Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5237 238 239 240 241244 245 246 247 248
Danko
17.10.2017 00:35:35

ojju: Otetaanpas tällainen pieni mielipide kysely:
Onko midi-liitäntä äänikortissa turha/vanhanaikainen? Eli jos on tarkoitus ohjata midikiipparilla vst instrumentteja, niin onko järkevämpää tehdä se usb:n vai kortin midi-liitännän kautta?
Tässä uutta äänikorttia kuumottelen ja mietin kannattaako rajata vaihtoehtoja tuon midi-liitännän vuoksi.

Eipä siitä midistä varsinaisesti mitään haittaakaan ole. Juurikin jos tarvii saada syntsaa tai kontrolleria DAW:in kiinni, niin arvostan kyllä jos liitäntä löytyy interfacesta suoraan.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
anapena
17.10.2017 12:24:32
Danko: Eipä siitä midistä varsinaisesti mitään haittaakaan ole. Juurikin jos tarvii saada syntsaa tai kontrolleria DAW:in kiinni, niin arvostan kyllä jos liitäntä löytyy interfacesta suoraan.

Näio. Sinänsä perusmidiliitäntä on ehkä vähän vanhanaikainen juttu, enempi tulee käytettyä usb-liitintä suoraan tai sitten muutaman kympin välimurkulan kanssa.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
ojju
17.10.2017 22:32:12
Danko: Eipä siitä midistä varsinaisesti mitään haittaakaan ole. Juurikin jos tarvii saada syntsaa tai kontrolleria DAW:in kiinni, niin arvostan kyllä jos liitäntä löytyy interfacesta suoraan.

Kontrolleri DAW:in on nimenomaan se juttu. Eli toisaalta se midi interfacessa ei ole kuitenkaan mikään ehdoton juttu, kun kontrollerin saa pelaamaan samanlailla USB:lla. Tuntuu että monista halvemman pään korteista midi-liitäntä on nykyään jätetty pois.
Welho-77
31.10.2017 21:32:33
Koitan tätä reaperia opetella. Elikkäs psitän nauhoituksen päälle ja soitan instrumenttia purkkiin. Alkuun jää sitten sitten tyhjää sun muuta alkuhölinää. Miten siis deletoin vaan pätkän raitaa?
Long live the King of Mercy
Antti1
31.10.2017 21:35:56 (muokattu 31.10.2017 21:36:30)
Welho-77: Koitan tätä reaperia opetella. Elikkäs psitän nauhoituksen päälle ja soitan instrumenttia purkkiin. Alkuun jää sitten sitten tyhjää sun muuta alkuhölinää. Miten siis deletoin vaan pätkän raitaa?

Voit kohdistaa playheadin haluttuun kohtaan, valita halutut raidat ja painaa s, joka tekee leikkauksen. Sit valinta ja delete. Näin näet helposti mitä lähtee. Muitakin tapoja on lukuisia, kuten esim. clipin alusta hiirellä kiinni nappaaminen ja alun raahaus, alueiden valinta, erilaiset ripple-editit jne. Mitä nyt kukakin tykkää käyttää.
Welho-77
31.10.2017 21:42:10
Antti1: Voit kohdistaa playheadin haluttuun kohtaan, valita halutut raidat ja painaa s, joka tekee leikkauksen. Sit valinta ja delete. Näin näet helposti mitä lähtee. Muitakin tapoja on lukuisia, kuten esim. clipin alusta hiirellä kiinni nappaaminen ja alun raahaus, alueiden valinta, erilaiset ripple-editit jne. Mitä nyt kukakin tykkää käyttää.

Kiitos ja plus. Loogisesti mietittynä koitin tuota, että raidan alusta vaan hiirellä vetää mutta en tajunnut, että piti ihan tuohon alkuun laittaa kursori, että tuli tuo symboli. Nyt onnaa :)
Long live the King of Mercy
Lahtari
09.01.2018 23:14:22

Miten on palstan velhot miksanneet täyspitkiä levyjä ajatellen yhdenmukaista soundia?

Lähinnä se ongelmana, että kun yhteen ralliin saa tehtyä ne 1,5 miljoonan euron rumpusoundit ja avaa seuraavan rallin, niin eihän sitä pirukaan muista että mitä tuli tehtyä sille virpan alamikkiraidalle.

Onko teillä joku template vai kanavakohtaisia presettejä vai miten olette ratkaisseet?

