![]() 07.08.2006 23:55:54 (muokattu 08.08.2006 00:04:04) | |
---|---|
Itse miksaan yleensä perusbalanssit jne. ilman mitään masterkompuraa. Miksauksen keskivaiheilla laitan sitten kompuran päälle saadakseni vähän fillistä ja tietääkseni, miltä tuotos voisi kuulostaa masteroinnin jälkeen. Lopullisen bouncen teen kuitenkin lähes aina ilman mitään muuta ku analog channelia. Joo, täytyy tarkentaa sen verran, että en mäkään niitä lyttääjiä laita masteriin ennen kuin perusbalanssi alkaa olla suht hyvällä mallilla. Kuinka paljon on hyvää jättää tarkoituksella varaa masterointiin, vai kannattaako pyrkiä parhaimpaansa jälkeenpäin tehtävää parantelua täysin huomioimatta? Eiköhän tähän ole olemassa se perussääntö, että miksatessa ei tule koskaan pyrkiä masteroituun lopputulokseen. Dynamiikkaa täytyy jäädä riittävästi. Jostain alan kirjasta muistan lukeneeni, että eivät ne monet suuren maailman miksauksetkaan välttämättä niin megaisoilta kuulosta ennen masterointia. Tärkeintä on keskittyä siihen, että miksaus kuulostaa terveeltä ja tasapainoiselta. (Jaahas, täytynee vissiin hipsiä nukkumaan tästä Piritan ilmaiselta nettipäätteeltä, että jaksaa lähteä aamulla perheen kanssa Tallinnan eläintarhaan.) ...siis mun mielestä. | |
![]() 07.08.2006 23:58:07 | |
Tässä muuten kanssa yksi mielenkiintoinen plugi: http://www.bustad.com/energize/index.html Tuo on nettiradioita / pikkuasemia varten kehitelty ilmainen VST masterprosessori, jonka pitäisi toimia suunnilleen samalla tavalla kuin radioasemien lyttäimet. Eli täysin automaattinen levelintasaaja / monialuekompura / limitteri. Tuon kautta kuuntelemalla voi saada aavistuksen siitä millaista kama olisi raadioaalloilla... Tuo tekee usein hyvää soundille - sitä hyvää tulee mukaan yleensä vaan ihan liikaa ,-) Jos tuossa olisi interface josta pääsisi rukkaamaan asetuksia kevyemmiksi, tuosta voisi olla ihan oikeetakin hyötyä masteroinnissa. Nyt asetuksia pääsee muokkaamaan ainoastaan notepadilla configgeja muuttelemalla... Plugi aiheuttaa myös jonkin verran viivettä, joten tuolla käsitellyn ja raa-an miksaaminenkaan ei onnistu ilman pientä kikkailua. Kiinnostava epeli kuitenkin. CU
--
Eki | |
![]() 07.08.2006 23:58:07 | |
Mä käytän yleensä masterkanavassa kompuraa ihan loppuun asti. Tai jos tarkoitus on olla ilman, niin kompura ei ole masterissa missään vaiheessa. Yleensä homma menee niin, että koko homma laitetaan perusbalanssiin ilman mitään plugareita tai ulkolaitapaavoja, jonka jälkeen ensimmäinen prosessori on masterkompura. Miksauksen aikana tarkistelen sitten masterkompuran tilannetta aika ajoin enkä ota sitä lopuksi pois. Joskus kokeilen lopuksi toista erityyppistä kompressoria lisäksi mikäli tuntuu että homma vaatii lisää potkua - joskus toimii joskus ei. Siitä mistä aita on matalin... | |
![]() 07.08.2006 23:59:17 | |
Hempskatin hyviä kyssäreitä. Kun aihepiiri kerran lipsuu muutenkin pahasti, niin kysäisenpä yhtä mieltäni askarruttavan kysymyksen: kuuluuko mielestänne master-kanavan rukkaaminen (eq, kompressori jne.) miksausvaiheeseen, jos se parantaa miksauksen soundia? Ei se periaatteessa mielestäni kuulu?!? Luotan siihen, että jos joudun masteria rukkamaan, on miksauksessani jotain pielessä. Ja tällöin jätän selitysten kera asian masteroijan harteille... Pitäisikö lähtökohtaisesti saada homma toimimaan yhtä loisteliaasti ilman masterin koplaamista? Saatteko sen toimimaan? Missä menee loppupeleissä miksaamisen raja? Pitäisi! Ongelma on vaan siinä, että on turha mennä vertailemaan omia miksauksiaan valmiiksi masteroituihin tuotoksiin. Masteri ja loistelias miksaus eivät kuitenkaan ole ihan sama asia. Eikö masterointipajan guru