Jönssi Punainen 07.04.2017 12:09:29 | |
---|
Muovinen: kukahan se ois mnetin Kurt Ballou ja miksais nämä mun viimesimmät mökellykset? :D Pistähän yv:tä niin katellaan :) |
tepeh 07.04.2017 12:49:48 | |
---|
Muovinen: Voin laittaa rupusta esituotantodemoa kuunneltavaksi vaikkapa pikaviestillä jos kiinnostaa. Oon huono genrejutuissa mutta kyseessä on tempoiltaan aika vaihtelevaa alaviremökellystä murinalla ja melodisella laululla höystettynä. Kurt Balloun juttuja kuten Converge, Mutoid Man ja Torche sekä vanhat ysärisuosikit on ollut tässä innoittajana mutta aika erilaistahan tästä kuitenkin näyttää tulevan omissa hyppysissä. Ehdoton ei moderneille loppuun asti hinkatuille jynkkysoundeille siis. Laita yksityisviestillä demoa. Kuulostaa mielenkiintoiselta. En panisi pahakseni vaikka koko maapallo räjähtäisi tuhannen päreiksi. |
Danko 08.04.2017 01:58:34 | |
---|
Muovinen: En kyllä tiedä miksaanko itse... kukahan se ois mnetin Kurt Ballou ja miksais nämä mun viimesimmät mökellykset? :D Minä minä minä! Vai meniks Tiernapojat aivan vihkoon...? "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Fossiili 09.04.2017 00:28:24 | |
---|
Kysymys. Miten saan cleansaundin talteen tässä tapauksessa ? Cubase 5, stereo inputissa Guitar rig 5 kitarasofta. Jos nauhoitan vaikka särökitaraa raidalle 1 niin miten saan cleansaundin samalla otoksella vaikka raidalle 2 ? Melodeath ! |
tepeh 09.04.2017 01:17:43 | |
---|
Fossiili: Kysymys. Miten saan cleansaundin talteen tässä tapauksessa ? Cubase 5, stereo inputissa Guitar rig 5 kitarasofta. Jos nauhoitan vaikka särökitaraa raidalle 1 niin miten saan cleansaundin samalla otoksella vaikka raidalle 2 ? En tiedä Cubasen toiminnasta juuri mitään, mutta lähes millä tahansa DAWilla, jota olen käyttänyt onnistuu ihan luomalla kaksi raitaa ja niihin sama sisääntulo, toiseen mallinnokset ja toiseen ei tai sitten jälkikäteen kopioi äänitetyn raidan uudelle raidalle ilman mallinnuksia. Vai onko Cubassa jokin toiminto, joka kytkee plugarit suoraan sisääntulevaan signaaliin jolloin efektit "palavat" suoraan äänitetylle raidalle? En panisi pahakseni vaikka koko maapallo räjähtäisi tuhannen päreiksi. |
Lahtari 10.04.2017 23:20:24 | |
---|
Mikael: Siihen vaan bassarin eteen n. 20-50cm etäisyydelle. EI reiän kohdalle mikäli etukalvosta sellainen löytyy koska se ilmavirta voi olla tuhoisa nauhamikille. Mä yleensä leikkaan LPF:llä turhan yläpään pois tosta etukalvomikistä ja kaivelen siitä kompuralla sen botnen soinnin, jonka summaan sit sen "päämikin" kanssa. Jossain retrohommissa pelkkä nauhamikki on ollut joskus just jees ehjän etukalvon kera. Kokeilin viikonloppuna. Jumalauta mitä jytinää! Tästä tuli taloon uusi basarin äänitysstandardi. I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too |
SossunRahoil 15.04.2017 18:17:59 | |
---|
Yksinkertainen asia muuttui hankalaksi. Yritin tänään äänittää jotain demontapaista omasta biisistä, mutta klikin käyttö ei onnistunut. Pätkässä on hiukan epätavallisia juttuja mitä ajoituksiin tulee. Täytyy siis joissain kohdissa soittaa klikkien väliin, mikä kuvion luonteen vuoksi on vaikeaa. Se on luonteeltaan rauhallinen näppäily eli en voi myöskään laitaa metronomia soittamaan miljoonaa klikkiä sekunnissa. Onko kellään mitään niksiä tähän? Varmasti olen väärässä mutta kumminkin. |
Henri Henri Olavi 15.04.2017 18:21:06 | |
---|
SossunRahoil: Yksinkertainen asia muuttui hankalaksi. Yritin tänään äänittää jotain demontapaista omasta biisistä, mutta klikin käyttö ei onnistunut. Pätkässä on hiukan epätavallisia juttuja mitä ajoituksiin tulee. Täytyy siis joissain kohdissa soittaa klikkien väliin, mikä kuvion luonteen vuoksi on vaikeaa. Se on luonteeltaan rauhallinen näppäily eli en voi myöskään laitaa metronomia soittamaan miljoonaa klikkiä sekunnissa. Onko kellään mitään niksiä tähän? Auttaisko, jos automatisoisit klikin nakuttamaan erilaisissa kohdissa erilailla? K.F.S. is the Only Law |
