Aihe: Tee oma miksauksesi - DIVARi tarjoaa raidat!!
1 2 3 4 5 6 7 8
koponen
19.03.2007 11:56:11
Kaikki kunnia Divarin pojille, jotka uskaltavat antaa materiaaliaan yleiseen käsittelyyn.
Tämän tyylistä meininkiä kaivattaisiin enemmänkin tällä palstalla.

Ehdottomasti! Aivan älyttömän hieno juttu!
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
BotneLapio
19.03.2007 12:43:00 (muokattu 19.03.2007 12:43:26)
Huomasin kyllä heittoa raidoissa, mutta en oikein saanut selville, missä vika tarkalleen oli.

Ainakin rummuissa ja bassossa oli pieniä heittoja, jotka sitten editoin.

Yritin luoda automaatiolla hyvän lähdön kertseille.

Itse ratkaisin asian tekemällä urkuraidalle pienen glissandon juuri ennen kertsin alkua. Muutenkin mielestäni alkuperäisessä bändisovituksessa oli riittävästi elementtejä kertsin korostukseen, joten en nähnyt tässä muuta ongelmaa.
-=Botnee!!=-
koopop
19.03.2007 13:24:40 (muokattu 19.03.2007 13:28:50)

Sen piti siis siinä rumpukompin lähtiessä olla jo keskemmällä.

Niin ajattelinkin ;) Mun mielestä basson panoroinnin kanssa leikkiminen on turhaa. Ei tuo mitään lisä-arvoa, pikemminkin rupee vaan häiritsemään että onko mun kuuntelu jotenkin vinossa kun tää kallistuu näin voimakkaasti.. En tarkoita että aina pitää mennä kaavaan, vaan sitä että tuommoinen pieni kikka on enemmän häiritsevä kuin mielenkiintoinen.. IMO

Mä oon tässä kuunnellu kaikki tehdyt miksaukset, ja tuli mieleeni että kaikki on ollu ihan jees miksuja. En usko että tuosta saa väännettyä enää mitään kummallisempaa, kyse on aika pienistä jutuista.. Lähtösaundit ja sovitus on tässä tapauksessa aika ratkaisevassa roolissa. Suurin osa tehdyistä miksauksista on siis ihan jees kamaa, ja jos joku pitäisi noista julkaista, niin moni kelpaisi. Suurimmat erot tuntui olevan lennokkuudessa, joillain biisi rullasi mukavan lennokkaasti, jollain oli tosi tymäkät rummut ilman tilaa ja ilmaa.

Tässä on vähän ongelmana se, että lähtötilanne ratkaisee niin paljon lopputuloksesta, että varsinaista "miksausten kuningasta" on vaikea haravoida.

Mulla tökkii enemmän noissa raidoissa sisällölliset asiat. Koska sovitus ja saundivalinnat tuntuu olevan tiettyä genreä, ei tosta enää miksaamalla saa mitään superhienoa toisen genren edustajaa. Timon eka miksu on todennäköisimmin kaikista toimivin, koska se palvelee biisiä eniten. Ja siitähän miksauksissa aina onkin kyse.

Tuo itse biisi on todella kevyt. Joten kevyet saundit ja sellainen tietty leikillisyys sopii tuohon oikein hyvin. Tosin mua häiritsee musiikin keveys verrattuna sanoituksen tietynlaiseen surullisuuteen.. Biisillä on ikäänkuin hirveä tekohymy päällä koko ajan, eikä siksi kuulosta vakuuttavalta. Ja ne taustalaulut oli aika karmeeta shittiä, ei niitä voi käyttää.

En missään tapauksessa väitä että tämä olisi mitenkään turha juttu tai tyhmää, päinvastoin.. Enkä tässä nyt teilaa ketään, vaan muistutan miksaajia siitä että ei kannata lähteä keksimään biisiin mitään ylimääräistä, koska ne ei sinne enää kuulu, eikä itseasiassa enää mahdukaan. Esimerkkinä vaikka tuo basson panorointi. Tärkeämpää mun mielestä olisi yrittää pistää kaikkensa vaikka basso/bassari -kompin dynamiikkaan kuin siihen että kuka keksii hienoimman "efektin" alkuun, tai kellä on paras snaresample. Kaikki meistä osaa lätkäistä sen samplen tai avata efektisalkun.