kuitenkin löydä melko varmasti tuoreilla korvillaan parannettavaa, vaikka miksaaja olisi mielestään kiillottanut homman ihan loppuun asti? Toivottavasti löytää. Mutta yleensä masteroijan tehtävä ei olekaan yksittäisen kappaleen hyväksi "kiillottaminen", vaan albumikokonaisuuden erilaisten biisien hyvä yhteissointi jne. Kuinka paljon on hyvää jättää tarkoituksella varaa masterointiin, vai kannattaako pyrkiä parhaimpaansa jälkeenpäin tehtävää parantelua täysin huomioimatta? Oletan nyt, että tuskin ketään miksatessa ihan ruttuun vielä vetää. Tai jos vaikka vetääkin, niin onko homma menetetty? Itse jätän noin 6dB headroomia. Ei kannata pyrkiä "parhaimpaansa". L1 ei kuitenkaan ole ihan sama asia, ku hyvät korvat+ masterointivehkeet. Mielummin kannattaa jättää liian löysäksi kuin että yrittää vetää niin ruttuun, ku vaan ikinä osaa ja kehtaa, että sois lujaa... GIGO | |
![]() 08.08.2006 00:01:38 | |
(Jaahas, täytynee vissiin hipsiä nukkumaan tästä Piritan ilmaiselta nettipäätteeltä, että jaksaa lähteä aamulla perheen kanssa Tallinnan eläintarhaan.) Ja loisteliaat reissut sinne!!!! Hitto mikä kesä ollu... Ainaki ilmat. Huh. Ens kerran vuonna 2049? GIGO | |
![]() 08.08.2006 00:08:29 | |
Yleensä homma menee niin, että koko homma laitetaan perusbalanssiin ilman mitään plugareita tai ulkolaitapaavoja, jonka jälkeen ensimmäinen prosessori on masterkompura. Kuulostaa mielenkiintoiselta lähestymistavalta. Pitääpä kokeilla joskus, jotta oppii kuulemaan asiat taas vähän eri kantilta. GIGO | |
![]() 08.08.2006 00:10:01 | |
Ongelma on vaan siinä, että on turha mennä vertailemaan omia miksauksiaan valmiiksi masteroituihin tuotoksiin. Oikeastaan muu tuosta olikin ihan selvää entuudestaan, mutta tämä jotenkin mietityttää. Ymmärrän siis tuon pointin, mutta tavallaan tässä joutuu keksimään pyörän uudelleen, jos ei ole suoraa vertailukohtaa. Kotidemoilijoilla sitä varsin usein ei ole, joten mullakin on sama dilemma: miltä pitäisi kuulostaa kun ei ole vertailukohtaa?! Tuonhan tavallaan oppisi, jos olisi mukana kokeneiden seurassa aktiivisesti ja masteroiduttaisi useita omia tekeleitään. Se vain on tämän harrastuksen yleistyttyä suuremmassa mittakaavassa melko mahdoton yhtälö. Tiedä sitten kuinka moni ammattilainen haluaisi edes perehdyttää päivästä toiseen aloittelijoita. Rahasta toki monikin, vaan ketäpä tuosta mitään maksaisi internetin suomien mahdollisuuksien takia. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 08.08.2006 00:18:36 | |
Ite laitan masterkompuran kun tärkeimmät jutut on avattu ja laitettu jotenkin balanssiin. Rummut, basso, isot kitarat, laulu. Masterbussin kompressoiminen EI oo masterointia. Hirvittää tilanne jossa joku satunnainen masteroija lisää mun miksuun pumppausta. Jos biisin pitää pumpata, teen sen mieluusti itse. Eli jos soundin takia käytät masterkompuraa miksauksessa, siitä vaan, niin ne isot pojatkin tekee. Jos taas yrität nostaa tasoa jollain L2:lla, astut masteroijan tontille. Paskinta tässä on se että mulla ei vieläkään oo pajalla mitään hyvää masterkompuraa. Ajan tällä hetkellä masterin Virtalähde/Neve:n linjaetuseen mikä vähän liimaa koko pakettia yhteen. Mut aina kun oo kokeillu niin SSL:n quad tuntuu tekevän just sen mitä haluan joten sellanen täytyy varmaan hankkia. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 08.08.2006 01:58:11 | |
tavallaan tässä joutuu keksimään pyörän uudelleen, jos ei ole suoraa vertailukohtaa. aevan. tarpeeksi monta yritys/erehdys-komboa niin alkaa toimia. (näin ainakin itse salaa toivon ;) "mikset laita tuleen noista kaikista monitoreista yhtäaikaa ni kuulee tarkemmin..." | |
![]() 08.08.2006 02:49:38 | |
