![]() 29.12.2014 17:45:47 | |
---|---|
Monitoreihin satsaaminen kannattaa aina. Hyvä kuuntelu on kuitenkin paljon monimutkaisempi kokonaisuus. Semi-hyvissä monitoreissakin saadaan taajuusvaste mahtumaan muutaman desibelin haarukkaan. Toisaalta taas huonossa akustiikassa kuuntelupisteen vaste ei välttämättä mahdu enää edes 25db haarukkaan, aivan sama mitkä monitorit siellä on äänessä. Tästä voi, ja pitää, vetää johtopäätöksiä. Hyvä kuuntelu ei ole mikään valintatehtävä hyvien monitoreiden tai hyvän akustiikan välillä, vaan molemmat asiat pitää olla kunnossa. Oikea asenne korvaa väärät välineet. | |
![]() 29.12.2014 21:29:03 | |
Tulee taas mieleen, että korvakuulokkeet on köyhän miehen akustisointi:-). Tai korvakuulokkeethan ovat sitä lähikenttää (ei varmaan paljoa lähemmäs pääse). Itselläni on kyllä hyvät monitorit (tai ainakin olen tyytyväinen Yamaha HS7), mutta huoneessani ei ole käytännössä akustisointia ollenkaan ja kaiuttimien sijoittelunkin olen joutunut laittamaan "sinne päin". 80 -90 cm kuuntelukolmio on ohjeenmukainen ja tuntuisi toimivan ja diskanttikalotitkin ovet korvan korkeudella, mutta kaiuttimet ovat liian lähellä seinää (käyttöohjeessa suositeltiin 1,5 m vapaata tilaa kaiuttimien taakse ja sivuille sekä kuuntelijan taakse). Olen ratkaissut ongelman käyttämällä kuulokkeita ja kaiuttimia, niin olen päässyt oman käsityksen mukaan riittävän kartalle. Tähän minun huoneeseen ei tuon isompia kajareita voi laittaakaan, mutta HS10 subbaria olen kaavaillut ehkä jossakin vaiheessa laittavani antamaan alapäähän ryhtiä. Noista kaiuttimissa jouduin laittamaan "roomkontrollia", että sain alapään kuminan asettumaan. Nuo monitorit ovat moninverroin paremmat kuin mitkään aikaisemmin käyttämäni hifikaiuttimet ja siksi olen niihin tyytyväinen. Toisaalta silloin kun ostin ne niin koekuuntelin myös kaksi tai kolmekertaa kalliimpia Genelecejä joiden kuivakka soundi jäi houkuttelemaan, mutta niihin ei ollut vaan varaa. Olisi kiinnostavaa kuulla tässä omassa tilassa miten Genelecit futaisi. Mielessä on ollut, että Genelcin M30 tai M40 kajarit laittaisin kunhan rikastun (ne kai olisi oikein suunnitellut juuri tällaiseen huonosti akustoituun kotikäyttöön). Olisipa jo kevät | |
![]() 29.12.2014 21:38:50 | |
hallu: ...mutta kaiuttimet ovat liian lähellä seinää (käyttöohjeessa suositeltiin 1,5 m vapaata tilaa kaiuttimien taakse ja sivuille sekä kuuntelijan taakse). Monesti tuossa tilanteessa on parempi ratkaisu laittaa kaiuttimet mahdollisimman lähelle takaseinää, jotta heijastuva aallonpituus on mahdollisimman lyhyt. Toki sit tulee ongelmaksi bassojen korostuminen pinnan vieressä ja mahdollinen seinän lisääntynyt möly. Näihin auttaa joskus ne kaiuttimien korjaimet, mutta omilla Geneleceillä en esimerkiksi ole saanut niistä mielestäni riittävää hyötyä vs haitat. Joku 1kHz asti vaikuttava vaimentuma ei ole oikein sitä, jota kaipaisin reseptiksi 120Hz paikkeilla olevaan korostumaan. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)