![]() 23.12.2005 21:07:53 | |
---|---|
Ei hitto vieköön kuka tahansa peelo rakenna pöytääkään vaikka olisi käytössä kaikki mahdolliset hienoimmat puutyökalut. Ei kukaan kotipoikakaan siis "masteroi" levyä. Ei vaikka kuinka yrittää. Siksipä kannattaa ehdottomasti kääntyä ammattilaisen puoleen noissa asioissa. Sain sellaisen kuvan, että taidat pitää ammattilaisia jonain jumalina... ei mutta, ihmisiähän hekin ovat ja varmasti ovat jostain hommansa aloittaneet. Eikö ole vähän hassua ajatella, että masteroijagurut osaavat hommansa, koska heille on suotu jokin yliluonnollinen lahja? IMO: Harjoittelemalla oppii, kunhan osaa olla lopputulokseensa tarpeeksi objektiivinen. Koko homman tärkein pointti on juuri yksi uusi näkökulma. Nimenomaan. Masteroin juuri kaverini demon harjoitusmielessä. Huomasin ulkopuolisena siitä sellaisia juttuja joille kaveri oli miksatessaan tullut kuuroksi. Korjasin nämä asiat. Väitän, että demosta tuli tätä kautta hieman parempi kuin keskivertodemosta. Olettaen siis, että keskivertodemolle ei tehdä miksauksen jälkeen mitään. Masterointia tehdessäni minulla oli kuitenkin mielessä, että mikään mistä ei olla varmoja, että se parantaa miksausta, ei tehdä. Tällä tavoin ei tullut maailman parasta masterointia, mutta miksaus parani, enkä silti edelleenkään ryssinyt masterointivaiheessa mitään... Näkisin että plussan puolelle jäätiin. | |
![]() 26.12.2005 12:42:03 | |
Olisiko mitään halvempaa ohjelmakokoonpanoa kun tuo mättöpiiskan mainitsema on aika hinnakas? Tietysti ymmärrän että yhtä hyvää jälkeä ei silloin saa mutta jos saisi semmoista demo-kelpoista niin riittäisi. Kiitos! Lehtior2 | |
![]() 28.12.2005 14:50:34 (muokattu 28.12.2005 14:50:48) | |
Mitenkäs kompressointi masteroinnissa? minkälaisin asetuksin kannattaa lähteä liikkeelle yksialueisella, oon omilla taidoillani tähän mennessä saanu kompuralla lähinnä vaan pahaa aikaan. Limitterit on sitten asia erikseen... | |
![]() 29.12.2005 14:51:53 | |
minkälaisin asetuksin kannattaa lähteä liikkeelle yksialueisella Ensin pitää tietää, mitä & millaista soundia kompressoinnilla haetaan ja valita työkalu sen mukaan. Edellyttää siis työkalun tuntemista, oli se sitten rautaa tai softaa. Pari kompuraa sarjassa = parempi kuin yksi äärirajoilla pumppaamassa. Hyvä lähtöasento on nopea release, hidas attack, ratiota vähän ja threshold siten, että kompura reagoi siihen, mihin haluat sen reagoivan. Alapääleikkuri sidechainissä auttaa. Sitten vain vääntelemään. Attackissa kuulee usein "ikkunan", jolla välillä soundi on eniten auki ja kuulostaa parhaimmalta, liian nopea release moduloituu bassojen kanssa, liian matala threshold liiskaa jatkuvasti ja liian korkea ratio pistää kaiken kyykkyyn. Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio | |
![]() 31.12.2005 15:03:50 | |
