Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 521 22 23 24 25244 245 246 247 248
kivi
20.03.2007 02:19:59
Kaipa kyse on siitä millä laatuvaatimuksilla vetää... Mikä sua noissa mikeissä eniten kiusasi?

Ei se ihan siitä ...luulisin. Mä käytän esim AKG C1000:eja ihan tyytyväisenä.
;-D

Mua kiusasi muistaakseni soundin pienuus sekä selkeästi elektreettimikille ominainen tukkeutuminen, eli mikki ei kyennyt konkkamikiltä vaadittavalla tavalla poimimaan äänilähteitä syvyyssuunnassa. En tarkkaan kyllä muista, koska testistä on pari vuotta aikaa. Anyway, nuo SC150:t olivat todella paljon paremmat, ja maksavat kai reilusti alle satasen kappale.

Erillisten tomimikkien tarpeellisuus on liioiteltu juttu, olipa musatyyli mikä tahansa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
20.03.2007 11:26:13
Se on sitten bassari ja overheadit.

Näin on.

Minä ottaisin t-boneista kaksi SC450:stä ja yhden BD300:n, jos budjetti on kolmesataa. Viisikymppinen jää yli, mutta etköhän sillekin käyttöä keksi. Soittokämpillä yleensä pyörii viisseiskoja ja viiskaseja, niitä voi lainailla (itse asiassa olen sitä mieltä, että joka soittajan pitäisi omistaa jompi kumpi)

Ja SC450:set voi toki vaihtaa joihinkin muihin laajakalvokonkkiin, merkkejä ja mallejahan on toki pilvin pimein.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
-Cale
20.03.2007 22:08:32
Laitetaan nyt tännekkin:

Mikä olisi käyttökelpoinen softa miksaukseen? Tähän asti olen lätkinyt raidat päällekkäin ilman sen kummempia toimenpiteitä. Budjetti 0 euroa.
gösplstorm
21.03.2007 12:12:07
Haluisko joku selittää aloittelijalle miten noita plugareita käytetään tai siis että miten ne saa laitettua jollekin raidalle? käytössä siis mac os x ja cubase. Samalla että mitä ne ihme BUS1 tai BUS2 oikein on ja mitä niillä tehään? muistaakseni kun joskus kattelin yhen kaverin työskentelyä, niin jotenkin se laitto kai ne plugarit vaan toiselle bussille kai tai jotain..

ketään ei nää plugarit ja bussit innostanu?
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
LTD
22.03.2007 10:03:02
Overheadit rumpuja äänittäessä?

Muistelin lukeneeni täältä, että jotkut mittaavat tarkasti overheadien paikat rumpuja mikittäessä. Mä ehdotin tätä bändinjätkille, mutta sain vastaukseksi suurin piirtein "ei sillä mitään väliä ole, kunhan kuunnellaan mikä kuullostaa parhaalta". Onko tuossa kuitenkin sellaista vaaraa, että miksaus vaiheessa voisi tulla jotain ongelmia, jos mikkien paikkaa ei ole mitattu. Eikös kuitenkin stereokuvan takia mikkien pitäis olla yhtä kaukana esim. virvelistä?
http://www.rokkizine.com/haastattelut.php?id=3885
varakeef
22.03.2007 10:22:57
ketään ei nää plugarit ja bussit innostanu?

Perusjaottelu niin oikeissa kuin virtuaaliefekteissä (siis plugareissa) on se, että ne laitetaan joko:

1. kanavakohtaisiin insertteihin (jolloin ne vaikuttavat vain kyseiseen kanavaan ja koko kanavan signaali kulkee efektin läpi)

tai

2. aux-lähtöihin, jolloin efektiin voidaan johtaa signaalia useammasta kanavasta halutussa suhteessa ja jolloin soundi muodostuu kanavan kuivan (eli efektoimattoman) ja efektoidun osan summasta.

Se miten tämä yksittäisessä äänityssoftassa tai konkreettisessa analogisessa miksauspöytäympäristössä tapahtuu selviää laitteiston tai ohjelman manuaalista.

Bus-termi tarkoittaa yleisesti ja teknisesti ottaen sellaista väylää, jossa kulkee yhdessä useammasta lähteestä peräisin olevia signaaleja. Esimerkiksi aux-ulostulo, mikserin päälähdöt, kuulokeulostulot, nauhuriulostulot jne.
varakeef
22.03.2007 10:28:34
Muistelin lukeneeni täältä, että jotkut mittaavat tarkasti overheadien paikat rumpuja mikittäessä. Mä ehdotin tätä bändinjätkille, mutta sain vastaukseksi suurin piirtein "ei sillä mitään väliä ole, kunhan kuunnellaan mikä kuullostaa parhaalta".

