Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 525 26 27 28 29244 245 246 247 248
Juhah3
30.04.2007 01:29:22

http://www.thomann.de/fi/the_tbone_st40_stereomikrofon.htm

Mitäs tällä mikillä tekee, vai tekeekö mitään? Mihin tarkotukseen, reenien äänitykseen vai? Tuollanen ois Boss Micro BR kanssa tarjolla Thomannilla, niin ajattelin onko tuo parempi kuin tuo Bossin sisäänrakennettu oma? Omistan siis jo tuon Bossin.
Halsu
30.04.2007 09:40:16

Mitäs tällä mikillä tekee, vai tekeekö mitään?

Elektreettimikin tekeminen ei ole kallista, kapseleita tehdään suurina sarjoina muuhunkin kuin musakäyttöön... Yleensä tollaiset pienet elektreettimikit onkin yllättävän hyviä, etenkin hintaansa nähden.

Jotain ihmisääntä, akkarikitaraa jne. tollasella vois hyvinkin saada talteen kohtuullisella demotuslaadulla.

Bänditreenien nauhottaimisessa voi tulla vastaan metelin määrä, noi ei välttämättä kestä hirveitä äänenpaineita - vaan eipä toi hirveen kallis oo kokeilla.
CU -- Eki
Antti1
30.04.2007 23:04:58
Yhellä mikillä olisi tarkoitus äänittää treenit. Metallia soitetaan. Mikäs mikki olisi sopivin?

Mitäs muuta oheiskalustoa teiltä löytyy? Nauhoitatte siis kaiken kerralla sisään? Mä kokeilisin pallokuvioista konkkamikkiä, mikäli tilat on kunnossa. Esim. tämä Behkun mittamikki (ecm8000?) on oikein oiva vempain. Myös jokin elektreettikonkka toiminee varsin hyvin, jos ei liian kovaa vehkeitä laulata.
kitaraontahtoni
30.04.2007 23:23:02
Mitäs muuta oheiskalustoa teiltä löytyy? Nauhoitatte siis kaiken kerralla sisään? Mä kokeilisin pallokuvioista konkkamikkiä, mikäli tilat on kunnossa. Esim. tämä Behkun mittamikki (ecm8000?) on oikein oiva vempain. Myös jokin elektreettikonkka toiminee varsin hyvin, jos ei liian kovaa vehkeitä laulata.

Mikserin ajattelinn ostaa samaan syssyyn ja koneeseen joku ihan perusäänitysohjelma. Läppäriin. EI viitti kotikonetta roudata reenikselle.
Love me fender kalamies#49 >-)))>
Antti1
30.04.2007 23:29:33
Koneellahan onnistuu raitojen äänittäminen erikseenkin, joten silloin mä suosittelisin kuitenkin jotain laadukasta dynaamista mikkiä hevimeteliin. Audix OM-5 tai OM-7 ois mun valinta. Niillä pystyy dynaamisuudesta huolimatta äänittämään sillai semiuskottavasti rumpujakin ja vahvareiden mikittämiseen ne on nannaa. Myös puolet halvempi Shure SM57 kelpaa, joskaan ei ole läheskään niin "hifi".

Mutta niin tai näin, kyllä tuollainen vähääkään järkevämpi äänite (yhdellä otolla purkkiin vedetty siis) vaatii melkein useamman mikin. Jos teillä on todella hyvät lähtösoundit ja hyvä kämppä, niin pallokuvioinen konkka ajaa tosiaan asiansa. Muutoin mikittäisin kaikki vahvarit erikseen dynaamisilla, ottaisin bassovahvarista DI-boksin kanssa linjasoundin talteen ja rummut vielä konkalla. Kamojen asettelu ja balanssi on tässä erittäin tärkeässä asemassa.
kitaraontahtoni
01.05.2007 13:40:13
Koneellahan onnistuu raitojen äänittäminen erikseenkin, joten silloin mä suosittelisin kuitenkin jotain laadukasta dynaamista mikkiä hevimeteliin. Audix OM-5 tai OM-7 ois mun valinta. Niillä pystyy dynaamisuudesta huolimatta äänittämään sillai semiuskottavasti rumpujakin ja vahvareiden mikittämiseen ne on nannaa. Myös puolet halvempi Shure SM57 kelpaa, joskaan ei ole läheskään niin "hifi".

