![]() 09.04.2005 00:53:01 | |
---|---|
Sitten tuli 80-luku ja alkoi oma studiokierre, eka levysoppari ja loputtomasti demoja. Lepakon demopajasta Studio 303:n vakiasiakkaaksi... Me pyörittiin paljon myös 303:ssa. Pidettiin paikkaa jopa treenikämppänä pienillä suhteilla. Äänittäjänähän siellä 80-luvun loppupuolella oli Ari Liljeblad. Hmm, mitähän miehelle nykyään kuuluu... ...siis mun mielestä. | |
![]() 09.04.2005 08:59:24 | |
Nyt alkaa olla jotenkuten studioon liittyvät visiot hallussa. Sittenpä alkais kuponkien täyttö. Eli vielä ei ole lainkaan varmaa tuleeko touhusta mitään, mutta pakko on yrittää ainakin. Eniten huolettaa asiakkaiden saanti (rokki bändeille pieni ja paikka liian kaukana kaikesta) ja sitten toi tila (vois myöhemmin parannella ja laajentaa). Miten osaisin hinnotella palvelut? Äänitys, miksaus, jos tarvii lisäillä omia visioita kuten MIDI raitoja tms. Taikka jos lähden on the road? Mielessä on käynyt myös yhteistyö kesällä olevien musatapahtumien (pieniä tapahtumia) kanssa. Äänittäsin paikallisia muusikoita livenä ja tapahtuman järjestäjä sais siitä live levyn tuotteeksi. Pohdintaa... "I´m not here, this isn´t happening" | |
![]() 09.04.2005 09:31:27 (muokattu 09.04.2005 09:33:44) | |
Miten osaisin hinnotella palvelut? Alkuvaiheessa varmaan reiluin tapa on jonkun kokoiselle sessiolle keksiä könttähinta, mukaan kuuluvalla yhdellä korjauskierroksella jos kotikuuntelussa joku olennainen vika paljastuu (vocal up tms). Sillä tavalla bändit ei joudu maksamaan sun oppirahoja, eikä kenenkään tarvi tuijottaa kelloon. Jos menee ekasta korjauspäivästä yli, niin sitten tuntitariffilla. Muuten saat kiillottaa sitä liukumiinaa lopun ikää ;-) Kannattaa varautua majoittamaan orkesterit johonkin. joku diili paikallisen maatilamatkailuyrityksen tms. kanssa on vallan bueno, jos itse talosta ei löydy erillistä huone+WC -karsinaa johon saa patjat lattialle. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 09.04.2005 18:17:20 | |
Ehkä kannattais miettiä setti siten, että se on liikuteltavissa. Kaikille kamoille keissit ja räkit, niin että se on helppo ottaa mukaan ja mennä paikanpäälle äänittämään ainakin pohjat. Luulis että se vois olla haja-alueella jonkinmoinen valtti, koska äänityskamat mahtuu farkun perään toisin kuin bändin kaikki vehkeet - eli muhametin on kätsempää mennä vuoren luokse kuin venailla vuorta saapuvaksi kotiovelle kyselemään äänityspalveluita. Sit vaan vaikka kolmen biisin demopakettihinta ja houkuttelevaa mainosta ihan monisteena kaikille treenikämpille ja nuoritotaloille parin sadan kilsan säteellä, jonka jälkeen luuis ainakin muutamia yhteydenottojatulevan... Läppärit rupeavat muuten olemaan sen verran tehokkaita, että sellaisella hoitaa hommat hyvinkin kun vaan optimoi sen oikein. Toinen vaihtis on äänitysläppäri ja tehomylly sit kiinteästi tarkkaamoon. Ulkoiset kovalevyt audiolle on muuten ihan must, mikäli se ei tullut vielä tässä esille, mut nehän on nykyään halpoja. Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." | |
![]() 20.05.2005 17:51:07 | |
Jaahas. Uusyrityskeskuksella oon käyny jo aikaa sitten keskustelemassa studio ideasta. Nyt sitten vaan odotellaan päätöstä. Jostain syystä oletan,että päätös on kielteinen. Toisaalta eipä tässä ole kiire minnekään. Oliskos teillä parannusideoita? "I´m not here, this isn´t happening" | |
