Aihe: Mikä tietokone-audiokortti-softa yhdistelmä hankittavaksi?
1 2 3 4 5 6
jannu
15.11.2014 14:44:12
jii-koo: Mitä mieltä ootte softan waretuksesta?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=59472
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
jeraki312
15.11.2014 16:58:36 (muokattu 15.11.2014 17:36:00)
No joo, tuli kyllä selväks. :D

Mut jatketaan aiheesta.. Eli pohdin edelleenkin noita äänikortteja: Motu 828x, Focusrite Scarlett 18i20 ja Focusrite Liquid Saffire 56 on vaihtoehdot.

Motu 828x:
http://www.thomann.de/fi/motu_828x.htm
+ ilmeisesti laadukkain vaihtoehto ja muutenkin pro
+ thunderbolt liitäntä
- en näe missään fyysisiä potikoita kaikkien sisäänmenojen säätämiseen
- vaikuttaa vaikeammalta käyttää
- englanninkielisellä sivustolla joku väitti että äänenlaatu olis huonompi ku focusrite 18i20:n

Focusrite Scarlett 18i20:
http://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_18i20.htm
+ melkein 300 euroa halvempi kuin Motu
+ kaikilla sisäänmenoilla oma fyysinen gain potikka
+ vaikuttaa simppelimmältä
+ äänenlaatua ylistetään
- huolestuttaa, että onko se äänenlaatu kuitenkin huonompi kuin MOTU:ssa
- ei oo Thunderbolt liitäntämahdollisuutta vaikka eihän se kuulemma siitä sen huonompaa tee
- ei käsittääkseni ole niin pro :D

Focusrite Liquid Saffire 56: http://www.thomann.de/fi/focusrite_liquid_saffire_56.htm
= kompromissi hinnan suhteen, kalliimpi kuin scarlett, halvempi kuin motu
+ fyysisiä potikoita paljon
+ hienon näköinen
+ pre amp
+ simppelin oloinen
+ varmasti laadukas
- firewire liitäntä, joutuu hankkimaan adapterin

(Tärkeintä mulle on ensisijaisesti äänenlaatu, ei käyttömukavuudella ja ominaisuuksilla/sivuseikoilla hirveästi väliä ole.
Sit suurta plussaa olis se että sähkökitaran voi liittää suoraan multiefektin kautta siihen äänikorttiin hyvällä lopputuloksella, ilman että siihen väliin tarvii mitään etuasteita tai di bokseja tai mitä lie..)

Voisitteko antaa omaa tarkempaa mielipidettä/analyysia noista? ..ja jos on kokemusta oikein niin kertokaa ihmeessä.
anapena
15.11.2014 18:36:43 (muokattu 15.11.2014 18:46:42)
jii-koo: No joo, tuli kyllä selväks. :D

Mut jatketaan aiheesta.. Eli pohdin edelleenkin noita äänikortteja: Motu 828x, Focusrite Scarlett 18i20 ja Focusrite Liquid Saffire 56 on vaihtoehdot.

(Tärkeintä mulle on ensisijaisesti äänenlaatu, ei käyttömukavuudella ja ominaisuuksilla/sivuseikoilla hirveästi väliä ole.
Sit suurta plussaa olis se että sähkökitaran voi liittää suoraan multiefektin kautta siihen äänikorttiin hyvällä lopputuloksella, ilman että siihen väliin tarvii mitään etuasteita tai di bokseja tai mitä lie..)

Voisitteko antaa omaa tarkempaa mielipidettä/analyysia noista? ..ja jos on kokemusta oikein niin kertokaa ihmeessä.

Jospa mä nyt jotain mutuilisin ajankuluksi:

