Aihe: EQ asiaa
1 2 3 4 5
theguru_
21.08.2008 17:04:05
Minkälainen masterlohko teille yleensä kehittyypi?
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
dewil
21.08.2008 17:51:26

Joo se kuuntelu kandee opetella hyvin ja hyvät referenssiluurit on hyvä ostos kans.
Myös ekvalisaattorit kannattaa opetella. On nimittäin niissäkin aikalailla eroa, että miten ne käppyrät (=Q ja resonanssit) käyttäytyy leikellessä ja boostaillessa.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
21.08.2008 17:52:18 (muokattu 21.08.2008 17:53:04)

Mulla on nykyään aika monesti:
Sebatron vmp-2000e -> LA4 tai dbx566 tai sit UAD Fairchild / LA-2A

Omassa pajassa ei siis ole analogista tiskiä joten Toollssista käyn tuolla raudan kautta.

Joku oikeasti hyvä rauta-varimu-kompura olis kyl kiva..
Inhimillisyys on hyve.
Timo JM
21.08.2008 18:20:54

Mulla ei ole yleensä mitään ja jos on niin joku klippauksen estävä limitteri. Erittäin harvoin lievä kompura.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
theguru_
21.08.2008 20:21:00 (muokattu 21.08.2008 20:23:50)

Eikun Jonte Kniffille vaan soittoa :)
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
Säätäjä
21.08.2008 21:15:36

niin olis. mullakaan ei oikein oo mitään kunnon rautamasterkompuraa. pitäis kyl hommaa heti varallisuuden salliessa.
Täytäthän mun silmälasini. Mun studio
Raimo
21.08.2008 21:18:34 (muokattu 21.08.2008 21:21:04)

Mulla on lähes vakisetiksi muodostunut Vintagedesign SU-1-> Apogeesta(AD16X, summausvahvariin mennään muutamalla rännillä DA16X:ää) sisään ja McDSP AC1 -> Wavesin SSL- kompura(joko hidas attack ja autorelease tai useammin nopea release ja 3-30ms attack, rähinää ja niiausta!) ja sit DUY DaD Tape miedoimmalla mitä lähtee. (joskus rinnakkain suoran reitin kanssa jos haluan tota vielä vähemmän) Lisäksi usein Masseyn L2007 demolimitteriksi ja PAZ jos kiinnostaa graafin kattelu. Joskus toki myös Knif Vari-Mu päätyy kompuraksi tai joku muu pluggenwerfer kuin Waves SSL. Joskus harvemmin ei ole kompuraa, ja joskus hyvin harvoin jätän osan summaussärkijävahvarihässäkästä pois, joko raudan tai plugin, vieläkin harvemmin molemmat... :P
womb.mixerman.net
theguru_
21.08.2008 21:54:23
haha, toinenkin wombslutz!!!! Hauska tutustua ;)
Mikael
21.08.2008 22:31:18 (muokattu 21.08.2008 22:32:40)

Lisäksi usein Masseyn L2007 demolimitteriksi ja PAZ jos kiinnostaa graafin kattelu.

Mäkin välillä testaan UAD Precision Limiteriä vasten ja käppyrää ja raudan balanssisäätöjä tutkailen Inspectorilla, mut en mä kyl limitteriä ikinä jätä sinne kun masterfileitä puuhastan - mastroijan hommia.
Inhimillisyys on hyve.
loosah
21.08.2008 23:17:36
Mulla on lähes vakisetiksi muodostunut Vintagedesign SU-1-> Apogeesta(AD16X, summausvahvariin mennään muutamalla rännillä DA16X:ää) sisään ja McDSP AC1 -> Wavesin SSL- kompura(joko hidas attack ja autorelease tai useammin nopea release ja 3-30ms attack, rähinää ja niiausta!) ja sit DUY DaD Tape miedoimmalla mitä lähtee. (joskus rinnakkain suoran reitin kanssa jos haluan tota vielä vähemmän) Lisäksi usein Masseyn L2007 demolimitteriksi ja PAZ jos kiinnostaa graafin kattelu.

Heh...jäbäkin on Dyensä joskus aikoinaan lukenut = )

Omassa masterissani on yleensä RenEQ, jossa jonkinlainen HPF, McDsp:n AC1 ja lisäks tällä hetkellä kovassa käytössä on bombfactoryn Fairchild 660. Ens viikolla joku muu. Tämän jälkeen vielä mahdollisesti joku EQ, jos tuntuu, että yleissaundi kaipaa jotain pientä säätöä. Lopputuloksen äänitän TLA:n M1-mikserin läpi stereoks.
GIGO
JoKo
22.08.2008 10:12:55

Telefunken M15 nauhuri lähinnä, joskus Kajaani 10EA tiskin kompuramoduuli.

