Aihe: Gallup: Pidätkö Pro Toolsista studiotyöskentelyssä?
1 2 3 4 5 6
koopop
24.11.2005 19:49:36

Mutta et voi tehdä folderiin fadeja tai esim autiomaatiota, ethän?

en. onnistuu helposti muutenkin. toisille haitta, toisille ei.
Raimo
24.11.2005 19:53:11 (muokattu 24.11.2005 19:58:31)

No se olikin ironinen kysymys.. Jos seuraa ulkomaisia foorumeita, niin ei PT ole ihan niin kuningas enää.

...

nimim. Alsihad

Alsihadpa hyvinkin! :D

Juuh, itsekin noilla foorumeilla pyörin... Voin itse asiassa sanoa kuuluvani Mixermanin ja hänen Shit Brigade/Alsihad- possensa ystäväpiiriin, aihepiiri on siis kovin tuttu. (Itse vaan olen porukan erilaisia eli PT:n ystäviä. Mm.Kenny Gioian, Charles Dyen, Digiengineerin, StudioJimin ja 6x2:n ohella...)

Tuotapa yritinkin sanoa, että jos SSL9000:sen, hyvän räkin ja pinon 2496 Radareita laittaa rinnalle niin luulisin että PT jää kakkoseksi, paitsi editoriominaisuuksiltaan.
Blah.
Raimo
24.11.2005 19:54:01 (muokattu 24.11.2005 20:00:14)

en. onnistuu helposti muutenkin. toisille haitta, toisille ei.

Eli toolssin visuaalisesti kökkö audiogrouppailu on sit kuitenkin kätevämpää? :P

Mut ei väitellä joo.
Blah.
koopop
24.11.2005 19:59:00

Eli toolssin visuaalisesti kökkö audiogrouppailu on sit kuitenkin kätevämpää? :P

hmm. ei välttämättä. sanotaanko että en ole törmännyt seinään nuendon kanssa jotta hommat EI hoituisi. eri logiikka, eri tavat.
Raimo
24.11.2005 20:06:55

hmm. ei välttämättä. sanotaanko että en ole törmännyt seinään nuendon kanssa jotta hommat EI hoituisi. eri logiikka, eri tavat.

Tottakai. Seuraan kyllä kiinnostuneena host- pohjaisten systeemien kehitystä, joku päivä ne tulevat minunkin mielestäni varmasti ohittamaan PT:n, erityisesti kun prossutehot vaan kasvavat ja kasvavat... Nuendo on siihen varmasti vahvin ehdokas tällä hetkellä.
Blah.
Raimo
24.11.2005 20:14:51 (muokattu 24.11.2005 20:21:26)

Tuli muuten mieleen että Alsihad(PT) on semmoinen väliinputoaja-alusta medium- budjeteille... Eli Suomen mittakaavassa isoille. :P

Ison maailman isoilla budjeteilla duunaavat pystyvät ainakin toistaiseksi valitsemaan käyttämänsä työkalunsa juuri niin kuin lystäävät, mutta meille maan matosille Toollssi on ainoa realistinen vaihtoehto pyörittämään 180:ttä raitaa ja matkimaan ison maailman ison rahan suuruudenhulluja tuotantoja... :P

Ja sekin on muuten mun näkökulmasta PT:n käyttöä kun jengi veivaa Logicia HD-raudalla, ja vahvistusta sille mielipiteelleni, että host- pohjaiset ratkaisut eivät ole vielä valmiita ison studio pääDAW:iksi...

Harmi että esim. Soundscapet ja vastaavat eivät ole saaneet Digidesignin monopolia estettyä.
Blah.
koopop
24.11.2005 20:35:20

Tuli muuten mieleen että Alsihad(PT) on semmoinen väliinputoaja-alusta medium- budjeteille... Eli Suomen mittakaavassa isoille. :P

Ison maailman isoilla budjeteilla duunaavat pystyvät ainakin toistaiseksi valitsemaan käyttämänsä työkalunsa juuri niin kuin lystäävät, mutta meille maan matosille Toollssi on ainoa realistinen vaihtoehto pyörittämään 180:ttä raitaa ja matkimaan ison maailman ison rahan suuruudenhulluja tuotantoja... :P

Ja sekin on muuten mun näkökulmasta PT:n käyttöä kun jengi veivaa Logicia HD-raudalla, ja vahvistusta sille mielipiteelleni, että host- pohjaiset ratkaisut eivät ole vielä valmiita ison studio pääDAW:iksi...

