Aihe: Suositelkaa ammattilaista joka miksaisi ja masteroisi levymme
1 2 3 4
Ukko
30.09.2005 21:56:24

Ihan vaan ajatuksena:
Voisiko olla niin että nopeasti kuunneltu ja duunattu masterointi toimii jopa paremmin kuin puhki ruuvattu a/b-testattu ja sweepattu.

Ihan vaan ajatuksena. Voisiko olla että huolella äänitetyn ja miksatun materiaalin masterointi olisi huomattavsti nopeampaa kuin päinvastaisessa tapauksessa. Kummassakin tapauksessa artisti maksaa.
isojussi
30.09.2005 22:09:17
Mä oon kattonut vierestä kun ammattilainen teki sävytystä n. 15-20 min/biisi, eli noin 3-4 kuuntelukertaa per biisi niin, että ekalla kuuntelulla ei tehty vielä mitään muuta kuin kuunnteltu. Koko hommaan (11 bisiä) meni kuutisen tuntia (sis. ruokailu ja tauot).

On täällä näköjään edes yks, joka on ainakin nähnyt masterointia tehtävän - epäilen, että on varmaan tehnyt sitä itekin....

Pisto-nosto-ravistuksen osaa kuka vaan loudnessmaximiserilla.....
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
PL
30.09.2005 22:15:12
On täällä näköjään edes yks, joka on ainakin nähnyt masterointia tehtävän - epäilen, että on varmaan tehnyt sitä itekin....

Pisto-nosto-ravistuksen osaa kuka vaan loudnessmaximiserilla.....

Voihan sen kaman törkätä heti esim. TC Finalizerin läpi polttavalle CD:lle ja todeta, että nyt sen on masteroitu.

Reaaliajassa hintaan 1€/piisiminuutti.

Nimi levynkanteen tuolla periaatteella?
isojussi
30.09.2005 22:29:09
Voihan sen kaman törkätä heti esim. TC Finalizerin läpi polttavalle CD:lle ja todeta, että nyt sen on masteroitu.

Reaaliajassa hintaan 1€/piisiminuutti.

Nimi levynkanteen tuolla periaatteella?

Tätä mä just tarkotin - HOHO!
Nelikielipiru
01.10.2005 21:04:58

Näino! olis helvetin hyvä jos teinit äänittelisivät ekan vuoden vaikka Kristalilla kahta raitaa kerralla ja koittaisivat siitä kaivaa jotain järkeä eikä heti sukeltaisi plugarien ja kaikenmaailman moulinexien maailmaan. Opiskeleminen auttaa myös.

En ole nyt ihan oikea ihminen kommentoimaan mutta näin pers'tuntumalla Roberto tällä kommentilla tiivisti tän hetkisen koti "miksaajien" tason. Ainakin näin itse soittajana tuntuu välillä että jos laitettaisiin tän päivän "miksaajat" ja sitten oikeat miksaajat juuri noitten kahden raidan kimppuun niin siinä oikeasti olisi osa porukasta niin syvällä suossa ettei sieltä enään nousta. Tottahan nuo plugarit helpottaa mutta niin myöskin vaikeuttaa koska mitä parempi tasoinen on nauhoitus niin sitä vähemmän tarttet noita plugareita.

Ja tuohon todella hyvä tasoiseen nauhotuksen opettelemiseen menee varmastikin aikaa, kun aletaan miettimään jo palkästään mikkien asettelua. Millä mikillä ja mistä kohtaa että saat parhaan tuloksen juuri sille soundille mitä artisti haluaa. Nykyisin senkun tökkäät mikin siihen kartion reunoille niin loput korjataan EQlla. Mitenkäs ennen aikaan kun ei ollu noita plugareita jne..

Itse en siis oikeasti tiedä nauhottamisesta juuri mitään enkä varmasti tule koskaan sen enempiä edes oppimaan mutta nuo on jo mun mielestä niin pirun isoja mietelmiä että noita ei opi vuodessa tai viidessä.
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta.
isojussi
01.10.2005 23:09:23
... nuo on jo mun mielestä niin pirun isoja mietelmiä että noita ei opi vuodessa tai viidessä.

Niin munkin.

Plugareita tai räkkijunitteja.

On niitä osattava ruuvata.

Kyllä se on pojat ja tytöt niin, että joka viidellä kympillä masteroi masteroi CD:n olettaa, että ei se asiakas siitä jäljestä mitään ymmärrä.
Ukko
02.10.2005 11:53:15

Kyllä se on pojat ja tytöt niin, että joka viidellä kympillä masteroi masteroi CD:n olettaa, että ei se asiakas siitä jäljestä mitään ymmärrä.

Totta. Sen 50 euroa voisi oletta yhden biisin masterointi hinnaksi. Ei pitkäsoiton.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)