Onhan se tietty mukavaa kikkailla kaikkea juttuja mukaan, mutta ne on enemmän sovitukseen ja tuotantoon sidonnaisia. Eikö?

Mä voisin miksata tuon kanssa, mutta olen varma etten saa siitä yhtään sen parempaa kuin muutkaan, koska suurin duuni mitä mä haluaisin tehdä on nimenomaan sovituksessa ja tuotannossa. Ja soittotyylissä.

Mut niih, katsonpa itse peiliin ja sanon että mitäs mä niistä välitän, tässähän nimenomaan pyydettiin vaan miksaamaan. :D

Jos nyt pitäisi pistää joku paremmuusjärjestykseen, niin Timon alkuperäisversio on kokonaisuudeltaan hallitumpi ja soi alusta loppuun oikealla tapahtumakaarella. Timo on tosin käyttänyt eniten aikaa tän kanssa, on enemmän sinut itse biisin kanssa.

Piis.

e. typo
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
Danko
19.03.2007 13:24:57 (muokattu 19.03.2007 13:58:56)

Huomasin kyllä heittoa raidoissa, mutta en oikein saanut selville, missä vika tarkalleen oli. Tein miksauksen wav-versioista ja kaikki raitat alkavat samasta kohdasta.

Itse tein mp3:sta ja ainakin toisen säkeistön kitarat sleebasivat niin häiritsevästi, että päädyin käyttämään ensimmäisen osuuksia.

e. Skitat on äänitetty linjaan niin, että tarkoituksena on alunperinkin ollut käyttää miksauksesssa simulaatioita. Tässä biisissä kokeilumielessä käyttämäni Rockman Sustainor osoittautui kuitenkin huonoksi valinnaksi ja on kaukana normaalista linjasoundista.

Tän takia oisin toivonut myös ne podista äänitetyt skittasoundit pakettiin mukaan (niinkuin Firenoten basso muistaakseni oli), koska noi Boogex ja GuitarSuite käyttäytyivät aivan eri tavoin kuin täysin puhtaalla signaalilla.

k'pop puhuu aisaa.
Dunkkis on kuin potku nivusiin. Siihen voi luottaa. -noir
Timo JM
19.03.2007 13:25:39

Itse ratkaisin asian tekemällä urkuraidalle pienen glissandon juuri ennen kertsin alkua.

Hitsi toi oli hyvä idis. Melkein nolottaa kun en itse keksinyt moista perusjuttua.
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
Mikael
19.03.2007 13:54:39 (muokattu 19.03.2007 13:57:00)

Koopopilta hyvin jäsenneltynä ja asiallisesti ilmaistuna se mitä itekin tästä oon miettinyt. Lähtötilanne on jo sellainen, et mitään radikaalia parannusta vaan miksaamalla on vaikea lähteä kaivamaan jostain missä sitä ei oikeestaan ole. Mäkin latasin noi wavit ja varsinkin kitarat, torvet ja laulut olivat jotenkin mulle niin hankalan kuuloisia, että vaikealta tuntuis niistä saada mitenkään mitään omasta mielestä hyvän kuuloista aikaiseksi. Myös bassosoundi ja rumpujen peltisoundi olivat mun korvaan jotenkin ei niin miellytävät.

Sinänsä kylläkin hyvä idea ja rohkea ratkaisu. Selkeästi tästä on ollut monelle iloa ja se on hyvä ja hatunnoston arvoinen asia.
Siitä mistä aita on matalin...
janik
19.03.2007 14:23:22 (muokattu 19.03.2007 14:29:04)
Mitenkäs saan reaperilla kaikki raidat helpoiten laitettua? jos valitsen ne kaikki raidat ja tuon ne uuteen projektiin, ne menevät ihan miten sattuu siihen. :|

e: vedin kaikki raidat vaan yksitellen reaperiin:)
Halsu
19.03.2007 14:28:35

Mitenkäs saan reaperilla kaikki raidat helpoiten laitettua? jos valitsen ne kaikki raidat ja tuon ne uuteen projektiin, ne menevät ihan miten sattuu siihen. :|

Yks kerrallaan vaan, ei niitä NIIN montaa ole ;)
CU -- Eki
janik
19.03.2007 14:29:41
Yks kerrallaan vaan, ei niitä NIIN montaa ole ;)

Jeps, ei siinä kauaa kestäny, mut luulis onnistuvan helpomminkin:)
Halsu
19.03.2007 14:35:54 (muokattu 19.03.2007 14:46:48)

...ja rumpujen peltisoundi olivat mun korvaan jotenkin ei niin miellytävät.