Harmi että esim. Soundscapet ja vastaavat eivät ole saaneet Digidesignin monopolia estettyä.

realistista ja avarakatseista puhetta. juuri näin :)

mutta silti, teinpä tuossa testin. studion PC (vahvasti maustettu) pyöritti pari raitaa enemmän ku tools, tai maaliviivalla oltiin ainakin rinta rinnan. toisaalta, digidesign antaa yhdessä paketissa raudan ja softan, kun taas muualla joutuu kasaamaan softat ja raudan eri valmistajilta, ja täytyy pohtia mikä kombinaatio on toimivin.
Raimo
24.11.2005 20:56:18

realistista ja avarakatseista puhetta. juuri näin :)

Kiitos. ;)

mutta silti, teinpä tuossa testin. studion PC (vahvasti maustettu) pyöritti pari raitaa enemmän ku tools, tai maaliviivalla oltiin ainakin rinta rinnan. toisaalta, digidesign antaa yhdessä paketissa raudan ja softan, kun taas muualla joutuu kasaamaan softat ja raudan eri valmistajilta, ja täytyy pohtia mikä kombinaatio on toimivin.

Kylhän toolssinkin tehoihin vaikuttaa sen koneen oheisrauta... Saanko mielenkiinnosta kysyä, että montako raitaa noin oli kyseessä? Itse sain G5:n ja HD Accel3+ - setin kyykkyyn juuri tolla n. 180:llä raidalla, voicet eivät siis loppuneet eikä kovalevy yllättäen köhinyt vaan PCI- väylä vinkaisi! Pienellä järjestelylä sain sen sit taas pyörittämään, mutta montaa raitaa siihen viisuun ei voi enää lisätä. ;)

...Eli ne uudet PCI-E - Macit ja DSP- kortit saattavat sittenkin tulla tarpeeseen ääritilanteissa.
Blah.
koopop
24.11.2005 21:17:53

Kiitos. ;)

Kylhän toolssinkin tehoihin vaikuttaa sen koneen oheisrauta... Saanko mielenkiinnosta kysyä, että montako raitaa noin oli kyseessä? Itse sain G5:n ja HD Accel3+ - setin kyykkyyn juuri tolla n. 180:llä raidalla, voicet eivät siis loppuneet eikä kovalevy yllättäen köhinyt vaan PCI- väylä vinkaisi! Pienellä järjestelylä sain sen sit taas pyörittämään, mutta montaa raitaa siihen viisuun ei voi enää lisätä. ;)

...Eli ne uudet PCI-E - Macit ja DSP- kortit saattavat sittenkin tulla tarpeeseen ääritilanteissa.

nyt meni muisteluksi.. täytyy tehdä uusintatesti. tästä on kyllä vuosi aikaa, kun vertailtiin toollssia tuplaprossu-G4:sella ja tuplaprossu PC:llä Nuendolla. kokeiltiin LA-2A -plugeilla millon tökkäsee. raitamäärää en muista.
Raimo
24.11.2005 22:39:56

nyt meni muisteluksi.. täytyy tehdä uusintatesti. tästä on kyllä vuosi aikaa, kun vertailtiin toollssia tuplaprossu-G4:sella ja tuplaprossu PC:llä Nuendolla. kokeiltiin LA-2A -plugeilla millon tökkäsee. raitamäärää en muista.

Aa, okei. Mulla oli siis kyse ihan tosimaailman miksusta. Plugeilla DSP- väännön mittaaminen on kyllä vähän ongelmallista eri pluggareiden eri alustoille tehtyjen käännösten optimointi- yms. eroista johtuen...
Blah.
milcoin
24.11.2005 23:03:02 (muokattu 24.11.2005 23:16:45)

Tuossapa tuo pääasia onkin. Yhteensopivat ja toimintavarmat yhdistelmät ovat tärkeämpiä kuin kukkopillit ja toitottimet. Ja siinä suhteessa PT on edelleen voittamaton. Toivon että asia olisi toisin koska digin myyntipolitiikka on niin häikäilemätöntä.

Muutama ajatus oman puheenvuoroni päätteeksi:

Kukin tekee tavallaan. Henk. koht mä en halua viettää studiossa sekuntiakaan tietokoneella säätämiseen. Ja nativepohjaisilla järjestelmillä se on just sitä, säätämistä. HD:lla olllaan yhden levyn sessiossa äänitetty/editoitu/miksattu kirjaimellisesti yötä päivää (10.00-07.00), 29 vuorokautta ilman että kone kaatui kertaakaan!!! Se on mun mielestä tärkeempää kuin se, kuinka monta plugaria kone pyörittää ennen kuin se kaatuu.

Musta tollanen koneen kyykyttäminen on turhaa. Tollaset raitamäärät on kuitenkin ääritilanteita ja niihin ongelmiin löytyy yleensä ratkaisu kun tilanne on päälle. PT:tä ei voi verrata tossa suhteessa koska siinä allokoidaan tehot valmiiksi, raitamäärät ei hidasta editointia yms.