Cubase 9 käytössä.
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Danko
09.01.2018 23:17:27

Lahtari: Miten on palstan velhot miksanneet täyspitkiä levyjä ajatellen yhdenmukaista soundia?

Lähinnä se ongelmana, että kun yhteen ralliin saa tehtyä ne 1,5 miljoonan euron rumpusoundit ja avaa seuraavan rallin, niin eihän sitä pirukaan muista että mitä tuli tehtyä sille virpan alamikkiraidalle.

Onko teillä joku template vai kanavakohtaisia presettejä vai miten olette ratkaisseet?

Cubase 9 käytössä.

Pro Toolsissa on tällainen komento kuin "Import Session Data", ihan käyttökelpoinen niin kauan kuin raitojen nimet pysyy samoina. https://youtu.be/0npBpamL-Dw
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Antti1
09.01.2018 23:35:27
Usein valitsen yhden biisin lähtökohdaksi ja riittävän miksauksen jälkeen copy paste uusiin projekteihin. Täysin samoilla raidoilla olen joskus käyttänyt samaa projektiakin ja piirtelen vaan regionit yms. Noissa on ongelmana kuitenkin se, että usein eri biisit vaativat vähän erilaisia säätöjä ja sit menee automaatiohelvetiksi samaa projektia ja raitoja käyttäessä.
Hansaravi
24.01.2018 10:28:54
Tervehdys! Neuvokaa aloittelijaa, minulla on Windows-koneessa Cubasen Le Al Elements 9.5 ja UR22 mkII äänikortti. Kun äänitän softalla ensin vaikkapa audioraidan ja sen jälkeen kitaralla raidan niin aiemmin äänittämäni audioraidan sisältö tulee myös kitararaidalle, sisääntulossa näkyy myös koko ajan audioraidan data stereo in 1, mono in 1 ja 2: ssa. Olen perustanut projektin hubin kautta automaattisesti. Mikä menee pieleen? Monitoroin äänitteitä kuulokkeilla UR22-äänikortista.
Jönssi Punainen
24.01.2018 17:05:20

Hansaravi: Tervehdys! Neuvokaa aloittelijaa, minulla on Windows-koneessa Cubasen Le Al Elements 9.5 ja UR22 mkII äänikortti. Kun äänitän softalla ensin vaikkapa audioraidan ja sen jälkeen kitaralla raidan niin aiemmin äänittämäni audioraidan sisältö tulee myös kitararaidalle, sisääntulossa näkyy myös koko ajan audioraidan data stereo in 1, mono in 1 ja 2: ssa. Olen perustanut projektin hubin kautta automaattisesti. Mikä menee pieleen? Monitoroin äänitteitä kuulokkeilla UR22-äänikortista.

Ensimmäiseksi tulee mieleen että äänität samalle raidalle?
Hansaravi
24.01.2018 20:34:00
Väärä vastaus, raidat on kummallekin omat.
Kucu
08.03.2018 20:40:28
Noniin, tullaanpas tänne häntä koipien välissä kyselemään viisaammilta mitä tulisi tehdä. Elikkäs... kova hinku olis nauhotella kitaraa genressä rock/metalli. Mikkinä mulla toimii sm57 joka menee Focusrite 2i4 audiointerfaceen. Kysymys kuuluukin että vaikka kuinka yritän kohdistella mikrofonia niin nauhoitettu saundi on todella laihaa rätinää... kaipaako tuo mikrofoni kaverikseen erillisen vahvarin jotta soundiin saisi hieman "muhkeutta".

Koko signaali ketju on : Kitara (Schecter Hellraiser) -> Vahvistin (Peavey 6505MH) -> Kaappi (HB G112 Vintage) -> Mikki (sm57) -> Audiointerface ( Focusrite 2i4 2nd gen)

Puuttuuko tuosta jotain oleellista vai onko kyse vain säädöissä ja mikin sijoittelussa. Voikohan asiaan vaikuttaa että tuo kaappi on sijoitettu äänieristettyyn laatikkoon?
Älkää huutako mulle... mie oon vaan vähän tyhmä...
Antti1
08.03.2018 21:08:53
Laatikko vaikuttaa varmasti paljon ja jo se, että äänität 1x12" kaappia, kun selkeästi on sellainen perustavanlaatuinen 4x12" pöntöissä asuva jytinä hakusessa. Haet parhaan kompromissin ja sit eq:lla vaan alakeskarin kimppuu. Kaikki honotukset hittoon, niin pääset vähän lähemmäs.
dewil
09.03.2018 12:04:19