Mutta niin tai näin, kyllä tuollainen vähääkään järkevämpi äänite (yhdellä otolla purkkiin vedetty siis) vaatii melkein useamman mikin. Jos teillä on todella hyvät lähtösoundit ja hyvä kämppä, niin pallokuvioinen konkka ajaa tosiaan asiansa. Muutoin mikittäisin kaikki vahvarit erikseen dynaamisilla, ottaisin bassovahvarista DI-boksin kanssa linjasoundin talteen ja rummut vielä konkalla. Kamojen asettelu ja balanssi on tässä erittäin tärkeässä asemassa.

Kiitos, mutta mites toi sm57 ottaa rummut, kun sehän on pienikalvoinen? Tuo OM-5 vois olla mun valinta, siitä saisi sitten laulumikin myös käyttöön myöhemmin.
Antti1
01.05.2007 14:26:34 (muokattu 01.05.2007 14:29:23)
Kiitos, mutta mites toi sm57 ottaa rummut, kun sehän on pienikalvoinen?

Ei se kalvon koko ratkaise juuri mitään. Jos se toimii ja sillä saa halutun soundin, niin se riittää. Suurempi ongelma vaikkapa koko bändin äänittelyssä saattaa tulla noilla Audixeilla suuntakuvion takia. Kaikki ei tallennu nauhalle kummoisellakaan soundilla, koska järkevä asettelu muodostuu pienissä tiloissa lähes mahdottomaksi.

Kannattaa miettiä tuota monikäyttöisyyttä mun mielestä. Jos yhdellä mikillä pitäisi saada kama talteen, niin ehkei olla hakemassa studiolaatua? Jos samalla kertaa kuitenkin saa kelvollisen kotidemon ja laadukkaan laulumikin livekäyttöön, niin eikö se ole silloin varsin kelvollinen kauppa?

EDIT: Ja menipä vähän ohi kysymyksestä. 57:n soundi on sellainen kohtalaisen tumma, alapää ei mene kovin matalalle, eikä kirkkain helinä tallennu. Ylämiddlessä on sellainen välillä ärsyttävänkin oloinen piikki, joka ei välttämättä sovi ihan kaikkeen. Sillä saa sellaisen hyvän lofi-meiningin, jos kaipaa räkäistä soundia. Yksittäisien äänilähteiden mikittämiseen se on sitten taas ihan omiaan, mutta asettelu vaatii pitkää harjoittelua.
kitaraontahtoni
01.05.2007 14:40:10
Ei se kalvon koko ratkaise juuri mitään. Jos se toimii ja sillä saa halutun soundin, niin se riittää. Suurempi ongelma vaikkapa koko bändin äänittelyssä saattaa tulla noilla Audixeilla suuntakuvion takia. Kaikki ei tallennu nauhalle kummoisellakaan soundilla, koska järkevä asettelu muodostuu pienissä tiloissa lähes mahdottomaksi.

Kannattaa miettiä tuota monikäyttöisyyttä mun mielestä. Jos yhdellä mikillä pitäisi saada kama talteen, niin ehkei olla hakemassa studiolaatua? Jos samalla kertaa kuitenkin saa kelvollisen kotidemon ja laadukkaan laulumikin livekäyttöön, niin eikö se ole silloin varsin kelvollinen kauppa?

EDIT: Ja menipä vähän ohi kysymyksestä. 57:n soundi on sellainen kohtalaisen tumma, alapää ei mene kovin matalalle, eikä kirkkain helinä tallennu. Ylämiddlessä on sellainen välillä ärsyttävänkin oloinen piikki, joka ei välttämättä sovi ihan kaikkeen. Sillä saa sellaisen hyvän lofi-meiningin, jos kaipaa räkäistä soundia. Yksittäisien äänilähteiden mikittämiseen se on sitten taas ihan omiaan, mutta asettelu vaatii pitkää harjoittelua.

Kyllähän se on kelvollinen kauppa. Kotidemo laatua tässä haetaankin. Kyllä me sitten taidetaan äänittää kaikki erikseen. Vielä viimeinen kysymys. Kumman itse valitsisit 57:n vai OM-5:n?
Antti1
01.05.2007 15:44:43
Kumman itse valitsisit 57:n vai OM-5:n?