Mulla ei ole koskaan ollut aikaa testata järjestelmiä rinta rinnan. Ei sen takia että mä oon niin kiireinen mies vaan sen takia että freelancerina mä oon aina maksanut studioajasta. Ja mun hommissa PT on toistuvasti osoittautunut parhaaksi vaihtoehdoksi. Kaatuilevat native-pc-härdellit ovat sen sijaan maksaneet mulle studioaikaa.

Nyt joku voi sanoa että "mun pc/cubase ei kaadu koskaan". Ok. Hyvä sulle. Mutta jokaista luotettavaa nativejärjestelmää kohti mä oon tavannu 50 epäluotettavaa. PT sen sijaan on takuu siitä että homma toimii. Mutta jos tykkää ruletista...

Jos olet tyytyväinen johonkin järjestelmään, käytä sitä. Mä olen toistaiseksi tyytyväinen alsiin mutta käytän mielelläni muita, toimivia ratkaisuja.

Jos ei haittaa, menen nyt takaisin kolvaamaan tota tt-ristaria. Olen tehnyt jo 32 reikää, 140 vielä tekemättä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
24.11.2005 23:27:57 (muokattu 24.11.2005 23:30:43)

PT sen sijaan on takuu siitä että homma toimii. Mutta jos tykkää ruletista...

Keskimäärin olet oikeassa, mutta kyllä se Alsihadkin saadaan joisain pajoissa jumahtamaan harmillisen usein. Yhdessä nimekkäässä Helsinkiläispajassa on itse asiassa kone/ setup jonka hellittelynimi on "kirottu", koska säätöä ja ongelmia on ollut niin paljon... :P

Ja yks toinenkin melko ongelmainen setti löytyy, mutta siinä on myös vähän epästandardi kokoonpano mahdollisesti syynä, ovatkin päivittämässä Asseliin ja stankkuhommiin.

...Mutta en tosiaan tiedä kuinka paljon tuo asennusasiantuntemus vaihtelee pajasta toiseen, kaikkihan sanovat olevansa experttejä! :P

(Itselläni tuon opettelu siintää vasta läheisessä tulevaisuudessa...)

Jos ei haittaa, menen nyt takaisin kolvaamaan tota tt-ristaria. Olen tehnyt jo 32 reikää, 140 vielä tekemättä.

Kerro muuten ihan mielenkiinnosta kun saat sen valmiiksi että mikä olikaan rpm eli monta reikää saa tunnissa... ;)
Blah.
milcoin
24.11.2005 23:39:58
Kerro muuten ihan mielenkiinnosta kun saat sen valmiiksi että mikä olikaan rpm eli monta reikää saa tunnissa... ;)

Tai monta palohaavaa sai minuutissa:)
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Cape
24.11.2005 23:58:00
Pro Toolsille annan ääneni, vaikka logic on ollut se "ensirakkaus" millä lähdin äänittäjän uraa taapertamaan. Onhan nuo molemmat softat kehittyneet aikojen saatossa aika huimasti. Logic kolmosessa oli single band EQ, delay, flanger, chorus ja reverb. (Ja laatu oli ajanmukainen... :)

Logic viitoseen saatiin se multiple undo ja nyt 7.1 tais tulla vihdoin se odotettu full plug-in delay compensation.

Kyllä nuo molemmat softat pitää kotiin saada pimeiden talvi-iltojen innoittajaksi.
Logic 7 on kai seuraavana ostoslistalla.
- Et voi odottaa inspiraatiota, sinun on jahdattava sitä nuijalla.
cubasisti
25.11.2005 09:18:24
Nyt joku voi sanoa että "mun pc/cubase ei kaadu koskaan". Ok. Hyvä sulle. Mutta jokaista luotettavaa nativejärjestelmää kohti mä oon tavannu 50 epäluotettavaa.

Entä jos käyttää ProTools LE:tä softaplugineilla? Sehän on silloin
100-prosenttinen "native"-järjestelmä. Miten se native-homma liittyy mihinkään? Vai tarkoitatko Windowsia? Vai mitähä.
Raimo
25.11.2005 09:37:09 (muokattu 25.11.2005 09:37:49)

Entä jos käyttää ProTools LE:tä softaplugineilla? Sehän on silloin
100-prosenttinen "native"-järjestelmä. Miten se native-homma liittyy mihinkään? Vai tarkoitatko Windowsia? Vai mitähä.

Se Native/ host- homma liittyy kaikkeen. Toki LE:ssä on Alsihad- käyttöliittymä mutta ei se ison studion päätyökaluksi vaan riitä, monista syistä.
Blah.
cubasisti
25.11.2005 10:08:11 (muokattu 25.11.2005 10:19:02)
Eli jos laitan Cubase-työasemaan kiinni läjän PowerCore-purkkeja ja UAD-kortteja, niin siitäkin tulee kuitenkin yhtä hyvä vai?