Mitenkäs kompressointi masteroinnissa? minkälaisin asetuksin kannattaa lähteä liikkeelle yksialueisella, oon omilla taidoillani tähän mennessä saanu kompuralla lähinnä vaan pahaa aikaan. Limitterit on sitten asia erikseen... Pitää muistaa että usein masteroinnissa kompressoidaan hyvin vähän, jotain 1,5 - 3, 0 db:n väliltä, se, että saadaan musiikki tulemaan lujaa perustuu usein hyvälaatuisten putkiekvalisaattoreiden sekä kompressorien ja limittereiden lievästä yliohjauksesta. Jos miksaaja on luonut oman näkemyksensä dynamiikasta niin ei sitä kannata kompuroida lyttyyn heti, kun on parempiakin menetelmiä. Jos teen jotain masterointia käyttäen vaan plugareita (mikä on tosin hyvin harvinaista ja asia jota tapahtuu vaan jos on kiire ja resurssit ei riitä oikeaan masterointiin) niin oon suosinut esim. waves R-comp kompressoria ja siitä kun ajaa hieman "kuralla" signaalin esim. Uad precision limitteriin niin ollaan jo aika hyvällä volumetasolla. Mielummin jätän levyn vähän hiljempaa kun syön siitä kaiken dynamiikan kompressoimalla. Musta toi levyjen lyttyyn lyöminen saadakseen kaikki mahdollisimman lujaa on mennyt muutenkin jo vähän överiksi, varsinkin kun radiot pukkaa siihen päälle vielä omat kompuransa niin hiphei, kaikki kuullostaa paskalta. | |
![]() 31.12.2005 15:13:01 | |
Ei välttämättä. Limitterin saa kyllä jättää pois, mutta kompura masterbussissa saattaa toimiakin jos sitä käytetään soundin & rytmin hakemisen vuoksi. Mutta jos on yhtään epävarma asiasta, voi tietysti toimittaa loppumiksauksen vaikka kahtena kappaleena: ilman kompuraa ja kompuran kanssa. Jokaikinen plugari minkä laitat masteriin syö stereokuvaa EIKÄ toimi aivan halutulla tavalla, siksi niitä käsketään jättää aina pois, olisi eri asia jos sulla olisi analogikompura esim kahtena monona siinä tai edes se plugarikompura kahtena monona. Jos sulla tulee vaikka tomikomppi missä mäiskitään lattiatomia täysiä ja se on panoroitu oikeaan reunaan niin stereomasterkompura kompressoi saman verran myös vasenta puolta joka ei ole haluttua. Hieman huono systeemi. Asia valkeni minullekkin vasta tunnin keskustelun jälkeen Svante Forsbäckin kanssa. Kiitos siin hänelle. | |
![]() 31.12.2005 16:10:05 | |
Jokaikinen plugari minkä laitat masteriin syö stereokuvaa En ole mikään plugareiden ystävä, mutta eipäs yleistetä. Totta kai kompressointi syö stereokuvaa, mutta kuulostaako se paremmalta? En käyttäisi plugarikompuraa masterissa miksauksessa, mutta kyse on aina siitä, että miltä kuulostaa? Jos kompura masterissa kuulostaa hyvältä miksaajan mielestä, miksi sitä ei voisi käyttää? Aina voi masterointiin tuoda myös kompressoimattoman version jos siltä tuntuu. Plugari itsessään ei syö stereokuvaa jos se on kunnolla tehty. Jos kokeilee vaikkapa EQ-plugarilla: pistää sen pelkästään linjaan tekemättä muuta (ei EQ:ta) ja ajaa signaalin läpi. Lopputulos alkuperäisen signaalin viereen, polariteetti nurin - tuliko nollaa? Jos sulla tulee vaikka tomikomppi missä mäiskitään lattiatomia täysiä ja se on panoroitu oikeaan reunaan niin stereomasterkompura kompressoi saman verran myös vasenta puolta joka ei ole haluttua. Hieman huono systeemi. Heh, ja jos pistät siihen dual mono-kompuran joka kompressoi kumpaakin erikseen, viistää taas laulaja toiseen laitaan kun tomit alkaa paukkua. Eli kumpi parempi? Stereokuvan kannalta se stereokompura on itse asiassa parempi, mutta käytännössä täysin tapauskohtaista: jos napsii dB:n taikka pari, ei stereokuvan kenottaminen ole välttämättä vielä korvinkuultavan dramaattista. Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio | |
![]() 01.01.2006 22:54:28 | |