Motu merkkinä on tarjonnut toistaiseksi pisimpään tukea ensimmäiselle firewire-interfacelle. Oma Focusrite LiquidMix on osittain jäänyt homehtumaan hyllylle päivitysten puutteen takia. Focusriten OctopreLEn etarit eivät ole mitenkään ainutkertaisia, mutta niillä mä toistaiseksi tarvittaessa olen äänitellyt. Sama koskee Motu828Mk1stä. Hifistelyyn mulla on GraceDesignin etari, tosin sekin pitää kytkeä Motun linjasisäänmenon kautta...
En mä kauhean hedelmällisenä näe fiilistellä edullisemman pään laitteiden äänenlaadun kanssa. Ne nyt on semmosia, toimiessaan ok.
Isommassa Saffiressa mua kiinnostaisi nuo etariemulaatiot sekä adat-liitäntä, ei oikeen muu.
Tsekkasitko Thomannilta sitä TC Electronicia? Aika koree vehje, ja äänenlaadultaan erittäin hyvässä maineessa. Ja hinta on huomattavan edullinen, varmaan varaston pohjia.
Itse Steinbergin softan käyttäjänä mua kiinnostaa tietty sekin merkkinä. Jonkin Steinbergin etareita on kehuttu, olikohan se kuitenkin sen kalliimman vai onko tässä halvemmassa samat? En tiä.
Motun ja Steinbergin mukana tulee pikkuDAWsoftat, ne on tietty päivityskelpoisia isompaan.
Tuntuisi siltä, että Motu satsaa vähän enemmän Applen suuntaan. Muut valmistajat ovat ehkä vähän enemmän Windows-mielisiä. Tarkoitan tällä päivitysten ilmestymisen nopeutta.
Oletko katsonut Muusikoidennetin Tori-osaston studiolaitteet? Siellä on esim. RME, joka ei jätä toivomisen varaa laadussa. Komeita Motuja on vaikka miten, ne on tietty halvempiakin.
Järkevää voisi olla hankkia vaikka se kaikista halvin vaihtoehto, merkistä riippumatta, ja kokemuksen karttuessa satsata sitten seuraavan pelin hankintaan vähän enemmän.
Istu ja pala!
petee
15.11.2014 21:21:10 (muokattu 16.11.2014 18:27:41)

Perehtyminen asioihin ja siihen mitä on hankkimassa, on omiaan vaikuttamaan tuohon mainitsemaasi äänenlaatuun. Noista mitä olit listannut löytyy etuasteita Focusriten laitteista 8 kummastakin ja Motusta 2, joita on varusteltu instrumentti sisääntuloilla, motussa ja scarletissa kanavat 1 ja 2, saffiressa kanavat 3 ja 4. Itseltä löytyy tuo Saffire 56 ja on ollut iMacin sekä Pro Tools 10 kanssa mainio paketti, suosittelen.
SnowCrow
15.11.2014 21:54:52
Entäs käytettynä vaikka tollanen M-Audio ProFire 2626: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=940840
Itelläni on tuommoinen ja toimii ihan loistavasti. Uutena toi on jotain yli 500€. Tuolta vielä speksejä: http://www.m-audio.com/products/view/profire-2626
Ehkä ainoo "vika", että se on pelkästään firewire, mutta sillä thunderbolt-adapterillahan se onnistuu.
passe
15.11.2014 22:05:34
jii-koo: ...(Tärkeintä mulle on ensisijaisesti äänenlaatu, ei käyttömukavuudella ja ominaisuuksilla/sivuseikoilla hirveästi väliä ole...

Älä sano. Parin vuoden intensiivisen ja innokkaan testailun jälkeen totesin lopulta itse, että se käyttömukavuus on melkein tärkein asia. Toki säätämisestä ja touhottamisesta tykkäävät pelle pelottomat sitten erikseen tässä/kin asiassa.
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
jeraki312
15.11.2014 22:23:36
SnowCrow: Entäs käytettynä vaikka tollanen M-Audio ProFire 2626: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=940840
Itelläni on tuommoinen ja toimii ihan loistavasti. Uutena toi on jotain yli 500€. Tuolta vielä speksejä: http://www.m-audio.com/products/view/profire-2626
Ehkä ainoo "vika", että se on pelkästään firewire, mutta sillä thunderbolt-adapterillahan se onnistuu.

Ei vaikuta kovin hyvältä. Ei edes midiä.
hallu
15.11.2014 22:32:03 (muokattu 15.11.2014 22:37:57)
jii-koo: Ei vaikuta kovin hyvältä. Ei edes midiä.