Tohon on ainakin selkee syy ihan alkulähteillä. Kun kaivoin tossa vuosi sitten rummut naftaliinista, piti hommata äkkiä jotkut pellit että pääsi soittamaan - oli käynyt "punkkarit söi mun bussilipun" -tyyppinen tuhoutumisilmiö peltien kanssa kun pitkäaikaislainasin rumpuja kaverille ;-(

Ostin sitten sikana säkissä Sabbarin XS20 -halpissetin, jossa olin lukenut olevan ihan kohtuullisen hyvä hinta-laatusuhde. Näin onkin, ei sinänsä mitään valittamista, mutta vähän halvalta ja räikeeltähän ne kuulostaa. Sitä kuitenkin sain mitä tilasin ja pääsin soittohommiin - en olettanutkaan että noi soundais yhtä hyvältä kuin esim. ne mun vanhat pellit.

Joskus kun rikastuu (ehheh) niin toki ostelen sitten parempaa tilalle, säästän noi ehkä rupukeikkasettinä jonka rikkomista ei tartte pelätä.

Pikkuisen pehmeämpään nauhoitusssointiin oon päässyt nyttemmin, kun rupesin käyttämään isokalvoisia övereinä. Ei se soundi vieläkään kyllä kovin samettinen ole ;-)
CU -- Eki
Mikael
19.03.2007 14:51:00

Sabbarin XS20 -halpissetin

No toi kyl selittää paljon : )
Siitä mistä aita on matalin...
Timo JM
19.03.2007 18:03:55

koopop:
Koska sovitus ja saundivalinnat tuntuu olevan tiettyä genreä, ei tosta enää miksaamalla saa mitään superhienoa toisen genren edustajaa.

Tuo on varmasti totta, paitsi jos tekee remixin.

Ja ne taustalaulut oli aika karmeeta shittiä, ei niitä voi käyttää.

Tarkoititko niitä köörejä joita ei ollut alkuperäisessä? (Ja jotka eivät olleet mun laulamia.)

Mä voisin miksata tuon kanssa, mutta olen varma etten saa siitä yhtään sen parempaa kuin muutkaan, koska suurin duuni mitä mä haluaisin tehdä on nimenomaan sovituksessa ja tuotannossa. Ja soittotyylissä.

Kerro ihmeessä tarkemmin?

Mikael:
Lähtötilanne on jo sellainen, et mitään radikaalia parannusta vaan miksaamalla on vaikea lähteä kaivamaan jostain missä sitä ei oikeestaan ole.

Ei kai kukaan muukaan oikeastaan mihinkään radikaaliin parannukseen usko. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että onhan tossa paljon vaihtoehtoja (dynamiikkaa, tasoja, sävyjä, soundeja yms.) millä voi hakea erilaisia näkemyksiä. Eli saada biisi kuulostamaan miksaajansa näköiseltä. Siis sellaiselta millaisena sen itse haluaisi kuulla.
koopop
19.03.2007 20:57:37

Tarkoititko niitä köörejä joita ei ollut alkuperäisessä? (Ja jotka eivät olleet mun laulamia.)

Kokonaisuutena ne köörit mitkä siellä oli, tuntui olevan aika huitaisten laulettu. Paljon parempaankin olisitte pystyneet. ;)

Kerro ihmeessä tarkemmin?