http://www.bustad.com/energize/index.html ... Tuo tekee usein hyvää soundille - sitä hyvää tulee mukaan yleensä vaan ihan liikaa ,-) ... Nyt asetuksia pääsee muokkaamaan ainoastaan notepadilla configgeja muuttelemalla... Tein tuolle pähkäilyn jälkeen tällaisen configin... http://eki.pp.fi/EnergizeII.in ...jolla tuon saa hyötykäytöön. Tuon tiedoston kun kopioi C: -roottiin, tuo energize plugari toimii seuraavasti: Plugarin automaattinen gain control ohitetaan, ja käytännössä plugari ei tee paljon mitään* ennenkuin siihen syötettävä kama menee yli 0db:n. Tästä eteenpäin tuo toimii litistimenä - toimintaa voisi ajatella piikkilimitterinä, paitsi että tuo itseasiassa kompressoi / limitoi viidellä taajuuskaistalla + sen jälkeen vielä peakkia. Tuota voi ajaa *erittäin* kovaa ennenkuin alkaa soundata huonolta... vaikka tuo itseasiassa muokkaa sekä leveliä että taajuussisältöä, omaan korvaani tuo kuulostaa paljon paremmalta ja tavallaan luonnollisemmaltakin kuin perinteiset limitterit. Oikeat masteroijat varmaan saavat moisesta näppyjä, mutta koti/demopajaan tällä ruttaamalla tehty "masterointi" on todennäköisesti iso askel lähemmäs kaupallisenkuuloista soundia. Pitää vielä leikkiä tolla lisää, mutta tuntuu siltä että saatan hyvinkin käyttää tätä ihan duunihommissakin jotain finalizeria korvaamassa... * tuo "paljon mitään" on suhteellista: bassopää monotetaan ja jotain muutakin pientä saattaa tapahtua. Configien lisärukkauksella tuon varmaan saisi "yhtään mitään":ksi... vaan omaan korvaani soundaa riittävän neutraalilta jo nyt. Tosiaan, se piti vielä mainita että tuolla prosessoinnissa ääni viivästyy noin 50 ms, eli esimerkiksi TV -tuotannoissa tämä pitää kompensoida viivästämällä kuvaa yhden ruudun. CU
--
Eki | |
![]() 08.08.2006 03:16:09 (muokattu 08.08.2006 03:20:21) | |
kuuluuko mielestänne master-kanavan rukkaaminen (eq, kompressori jne.) miksausvaiheeseen, jos se parantaa miksauksen soundia? Kuuluu jos se parantaa soundia. Valitettavasti mä en ole vielä saanut käsiini niin hyvää masterkompuraa, että haluaisin jättää sen masterbussiin. Monenlaisia kalliitakin palikoita ja plugeja olen saanut kokeilla, mutta ensi-ihastuksen jälkeen homma alkaa maistua pahalta, ja nappaan vermeet pois. Mulla ei myöskään oo koskaan mahdollisuutta niin hyvään EQ:hun kuin mitä masterointipajoilla saa käyttää (Cranesong, Massenburg...) joten jätän loppuprosessoinnin ihan mielellänikin masteroijalle. Kompuran käyttäminen masterbussissa, vaikkapa se tarkoittaisi sitten jotain Wavesin viimeistelypalikkaa tai TC finalizeria kaikki säätimet nollassa, saattaa kuitenkin helpottaa päätöksen tekoa biisiä miksatessa, että sikäli siitä on hyötyä. mutta jos soundi ei ole objektiivisesti parempi (siis muutakin kuin lujempi), niin pois vain. Niinku mun mielestä. Niinku nyt. Mut jos pajalla on tarpeeksi hyviä laitteita, niin mikä jottei... :-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 08.08.2006 03:35:02 | |
Valitettavasti mä en ole vielä saanut käsiini niin hyvää masterkompuraa, että haluaisin jättää sen masterbussiin. Testaa piruuttasi tuo Energizer, vaikkei perinteinen kompura olekaan - kiinnostaisi kuulla tykkäätkö. CU
--
Eki | |
![]() 08.08.2006 04:08:13 | |
Testaa piruuttasi tuo Energizer, vaikkei perinteinen kompura olekaan - kiinnostaisi kuulla tykkäätkö. Pistetään kokeiluun. Plugari ja muistilappusi ladattu, testaan kun kohta taas pääsen studiolle. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 08.08.2006 05:10:59 | |