Molemmat. :) Ei vaan, jos pakko on valita niin Audix moppaa Shurella lattiaa mun mielestä monipuolisuudellaan. Jos taas hakusessa on se perinteistäkin perinteisempi Marshall + Les Paul -soundi, niin 57 on oikea mikki siihen. Sen saa kuitenkin uskottavasti talteen myös Audixilla.
kitaraontahtoni
01.05.2007 15:50:49
Molemmat. :) Ei vaan, jos pakko on valita niin Audix moppaa Shurella lattiaa mun mielestä monipuolisuudellaan. Jos taas hakusessa on se perinteistäkin perinteisempi Marshall + Les Paul -soundi, niin 57 on oikea mikki siihen. Sen saa kuitenkin uskottavasti talteen myös Audixilla.

Selvä. Nyt pitää vähän säästää ja sitten Audixi taskuun :)
Ja kiitos.
Antti1
01.05.2007 18:13:11
Selvä. Nyt pitää vähän säästää ja sitten Audixi taskuun :)
Ja kiitos.

Ei kestä kiitellä, toivottavasti sä olet tuohon mikkiin yhtä tyytyväinen, kuin minä ja koko mun bändini. Sillä on saatu talteen monia hyviä soundeja eri instrumenteista ja toimii loistavasti laulajallamme örinämetallissa.
Micco86
02.05.2007 23:58:36
Joo olin nyt vähän laiskalla päällä ja en jaksanut lärätä kaikkia keskusteluja läpi ja mieluiten ilmoitan itse mitä haluaisin omalta "studioltani".

Elikkäpä on ollut jo kauan mietteillä pientä studion poikasta rakentaa mutta aluksi haluaisin härveleitä millä saisin Kitaran äänen koneelleni ja millä sitä miksata sekä kuunnella. Jonkin verran tuli opeteltua Reasonia ja Cakewalkia mutta opettelemista kyllä niissä riitti joten jäin alkutekijöihin.

Omistuksessa on :

Tietokone : 3,2 GHz. 1024 ddr. 200 Gigan kovo.
Kitara vahvistin : 100 wattine transistor combo.
Kitara : Ibanezin hevikeppi

Tarvisisin ainakin uutta äänikorttia, äänentoisto välineitä koneeseen, ääniraitojen käsittely ohjelmia reasonilla ainakin hoituisi monet soittimet mutta siihen tarvitaan hyvä kiippari/mikseri, mikki + standi. Kesällä kaveri saa ehkä sähkörummut joten semmosillakin pääsisi leikkimään sitten. :)

Jos saisi jotain edullisia ehdotuksia tai laitteiden omaavien ihimisten mieltymyksiä tähän niin olis tosi jees. Budjetti ei mieluiten mitää yli 1000e, niin ja soittotyyli on tietenkin rock/heavy.
kitaraontahtoni
03.05.2007 23:55:40 (muokattu 04.05.2007 00:47:47)
Niin että mikä olisi hintalaatu suhteltaan hyvä mikseri demotuskäyttöön. Soittimet soitetaan siis erikseen, ja varmaankin 4 mic inputtia riittää mainiosti, sillä ei sen enempiin mikkeihin ole rahaakaan. Koneelle olisi siitä tarkoitus äänittää, toisin sanoen läppärille joten saisi toimia samalla interfacena. Hintaluokka max 200€, ehdotuksia?

E: esim onko tämä täysi susi: http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_1204.htm
Comic
04.05.2007 14:31:32
Tällanen tyhmä alottelijan kysymys, eli toimiiko sillee, et mikittää rummut tollaseen behringerin euroräkkiin, sit siitä M-audion audiophile-äänikortin kautta läppäriin jossa ohjelmana adoben audition (entinen cooledit, melko perus raituri) äänikortissa siis tuloja 2, behringerissä tais olla 12. ehkä vähä epäselvä kysymys mut toivottavasti joku tajus. kiitos.
roland td-6 sähkörummut myynnissä! osta ja guruta.
Jaakkoopuukkoo
05.05.2007 02:07:28

Tällanen tyhmä alottelijan kysymys, eli toimiiko sillee, et mikittää rummut tollaseen behringerin euroräkkiin, sit siitä M-audion audiophile-äänikortin kautta läppäriin jossa ohjelmana adoben audition (entinen cooledit, melko perus raituri) äänikortissa siis tuloja 2, behringerissä tais olla 12. ehkä vähä epäselvä kysymys mut toivottavasti joku tajus. kiitos.