SossunRahoil 15.04.2017 18:26:53 | |
---|
Henri Henri Olavi: Auttaisko, jos automatisoisit klikin nakuttamaan erilaisissa kohdissa erilailla? Varmaankin! Miten tämä onnistuu? Varmasti olen väärässä mutta kumminkin. |
Henri Henri Olavi 15.04.2017 19:20:16 | |
---|
SossunRahoil: Varmaankin! Miten tämä onnistuu? Riippuu siitä millä softalla teet. K.F.S. is the Only Law |
Spedemix 01.05.2017 19:59:36 | |
---|
Googlaa: "softan nimi Tempomap" tai "softan nimi tempo automation" Spede blendaa: https://blend.io/spede |
CLARK 30.08.2017 16:17:40 | |
---|
Moi, olisi mahdollisuus hommata Allen & Heath Qu-16 Chrome mikseri. Eli minkälainen tietokoneen äänikortin pitäisi olla ominaisuuksiltaan että tuota voi käyttää äänittämiseen? Onko jopa antaa jotain suosituksia äänikortille, tai audio interface mitä näitä nyt onkaan. |
Antti1 30.08.2017 16:20:48 | |
---|
Siihenhän se on sisäänrakennettuna. USB-johdolla kiinni koneeseen ja soittoa. |
-Jobe- 09.09.2017 19:40:50 (muokattu 11.09.2017 20:13:56) | |
---|
Edit: Poistan ettei kukaan tuhlaa aikaansa neuvomiseen kun asia jo selvisi. I don't know how I'm gonna do what mama told me. |
tepeh 19.09.2017 16:30:59 | |
---|
Olen nyt tässä pyöritellyt sellaisia keloja, kun joskus on miksatessa häirinnyt kun on rumpujen overheadit sekä tilat äänitetty stereona, mutta esim. tomit kuuluu selvästi eri paikoista overeissa ja huonemikeissä. Ja nyt olisi mahdollisesti äänitykset tiedossa ja rummut todennäköisesti tullaan äänittämään todella hyvä soundisessa tilassa. Kannattaako äänittää overheadit ja tilat molemmat stereona vai overheadit monona ja tila stereona vai tila monona ja overheadit stereona?Tietysti riippuu paljolti siitä, kuinka tilavaa soundia bändi itse haluaa, mutta lähinnä kiinnostaa muiden kokemukset ja filosofiat. Ja jos jollain on joku vinkki, miten tilojen ja overheadien stereokuvan saa jokseenkin samanlaiseksi, niin kuulisin ja kokeilin näitä mielelläni. Joku voi olla tietysti sitä mieltä, ettei se haittaa vaikka stereokuvat eroavat toisistaan. Kaikki riippuu tilanteesta. En panisi pahakseni vaikka koko maapallo räjähtäisi tuhannen päreiksi. |
Antti1 19.09.2017 18:19:15 | |
---|
Samanlaiseksi ne saa äänittämällä identtisellä kalustolla identtisestä kohdasta identtisellä tavalla. Toisinsanoen sitä ei ole mahdollista saada samanlaiseksi. Kauemmas mentäessä rumpujen kaltainen leveäkin äänilähde muuttuu pistemäiseksi ja stereokuva muuttuu väistämättä suoran äänen osalta todella kapeaksi. Mieti uudelleen vähän tarkemmin miksi sä olet äänittämässä tilaääntä, mitä niistä pitäisi tulla ja miten se tukee kokonaisuutta. Jos sä haluat sen tilan äänen talteen, niin äänitä tilaa, älä niitä rumpuja. Tarkoittaa siis sitä, että se mikki, tai mikkipari voi osoittaa vaikka takaseinään lattian rajassa 15m päässä rummuista. Jos tilaääni = erilainen "overhead"-mikitys, koska niitä nyt vaan äänitetään, niin mä jättäisin äänittämättä kokonaan. |
tepeh 19.09.2017 22:11:27 (muokattu 19.09.2017 22:13:20) | |
---|