Mä ainakin oon sitä mieltä, että väännän nupin vaikka ympäri, jos se saundaa hyvälle.

Toi ei ei ollu mun pointti, vaan se että jos on vaikka ongelma joka selviää leikkaamalla 7 dbtä bassoa tai 2 dbtä basaria, niin fiksaan sen mieluummin sillä pienemmällä leikkauksella.
Kirjoitus virhe
22.08.2008 11:23:34
Käyppäs tsekkaamassa: Ekvalisaattorin käyttöä selvennetty aika hyvin...

StudioCast #1: Ekvalisointi
http://podcastit.tv/?q=blog/8

Plussan annoin. Juuri tommosia "kädestäpitely" oppimateriaalia olen haeskellut. Vielä kun olen aivan nyyppä näissä niin lukemisella asioiden sisäistäminen vie ihan helvetisti aikaa.
SF3YLO
22.08.2008 12:39:11

Arvasin että kirjoitukseni herättää jopa agressiivisiakin tunteita.. :)

En tietenkään tarkoittanut, että kaikki laittaa masteriin 50hz ja bassoon 80hz suotimen. Käsittääkseni kysyjä kumminkin on aika aloittelija, niin hänelle on turha sanoa, että älä missään nimessä leikkaa bassosta mitään pois.

Totuus on (kuten yhden kannatusäänenkin sain), että bassoonkin voi oikeasti sopia jopa 80hz leikkaus! Ei sitä kannata pelätä, että ei missään oo opetettu että bassosta leikataan näin korkealta, kuunnellaan korvilla ja toikin voi toimia siinä aloittelijan äänityksessä.

Lisäksi jos äänitettä oikeasti kuunnellaan huonoilla kotistereoilla ja/tai läppärin kaiuttimilla, niin ei sillä alle 50hz tavaralla tee mitään.

Kattokaapas muuten bassokaappien taajuusvasteita. Yllättävän monen kaapin -3db vaste lähtee jostain 45-55hz (jopa 60). Eikä ne pahalta kuulosta.
Timo JM
22.08.2008 13:00:10 (muokattu 22.08.2008 13:02:27)

Käsittääkseni kysyjä kumminkin on aika aloittelija, niin hänelle on turha sanoa, että älä missään nimessä leikkaa bassosta mitään pois.

Kukas tällaista on sanonut?

Lisäksi jos äänitettä oikeasti kuunnellaan huonoilla kotistereoilla ja/tai läppärin kaiuttimilla, niin ei sillä alle 50hz tavaralla tee mitään.

Tekeekö joku äänitteitä kuunneltavaksi vain sellaisiin laitteisiin jotka eivät toista botnea kunnolla?

Mun mielestä aloittelijaa ei kannata myöskään johtaa harhaan!
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
StJerky
22.08.2008 13:38:44
Plussan annoin. Juuri tommosia "kädestäpitely" oppimateriaalia olen haeskellut. Vielä kun olen aivan nyyppä näissä niin lukemisella asioiden sisäistäminen vie ihan helvetisti aikaa.

Sitten kun vielä kuulisi mikä on "paskaa" ja mikä vain korostettuna kuulostaa siltä.
varakeef
22.08.2008 13:43:35
Sitten kun vielä kuulisi mikä on "paskaa" ja mikä vain korostettuna kuulostaa siltä.

Ja olisiko se sinänsä terveen kuuloinen puheääni oikeasti tarvinnut alamiddle-kuoppaa varsinkaan noin soolosuoritteena? Minusta soundista tuli kihisevä ja rasittava.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kirjoitus virhe
22.08.2008 13:58:46

Kaipa sen kokeilemalla oppii. Kyllähän sen kuulee jos jotain tärkeää menee leikkaamaan veks =)
Raimo
22.08.2008 15:25:45 (muokattu 22.08.2008 15:39:12)

Mäkin välillä testaan UAD Precision Limiteriä vasten ja käppyrää ja raudan balanssisäätöjä tutkailen Inspectorilla, mut en mä kyl limitteriä ikinä jätä sinne kun masterfileitä puuhastan - mastroijan hommia.

Joo, mulla on siis se viimeinen limitteri omassa ketjussaan ja menee omaksi failikseen. Se on lähinnä itselle refeksi että mitä tapahtuu kun matsku liiskataan ja toisaalta asiakkaan kuuntelukopioon "fiilistä" jos siitä tykkäävät. Toiset haluavat versionsa ilman tuota.