Heh, ja jos pistät siihen dual mono-kompuran joka kompressoi kumpaakin erikseen, viistää taas laulaja toiseen laitaan kun tomit alkaa paukkua. Eli kumpi parempi? Stereokuvan kannalta se stereokompura on itse asiassa parempi, mutta käytännössä täysin tapauskohtaista: jos napsii dB:n taikka pari, ei stereokuvan kenottaminen ole välttämättä vielä korvinkuultavan dramaattista. En oo ajatellut asiaa noin, kait siinä jotain perää silti on kun Svante niin sanoi :o) Miksi masteroinnissa käytössä aina kaksi erillistä monoa sitten????????? | |
![]() 02.01.2006 09:26:57 | |
En oo ajatellut asiaa noin, kait siinä jotain perää silti on kun Svante niin sanoi :o) Juuh, ei Svante väärässä ole, tapauskohtaista aina. Miksi masteroinnissa käytössä aina kaksi erillistä monoa sitten????????? Ei aina. Riippuu ihan tapauksesta. Jos materiaali vaikkapa ihan oikeasti kaipaa kunnon liiskausta eikä 1dB silittelyä, ja siinä on kunnon tomifillit tms toispuoleisesti, kyllä se melkein pitää kompressoida stereona. Tai sitten M/S -moodissa, joka taasen kuulostaa hyvin erilaiselta. Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio | |
![]() 02.01.2006 20:55:21 | |
Juuh, ei Svante väärässä ole, tapauskohtaista aina. Ei aina. Riippuu ihan tapauksesta. Jos materiaali vaikkapa ihan oikeasti kaipaa kunnon liiskausta eikä 1dB silittelyä, ja siinä on kunnon tomifillit tms toispuoleisesti, kyllä se melkein pitää kompressoida stereona. Tai sitten M/S -moodissa, joka taasen kuulostaa hyvin erilaiselta. Oon kyllä ollut niin monessa masteroinnissa mukana enkä koskaan nähnyt kenenkään laittamaan stereolinkkiin yhtään mitään,outoa, ja mulle ainakin ihan uutta... | |
![]() 03.01.2006 09:20:23 | |
Oon kyllä ollut niin monessa masteroinnissa mukana enkä koskaan nähnyt kenenkään laittamaan stereolinkkiin yhtään mitään Työtapakysymys myös.. Mutta oletko varma, että stereolinkkiä ei olisi käytetty? Moni kompura kaipaa silti identtisiä säätöjä L/R -kanaviin vaikka linkki olisikin päällä. Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio | |
![]() 15.01.2006 11:11:38 | |
Kiitos Mättöpiiska tosi asiallisesta puheenvuorosta. Korostaisin sitä vielä, että jollei ole erittäin hyvät miksausolosuhteet - ennen masterointia, ammattijäljen saa unohtaa. Jos on hyvä kuuntelu ja oikeat softat, saa varmasti ammattitaitoisen jäljen aikaiseksi, jos omaa myös ammattitaitoa. Se on jo toinen juttu se... Kyllä kuitenkin on mukavaa kuulla arvio siitä, että noilla softilla voi päästä ihan julkaisukelpoiseen jälkeen. Itse pyörittelen Nuendoa ja just ostin uusimman Sound Forgen. Nyt vaan korvat "hörölle". | |
![]() 19.04.2006 09:19:49 | |
Toivottavasti tätä vielä joku lukee täältä päästä.. Tuosta limitoinnista ihan käytännössä olisi kysyttävää. Kun oon ennen käyttänyt ohjelmaa, missä itse tiedostoon oli suoraan mahdollista laittaa efekti (tässä tapauksessa siis limitteri), ja muutokset "näkyivät" heti raidan käyrässäkin. En tiedä onko tämäkään ollut "oikea" tapa, mutta nyt kun on laillinen Cubase käytössä, en ole tämmöistä ominaisuutta tahtonut löytää? Tuskin limitointia pitäisi kuitenkaan insertteihin tai sendeihin laittaa? Eli miten tää homma ihan yksinkertaisesti selitettynä menee, sitä kun ei tuosta muuten hienosta FAQista löydy. | |
![]() 19.04.2006 12:31:44 (muokattu 19.04.2006 12:37:57) | |