Mitä miksaamiseen tulee, niin mun mielestä se sun alkuperäinen on aivan oiva veto, ei siihen ole enää mitään "parannettavaa". Svengaa ja palaset on ihan jees. Että sen puoleen en mä sen kummempaa tuosta saisi väännettyä, koska suurimmat ratkaisut, jotka tekee tosta biisistä just ton saundisen kuin se on, on tehty treeni- ja äänitysvaiheessa.. Ja se mitä puhuin tuotannosta, on sitten asia erikseen. Ja siitähän tässä ei väännetä, vaan erilaisista miksauksista. Hmm.. mitenköhän mä saisin tän perusteltua.. :) On aivan loistavaa että jaksatte tuoda tällaisia prokkiksia tänne, ja toivon että tällaisia tulee jatkossakin, mutta pohdiskelin vaan tässä tuota miksauksen suhdetta itse kappaleeseen. Koska sitähän itse miksaaminen on.. Tehdään parhaansa jotta itse kappaleen punainen lanka tulee esiin ja voidaan kertoa tietyt asiat tietyillä metodeilla. Ja koska itse kappale koostuu pyhästä kolminaisuudesta, eli äänityksestä, tuotannosta ja miksauksesta, on se viimeinen vaihe "vain" se piste i:in päälle, joka vain vahvistaa aikaisemmin tehdyt päätökset ja tavoitteet.

Siksi esim. kovin hardrock -henkinen lanaus ja loudness/brickwall -limitointi ei vaan sovi tuolle kappaleelle. Tai sitten mennään tosissaan remixin puolelle, ja sitäkautta puhutaan jo uudesta tuotannosta.

Ei kai kukaan muukaan oikeastaan mihinkään parannukseen usko. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että onhan tossa paljon vaihtoehtoja (dynamiikkaa, tasoja, sävyjä, soundeja yms.) millä voi hakea erilaisia näkemyksiä. Eli saada biisi kuulostamaan miksaajansa näköiseltä. Siis sellaiselta millaisena sen itse haluaisi kuulla.

Aivan, juuri näin, ja se onkin tässä kaikkein parasta. Ja ehdottomasti, on paljon vaihtoehtoja, ja erilaisilta noi miksut kuulostikin. Mun pointti koski vaan sitä, että arvon miksaajien kannattaa mun mielestä keskittyä nimenomaan itse asiaan, eikä niihin efekteihin, koska ne vie fokuksen pois itse biisistä. Siinä sun miksauksessa se itse biisi tuli hyvin esille, sun miksu oli ainoa jossa kertsi lähti "lentoon" ja näin toi kertsin luonteen esiin. Noissa muissa on ikäänkuin pakosta lähdetty kiertämään alkuperäinen versio kaukaa, ja siksi ratkaisut ovat jääneet väkisin väännetyiksi, eli turhiksi. Tää voi olla yleistystä, mut anyway. Mulle tuli vahva olo siitä, että monet eivät kuunnelleet sitä biisiä, vaan keskittyi epäolennaiseen. Olisi myöskin jännää vaikka vääntää mielipiteitä kahden hyvin samantasoisen miksun välillä, ja pohtia niiden välistä muutaman desibelin eroa vaikka alamiddlessä, ja sen vaikutuksesta kokonaismiksaukseen. Mutta niin intensiivinen katsaus onkin aika hankalaa tällaisella foorumilla, kun versioita alkaa olemaan kohta yli kymmenen.

Se on niin pienestä kiinni.
koponen
19.03.2007 21:24:09 (muokattu 19.03.2007 21:24:30)
Noissa muissa on ikäänkuin pakosta lähdetty kiertämään alkuperäinen versio kaukaa, ja siksi ratkaisut ovat jääneet väkisin väännetyiksi, eli turhiksi. Tää voi olla yleistystä, mut anyway.

Tämä on taivahan tosi. Tuo originaali miksus oli niin kevyt, ilmava ja tilava joten lähdin tarkoituksella tekemään jotain ihan muuta. Ja eihän siitä sillätavalla musiikkia tullut, mutta tulipahan erilainen. Se kai tässä oli ajatuksena että saadaan erilaisia lähestymistapoja aiheeseen. Toiset on enemmän ja toiset vähemmän biisin mukaisia.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Timo JM
19.03.2007 23:09:12 (muokattu 19.03.2007 23:11:33)

Kokonaisuutena ne köörit mitkä siellä oli, tuntui olevan aika huitaisten laulettu.

Siis oletko tosiaan sitä mieltä, että alkuperäisen miksauksen köörit kuulostaa huitaisten vedetyiltä?!