On siinä midi kun käyt siinä viereisessä linkissä katsomassa ne ominaisuudet niin valmistajan sivuilla on kuva takaa, jossa näkyy pistoke midiä varten. Hyvyydestä toki en muuten osaa sanoa. No nyt osaan, valmistajan sivuilla ei ole näemmä ajureita OsX 10.10 eli Maveriksille joten ei kovin hyvä:-( ja voi selittää, että noita on ilmaantunut käytettynä myyntiin nyt useinkin. Niinja siitä midistä vielä, niin kyllä se midin olemassaolo mainittiin featureissa joten on midi.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
jeraki312
15.11.2014 22:33:43
passe: Älä sano. Parin vuoden intensiivisen ja innokkaan testailun jälkeen totesin lopulta itse, että se käyttömukavuus on melkein tärkein asia. Toki säätämisestä ja touhottamisesta tykkäävät pelle pelottomat sitten erikseen tässä/kin asiassa.

No joo, mutta oon muutenkin tottunut tekemään asiat järjettömän vaikeilla tavoilla. Esimerkiks tähän asti oon tehnyt musiikkini niin, että oon tallentanut digitaaliselle 8-raita tallentimelle 8 raitaa ja sit virtuaaliraidoille muutama lisää jos on tarvinnu. Sit oon äänittäny masterointi raidalle yhden raidan aina kerrallaan, polttanu sen CD:lle, siirtäny koneelle, ja sit äänittäny taas seuraavan raidan jne. Ja miksannu ja masteroinu koneella jollain ilmaisohjelmalla.

Mut nyt aattelin et vois vihdoinkin hankkia kunnolliset kamat ja tehdä järkevämmin.
jannu
15.11.2014 22:54:33 (muokattu 15.11.2014 22:57:01)
jii-koo: Ei vaikuta kovin hyvältä. Ei edes midiä.

Turhaan sä mitään midi-liitäntöjä äänikortteihin haikailet. Tuosta vitun halpa ja toimiva:
http://www.thomann.de/fi/maudio_midisport_uno.htm

Ja on niitä muitakin vaihtoehtoja samasta kaliiperista.
Saatanan kojootti
oksatboys
16.11.2014 10:21:20

Mulla on ollu nyt reilun vuoden scarlett 18i8 (siis vähä pienempi ja makso 350e). Vissiin noi scarletit on aika samoja, mutta eri kokoisia vain. Näin paatuneena kamarunkkarina vähä harmittaa ettei kerralla tullut ostettua jotain rme:n tai motun korttia.

Kyllä toikin toimii melko saumattomasti (satunnaista sekoiluaja kaatuilua) mavericksin ja logic ysin kanssa ja ominaisuudet jne ovat ihan ok. Etuset ei ole kauheen kummoiset, niin kuin ei ole muissakaan halpikissa. Ensinnäkin gain potikka on pieni ja musta mustalla osoitin viivalla. No eihäs sellaisesta saa mitään selvää ja pienessä nupissa on huono tuntuma. Gainia ei ole ainakaan liikaa, ja se mitä on tulee käyttöön ärsyttävässä pykälässä hanikan ollessa melkein kokonaan auki. Myös kohinaa on enempi kuin tartteis olla siinä vaiheessa kun gainia on dynaamiselle mikille tarpeeksi.

Kantsii myös miettiä että haluaako etusia korttiin niin kauheesti. Ainakin ite oon tuhlannu rahaani kaikkeen irtoetuseen ja miksereihin ja scarletin etuset ovat kokonaan käyttämättä. Jos valita sais (eli kunhan on rahaa) ottasin rme:n kortin 2-4llä etusella (tai vaikka ilman etusia kunnon muuntimet) ja sen kaveriks pari kunnon channelstrippiä, jotka ois jotain muuta kuin värittömät.
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
-Q-
16.11.2014 11:10:12
jii-koo:
Motu 828x:
http://www.thomann.de/fi/motu_828x.htm
+ ilmeisesti laadukkain vaihtoehto ja muutenkin pro
+ thunderbolt liitäntä
- en näe missään fyysisiä potikoita kaikkien sisäänmenojen säätämiseen
- vaikuttaa vaikeammalta käyttää
- englanninkielisellä sivustolla joku väitti että äänenlaatu olis huonompi ku focusrite 18i20:n

MOTUsta jatkaen..