![]() 23.05.2005 09:44:11 | |
Onhan mulla hinku studion suhteen senkin takia, että pääsen omia demojani toteuttamaan kunnolla. Mutta ennenkaikkea sais duunia. Heheh, Tänä vuonna jutellut monen studionpitäjän kanssa, viimeksi viime viikonloppuna. Jokaisella oli hauskasti sama tarina taustalla: eli ollaan aluksi oltu muusikoita (enemmän tai vähemmän) ja sitten pikkuhiljaa kun laitteita on alkanut kasaantumaan ja keikkaa pukkaamaan, on ympärillä ollut yhtäkkiä aivan täysipäiväinen studio (puhun siis todellakin nyt hemmoista, jotka tekevät tätä pääduuninaan). Jokainen sanoi, että omien projektien tekemiselle ei ole enää aikaa tai kiinnostusta :) Varaudu siihen, että jos sijoitat 10k rahaa studioon, niin olet pitkään aika kapealla leivällä - voi mennä jopa pari vuotta ennen kuin homma alkaa tuottamaan mitään. Pitäis olla kuitenkin referenssiä ja mainetta, jotta niitä asiakkaita saisi. 10k ei itse asiassa riitä oikein minkään sortin studion perustamiseen edes demokäyttöön, kun kattoo millaista hinta/laatusuhdetta nytkin on kiinteiden studioiden suhteen tarjolla. Kaiken lisäksi esim. liikuteltava studio (vaikka ideana hyvältä kuulostaakin) aiheuttaa omat kustannukset (matkat/mahdollinen majoitus/safkat yms normaalikulut) et voi kilpailla kuitenkaan tod. näköisesti hinnoilla kiinteiden pajojen kanssa. Toiminimen perustaminen, työeläkemaksut, vakuutukset jne. maksaa myös, ja alkuun niihinkin sulla menee rahaa. Samoin markkinointiin. Businekseen voi lähteä myös ilman laitteistoa - eli ei mitään oikeaa omaa studiota, vaan opettelee standardit siten että pystyy tekeen duunia jossain muussa/jonkun toisen omistamassa paikassa. Ei tarvi sijoittaa omaa pätäkkää (mikä on aina riski), ja jos/kun nimeä alkaa tulemaan, niin hommaa piisaa varmasti. Tämä on siis aikuisten oikeasti ihan hyvä ja suht. turvallinen vaihtoehto, Suomessa on kuitenkin studioida ja äänittäjiä/miksaajia perkeleesti muutenkin. Demobändeillä ei tosin oo ulkopuoliselle varaa maksaa ja nimeä pitää olla jos aikoo levyttäviä artisteja saada messiin. Suhteet on yleensäkin koko touhun a ja o. Jossain vaiheessa joutuu opetteleen todennäköisesti (enemmin tai myöhemmin) muitakin kiekuroita, jotka ei liity varsinaisesti musiikin tekemiseen. Itse lähdin liikkeelle siitä, että opettelin aika kakkalaitteilla kaiken studioissa tarvittavan toiminnallisuuden ja ainoa isompi sijoitus oli Genelecin monitorit. Kakkavehkeillä voi opetella sen mitä studiossa tarvii tietää, mutta kuuntelu on sellainen asia että se vaatii aikaa ja totuttelua - en lähtisi ikinä tinkimään siitä ja kokemuksesta voin nyt sanoa että kannatti ostaa kunnon pöntöt vaikka lompakko ja vaimo ei hyvää tykännyt.. Softien suhteen taas kävi hyvä flaksi kun Logicin pystyi opettelemaan aikanaan koulussa ja Pro Toolsin tutun tyypin oikeassa studiossa yöaikaan kun sillä ei ollut duunia/asiakkaita. Nyt on sama minne pajaan menen, kun yleensä joka paikassa on vähintään 1030:it ja ProTools tai Logic, ja hardispuolen peruslogiikkakin selkäytimessä vaikka eri paikoissa eri hardista onkin. Sanottakoon vielä, että tänä päivänä studioissa käy yhä vähemmän demobändejä: pikkuhiljaa kaikilla on/alkaa olemaan jonkun sortin halvat behringerlaitteistot laittomilla cubaseilla, joilla saa kelpoa jälkeä aikaiseksi