Kunhan koitin piikitellä. Olen samaa mieltä, että nimenomaan "native"-systeemi (eli että käytetään työaseman prosessoria sekä DAW-softan ajamiseen että audioprosessointien laskentaan) on se, joka imee ammattistudiokäytössä. DSP-korteilla (ProTools, UAD, PowerCore, ym.) voi lisätä plugin-instansseja, kunnes kaikki vapaana oleva teho on käytetty, ja sen jälkeen plugareita ei saa lisättyä. Koko ajan ohjelmaa pyörittävä PC/Mac toimii aivan samalla tavalla. Olipa kuormaa paljon tai vähän, se ei vaikuta softan käyttäytymiseen. Ei hidastumisia, ei tahmausta, ei kaatumisia, ei mitään. Ja niin sen pitääkin toimia - ei sen kuulu vaikuttaa mikserin ja moniraitanauhurin toimintaan, mitä laitteita signaaliketjussa sattuu olemaan.

Native-systeemeihin on kylläkin tulossa muutoksia parempaan päin, kun Intel ja AMD siirtyvät kilvan dual-core (ja ties mitä core) -systeemeihin. Ja myös FX Teleportilla DSP-laskennan voi hajauttaa pois host-PC:ltä.

Näiden keskustelujen/väittelyiden ongelma on se, että joka jampalla on omasta mielestään "studio".
Notefix
25.11.2005 11:28:44 (muokattu 25.11.2005 11:36:01)

Tuossapa tuo pääasia onkin. Yhteensopivat ja toimintavarmat yhdistelmät ovat tärkeämpiä kuin kukkopillit ja toitottimet. Ja siinä suhteessa PT on edelleen voittamaton.

Tavallaan olet oikeassa. PT on tällä hetkellä jonkun verran toimintavarmempi ja suurin osa äänittäjistä osaa sitä käyttää. Varsinkin isoilla raitamäärillä eroa alkaa tulla. Tuntuu että digillä tuo ennakkotestaus on paremmissa käsissä kuin muilla. Mutta joku ääniguru sanoi mulle taannoin että tulevaisuus on natiivissa. Mun mielestä siihen on vielä matkaa, mutta niinkin saattaa olla.

Tosin mä olen niin pitkään töyskennelly siellä "lasin väärällä puolella", että on huomannut että mikään standardi ei ole ikuinen, vaikka sillä hetkellä on siltä tuntunutkin. Koskaan ei tiedä mikä on se seuraava juttu, voi olla että se ei ole mikään nykyisistä. Plus kaikenlaisia yritysostoja ja yhteenliittymiä saattaa tulla, joka voi johtaan ihan toiseen juttuun.

Ja pitää aina muistaa näissä, että äänittäjä ei ole se ainoa musaa tekevä ihminen. Usein musaa tehdään pitkään muualla kuin PT:ssä, koska se ei taivu kaikkeen. PT ei ole vielä muusikon työkalu ja iso osa musasta ei päädy levyille. Itse asiassa luulisin että suurin osa musasta tehdään muualle kuin äänilevyille.

Itse sain G5:n ja HD Accel3+ - setin kyykkyyn juuri tolla n. 180:llä raidalla

Hehe...oliks niitä niin paljo.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
CryptoFib
25.11.2005 12:21:18
Juu.. oon just uutta konetta ostamassa, ja nyk celeron 2800mhz vastaa AMD 64.sta n 2000mhz kellotaajuudella. Seuraava prossu onkin Amd 64 X2 3700mhz. Eli n 1,3 X normaalin 64prossun kellotaajuus (karkeasti). AMD 64 X2 3700mhz = 4900Mhz Amd 64.

nyk celeron vs. uusi prossu on 2000 vs 4900 tällä yhtälöllä. Eli n. 2,5 kertaa nopeampi!!!! lisäksi tietyisti muistit ym. tällanen. Mikä on minun jutun pointti??

No se, että nykyinen kone jaksaa vääntää *lähes* kaiken, mitä haluan sen cubasessa pyörittelevän. Ja vuosi sitten ostettua ok-tason läppäriä vastassa on nyt n. 3 kertaa nopeampi mylly. Eli projektit voi kasvaa aika järkyttävällä tavalla. Pystyykö DSP-korttien valmistajat pysymään samassa kehitystahdissa natiivi-systeemeiden kanssa? Epäilen, että vähintäänkin tiukkaa tekee. Itse Pro Tools -asiaan en ota kantaa, koska en ole sitä käyttänyt, mutta natiivin puolesta voisin puhua minäkin.
Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista.
Mikael
25.11.2005 13:05:21

Pystyykö DSP-korttien valmistajat pysymään samassa kehitystahdissa natiivi-systeemeiden kanssa?

Mun mielestä oleellinen kysymys on se, että jääkö Note eläkkeelle ennenkuin mitkään vehkeet on niin tehokkaita ettei tuu rajat vastaan?
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)