Dedikoituja potikoita ei tosiaan ole muille kuin kuulokeliitännöille, main-outille ja etuasteille. Muut on digidigi-hengessä monitoiminappeja ja toiminnot löytyy halutessaan valikosta. Tuommoinen kahden rivin tekstinäyttö ja menuhelvetti on ihan 80-luvulta, en käytä sitä koskaan vaan hommat onnistuu sillä mainitulla Cuemix -softalla. Se kannaattaa parempien mittareiden vuoksi olla päällä tasoja säätäessä jokatapauksessa. Linjatasoisten signaalien kanssa ei niin kauheasti tarvi interfacen päässä tasoihin koskea muutenkaan, ainakin mulla on yleensä tavoite saada se äänilähteen taso siihen "normaaliin" ja pitää interfacen trimmit nollassa. Itsekseen puuhatessa ne äänilähteethän on muutenkin yleensä aina samat, eli tietää kyllä missä kohtaa volumenappi tuottaa stä sopivaa signaalia.

Käytön vaikeutta en "tavallisessa" äänityskäytössä allekirjoita. Eiköhän kaikki mainitut laitteet toimi yhtä yksinkertaisesti; ajurien asennus, softassa IN- ja OUTputtien määritykset, signaalitaso kuntoon ja paina rekkiä. Vaikeus voi tulla eteen sitten jos haluaa hyödyntää sitä Cuemix softamikseriä laajemmin, eli vaikkapa tuottaa eri miksejä eri outputteihin monitorointimielessä tai livenä. Kuten sanottu, tuo softa on hieman kankea ja paikoin vaikeaselkoinen mutta monipuolinen. Itse olen käyttänyt laitetta apumikserinä myös livenä esim rumpusetin kanssa kun muuten loppui pöydästä reiät. EQt ja kompurat toimi hienosti.

Kaikista vehkeistä löytyy aina ne hyvät ja huonot puolet mutta niiden kanssa yleensä oppii elämään.
jeraki312
25.11.2014 19:14:52 (muokattu 25.11.2014 19:15:37)
Olisko tällänen tarpeeks hyvä äänenlaatuisen julkasukelposen levyn tekemiseen halvuudestaan huolimatta?
http://www.thomann.de/fi/256918tascam_us1800.htm
Megadethh2
25.11.2014 22:01:28
jii-koo: Olisko tällänen tarpeeks hyvä äänenlaatuisen julkasukelposen levyn tekemiseen halvuudestaan huolimatta?
http://www.thomann.de/fi/256918tascam_us1800.htm

Kyllä mää sanoisin että on luultavasti. Entisellä bändikaverilla oli tuollanen ja kyllä sen läpi muutamat demot tuli äänitettyä eikä niiden huonous varmaan ainakaan interfacesta johtunut... : D Speksit kanssa näyttää ihan hyvältä, lähtöjäkin riittää.
https://soundcloud.com/vihaleipa
jeraki312
26.11.2014 17:56:28
Mikä sen äänenlaadun edes määrittää noissa, et niis ois eroo? en oo ite ikinä huomannu eri äänikorteilla (kalliilla ja halvoilla) äänitettäessä mitään eroa äänen laadussa. Samalta (hyvältä) kuulostaa aina. Vai huomaako normaali ihminen edes sellasia pieniä eroja vai onko se vaan sellasta jonninjoutavaa hifistelyä miettiä edes sellasia?
myldex
26.11.2014 18:16:53 (muokattu 26.11.2014 18:18:38)
jii-koo: Mikä sen äänenlaadun edes määrittää noissa, et niis ois eroo? en oo ite ikinä huomannu eri äänikorteilla (kalliilla ja halvoilla) äänitettäessä mitään eroa äänen laadussa. Samalta (hyvältä) kuulostaa aina. Vai huomaako normaali ihminen edes sellasia pieniä eroja vai onko se vaan sellasta jonninjoutavaa hifistelyä miettiä edes sellasia?