Paljon parempaankin olisitte pystyneet. ;)

No ei prkl ainakaan näillä äänijänteillä. En ole laulaja mutta ainakin omasta mielestä ne kuulostaa ihan asiallisilta.
Uh, oli ensimmäinen kerta kun joku kritisoi mun vetämiä stemmoja... aaargh! Vajoan maanrakoon. Yleensä kun tuppaavat pikemminkin kehumaan. Kuten esim. tässä viimeisessä soolobiisissäni:

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=262608&type=hi
Halsu
20.03.2007 00:28:27 (muokattu 20.03.2007 00:31:53)

Kokonaisuutena ne köörit mitkä siellä oli, tuntui olevan aika huitaisten laulettu. Paljon parempaankin olisitte pystyneet. ;)

Kakkostemmat oli mun vetämiä, kaikki ekalla otolla. Nauhotin ne demoksi Timolle, mutta eivät päätyneet mukaan, joten eipä ollut syytä hieroa niitä sen valmiimmaksi... laitoin ne mukaan pakettiin ihan vaan siksi että ne oli olemassa ;-)

Timon laulamat stemmat on paaljon tarkemmin vedetty.

...suurimmat ratkaisut, jotka tekee tosta biisistä just ton saundisen kuin se on, on tehty treeni- ja äänitysvaiheessa..

DIVARi on virtuaaliorkesteri - emme ole koskaan soittaneet yhdessä livenä.

Homma meni suunnilleen niin, että sain Timolta demomixin jonka päälle soitin kannut, jonka päälle Uli soitti basson (joka oli aika erilainen kuin demossa), jonka päälle Markku lauloi... ja lopulta Timo lisäili stemmat, torvet ja kiipparit - sekä tietysti miksasi.

Jos tuota olisi soiteltu treeniksellä kimpassa ennen äänitystä, sovitus olisi varmaan aika erilainen...

...ja jos soittaisin oman osuuteni nyt uudelleen, kun tiedän millainen biisistä tuli, vetäisin varmaan vähän kevyemmällä tatsilla jne. Rumpu-bassomeininki on kokonaisuudessaan aika raskaasti vedetty suhteessa kipaleen luonteeseen.

Se on niin pienestä kiinni.

Taivahan tosi.
CU -- Eki
koopop
20.03.2007 00:29:48 (muokattu 20.03.2007 00:30:43)

Siis oletko tosiaan sitä mieltä, että alkuperäisen miksauksen köörit kuulostaa huitaisten vedetyiltä?!

Sitten se et ollut sä.. Joku stemmaraita siellä oli tosi hätäinen..

E: aaahaa , siis demoraitahan se siellä kummitteli.

Sori Timo..
Halsu
20.03.2007 00:34:50

Se kai tässä oli ajatuksena että saadaan erilaisia lähestymistapoja aiheeseen. Toiset on enemmän ja toiset vähemmän biisin mukaisia.

Juuri näin. Enpä esim. tuota omaa rokkimiksaustani minään kovin musiikillisena pidä, mutta se oli hauska tehdä ;-)
CU -- Eki
M.J.K
22.03.2007 19:09:31
Tällähän on tapahtunut sen jälkeen kun viimeks käväsin Tässä nyt kuitenkin oma raapaisuni. Tein tän jo muutama päivä sitten mutta tuo mikserin rekisteröitymisessä meni muutama päivä.

Nämä on nyt siis noita mp3:sia. Mikään taidonnäyte tuo ei ole mutta kyllä siitä pientä kuvaa saa mihin suuntaan itse lähtisin tuota viemään. En ollut kuunnellut aikaisemmin noita muita mutta Dunkerquen pätkä alkoi samoissa tunnelmissa kun tuo minunkin.

Mitään erikoista en tehnyt. Rummuistakin jätin jotkin raidat käyttämättä. Vähän eq:ta, kompuraa ja kaikua. Noin pääosin. Tein vähän muutoksia siihen missä nuo soitimet tulee mukaan. Yritin sillä saada vähän nostetta.

Ja tässä linkki http://www.mikseri.net/artists/?id=65349
Halsu
22.03.2007 22:48:30

...laitoin tämänkin servulle:

http://halsu.com/DIVARi/Mnet/mjk_-_misaus.mp3

Miellyttävän luomu meininki tässä...
CU -- Eki
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)