Molemmat näkökulmat ovat oikeita. Se, että etäisyys on sama ei takaa sitä, että soundi olisi paras mahdollinen. Sama etäisyys tietystä äänilähteestä takaa sen, että siihen äänilähtreeseen nähden signaalit ovat samassa vaiheessa. Mutta setissä on muutakin kuin virveli ja ne eivät ole samassa paikassa kuin virveli. Ja toisaalta täydellinen vaihe ei ole täydellisen soundin tae. Eikä täydellistä soundia ole olemassakaan.

Monet mittaavat, monet eivät, jotkut mittaavat joskus... Aina pitäisi kuitenkin kuunnella.
gösplstorm
23.03.2007 12:01:42
Perusjaottelu niin oikeissa kuin virtuaaliefekteissä (siis plugareissa) on se, että ne laitetaan joko:

1. kanavakohtaisiin insertteihin (jolloin ne vaikuttavat vain kyseiseen kanavaan ja koko kanavan signaali kulkee efektin läpi)

tai

2. aux-lähtöihin, jolloin efektiin voidaan johtaa signaalia useammasta kanavasta halutussa suhteessa ja jolloin soundi muodostuu kanavan kuivan (eli efektoimattoman) ja efektoidun osan summasta.

Se miten tämä yksittäisessä äänityssoftassa tai konkreettisessa analogisessa miksauspöytäympäristössä tapahtuu selviää laitteiston tai ohjelman manuaalista.

Bus-termi tarkoittaa yleisesti ja teknisesti ottaen sellaista väylää, jossa kulkee yhdessä useammasta lähteestä peräisin olevia signaaleja. Esimerkiksi aux-ulostulo, mikserin päälähdöt, kuulokeulostulot, nauhuriulostulot jne.

Kiitti, katotaan miten alkaa sujumaan
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
IJarro
23.03.2007 19:32:29 (muokattu 23.03.2007 19:36:04)
Kuinka tehokas kone tarvitaan studiohommiin?
En nyt mitään hifiä ajatellu, mut perus kotiäänittelyä ilman suuria kohinoita.
nykynen kone jumittaa kolmanne raidan jälkeen. Muistia löytyy vaan vaivaset 256.

Eli tosiaanki, kuinka tehokas kone riittää perus moniraitaäänittelyyn, (raita kerrallaan) äänikortti kun on vaa ihan joku perus 5.1?

Vaikuttaako koneen tehovaatimuksiin jos hankin yamahan MW12 usb-mikserin?
Läpi kiven perse edellä puuhun...
Fuckbarbie
24.03.2007 13:49:06 (muokattu 30.03.2007 14:51:57)
bäks.
Kristal Audio Engineä käytän. Miksei esim iZotope Trash-plugari toimi ? Asennan sen oikein ja teen kaiken ohjeiden mukaan mutta ohjelma ei anna käyttää sitä, eikä edes näytä sitä VST- valikossa.
Fleda
26.03.2007 18:46:37
Ovatko sekvensseritoiminnot nykyään jokaisessa digiraiturissa? Esmes raitojen luuppaus, siirtely, kääntäminen jne. Hoitaako joku parinkolmensadan Zoom homman kotiin, vai pitääkö satsata lisää?
Holy fucking cunt on a stick!
Jaakkoopuukkoo
27.03.2007 23:46:09

Kuinka tehokas kone tarvitaan studiohommiin?
En nyt mitään hifiä ajatellu, mut perus kotiäänittelyä ilman suuria kohinoita.
nykynen kone jumittaa kolmanne raidan jälkeen. Muistia löytyy vaan vaivaset 256.

Eli tosiaanki, kuinka tehokas kone riittää perus moniraitaäänittelyyn, (raita kerrallaan) äänikortti kun on vaa ihan joku perus 5.1?

Vaikuttaako koneen tehovaatimuksiin jos hankin yamahan MW12 usb-mikserin?

Joku viksumpi osais sanoa tarkemmin, mutta:
Prosessorin nopeus ja muisti siihen jotenkin yhteispelillä vaikuttavat, itselläni on 1,42 GHz:n prosessori ja 768 Mt muistia, näillä pelein saa kyllä nauhoitella pitkälti toistakymmentä raitaa ennen kuin alkaa yskimään, jos ei ole raidoilla prosessoreita ja efektejä. Tietenkin kovalevyn pyörimisnopeus vaikuttaapi ja samoin se, kuinka paljon tilaa siltä on varattuna. Itse hommasin vinkeän ulkoisen kovalevyn ja sen turvin voi jo muutaman mallinnuksenkin raidoille laittaa ja silti pyärii. Tehokas äänikortti vähentää viiveitä ainakin äänitystilanteessa. Se, miten paljon voimaa jokin äänikortti vaatii, löytynee esim. valmistajan sivuilta.
Metsät kasvavat kuin syöpä
Jaakkoopuukkoo
27.03.2007 23:52:02 (muokattu 27.03.2007 23:55:30)

Laitetaan nyt tännekkin:

Mikä olisi käyttökelpoinen softa miksaukseen? Tähän asti olen lätkinyt raidat päällekkäin ilman sen kummempia toimenpiteitä. Budjetti 0 euroa.