Tuosta limitoinnista ihan käytännössä olisi kysyttävää. Kun oon ennen käyttänyt ohjelmaa, missä itse tiedostoon oli suoraan mahdollista laittaa efekti (tässä tapauksessa siis limitteri), ja muutokset "näkyivät" heti raidan käyrässäkin. En tiedä onko tämäkään ollut "oikea" tapa, mutta nyt kun on laillinen Cubase käytössä, en ole tämmöistä ominaisuutta tahtonut löytää? Tuskin limitointia pitäisi kuitenkaan insertteihin tai sendeihin laittaa? 1. En ole hirveästi cubasea käyttänyt mutta muistelisin, että oikean hiiren napin takana (kun klikkaa audioclippiä) on valikko, josta löytyy process/plugins/tms., jonka takaa avautuu asennetut plugarit. Sieltä voi suoraan prosessoida plugarin raitaan, jolloin alkuperäinen clippi korvautuu prosessoimallasi clipillä. Tuossa on kuitenkin sitten se vaara, että jos sinulla on inserteissä tai sendeissä jotain mitä et ole vielä prosessoinut stereoraitaan, niin limitointi siirtyy signaaliketjussa niiden edelle. Ja se ei ehkä ole ihan tarkoitus, kun kyse on masteroinnista... 2. En tosiaan ole ihan varma, mutta näkisin, että kyllä limitteriplugarin voi laittaa cubasessa ihan masterinserttiinkin... Eli masterkanava auki, kuten mikä tahansa muukin kanava ja sinne vain. Joku cubasella masteroiva voisi ehkä antaa varmempia vastauksia... EDIT: Niin siis: signaali menee tuossa ylemmässä tapauksessa myös cubasen kiinteän EQ:n läpi vasta limitoinnin jälkeen. Pidä siis mielessä mitä teet ja missä järjestyksessä. | |
![]() 19.04.2006 14:17:27 | |
1. En ole hirveästi cubasea käyttänyt mutta muistelisin, että oikean hiiren napin takana (kun klikkaa audioclippiä) on valikko, josta löytyy process/plugins/tms., jonka takaa avautuu asennetut plugarit. Sieltä voi suoraan prosessoida plugarin raitaan, jolloin alkuperäinen clippi korvautuu prosessoimallasi clipillä. Siis kun tiiän että näin vois olla mutta kun en ainakaan minä löydä..process-valikko kyllä löytyy missä on mm. normalisointi, mutta limitointia ei löydy mistään. Oon siis merirosvo-ohjelmaa käyttänyt missä oli samassa paikassa plug-ins-valikko, mistä löytyi tietysti kaikki tarvittavat, mutta en tästä Cubase SE:stä. ? Tuossa on kuitenkin sitten se vaara, että jos sinulla on inserteissä tai sendeissä jotain mitä et ole vielä prosessoinut stereoraitaan, niin limitointi siirtyy signaaliketjussa niiden edelle. Ja se ei ehkä ole ihan tarkoitus, kun kyse on masteroinnista... Siis meinaako tämä sitä että siihen uuteen clippiin tulee ne, mitä siellä inserteissä on? 2. En tosiaan ole ihan varma, mutta näkisin, että kyllä limitteriplugarin voi laittaa cubasessa ihan masterinserttiinkin... Eli masterkanava auki, kuten mikä tahansa muukin kanava ja sinne vain. Jep, mutta ainakin itse tykkään kun näkee samantien siitä että kuinka paljon on "parturoitu" ? | |
![]() 19.04.2006 15:50:12 | |