Jepp, hyvältä kuulostaa, jos huomasit, että saat Behkusta ulos vain kahta kanavaa (stereosettiä), eli jos haluat äänittää rumpuja useammalle raidalle, tarvitset järeämmän äänikortin.
Metsät kasvavat kuin syöpä
Jaakkoopuukkoo
05.05.2007 02:18:25 (muokattu 05.05.2007 02:36:21)

Joo olin nyt vähän laiskalla päällä ja en jaksanut lärätä kaikkia keskusteluja läpi ja mieluiten ilmoitan itse mitä haluaisin omalta "studioltani".

Elikkäpä on ollut jo kauan mietteillä pientä studion poikasta rakentaa mutta aluksi haluaisin härveleitä millä saisin Kitaran äänen koneelleni ja millä sitä miksata sekä kuunnella. Jonkin verran tuli opeteltua Reasonia ja Cakewalkia mutta opettelemista kyllä niissä riitti joten jäin alkutekijöihin.

Omistuksessa on :

Tietokone : 3,2 GHz. 1024 ddr. 200 Gigan kovo.
Kitara vahvistin : 100 wattine transistor combo.
Kitara : Ibanezin hevikeppi

Tarvisisin ainakin uutta äänikorttia, äänentoisto välineitä koneeseen, ääniraitojen käsittely ohjelmia reasonilla ainakin hoituisi monet soittimet mutta siihen tarvitaan hyvä kiippari/mikseri, mikki + standi. Kesällä kaveri saa ehkä sähkörummut joten semmosillakin pääsisi leikkimään sitten. :)

Jos saisi jotain edullisia ehdotuksia tai laitteiden omaavien ihimisten mieltymyksiä tähän niin olis tosi jees. Budjetti ei mieluiten mitää yli 1000e, niin ja soittotyyli on tietenkin rock/heavy.

Ensin täytyy todeta, että olen itsekin pieni noiviisi vain, mutta sanotaan nyt jotain.

Jos vain kitaraa meinaat äänitellä, niin voinet keskittyä kaksi- ja yksikanavaisiin äänikortteihin. Itselläni on nyt Presonuksen Firepod ja sen kokemuksen perusteella voisin suositella saman firman Fireboxia: http://www.thomann.de/fi/presonus_firebox.htm Toisaalta, jos meinaat myöhemmin kasvattaa studiota, niin ei ole ehkä viksua tuhlata tässä vaiheessa kauheasti rahaa mihinkään välimallin kortteihin. Halvempiakin löytyy kahdella kanavalla nimittäin. Esim. tämä: http://www.thomann.de/fi/maudio_mobile_pre_usb.htm ainakin toimii ja joku itseäni kokeneempi sitä jossain kehuikin.

Vahvistinta äänittäessä ja varsinkin metallissa paras mikki on varmasti jokin perusdynaaminen, esim. Shuren 57, tahikka 58. Siihen ambienssia ottaa hifistelijä sitten laajakalvoisella konkkamikillä, esim tällä: http://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_inkl_sm1_grossmembranmikro.htm

Sitten pitää kuunnella ja siihen on parasta käyttää monitoreita. Aiheesta on ihan hitosti juttelua tälläkin palstalla, mutta jotkut tykkäävät esim. näistä: http://www.thomann.de/fi/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.htm ; itselläni on ollut onni kuunnella Genelecin 1029-paria, joka kuulemma vastaa jokseenkin näitä: http://www.thomann.de/fi/genelec_8020apm_anthrazit.htm

Soitellessa ja taustoja tai klikkiä kuunnellessa on hyvä olla luurit, mutta jos ei erikseen halua tuhlata, niin mitkä tahansa kotoluurit kyllä käyvät.