Antti1: Samanlaiseksi ne saa äänittämällä identtisellä kalustolla identtisestä kohdasta identtisellä tavalla. Toisinsanoen sitä ei ole mahdollista saada samanlaiseksi. Kauemmas mentäessä rumpujen kaltainen leveäkin äänilähde muuttuu pistemäiseksi ja stereokuva muuttuu väistämättä suoran äänen osalta todella kapeaksi. Mieti uudelleen vähän tarkemmin miksi sä olet äänittämässä tilaääntä, mitä niistä pitäisi tulla ja miten se tukee kokonaisuutta. Jos sä haluat sen tilan äänen talteen, niin äänitä tilaa, älä niitä rumpuja. Tarkoittaa siis sitä, että se mikki, tai mikkipari voi osoittaa vaikka takaseinään lattian rajassa 15m päässä rummuista. Jos tilaääni = erilainen "overhead"-mikitys, koska niitä nyt vaan äänitetään, niin mä jättäisin äänittämättä kokonaan. Ehkä tässä menee termit sekaisin, mutta tykkään siis soundista, joka tulee kun mikittää rummut hieman kauempaa esim. leveällä CAP-parilla. Tässä nyt pohdiskeltuani tulen varmaan äänittämään setin näin ja setin päälle sitten yksi overheadi. e. Nyt jälkikäteen en edes tiedä, mitä oli tarkoitus alunperin kysyä. En panisi pahakseni vaikka koko maapallo räjähtäisi tuhannen päreiksi. |
Antti1 19.09.2017 22:24:22 | |
---|
tepeh: Ehkä tässä menee termit sekaisin, mutta tykkään siis soundista, joka tulee kun mikittää rummut hieman kauempaa esim. leveällä CAP-parilla. Tässä nyt pohdiskeltuani tulen varmaan äänittämään setin näin ja setin päälle sitten yksi overheadi. Mä sanoisin, että mene juuri sillä mikä sun mielestä kuulostaa hyvältä. Sellainen pelivinkki kuitenkin, että kannattaa unohtaa jossain määrin ennakkoasetelmat ja mennä kuuntelun mukaan. Kokeile määrittää ne kantavat elementit ensin ja sitten kaikki muu tukemaan sitä. Tämä tuntuu unohtuvan itseltäkin aina välillä, vaikka olevinaan on jo jokusen biisin tallentanutkin vuosien varrella. Esimerkiksi tossa kuukausi takaperin ääniteltiin yhden bändin levyä, jolle päätettiin hiertää vallitsevien olosuhteiden rajoissa niin hyvät soundit kuin pystyttiin. Tai siis rummuille tässä tapauksessa juurikin, suuri osa muusta oli suoraan linjaan ja bändin omia hommia. Kaikki lähti liikkeelle overheadista, jolla koitettiin saada mahdollisimman tasapainoinen soundi aikaiseksi. Hierrettiin järjestelmällisesti yhteen suuntaan parasta paikkaa hakien, sitten toiseen suuntaan, sitten kolmanteen suuntaan, sitten käänneltiin jne. Tunteja ja tunteja kului. Sen jälkeen haettiin samalla tyylillä virveli, basari ja tomit. Lopulta päädyttiin jättämään tilamikit kokonaan pois, koska ne eivät tuoneet enää mitään lisää siihen soundiin. Kokonaisen päivän armottoman hiertämisen päätteeksi tosiaan todettiin, että yksinkertaisuus on valttia ja basariakaan ei äänitetty kuin yhdellä mikillä. Pelleillä ei ollut omia mikkejä lainkaan. Jokainen siitä bändistä oli menossa tekemään jotain tiettyä, mutta tuottajan/äänimiehen pallilla kiikkuessani sain ne kuitenkin kokeilemaan kaikki mahdolliset järkevät variaatiot ennen päätöksentekoa, vaikka ko. projekti kesti pitkälle yöhön. Unohdettiin recorder manit ja muut henkilökohtaiset oletukset. Ruvettiin siis tekemään kuullun perusteella sitä hommaa oikein pitkän kaavan kautta. Toivottavasti se palkitaan miksausvaiheessa, koska lähtösoundi ainakin oli priimaa ja bändi vaikutti todella tyytyväiseltä. Miten tää liittyy sun tilanteeseen, en tiedä suoranaisesti, mutta oli taas hyvä muistutus ennakkoasenteen "vaarallisuudesta". Jos oltaisiin menty tolla recorder man -tyyppisellä mikityksellä, aiotuilla virvelimikeillä ja bändin tuumimalla basarin mikityksellä, niin se lopputulos olisi ollut merkittävästi huonomman kuuloinen. |
Antti1 19.09.2017 22:25:40 | |
---|
tepeh: Nyt jälkikäteen en edes tiedä, mitä oli tarkoitus alunperin kysyä. Ei sen niin väliä. Toisinaan on ihan hyvä vaihtaa ajatuksia asioista, voi tulla oivalluksia itse kullekin. :D |
ojju 17.10.2017 00:31:26 | |
---|
Otetaanpas tällainen pieni mielipide kysely: Onko midi-liitäntä äänikortissa turha/vanhanaikainen? Eli jos on tarkoitus ohjata midikiipparilla vst instrumentteja, niin onko järkevämpää tehdä se usb:n vai kortin midi-liitännän kautta? Tässä uutta äänikorttia kuumottelen ja mietin kannattaako rajata vaihtoehtoja tuon midi-liitännän vuoksi. |