ja demoja tehdään yhä vähemmän oikeissa paikoissa. Tämän väitteen allekirjoittaa myös monet studioida työkseen pyörittävät: demobändien osuus on 2000-luvulla romahtanut. Tuo kannattaa kans huomioida, koska tilanne on yhä enenevään päin menossa tuohon suuntaan --> demobändit ei elätä studioita tänään tai tulevaisuudessa. Ei ole tarkoitus lyödä haaveitasi lyttyyn, mutta kannattaa silti kahteen kertaan miettiä onko sijoituksesi kannattava. Hyvät monitorit tosin ei koskaan ole huono sijoitus, perustipa studion tai ei. Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole | |
![]() 23.05.2005 15:17:17 | |
Kiitos näkemyksestäsi ja kommenteista! Mukava oli pitkästä aikaa kuulla jonkun mielipiteitä ja ajatuksia asiasta. Joo onhan tässä laskelmia väännelty ja tiukkaa tulis olemaan. Vielä kun on tuota opintolainaa enemmän kuin laki sallii. Kyllä mä vahvasti uskon, että Uusyrityskeskukselta tulee kieltävä päätös. Että lukuja pitäs pyöritellä uudelleen tms. Onhan tässä taustalla vahvasti se, että omat rahat menis joka kuukausi muutenkin laitteiden hankintaan ja näin sais oman äänittämön samalla...jos nyt ehtis enää mitään omaa tehdä. Biisinteko hommia pitäs viritellä ja ilman parempaa laitteistoa ja ostettuja softia se on vaikeaa. En tiedä. Joka tapauksessa asuinpuolen remontti alkoi just ja lattiat on pian irti... "I´m not here, this isn´t happening" | |
![]() 23.05.2005 15:26:19 (muokattu 23.05.2005 15:29:17) | |
Varaudu siihen, että jos sijoitat 10k rahaa studioon, niin olet pitkään aika kapealla leivällä - voi mennä jopa pari vuotta ennen kuin homma alkaa tuottamaan mitään. Pitäis olla kuitenkin referenssiä ja mainetta, jotta niitä asiakkaita saisi. 10k ei itse asiassa riitä oikein minkään sortin studion perustamiseen edes demokäyttöön Kyllä mä sanoisin että sijoittamalla kympin sopivaan settiin saat jo sen verran hyvät vehkeet, että jos osaat niitä oikeasti käyttää ja tilat ovat muuten kunnossa (akustiikaltaan yms), niillä vääntää kaupallista tasoa olevan levyn. Eri asia sitten saatko koskaan isompia asiakkaita jos laitelista näyttää enemmän kotipajan viritykseltä kuin pro-studiolta - mutta 10k vehkeillä pitäisi todellakin päästä jo hyvään alkuun, erityisesti jos ajattelit aloittaa nauhoittelemalla kaverien bändejä yms. Karu tosiasiahan toki on, että studio näyttää kertaluokkaa uskottavammalta kun setissä on kiinni sata tonnia ja räkki on täynnä ProTools HD:n ad-muuntimia ja vintage-analogiroinaa, ja sohvan kokoiset 5.1-genelecit on upotettu seiniin ... ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 23.05.2005 15:58:05 (muokattu 23.05.2005 20:27:57) | |
Karu tosiasiahan toki on, että studio näyttää kertaluokkaa uskottavammalta kun setissä on kiinni sata tonnia ja räkki on täynnä ProTools HD:n ad-muuntimia ja vintage-analogiroinaa, ja sohvan kokoiset 5.1-genelecit on upotettu seiniin ... Joo, ja sillähän ei oo mitään tekemistä oikean tason kanssa...pikemminkin jotain ihme studiofetissisysteemiä. Soundihan on kuitenkin enemmän kiinni ihan muusta kun kamoista nykyaikana. Mun käsittääkseni todellakin studion pitäminen nykyaikana ei välttämättä ole kovinkaan kannattavaa johtuen juuri noista hyvistä kotisysteemeistä. Varsinkin isommat studiot ovat olleen aika kusessa viime vuodet...juuri ne, joissa on niitä isoja PTHD räkkejä, joiden kuolettamiseen ei enää riitä rahat enää edes isossa maailmassa. Aika hurjaa mutta ei yllätyksellistä että Hit Factory, Larrabee ja vaikkapa Cello menivät konkkaan. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
![]() 23.05.2005 18:03:46 (muokattu 23.05.2005 18:07:35) | |
Joo, ja sillähän ei oo mitään tekemistä oikean tason kanssa...pikemminkin jotain ihme studiofetissisysteemiä. Soundihan on kuitenkin enemmän kuunni ihan muusta kun kamoista nykyaikana. Jep. Toki tulee muistaa että ihan kaikkea ei kotipajassaan pysty kuitenkaan nysväämään, kun ei kuitenkaan ihan joka äijällä ole parin sadan neliön soittohuonetta napilla vaihtuvalla akustiikalla, eikä räkillistä LA-2A:ita tai manleyn voxboxeja vokaalien ruuvailuun. Mutta kyllä mun on vaikeeta perustella itselleni enää et miksi kannattaisi perustaa isomman budjetin studio. Oon itse investoinut vuosien saatossa sellaiset 8-10 tonnia että setti alkais olla kasassa, saa nähdä kuinka monta vuotta menee ennenkuin pennoset ovat tulleet takaisin. Onneks pikkuhiljaa jotain nakkihommia on ollut tuossa sivussa "oikean" työn lisäksi, että saa edes jotain takaisin hyvän mielen ja harrastuneisuuden lisäksi. Melko kallista, mutta elämä on... :) ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 24.05.2005 10:44:14 | |
Mun käsittääkseni todellakin studion pitäminen nykyaikana ei välttämättä ole kovinkaan kannattavaa johtuen juuri noista hyvistä kotisysteemeistä. Varsinkin isommat studiot ovat olleen aika kusessa viime vuodet...juuri ne, joissa on niitä isoja PTHD räkkejä, joiden kuolettamiseen ei enää riitä rahat enää edes isossa maailmassa. Mä taas luulen että isonkin studion pitäminen voi olla kannattavaa jos muutkin asiat kun kamat on kunnossa. Hyviä esimerkkejä löytyy ihan kotimaastakin... Mut totta on, että pelkät kamat ei mitään ratkaise. "Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu- | |
![]() 24.05.2005 12:13:44 | |
Mä taas luulen että isonkin studion pitäminen voi olla kannattavaa jos muutkin asiat kun kamat on kunnossa. Niin sitä ainakin toivoisi...mutta kehitys näyttää menevän aika nopeasti siihen, että pelkillä musastudioilla alkaa oll melko tukalaa. Aika monen studionpitäjän kanssa olen jutellu ja sama virsi näyttää olevan...toi Hit Factory kolahti mulle henkilökohtaisesti, koska se on ollut THE mesta...Billboardissa tais olla juttua noista kuvioista about kuukausi-kaksi sitten. Yllättävän monet ovat alkaneet vääntää post productionia ja sitä kautta saaneet toiminnan piristymään. Se vaatii tietenkin asennetta, varsinkin jos alalle on tullut pelkästään rokkia tekemään. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
![]() 24.05.2005 14:09:35 (muokattu 24.05.2005 14:11:05) | |
Niin sitä ainakin toivoisi... En mä sanonut että se helppoa on, mutta mahdollista. Esim Petrax näyttäis menevän ihan hyvin. Meinaan vaan, että yritysnäkökulmasta siihen liittyy niin paljon muutakin kuin vaan ne kamat ja se tila. Perinteisesti musabisnesrintamalla toi muu asioiden hoito ei aina oo ollut mitenkään kovinkaan särmää. "Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu- | |
![]() 24.05.2005 16:52:58 (muokattu 24.05.2005 16:56:28) | |
En mä sanonut että se helppoa on, mutta mahdollista. Esim Petrax näyttäis menevän ihan hyvin. Meinaan vaan, että yritysnäkökulmasta siihen liittyy niin paljon muutakin kuin vaan ne kamat ja se tila. Perinteisesti musabisnesrintamalla toi muu asioiden hoito ei aina oo ollut mitenkään kovinkaan särmää. Tjoo. Kyllä mä uskon että Petraxin kaltaiset hyvämaineiset isommat pajat tulee pitämään pintansa jo pelkän ammattitaidon puolesta. Ongelma onkin se, että jos nyt perustaa isolla rahalla pajan on varmasti todella vaikeaa lyödä läpi ellei mukana ole jo valmiiksi nimekkäitä äijiä. Ainakin mulla on sellainen hytinä että bändit hakeutuvat mielummin nykyään jonkun tutun & pätevän äijän kotipajalle demoilemaan kuin isompaan ja hintavampaan studioon (ellei kyseessä ole isomman rahan projekti) koska kotipajassa saa nysvätä soundia 10x kauemmin kuin pro-studiossa samalla rahalla. Ja jälkikin alkaa olla kotipajoissa jo niin hyvää että niissä nysvääminen jopa kannattaa. Toki siinä vaiheessa kun lättyyn lyödään muutenkin ammattimainen määrä rahaa kiinni, hakeudutaan noihin isompiin pro-studioihin, kuten Petraxille tai Finnvoxille. Niiden maineen tasolle on vaan tuskaisen vaikea päästä vaikka vermeet olisivatkin kaikin puolin kunnossa. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 24.05.2005 17:22:39 (muokattu 24.05.2005 17:22:58) | |
Toki siinä vaiheessa kun lättyyn lyödään muutenkin ammattimainen määrä rahaa kiinni, hakeudutaan noihin isompiin pro-studioihin, kuten Petraxille tai Finnvoxille. Ammattimainen määrä rahaa kiinni...huh, viime vuosina kaikki budjetit on tippuneet aika pieniksi ja ja sitä rahaa tuntuu olevan aika vähän liikkeellä. Yllättävän monet isotkin projektit on tehty aika kenkänauhabudjeteilla ja studioilta edellytetään koko ajan parempia "diilejä". Täsä pari kuukautta sitten on äänitetty jousia mm. kylpyhuoneen kokoisessa studiossa ja näitä "sähän voit ton äänittää itse" tai "okei pari päivää XXXX:ssä et saatte pohjat" tyyppiset jutut on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
![]() 25.05.2005 10:45:06 | |
Hyvää juttua täällä. Hienohan se olisi jos voisi studion pistää pystyyn eikä tarvisi huolehtia rahasta. Mutta elämä kallis, musiikki vielä kalliimpi. ja takaisin sorvin ääreen... Lähdön Aika mp3-sivu -- Verkkokauppasi on patentoitu! | |
![]() 25.05.2005 11:11:28 (muokattu 25.05.2005 11:16:57) | |
Hienohan se olisi jos voisi studion pistää pystyyn eikä tarvisi huolehtia rahasta. Hmm, oliskohan tuo raha ollut se syy et teen vielä päivätyötä? Vai se että täällä on välillä ihan oikeesti hauskaakin? :-) ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 25.05.2005 11:50:41 | |
Vai se että täällä on välillä ihan oikeesti hauskaakin? töissä hauskaa!? :o missä se on, mä tuun sinne kans. ja takaisin sorvin ääreen... Lähdön Aika mp3-sivu -- Verkkokauppasi on patentoitu! | |
![]() 25.05.2005 13:02:28 (muokattu 25.05.2005 13:02:49) | |
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 25.05.2005 13:14:49 (muokattu 25.05.2005 15:30:42) | |
Ettei jäisi liian negatiivinen maku, pitää vielä mainita että kyllä sitä rahaakin liikkuu ja hommilla pystyy kyllä elättämään itsensä, jos vain pysyy skarppina ja haistaa missä tapahtuu. Hirveän usein näitä konkkia tulee yrityksille, jotka yrittää jatkaa liikeideaa, jolle ei enää ole kysyntää. Muut yritykset ja innovatiiviset ideat porskuttaa ohi. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)