyllä tein päätöksen vaihtaa 8030:t Event Opaleihin, joihin väliraha on about 7060B subbarin verran. Voin sanoa, ettei Genejä ole yhtään ikävä. Subbaria tai sen säätämistä ei tarvita eikä myöskään taukoja korvien rasittumisen takia. 8030:illa miksatuista biiseistä löytyi Opaleilla kuunneltaessa karkeita virheitä alakerrasta jo ensimmäisellä kuuntelukerralla. Muutenkin isomman kaiuttimen soundi on paljon miellyttävämpi musiikkia kuunnellessa.

Jos mulla olisi nyt reilu tonni sijoittaa miksauskaiuttimiin, en sijoittaisi 8030-pariin. Geneleceistä ostaisin käytettyinä 8040A/8050A:t tai Eventiltä 20/20 BASit. Hyviä monitoreita tulee käytettyä kymmeniä vuosia, jolloin tuntihinta kaiuttimien käytöstä on olematon. Kannattaakin miettiä, voisiko vielä säästää hetken parempiin.

Peukkusääntönä jättäisin subbarin hankkimatta ja sijoittaisin koko rahan kaiutinpariin, joka toistaa jo itsellään riittävän alas. Ja se riittävä ei ole 58Hz. Monet ovat sanoneet mulle, että subbaria tarvitaan vain miksauksen loppuvaiheessa alakerran tarkistamiseen. Alastoistavilla kaiuttimilla tästä ei tarvitse huolehtia ja sointi on koko ajan täyteläinen.

Harrastelijatuottajana omat miksaustaidot eivät ole vielä kovin kummoiset, mutta olen huomannut hyvien aktiivimonitoreiden kompensoivan puutetta oleellisesti. Voin vihdoin luottaa omiin korviini, tekeminen on nautinnollisempaa ja tuottavuus on selkeästi parantunut. Voiko sen parempaa fiilistä laitehankinnasta saada.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)