--

Mikä ois hyvä studiosofta äänittämiseen? Ja entäs millä ne soundit vois koneelta muokata?

Freewarena löytyy Audacity (löytyy: sourceforge.net), josta ei ole itselläni tietoa. Muutama kaveri on käytellyt Kristalia: http://www.kreatives.org/kristal/index.php?section=download , joka on siis ilmeisesti periaatteessa maksullinen, mut käytännössä kai tuo ilmaisversio on varsin rajoitukseton. On kuulemma Audacityä parempi. Itse käyttelin PC-aikoinani n-Trackin sharewareversiota. Oli ihan sujuva.

TAI: ryhdy mäkkeilijäksi, osta oma Mac-tietokone niin saat sen mukana kätevän GarageBand-raituriohjelman.
Halsu
28.03.2007 16:38:53

Ei kannata unohtaa Reaperia:

http://www.cockos.com/reaper/

Hyvä ja halpa on se. Ilmaisenakin toimii rajoituksetta, mutta toki kannattaa tukea tekijää rekisteröimällä.
CU -- Eki
Fuckbarbie
28.03.2007 21:58:21
Miten saan muokattua soundia tietokoneella? Tai siis niinkuin mistä saan niitä eri mallinuksia eri vahvistimille ja muutenkin soundeille ?
nothingnes
29.03.2007 22:08:43
moro ajattelin alottaa jonkun asteista treenien kautta huonojen demojen äänitystä. minulla on käytössä läppäri ja sille ajattelin hommata kaveriksi tälläsen.
http://www.thomann.de/fi/yamaha_mw_10.htm

tossa tulee mukana vielä cubase le eli enää tarvisin mikit. eli viisseiska tilaukseen.

kysymys kuuluu voiko se olla näin helppoa? vai tarviinko vielä erillisen usb äänikortin
Teuvo on hintauttanut kotini -m.nykänen-
Halsu
29.03.2007 23:07:18

kysymys kuuluu voiko se olla näin helppoa? vai tarviinko vielä erillisen usb äänikortin

Voi. Et tarvitse.
CU -- Eki
Jaakkoopuukkoo
29.03.2007 23:29:19

moro ajattelin alottaa jonkun asteista treenien kautta huonojen demojen äänitystä. minulla on käytössä läppäri ja sille ajattelin hommata kaveriksi tälläsen.
http://www.thomann.de/fi/yamaha_mw_10.htm

tossa tulee mukana vielä cubase le eli enää tarvisin mikit. eli viisseiska tilaukseen.

Laite näyttäisi itse olevan äänikortti (eli interface, joka on kai suomenkielisessä kontekstissa vakiintunut viittaamaan tavallista tuhdimpaan äänikorttiin). Se on hyvä havaita, että ilmeisesti siis koneelle tulee kuitenkin vain kahta kanavaa kerrallaan, eli siis master vain. Jos ostat yhden mikin niin osta kelpo laajakalvokonkka. Sopivalla asemoinnilla semmoisella voi äänittää mitä vain. Viisseiska on toki hyvän kuuloinen sijoitus myös.
nothingnes
30.03.2007 06:04:12
http://www.thomann.de/fi/joemeek_jm37.htm

mitä mieltä olisko tuo hyvä yleis mikki näin alkuun? esim viissseiskan kaveriksi
Teuvo on hintauttanut kotini -m.nykänen-
Jaakkoopuukkoo
30.03.2007 10:19:12 (muokattu 30.03.2007 17:32:09)

http://www.thomann.de/fi/joemeek_jm37.htm

mitä mieltä olisko tuo hyvä yleis mikki näin alkuun? esim viissseiskan kaveriksi

Pikaisella Googletuksella löysin yhden riippumattoman näköisen arvion, jossa kiiteltiin hintaluokkaansa nähden varsin mainioksi. Täytyy nyt vielä tarkentaa, että olen itsekin aloittelija vainen näissä äänihommissa, Röden NT1 -laajakalvokonkka on vain noin omalta kohdalta osoittautunut semmoiseksi joka paikan vasaraksi, etten ole kauheasti muuta kaipaillut, kun pienellä budjetilla toimin. Ehkä välillä vaikka 57-tyyppistä atakkia tai pienikalvoisemman konkkamikin terävyyttä ja kylmyyttä... Mut esim. bändimme sävykäsääninen laulaja taltioituu mitä kauneimmin NT1:llä.

Jos sen konkan saa aseteltua hyvin, sillä voi myös kätsysti tehdä yhden mikin treeninauhaa, jonka saa helposti kuulostamaan aika hyvältä. Lisäksi se on kätsä juurikin laulun ja akustisten soitinten sävyjen kanssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)