Konsta_87: Noh noh, ei tarvitse tulistua. Kyllä minä neuvoja otan vastaan, mutta en niele ehdotuksia pureksimatta- muuten saattaisi olla meikäläisellä seinät täynnä verhoa ja armoton ketutus jo tässä vaiheessa. Tuosta huone ajatuksesta nyt olen ottanut takapakkia varmaan joka viestissä ettei tulisi vaikutelmaa siitä, että minun se pakko rakentaa. Mutta tosiaan jos sen idea unohtaa, niin vieläkin pitäisi ko. tilalle jotain tehdä jotta siitä saisi mukavammin soivan. Sellainen leväperäinen ''heitä nurkkiin villaa'' ikävä kyllä ei ihan hirveästi auta. Tuon prosessin kun pystyy tekemään myös ''oikein'', sen sijaan että kokeilee ikään kuin järjestyksessä (nurkkiin villaa, jos ei toimi niin sitten seiniin, jos ei vieläkään sitten kattoon jne.) milloin natsaa ja jos natsaa. Pinta-alaa on kuitenkin siinä määrin että siitä tulisi huonossa lykyssä melkoisen kallis ja aikaa vievä kokeilu joka ei johdakaan toivottuun lopputulokseen. Ihan yhtälailla se ottaa päähän lähteä irroittelemaan ja siirtämään aku-elementtejä uudemman kerran, saatika jos tekee osan niistä turhaan. Nyt sulla on tässä vähän aiheettomia pelkoja. Juuri noin se tulee tehdä, että ensin niitä bassoja hutkimaan. Sitten jos vielä on aiheellista, ylempääkin. Jos tärykaiun kanssa on ongelmia, niin voi ollakin tarpeen peittää myös pintoja. Itse arvioin ihan samalla tavalla että tärykaiku on se suurin ongelma. Kun se oli hoidettu, tuntui, että stereokuva on sotkuinen. Kun se oli hoidettu, totesin lähteneeni liikkeelle väärästä päästä. Eli kun ääni muuten oli tasapainossa, korostuivat bassopään vuoristoradat. Ne nk. bassoansat eivät siis tässä villaisessa muodossaan ole vain bassoansoja, vaan laajakaistaisia. Näet sen itsekin aiemmin linkittämistäsi absorptiograafeista. Tai jos haluat oikeasti tehdä "oikein", pitäisi tila mitata. Treeniskäytössä on tietysti monta äänilähdettä ja kuuntelupistettä, joten se voi mennä vähän kompromissin hakemiseksi ja kun tietoa tulee monesta pisteestä, voi tuska käydä kovaksikin. ;) Tietenkään kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla, juurikin koska ette halua tehdä turhaa työtä. Ottakaa siis ensin hommaksi bassoansat kulmiin. Vetäkää parit treenit ja kuunnelkaa mitä vaikutti. Sitten jos tarvitsee, pintaa peittoon. Ja nuo kaiteet tuli itsellenikin mieleen potentiaalisena kiinnitysalustana. Todellisuudessa ei ole ristiriitoja. |