![]() 06.09.2025 11:53:32 | |
---|---|
Minkälainen merkitys liitännöillä ? Tietokonekaiuttimissa on jotkut pelkällä 3,5" tai sitten voi olla usbia, opt/coax, jopa hdmi ja sitten bluetooth (monissa varmaan vieläkin max v5.0 joka estää sopivasti hifi laadun muutenkin). | |
![]() 06.09.2025 11:55:07 | |
![]() 06.09.2025 13:05:28 | |
Yksi malli, mitä näkyi hieman enemmän kirpputoreilla on: Creative A60 Ehkä tämä voisi olla varteenotettava malli? | |
![]() 06.09.2025 13:51:48 (muokattu 06.09.2025 13:52:58) | |
Minulle on sopinut todella hyvin sellainen systeemi, että studiotilan ulkopuolella, eli tällä hetkellä olkkarissa, on 70- 80-lukuinen erilaisista Technicsin osista koostuva stereosarja, jossa wanhat Saloran ja Philipsin kaiuttimet. Siellä kuuntelen aina miksauksia. Erittäin toimivaksi osoittautunut systeemi. Pidän siitä, että poistun studiosta kuuntelemaan toiseen ympäristöön, jossa myös mahdollisesti enemmän taustamelua. Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. | |
![]() 06.09.2025 20:43:26 | |
soundmodel: Tämä nyt on ihan selvää, mutta kuluttajareferenssien valitsemisen ei luulisi yleisesti olevan helppoa, elleivät kuluttajat käytä pääosin tiettyjä malleja. Jos malleja on useampia, niin niitä kaikkia tuskin kannattaa hankkia. Aina ehdotuksia voi lukea kuin pahkeinen raamattua. Tekstin sisältö selkokielellä on, että jos musiikki on tietyn kuluttajaryhmän suosiossa, he kuuntelevat sitä useimmiten yhtäläisillä laitteilla. Nuoriso käyttää langattomia kuulokkeita tai langattomia pönttöjä. Silloin etsisin vastaavaa laitteistoa - en todellakaan kaikkia laitteita mutta esimerkiksi suosittuja kuulokkeita. | |
![]() 07.09.2025 08:04:40 (muokattu 07.09.2025 08:07:23) | |
ituvirtanen: Tekstin sisältö selkokielellä on, että jos musiikki on tietyn kuluttajaryhmän suosiossa, he kuuntelevat sitä useimmiten yhtäläisillä laitteilla. Citation needed. Toisaalta kaikki langattomat kuulokkeet tms. eivät intuitiivisesti ole samanlaisia. Epäilen tuota väitettä, koska markkinoilla tapahtuu kuitenkin laitevalmistajilta tarjouksia yms. ja se, että kuluttajat edes valitsisivat tietoisesti kuunteluvehkeensä kuulostaa kuluttajien yliarvioinnilta. Itse luulen, että suurin osa kuluttajista ostaa nimenomaan niitä tuotteita, joiden markkinointi on näkyvintä tai joiden hinta on matalimpia (tämä oli kai se, miksi NS-10 muodostui suosituksi: https://www.reddit.com/r/WeAreTheMu … 7s/why_yamaha_ns10_are_so_popular/? Toki samasta syystä on tullut TB-303 suosituksi yms., eikö?). | |
![]() 07.09.2025 08:19:55 (muokattu 07.09.2025 08:21:11) | |
Miksi ihmeessä pohtia jotain yli 20 vuotta sitten poistunutta vimpainta kun haetaan nykyaikaista vertailuasiaa. Joka tapauksessa musiikkia kuunnellaan pääasiassa nappi- tai kuppikuulokkeilla ja jollain wifipötkylällä. Tai jopa pelkällä puhelimella. Noista ne nykyajan referenssit löytyvät, ei menneiden aikojen kirjahylly tai muista kotikottaraispöntöistä.. | |
![]() 07.09.2025 10:01:41 (muokattu 07.09.2025 10:08:23) | |
Pauli Lappalainen: Miksi ihmeessä pohtia jotain yli 20 vuotta sitten poistunutta vimpainta kun haetaan nykyaikaista vertailuasiaa. Joka tapauksessa musiikkia kuunnellaan pääasiassa nappi- tai kuppikuulokkeilla ja jollain wifipötkylällä. Tai jopa pelkällä puhelimella. Noista ne nykyajan referenssit löytyvät, ei menneiden aikojen kirjahylly tai muista kotikottaraispöntöistä.. Tämä ei ole ihan suoraviivainen juttu. On totta, että vanhempi malli ei intuitiivisesti edusta uudempia malleja, mutta vanha malli voi approksimoida paljon laajempaa kuluttajalaitteiden kenttää. Syy: Jos tekniikassa on kehittynyt lähinnä vain "fidelity", niin jos miksaus kuulostaa hyvältä vanhassa kaiuttimessa, niin se kuulostaa välttämättä hyvältä tai paremmalta myös uudemmassa kaiuttimessa. Käänteinen ei välttämättä päde! | |
![]() 07.09.2025 10:15:38 | |
soundmodel: Tämä ei ole ihan suoraviivainen juttu. On totta, että vanhempi malli ei intuitiivisesti edusta uudempia malleja, mutta vanha malli voi approksimoida paljon laajempaa kuluttajalaitteiden kenttää. Syy: Jos tekniikassa on kehittynyt lähinnä vain "fidelity", niin jos miksaus kuulostaa hyvältä vanhassa kaiuttimessa, niin se kuulostaa välttämättä hyvältä tai paremmalta myös uudemmassa kaiuttimessa. Käänteinen ei välttämättä päde! Silloinhan juttu on helppo, laittaa minkä tahansa markettipöntöt ja miksaa niillä hyvin. Ongelma ratkaistu. | |
![]() 07.09.2025 10:23:41 | |
Pauli Lappalainen: Silloinhan juttu on helppo, laittaa minkä tahansa markettipöntöt ja miksaa niillä hyvin. Ongelma ratkaistu. Siis, tuo on yksi tapa käyttää NS-10 -kaiuttimia. Se ei välttämättä ole kustannustehokas ratkaisu ongelmaan. | |
![]() 08.09.2025 12:03:42 | |
soundmodel: Siis, tuo on yksi tapa käyttää NS-10 -kaiuttimia. Se ei välttämättä ole kustannustehokas ratkaisu ongelmaan. Ymmärtämättä jäi se, että mikä on ongelma. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. | |
![]() 08.09.2025 12:12:59 | |
rintapek: Ymmärtämättä jäi se, että mikä on ongelma. Ongelma oli se, mitkä referenssikaiuttimet pitäisi hommata miksausten tsekkaamiseen/tekemiseen, jotka vastaisivat sitä millä jengi eniten kuuntelee musaa. Vastaus on Airpods ja kännykän kaiutin, mutta se vastaus ei jostain syystä kelpaa. Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. | |
![]() 08.09.2025 13:37:22 | |
Henri Henri Olavi: Vastaus on Airpods ja kännykän kaiutin, mutta se vastaus ei jostain syystä kelpaa. Menin vastaamaan kysymykseen ja unohdin, ettei vastausta haettu. Over and out. | |
![]() 08.09.2025 15:08:13 | |
Henri Henri Olavi: Vastaus on Airpods ja kännykän kaiutin, mutta se vastaus ei jostain syystä kelpaa. Auto. Kymmenisen vuotta vanha keskiluokkainen neliovisedan tehtaansetien äänentoistolla. Nastarenkaita unohtamatta. Primera kelvannee. