Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5202 203 204 205 206244 245 246 247 248
Danko
04.05.2013 20:05:17

lasal: mielenkiintoisia näkemyksiä ja suosituksia: http://musicandrecordingtoolbox.blogspot.fi/

jos VST:t kelepaa, niin mikä jottei. tasapainon säilyttämiseksi RTAS/AAX-osastoa täältä: http://www.pro-tools-expert.com/free-pro-tools-plug-ins/
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
LadyWanilla
04.05.2013 23:22:49

Hei, nyt heti alkuun myönnän, etten oo lukenu tätä koko ketjua läpi ja ehkä juuri siksi en oo löytäny vastausta kysymyksiini.
Ajattelin nyt kuitenki kysyä varmaan sen sadannen kerran tämmöstä:
Äänittelen kotona ihan normi läppärillä akustista kitaraa ja laulua.
Tällä hetkellä ei oo muuta ku t.bonen joku normi USB-mikki (n100e)
ja nyt oon sitte hommaamassa jotaki ees vähän pätevämpää varustusta näihin hommiin.

Miten on siis tuo äänikortti homma? Onko se niin välttämätön ku jotku väittää, ku kuitenki äänitän vaa laulua ja kitaraa?
Ja jos se on välttämätön, niin oisko joku niin ihana, että jaksais laittaa mulle linkkiä johonki ok korttiin?

Tämmösiä oon katellu, että vois sopia omiin tarkotuksiin (tosin en kyllä tämmösistä laitteista mitään tajua, vaan vaikuttaa ainaki ihan pätevältä?)

http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm
Ja onko tämä nyt sitte mikseri vai äänikortti vai mikä piru? :D

http://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_recording.htm
Tämän oon sentään mikiksi tunnistanu ja ajatellut pienessä päässäni, että tästä vois vaikka ollakki johonki.

Kiitos nyt kovasti jos joku vaivautu tämän lukemaan ja jaksaa vielä vastatakki :)

T. Tekniikan ihmelapsi
tepeh
05.05.2013 14:26:39 (muokattu 05.05.2013 14:28:00)
LadyWanilla: Miten on siis tuo äänikortti homma? Onko se niin välttämätön ku jotku väittää, ku kuitenki äänitän vaa laulua ja kitaraa?

Yksinkertaisesti äänikortti on laite, joka muuttaa äänen tietokoneen ymmärtämään muotoon. Jokaisessa tietokoneessa, josta ääntä kuuluu, on jonkinlainen äänikortti. Luulen, että läppäristäsi löytyy esim kuulokeliitäntä ja ehkä mikkipaikka. Ne ovat tietokoneen omaa äänikorttia. Perusläppärissä on yleensä kehnot mikrofonietuasteet ja liitäntänä pieni plugi. Omistamassasi USB-mikrofonissa on luultavasti itsessään yksinkertainen äänikortti. Ulkoisen äänikortin etuna ovat paremmat liitännät ja etuset. Ulkoisen äänikortin kanssa voit käyttää lähes mitä tahansa mikrofonia ja usein voit liittää kitaran tai basson suoraan äänikorttiin.

Ei se siis aivan välttämätön ole, mutta hyödyllinen kylläkin.

Tämmösiä oon katellu, että vois sopia omiin tarkotuksiin (tosin en kyllä tämmösistä laitteista mitään tajua, vaan vaikuttaa ainaki ihan pätevältä?)

http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm
Ja onko tämä nyt sitte mikseri vai äänikortti vai mikä piru? :D

http://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_recording.htm
Tämän oon sentään mikiksi tunnistanu ja ajatellut pienessä päässäni, että tästä vois vaikka ollakki johonki.

Jos tarvetta ei ole esim. äänittää laulua ja akustista kitaraa samaan aikaan, luulen, että pärjäät noilla mainiosti :) Lisäksi vielä mikrofoniteline ja XLR-kaapeli.

Kiitos nyt kovasti jos joku vaivautu tämän lukemaan ja jaksaa vielä vastatakki :)

T. Tekniikan ihmelapsi

Eipä mitään.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Aki
06.05.2013 02:31:48

^ tepehin mainioon vastaukseen vielä lisäten että tuo linkittämäsi mikrofoni on kondensaattorimikrofoni. Ne vaativat mikrofoniesivahvistimelta phantom-jännitettä. Tietokoneen mikrofoniliitäntä ei sitä anna, eikä ulkoisistakaan äänikorteista kaikkein halvimmat.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
tepeh
06.05.2013 09:36:27
Aki: ^ tepehin mainioon vastaukseen vielä lisäten että tuo linkittämäsi mikrofoni on kondensaattorimikrofoni. Ne vaativat mikrofoniesivahvistimelta phantom-jännitettä. Tietokoneen mikrofoniliitäntä ei sitä anna, eikä ulkoisistakaan äänikorteista kaikkein halvimmat.

Aivan. Fast Trackista löytyy tuo phantom-jännite, joten sillä pitäisi pelata kuten kuuluukin.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
LadyWanilla
06.05.2013 11:40:35

Kiitos vastauksista! Ehkäpä mie nyt saan jonkulaiset kamat ostettua että etenee homma:)
Kirkjii
16.05.2013 01:43:26
Eli oon vasta alkanu kasaamaan pientä kotistudiota nauhoitustarkoituksiin. Ostin vasta AKAI EIE -audiointerfacen ja on toiminut kuten pitääkin.

Nyt tuli vaan mieleen kitaran nauhoituksesta, että kannattaako / pitääkö kitaran ja interfacen väliin vielä hommata jotain lisäkamaa?

En omista kitaravahvistinta, joten olen soitellut raitaa Amplitube 3:sen kautta. Ongelmana meinaa vaan olla että saundit tuntuu aika hirveiltä ja latenssi soiton ja äänen kanssa on melko häiritsevä. Se ei haittaa, että raidalle tuleva ääni on pienessä latenssissa mutta kuulokkeisiin tuleva ääni häiritsee. ASIO4all -ajureista säädettäessä pienellä buffer sizellä toimii lähes ilman latenssia mutta rätisee ja paukkuu.

Jos jotain kannattaa hankkia vielä niin onko ehdotuksia tai neuvoja?

Järkeä ostaa vahvaria ja mikittää sitä? Jotain digimallintimia kitaralle?

Nauhoittelen siis Reaperilla ja kone on melko tehokas.
mattim
16.05.2013 07:15:47 (muokattu 16.05.2013 07:16:10)

Kirkjii: Eli oon vasta alkanu kasaamaan pientä kotistudiota nauhoitustarkoituksiin. Ostin vasta AKAI EIE -audiointerfacen ja on toiminut kuten pitääkin.

Nyt tuli vaan mieleen kitaran nauhoituksesta, että kannattaako / pitääkö kitaran ja interfacen väliin vielä hommata jotain lisäkamaa?

En omista kitaravahvistinta, joten olen soitellut raitaa Amplitube 3:sen kautta. Ongelmana meinaa vaan olla että saundit tuntuu aika hirveiltä ja latenssi soiton ja äänen kanssa on melko häiritsevä. Se ei haittaa, että raidalle tuleva ääni on pienessä latenssissa mutta kuulokkeisiin tuleva ääni häiritsee. ASIO4all -ajureista säädettäessä pienellä buffer sizellä toimii lähes ilman latenssia mutta rätisee ja paukkuu.

Jos jotain kannattaa hankkia vielä niin onko ehdotuksia tai neuvoja?

Järkeä ostaa vahvaria ja mikittää sitä? Jotain digimallintimia kitaralle?

Nauhoittelen siis Reaperilla ja kone on melko tehokas.

Et välttämättä tarvitse mitään lisää. Kokeileppas reaperissa WASAPI ajureita. Voit myös kokeilla muita kitaramallinnusplugareita.

LePou:http://lepouplugins.blogspot.fi/
Simulananalog: http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm
taikakameli
16.05.2013 14:27:36
Kirkjii: En omista kitaravahvistinta, joten olen soitellut raitaa Amplitube 3:sen kautta. Ongelmana meinaa vaan olla että saundit tuntuu aika hirveiltä ja latenssi soiton ja äänen kanssa on melko häiritsevä. Se ei haittaa, että raidalle tuleva ääni on pienessä latenssissa mutta kuulokkeisiin tuleva ääni häiritsee. ASIO4all -ajureista säädettäessä pienellä buffer sizellä toimii lähes ilman latenssia mutta rätisee ja paukkuu.

Kai sulla on sisääntulovalitsin asennossa "guitar?"
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
CLARK
20.05.2013 23:58:39
Alkanut äänityshommat vuosien tauon jälkeen kiinnostamaan taas. Minulla on pari näyttöä, ESIn nEar05 -kaiuttimet, jotka edelleen palvelee ihan hyvin, sekä suht tehokas tietokone.

Neljä signaalia jos saa yhtäaikaa tulemaan sisään ja ulos niin se olisi mainiota, kun on tarkoituksena rumpuja äänittää myös.

Eli mitä tarvitsen:
- ÄÄNIKORTTI
- etuaste (tarvitseeko / kannattaako sellaista ostaa erikseen, kai se riippuu mikseristä?)
- MIKSERI
- MIKKEJÄ (kitara- sekä lauluäänitykset, esim Shure57mitänäitänytonkaan...)

BUDJETTI: MAKSIMISSAAN 1500€

Ongelma tässä on se, ettei minulla oikein ole tietoa / osaamista alkaa itselleni kasaamaan sellaista järkevää kokoonpanoa. Olen kaikista laitesuosituksista todella kiitollinen.

Ja ja, en kovin paljoa jaksanut aiempia viestejä selailla. Ajattelin omahyväisesti tulla suoraan tilanteeni kanssa kyselemään.
Antti1
21.05.2013 00:15:39
No hylkää ainakin erillinen etuaste ja mikseri tosta. Niiden sijaan panostat suoraan sopivaan äänikorttiin/interfaceen, josta löytyy kaikki tarvittava. Saat laadukkaampaa kamaa, joka mahtuu pienempään tilaan ja kokonaispotti pysyy pienempänä. Mikseriä ja erillisiä etusia et tarvitse noilla toiveilla yhtään mihinkään, mikseriä nykyään digihommissa muutenkaan enää äärimmäisen harvoin.
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
CLARK
21.05.2013 01:11:20
Antti1: No hylkää ainakin erillinen etuaste ja mikseri tosta. Niiden sijaan panostat suoraan sopivaan äänikorttiin/interfaceen, josta löytyy kaikki tarvittava. Saat laadukkaampaa kamaa, joka mahtuu pienempään tilaan ja kokonaispotti pysyy pienempänä. Mikseriä ja erillisiä etusia et tarvitse noilla toiveilla yhtään mihinkään, mikseriä nykyään digihommissa muutenkaan enää äärimmäisen harvoin.

Kiitos, kuulostaa järkevältä. Onko tähän antaa mitään laitesuosituksia kellään, kun en haluaisi ihan ihan ostaa sikaa säkissä. Sanotaan nyt maksimihinnaksi jotain 600e luokkaa niin jää euroja vielä suht hyviin mikkeihin sekä kitaravahvistimeen.

Mites tämä?
http://www.thomann.de/gb/native_instruments_komplete_audio_6.htm
"Inputs: 2 x Mic/Line/Instrument (XLR Combo); 2 x Line"
Hmm, 4kpl inputteja, eli noilla saan äänitettyä rummuista 4 raitaa?
(Hölmö kysymys väliin: mihin kaikkeen noita outputteja siis käytetään?)

Tai tämä?
http://www.thomann.de/gb/roland_ua55_quadcapture.htm
Kahdellakin inputilla pärjään.

Ja koska en tosiaan tarvitse noita sisääntuloja tuon enempää niin minullahan jää aivan **tusti rahaa noihin muihin hankintoihin? Siis tartteeko tuossa nyt muuta: interface väylään kiinni ja piuhat interfaceen, mikitän vahvistimen ja siinä se.
varakeef
21.05.2013 09:24:25
CLARK: Kiitos, kuulostaa järkevältä...

Ja koska en tosiaan tarvitse noita sisääntuloja tuon enempää niin minullahan jää aivan **tusti rahaa noihin muihin hankintoihin? Siis tartteeko tuossa nyt muuta: interface väylään kiinni ja piuhat interfaceen, mikitän vahvistimen ja siinä se.

Otapa nyt kuitenkin joku, jossa menisi kahdeksan kerrallaan sisään. Neljähän toki riittää rumpuihin kevyesti, mutta voi niitä enemmänkin joskus kaivata. Jos vaikka haitsua, virvlin alkalvoa, etutomia jne.

Puhumattakaan, että kannujahan on äärettömän mukava soitella sisään vaikka kitaristin, basistin ja laulajan kanssa siten, että nuokin tarttuvat omille raidoilleen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Danko
21.05.2013 12:31:50 (muokattu 21.05.2013 18:04:11)

CLARK: Onko tähän antaa mitään laitesuosituksia kellään, kun en haluaisi ihan ihan ostaa sikaa säkissä.

Itse katselisin MOTUja, joko http://www.thomann.de/fi/motu_4_pre.htm (6i/8o) tai http://www.thomann.de/fi/motu_8pre.htm (16i/12o).
Tai Kahdellakin inputilla pärjään.-kommenttiin vedoten RME Babyface lähtisi myös alle tuon 600€. Siinä riittäisi ADAT-väylän kautta laajennusvaraa sitten myöhemmin kun lisää i/o:ta tarvitsee.

(Hölmö kysymys väliin: mihin kaikkeen noita outputteja siis käytetään?)

Joko useamman eri kuuntelun tekemiseen tai tarvittaessa ulkoisen raudan reititykseen.

Siis tartteeko tuossa nyt muuta: interface väylään kiinni ja piuhat interfaceen, mikitän vahvistimen ja siinä se.

Yks aika oleellinen, eli softa. MOTUn mukana tulee Macille Audiodesk, mut mitä näitä muita edullisia nyt on: Cockos Reaper (47€), Presonus Studio One V2 Artist (88€), Cakewalk Sonar X2 Essential (88€), Steinberg Cubase Elements 6 (89€)... Se on sitten makuasia minkä workflow eniten miellyttää.

E: Hmm, 4kpl inputteja, eli noilla saan äänitettyä rummuista 4 raitaa?
Joo, 4 sisääntuloa mutta vain 2 esivahvistinta, eli neljää mikkiä varten tarvitset lisäksi etariparin
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
CLARK
21.05.2013 12:58:59
Niin kyllä, en muistanut koko asiaa. Noita ilmaisia softia olen tähän asti käyttänyt.

TILAUS:
Native Instruments Komplete Audio 6
K&M 23966 pop-filtteri/tuulisuoja
Shure SM57-LCE
Shure PG58-XLR-B
K&M 27105 mikrofonijalusta 2kpl
Squier mikrofonikaapeli, 6m 2kpl

Jäi mietityttämään että tuleekohan noissa mikrofoneissa mukana se pidike mikä ruuvataan ständiin kiinni. Kai se nyt tulee?
johanssen
21.05.2013 17:31:27

CLARK: Neljä signaalia jos saa yhtäaikaa tulemaan sisään ja ulos niin se olisi mainiota, kun on tarkoituksena rumpuja äänittää myös.

Komppaan nyt tässä varakeefiä ja dankoa. Hommaa nyt vaan joku sellanen purkki, millä saat tarvittaessa enemmän kuin 4 raitaa kerralla sisään, niin ei tarvi olla puolen vuoden päästä heti hommaamassa uutta. Päivityksessä kun tuppaa aina häviämään rahaa siinä välissä. RME:n tuotteisiin oon ite ollu enemmän kuin tyytyväinen.

Tämä vaan heittona. Itehän sie ratkaisut teet ja sun on raha.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
mattim
21.05.2013 18:28:26 (muokattu 21.05.2013 18:33:40)

CLARK: Niin kyllä, en muistanut koko asiaa. Noita ilmaisia softia olen tähän asti käyttänyt.

TILAUS:
Native Instruments Komplete Audio 6
K&M 23966 pop-filtteri/tuulisuoja
Shure SM57-LCE
Shure PG58-XLR-B
K&M 27105 mikrofonijalusta 2kpl
Squier mikrofonikaapeli, 6m 2kpl

Jäi mietityttämään että tuleekohan noissa mikrofoneissa mukana se pidike mikä ruuvataan ständiin kiinni. Kai se nyt tulee?

Tuo intefacesi ei toimi hyvin dynaamisten mikkien kanssa, vahvistusta on vain 47 dB. Vaihda mikit herkempiin tai vaihda interface jonka vahvistus on reilusti yli 55 dB.

Ongleman raportointia englanniksi:http://www.native-instruments.com/forum/showthread.php?t=176257

XLR kaapeli saattaa hieman auttaa, mutta kunnon tasoihin ei silläkään päästä.

Yleinen ongelma kaikissa edullisissa USB-korteissa.
Mä joku päivä töitä teen, joku helvetin aamu seitsemäksi meen.
Viocress
22.05.2013 04:07:21

mattim: Tuo intefacesi ei toimi hyvin dynaamisten mikkien kanssa, vahvistusta on vain 47 dB. Vaihda mikit herkempiin tai vaihda interface jonka vahvistus on reilusti yli 55 dB.
Riippuu mitä äänittää. Rumpuihin riittää ihan hyvin, akkariin taas ei.
kausalgia.bandcamp.com
CLARK
22.05.2013 07:15:56 (muokattu 22.05.2013 07:43:35)
mattim: Tuo intefacesi ei toimi hyvin dynaamisten mikkien kanssa, vahvistusta on vain 47 dB. Vaihda mikit herkempiin tai vaihda interface jonka vahvistus on reilusti yli 55 dB.

Selaisin hieman palstoja ja havaitsin parista topicista että tuon asian suhteen olisi korjauksia tehty. Sitten ihmiset palautelleet puutteellisia laitteita ja saatu päivitettyjä hyvin toimivia tilalle.

Niin ja tuon tilauksen tosiaan tein jo. En oikein tiedä miksi. Ensin tulin kyselemään vinkkejä ja sitten päätin kuitenkin omin päin ostaa vaan, mutta mutta. Palautellaan ja vaihdellaan interfacet sitten jos tulee tarvetta.

EDIT:

No saihan tuota tilausta vielä muutettua, eli unohdetaan tuo Native Instruments Komplete Audio 6 ja tilalle MOTU 4 Pre Hybrid, tai MOTU 8 Pre. Huuhhh, vaikea on päättää. Kai sitä tuohon MOTU 8 Pre on sama kallistua, kun tuo noiden hintojen erotus varmaan kannattaa säästää jostain muusta.
Antti1
22.05.2013 11:11:41
CLARK: Kai sitä tuohon MOTU 8 Pre on sama kallistua, kun tuo noiden hintojen erotus varmaan kannattaa säästää jostain muusta.

Se on ihan hyvä päätös ja valinta, MOTU on melko laadukas laite ja sillä pärjää kyllä levylle asti. Riittääpä kanavatkin sitten, KUN (ei jos) nälkä kasvaa syödessä.
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)