Pistetään kokeiluun. Plugari ja muistilappusi ladattu, testaan kun kohta taas pääsen studiolle. Juu siinä ini -tiedostossa ihan alkupäässä oleva rivi AGC_maxamp = -18.0 on näköjään vähän niinkuin tämän ränkylän "more" -säätö. Eli kun tuon korvaa esim. AGC_maxamp = 0 :lla, tuo ruttaa nolliin jo noin -18 db:n tasolla olevan signaalin. Tuo on vähän niinkuin takaperoinen L1:n treshold -säätö, jossa siis -18 vaikuttaisi olevan 0, ja 0 taas -18. Uh ;-) CU
--
Eki | |
![]() 11.08.2006 01:29:55 | |
Itse en ole vielä löytänyt yhtään asiaa jonka Logicilla/Cubasella/jne. pystyisi tekemään mutta Acidilla ei. Kyllä niitä varmaan on, uskoisin, mutta vastaan ei tosiaan ole tullut. Latasin nyt tuon uusimman ACID Pro 6 demon koneelleni ja pikaisen tutkailun ensimmäisenä puutteena tuntuu ainakin olevan REX luuppien toistaminen. Valmistajan sivuiltakaan en löytänyt kyseisestä formaatista mitään mainintaa. Tässä tuntuisi nyt olevan ainakin yksi melko oleellinen ominaisuus mikä erottaa Cubasen ja ACID:in. Mä olen tottunut käyttämään rexejä Cubasessa mutta manannut samalla ohjelman kykyä venyttää ja vanuttaa waveja. Jos vaihtaisin ACID:iin niin todennäköisesti tuskailisin, etten pystyisi käyttämään omistamiani rexejä. Eli käyttipä sitten kumpaa ohjelmaa tahansa, pitäisi olla valmis luopumaan jomman kumman formaatin käytöstä. Vai enkö sitten vain osaa? --------------------- (Aah, kotona taas! Tallinnan eläintarha on muuten aikamoinen eläinten keskitysleiri. Suomessa ei ole pidetty karvakuonoja ja muita kohtalontovereita yhtä ankeissa ja ahtaissa tiloissa varmaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Ihan kävi sääliksi.) ...siis mun mielestä. | |
![]() 11.08.2006 10:22:30 (muokattu 11.08.2006 10:22:55) | |
Mä olen tottunut käyttämään rexejä Cubasessa mutta manannut samalla ohjelman kykyä venyttää ja vanuttaa waveja Mitä cubasea käytät, SX3:ssa ainakin pirun kätevä realtime venytys/kutistus toiminto. | |
![]() 11.08.2006 10:37:06 | |
Mitä cubasea käytät, SX3:ssa ainakin pirun kätevä realtime venytys/kutistus toiminto. Kyllä mä tota viimesintä versiota käytän mutta venytys/kutistus ominaisuudet on paperia ACID:iin verrattuna. Kokeileppa laittaa molempiin ohjelmiin wav-luuppi ja katso kumpi kykenee "vanuttamaan" audiota laadukkaammin. Cubasella ei voi tehdä kuin pieniä tempomuutoksia (-10/+10 bps) niin, ettei soundi kärsi. ...siis mun mielestä. | |
![]() 11.08.2006 10:59:06 | |
Masterkompura mixbussissa = ihan OK masteroijan näkökulmasta niin kauan, kuin se on siellä soundin eikä volumen vuoksi. Limitterit ym. taas kokonaan pois, niillä ei tee siellä mitään miksausvaiheessa (ja huiput vielä jonnekin -6dBfs:n tienoille niin hyvä tulee). Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com | |
![]() 11.08.2006 11:01:40 | |
Aivan, en ole ikinä noin himoja venytyksiä tarvinnut tehdä...:) Pikkukorjailuihin kuitenkin hyvä, muttei varmaan looppitouhuihin. | |
![]() 11.08.2006 21:24:09 | |
Masterkompura mixbussissa = ihan OK masteroijan näkökulmasta niin kauan, kuin se on siellä soundin eikä volumen vuoksi. Limitterit ym. taas kokonaan pois, niillä ei tee siellä mitään miksausvaiheessa (ja huiput vielä jonnekin -6dBfs:n tienoille niin hyvä tulee). Itse tulee usein laitettua rummut *tosi* lujaa verrattuna kaikkeen muuhun, sitten nostettua niitä masterlimitterillä ruttaamalla kitarat ja muut sopivaan balanssiin - tietynlaista duckingia siis. Jos tuollaisesta miksistä jättää sen limitterin pois, jälki kuulostaa kitaranvihaajan tuotokselta. Millaisen version tuollaisesta toivoisit saavasi käsiisi masterointiin?? Sen limitoimattoman, joka kuulostaa ihan erilaiselta kuin on tarkoitus, limitoidun jossa soundia on raiskattu valmiiksi turhan lyttyyn mutta balanssi kohdillaan, vai ehkä molemmat?? CU
--
Eki | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)