Koneen tehot tuskin kaipaavat päivitystä ja jos mainitut ohjelmat omistat, ei softapuolikaan. PC-puolella on myös ilmaisia raitureita, kuten Reaper ja Audacity, sekä esim. Kristal josta saa kai trialversion maksutta ja ilmeisesti pitkälti rajoituksetta ilmaiseksi.
Jaakkoopuukkoo
05.05.2007 02:45:50 (muokattu 05.05.2007 09:23:44)

Sitten täytyy kysyä itse. Kuinkas toimitaan yleisesti kun keikkaa taltioidaan? Jos siis on olemassa mikseri johon tulee kaikenlaisia juttuja, niin miten ne kanavat sieltä yleisen protokollan mukaan napsitaan äänikorttiin? Joku puhui joskus insert-paikoista. Tarkoittaako tämä sitä, että pitää juotella sellaisia mutanttipiuhoja, jossa osa tipistä palaa samoin tein ringiin (eli sendistä returniin) ja osa jatkaa shieldin kanssa matkaa piuhan toisessa päässä olevaan normijakkiin (äänikorttiin)? Voihan sitä perus stereosatsiakin hyödyntää, mitä sieltä pöydästä (AUX) tulee, mutta se nyt ei ole jälkeenpäin kovin fleksiibeliä materiaalia.
varakeef
05.05.2007 10:31:02
Sitten täytyy kysyä itse. Kuinkas toimitaan yleisesti kun keikkaa taltioidaan? Jos siis on olemassa mikseri johon tulee kaikenlaisia juttuja, niin miten ne kanavat sieltä yleisen protokollan mukaan napsitaan äänikorttiin? Joku puhui joskus insert-paikoista. Tarkoittaako tämä sitä, että pitää juotella sellaisia mutanttipiuhoja, jossa osa tipistä palaa samoin tein ringiin (eli sendistä returniin) ja osa jatkaa shieldin kanssa matkaa piuhan toisessa päässä olevaan normijakkiin (äänikorttiin)? Voihan sitä perus stereosatsiakin hyödyntää, mitä sieltä pöydästä (AUX) tulee, mutta se nyt ei ole jälkeenpäin kovin fleksiibeliä materiaalia.

kai se pitää toimia niillä ehdoila, joita klloinkin käytössä oleva pöytä asettaa. Jos kanavakohtaisissa inserteissä ei ole kytkettynä laitteita, voi ne hyödyntää ulostuloina. Direct outit voi hyödyntää sellaisenaan, pöydässä voi olla erilaisia ryhmäulostuloja ...

Kannattanee joka tapauksessa ottaa lisäksi hyvin sijoitetun tilamikin signaali talteen.

Jos oikein liveäänitettä tekee, voi olla paikallaan viritellä kokonaan omat vehkeet tarkoitukseen ja olla häiritsemättä livemiksaajaa enemmälti. Mikkisplittereitä ja sieltä sitten äänityspöytään ja sieltä etiäppäin.

Jos pysytään ketjun idean mukaisesti aloittelijatasolla, voisi harkita myös parin hyvin sijoitetun mkin virittelyä strategisesti hyviin paikkoihin: rumpuöveri, lavan molemille reunoille mikki molempien sivustojen soittimille, lisäksi basso ehkä linjaan. Laulun voi hoitaa 60-luvun lopun taltiointien tapaan ja teipata solistille kaksi mikkiä yhteen (toinen PA:lle, toinen nauhuriin).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kitaraontahtoni
05.05.2007 22:15:35
Niin siis laitan vielä, kun ei kukaan vastannut.

Niin että mikä olisi hintalaatu suhteltaan hyvä mikseri demotuskäyttöön. Soittimet soitetaan siis erikseen, ja varmaankin 4 mic inputtia riittää mainiosti, sillä ei sen enempiin mikkeihin ole rahaakaan. Koneelle olisi siitä tarkoitus äänittää, toisin sanoen läppärille joten saisi toimia samalla interfacena. Hintaluokka max 200€, ehdotuksia?

E: esim onko tämä täysi susi: http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_1204.htm
Juuho
05.05.2007 22:36:00
Varmaan aika tyhmä kysymys, mutta kysytään kuitenkin. Eli kun kannettavalle nauhoitettiin mikserivahvistimen kautta ensin rummut ja siihen päälle kitaraa mikin kanssa, niin kitara jäi jälkeen. Koneessa nokuäänikortti. riippuuko tämä äänikortista vai mistä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)