Eli masteroijalle en ikinä toimita pelkästään tota, kaikki lookahead- "normalisaatio"- limitointi ja muuntimien tai softan klippaus sitoo kuitenkin masteroijan käsiä liikaa. Laitan kyllä ton demomasterin refeksi mukaan jos sitä ovat muut kuunnelleet.

Ai niin, on mulla välillä masterissa HPF jossain välillä 20-27Hz, tuskin koskaan ylempänä... :P Aika paljon tulee noita subeja siivottua jo raidoilta, lähinnä basso ja basari ja mahdolliset efektit jylläävät tuolla subbarialueella.

Juuh, Chaz on tuttu jäbä (Ja erittäin mukava!) ja ainaskin toi DaD Tape taisi vähän sen esimerkistä tulla haalittua. Hyvä plugi kyl. Mä olen silti aikalailla vastaan tota sen ympärille muodostunutta "MILAR- uskontoa" (Johon se itse tuntuu suhtautuvan kuitenkin aika terveesti) ja itse käytän myös rautaa plugifriikkailun mausteena, tosin ei mulla ole mitään uskonnollista vakaumusta tonkaan suhteen. :P

Mikäs on Gurun Wombnikki? (En ole kyllä siellä vähään aikaan aktiivisesti käynyt, pitäis taas jaksaa.)

Edit: En ole ikinä tajunnut tota bassoHPF- huuhaata mitä aina välillä netissä lukee. Ellei tekeilä ole joku väsynyt "retroa retron takia"- juttu en kyllä keksi syytä miksi ei haluttaisi että basson fundamentaali tulee noin about luomusti, ellei peräti hypetettynä... Joskus ääritapauksissa saundia pitää toki pelastella 6deppaaoktaavilla mutta siitä ei kyllä ole nyrkkisäännöksi...

Ja sitten on tietty erikseen joskus harvoin toimiva kikka jossa bassossa on HPF: n. 200-300Hz:ssä (6dB/ okt) ja sitten biisin rootin fundamentaalin alueella kapeahkolla Q:lla raju kellokorostus joka palauttaa sen noin about unityyn... eli esim. 50 Hz:ssä tahi jossain, joskus myös ylempänä on hyvä. Toi voi joskus toimia paremmin kuin yläbassojen ja alamiddlejen ronski ruoppaaminen laumalla kellokuoppia jos lähtösaundia pitää "hifistää" rajusti.
womb.mixerman.net
Assi
22.08.2008 21:39:00 (muokattu 22.08.2008 21:42:29)
No niin, alkoihan niitä rakentaviakin kommenntteja tulemaan.

Kiitoksia flimtrick, Kalmo, mhelin, koopop, Kalmo, CryptoFib, SF3YLO, JoKo ...
Plussat.
:)
theguru_
24.08.2008 17:59:34 (muokattu 24.08.2008 18:09:36)
Mikäs on Gurun Wombnikki? (En ole kyllä siellä vähään aikaan aktiivisesti käynyt, pitäis taas jaksaa.)

Mä pääasiallisesti käyn vaan lukemassa sitä ja GS:a. Noihin miksukisoihin oon rykässy jonkun nikin aina. Ootko sä duunannu omaa versiota 622:sta?

Juuh, Chaz on tuttu jäbä (Ja erittäin mukava!) ja ainaskin toi DaD Tape taisi vähän sen esimerkistä tulla haalittua. Hyvä plugi kyl. Mä olen silti aikalailla vastaan tota sen ympärille muodostunutta "MILAR- uskontoa" (Johon se itse tuntuu suhtautuvan kuitenkin aika terveesti) ja itse käytän myös rautaa plugifriikkailun mausteena, tosin ei mulla ole mitään uskonnollista vakaumusta tonkaan suhteen. :P

Et sattunut olemaan dyen tools masterclassilla täällä vähän aikaa sit? :) Musta niillä on aika jees meininki wombissa. Välillä siellä on kyllä yltiöhauskaa läppää.

Ja sitten on tietty erikseen joskus harvoin toimiva kikka jossa bassossa on HPF: n. 200-300Hz:ssä (6dB/ okt) ja sitten biisin rootin fundamentaalin alueella kapeahkolla Q:lla raju kellokorostus joka palauttaa sen noin about unityyn... eli esim. 50 Hz:ssä tahi jossain, joskus myös ylempänä on hyvä. Toi voi joskus toimia paremmin kuin yläbassojen ja alamiddlejen ronski ruoppaaminen laumalla kellokuoppia jos lähtösaundia pitää "hifistää" rajusti.

Pari kertaa on joutunut piikillä tekemään basariin alapään. 1/20:stä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)