Siis kun tiiän että näin vois olla mutta kun en ainakaan minä löydä..process-valikko kyllä löytyy missä on mm. normalisointi, mutta limitointia ei löydy mistään. Oon siis merirosvo-ohjelmaa käyttänyt missä oli samassa paikassa plug-ins-valikko, mistä löytyi tietysti kaikki tarvittavat, mutta en tästä Cubase SE:stä. ? Onkos kaikki plugarit asennettu myös Cubaseen? Nimittäin siellä pitäisi olla jonkinlainen plugin manager tms., josta asennetut plugarit pitää ottaa käyttöön ennen kuin ne näkyvät process-valikossa. Näin muistelisin. Ainakin Sound Forgen kanssa homma toimii niin, ja muistaakseni myös cubasessa. Tämä sen takia, ettei ohjelma veisi niin paljoa konetehoja, kun tarpeettomia plugareita ei ole otettu käyttöön... Siis meinaako tämä sitä että siihen uuteen clippiin tulee ne, mitä siellä inserteissä on? Ei. Vaan kun prosessoit jotain suoraan clippiin, niin inserteissä olevat plugarit säilyvät siellä silti. Eli jos limitoit ennen kuin inserteissä olevat plugarit on "rendattu" / prosessoitu, niin limitointi ei vaikuta siten kuin pitäisi, koska se tehdään ennen inserteissä olevia plugareita. Esimerkkitapaus: Sinulla on stereomiksaus, jota haluat prosessoida. Laitat insertteihin kompressoria ja eq:ta, vähän masterkaikua ja stereokuvan levitystä. Sitten haluat limitoida koko hoidon mutta teetkin sen prosessoimalla clipin. Alkuperäinen stereomiksaus prosessoituu (limitointi), mutta inserteissä olevat plugarit säilyvät yhä paikoillaan vaikuttamatta vielä mihinkään. Undo. Exporttaat ensin koko raidan, jolloin inserttiplugarit "rendautuvat" raitaan. Sitten avaat rendatun raidan ja lisäät limitoinnin kuten edellä. Ja voilá: Limitointi vaikuttaakin siten kuten pitäisi, eli vasta kompuran, eq:n, kaiun ja stereolevityksen jälkeen. Jep, mutta ainakin itse tykkään kun näkee samantien siitä että kuinka paljon on "parturoitu" ? Itse lisäisin sen limitoinnin siitä huolimatta signaaliketjun viimeiseksi. Limitterin mittareista näkee mielestäni ihan tarpeeksi. Verhokäyrän tsekkaus on vasta viimeisin tarkastustoimenpide. Kunhan headroomia jää sopivasti, eikä punainen valo vilku missään vaiheessa niin hyvä tulee. | |
![]() 19.04.2006 20:07:23 | |
Onkos kaikki plugarit asennettu myös Cubaseen? Nimittäin siellä pitäisi olla jonkinlainen plugin manager tms., josta asennetut plugarit pitää ottaa käyttöön ennen kuin ne näkyvät process-valikossa. Näin muistelisin. Ainakin Sound Forgen kanssa homma toimii niin, ja muistaakseni myös cubasessa. Tämä sen takia, ettei ohjelma veisi niin paljoa konetehoja, kun tarpeettomia plugareita ei ole otettu käyttöön... Tämä on ihan mahdollista. Enpä kuitenkaan melko pitkän manuaalin selaamisen ja etsiskelyn jälkeen löytänyt ratkaisua. Olisikohan ketään jolla olisi kokemusta ja tietäisi? | |
![]() 19.04.2006 23:32:10 | |
Olisikohan ketään jolla olisi kokemusta ja tietäisi? Otin selvää: Valikkoon Devices -> sieltä Plug-in information Etsi listasta plugarin nimi ja pistä ruksi sen valintaruutuun. Jos ei löydy listasta, niin pitää asentaa valitsemalla Add... | |
![]() 21.04.2006 16:58:39 | |
Otin selvää: Valikkoon Devices -> sieltä Plug-in information Etsi listasta plugarin nimi ja pistä ruksi sen valintaruutuun. Jos ei löydy listasta, niin pitää asentaa valitsemalla Add... Siis tämä on kyllä ollut tiedossa, ja kyllä ne tuolta onkin valittuina. Ja kyllä näkyvät inserteissä ja sendeissä, mutta kun tiedoston kohdalla painaa oikeaa nappia niin tuota "plug-ins"-valikkoa ei edes ole. | |
![]() 18.08.2006 10:46:50 | |
Kiitokset Mättöpiiskalle,loistava kirjoitus.Toivottavasti saadaan jatkoa(ditheröinti,normalisointi). | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)