Ilman ääniesimerkkiä on tosi vaikeeta sanoa mitään, suuntaan tai toiseen.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
tepeh
12.03.2018 01:01:15
Hansaravi: Tervehdys! Neuvokaa aloittelijaa, minulla on Windows-koneessa Cubasen Le Al Elements 9.5 ja UR22 mkII äänikortti. Kun äänitän softalla ensin vaikkapa audioraidan ja sen jälkeen kitaralla raidan niin aiemmin äänittämäni audioraidan sisältö tulee myös kitararaidalle, sisääntulossa näkyy myös koko ajan audioraidan data stereo in 1, mono in 1 ja 2: ssa. Olen perustanut projektin hubin kautta automaattisesti. Mikä menee pieleen? Monitoroin äänitteitä kuulokkeilla UR22-äänikortista.

Jos ymmärsin lainkaan oikein, niin kuulostaa joltain reititysongelmalta. Audioraidan ulostulo meneekin kitararaidan sisääntuloon?
En panisi pahakseni vaikka koko maapallo räjähtäisi tuhannen päreiksi.
Krice
31.03.2018 10:18:17 (muokattu 31.03.2018 10:19:10)

Kucu: Kysymys kuuluukin että vaikka kuinka yritän kohdistella mikrofonia niin nauhoitettu saundi on todella laihaa rätinää... kaipaako tuo mikrofoni kaverikseen erillisen vahvarin jotta soundiin saisi hieman "muhkeutta".

Kitaraan saa muhevuutta kun nauhoittaa (Larsin) tuplana eli kaksi raitaa samaa huttua ja sitten panoroi niitä sopivasti. Tukevuus soundiin tulee sitten bassokitarasta. Jos "rätinä" on jonkinlainen vika eli soundi on totaalisen erilaista kun sen pitäisi olla niin sitten ongelma on laitteistossa. Etuasteen vahvistuksen laatu voi olla ongelma, varsinkin halvemmissa usb-äänikorteissa. Hyvä mikrofonietuaste ei ole varmaan koskaan huono hankinta.
Danko
01.04.2018 02:49:45

Krice: Kitaraan saa muhevuutta kun nauhoittaa (Larsin) tuplana eli kaksi raitaa samaa huttua ja sitten panoroi niitä sopivasti.

Itse asiassa leveämpään lopputulokseen pääsee kun _ei_ tuplaa tismalleen samaa soundia, vaan tekee jonkun muutoksen mikki-, vahvistin-, kitara- tai olkoon vaikka plektravalintaan. Quaddauksissa sama homma.
apply
04.05.2018 15:04:48
Minulla on stereopari AT2020 -mikkejä, jotka on kiinni Soundcraft UI12 -mikserissä.
Tiedän, ettei halvalla saa kultaa, mutta kohina/surinataso on minusta todella korkea. Kompressoreilla, kohinafilttereillä yms. saa äänestä hieman siedettävämmän, mutta ei tuo nyt ihan oikealta vaikuta.

Jos mikissä on jotain vikaa niin se on helppo käydä vaihtamassa, mutta koska olen aika aloittelija näiden vehkeiden kanssa, haluaisin ensin varmistua, että onko vika oikeasti mikissä vai jossain muussa?

Eli paljonko tuollaisissa halpismikeissä on siedettävä kohinataso? Mistä muualta häiriötä pitäisi lähteä etsimään? Sen verran testasin, että molemmista mikeistä kohina kuuluu, toisesta ehkä vähän vaimeammin kuin toisesta. Toki voin vielä testata myös piuhat ristiin ja yksi mikki kerrallaan.

Dynaamisten mikkien (Shure 58) kanssa ei samalla mikserillä ole mitään ongelmaa ollut.
Antti1
04.05.2018 15:11:26
Joskus mä oon huomannut nimenomaan halvoilla laitteilla phantomin käyttämisen aiheuttavan jostain syystä kohinaa. Noissa mikeissä ei ole mitenkään alhaisin se lähtötaso, muttei kyllä pitäisi olla häiritseväksikään saakka. Ei ainakaan kaikkein hiljaisimpia akustisia soittimia lukuunottamatta, jos edes niilläkään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)