Tosissas? Se ero on AIKA iso. Tietty jos puuhailee 128kbs mp3:lla ja yrittää eroja hakea, sitä voi olla vaikea löytää. Paskaa kun ei enää pasko tai paranna mikään äänikortti. Mutta kun sama materiaali on master WAV ja kuulokkeina vaikkapa 846 Shuret tai oikeasti hyvät skobet, korteista ja äänenlaadusta löytyy ISOJAKI eroja. Se ero on niin toistettaessa kuin nauhoitettaessa.
jeraki312
26.11.2014 18:35:32 (muokattu 26.11.2014 18:36:04)
Selvä. Entä onko äänenlaatu kehittynyt vuosikymmenten saatossa vai pysynyt samana? Esim. 70 tai 80-luvun aikaset "huippustudiot", oliko siellä tallennuksen äänenlaatu huonompaa vai yhtä hyvää kuin nykyään, vai parempaa?
jannu
26.11.2014 18:38:06
myldex: Tosissas? Se ero on AIKA iso. Tietty jos puuhailee 128kbs mp3:lla ja yrittää eroja hakea, sitä voi olla vaikea löytää. Paskaa kun ei enää pasko tai paranna mikään äänikortti. Mutta kun sama materiaali on master WAV ja kuulokkeina vaikkapa 846 Shuret tai oikeasti hyvät skobet, korteista ja äänenlaadusta löytyy ISOJAKI eroja. Se ero on niin toistettaessa kuin nauhoitettaessa.

Ja silti sä et saa sanottua missä se ero piilee, vaan kouristelet jo ainakin toisessa ketjussa tätä "wav vs. mp3"-töhnää joka on lopulta ihan pelkkää aidanseipäistä jauhamista. Oikeasti hei, jotain rajaa.

Erot löytyy AD/DA-muuntimien toiminnasta ja laadusta, kellona toimivista laitteista sekä jossakin määrin fyysisen i/o:n mahdollisista etuvahvistimista. Ei pidä myöskään unohtaa eri laitteiden ja platformien yhdistelmiä, ajureita ja firmwareja.
Saatanan kojootti
myldex
26.11.2014 18:44:35 (muokattu 26.11.2014 18:58:47)
jannu: Ja silti sä et saa sanottua missä se ero piilee, vaan kouristelet jo ainakin toisessa ketjussa tätä "wav vs. mp3"-töhnää joka on lopulta ihan pelkkää aidanseipäistä jauhamista. Oikeasti hei, jotain rajaa.

Erot löytyy AD/DA-muuntimien toiminnasta ja laadusta, kellona toimivista laitteista sekä jossakin määrin fyysisen i/o:n mahdollisista etuvahvistimista. Ei pidä myöskään unohtaa eri laitteiden ja platformien yhdistelmiä, ajureita ja firmwareja.

Jos lähetään ihan teknisiin faktoihin pureutumaan niin eroista suurin tulee jo virransyötöstä lähdettäessä liikkeelle ja vasta sen jälkeen AD/DA yms ketju ratkaisee ;) "Source first" pätee myös teknisessä toteutuksessa :D Se että kuinka paljon hyödyttää pureutua teknisiin juttuihin ja erojen todelliseen syntyyn ihan signaaalitiellä jos käyttäjä kysyy onko eroja. Kyllä niitä on ja paljon ihan äänenlaadussa, johtuen tuosta signaalitiestä ja sen toteutuksesta. Se että kuinka selvästi erot tulevat esille riippuvat ihan siitä mitä sinne syötetään.

Mutta eniten erot lähtevät ihan siitä mitä sinne syötetään. Jos sinne signaalitiehen syötetään mp3-laatua niin ei sieltä hyvälaatuista WAVia saa enää pihalle mitenkään. Jos sinne syötetään signaalia josta ei ole menetetty vielä mitään, erot hyvien ja huonojen komponenttien välillä signaalitiessä kasvavat. Jos taas syötetään pakattua tavaraa joka on jo kurtattu ja informaatiota menetetty, alkaa erojenki löytäminen olla vaikeampaa myös loppupäässä.
jeraki312
26.11.2014 18:46:45 (muokattu 26.11.2014 18:47:56)
Mut mikä se korvalla kuultava ero sitten on? Missä se tapahtuu? Onko se jotain kohinaan liittyvää, vai taajuuksia enemmän/vähemmän, hiljaisuutta, särisemistä.. Mitä ihmettä?
Jos on huonolaatuinen äänenlaatu niin miltä se kuulostaa, ja jos on hyvälaatuinen äänenlaatu niin miltä se sitten kuulostaa? voiko sitä eroa jotenkin kuvailla suomen kielellä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)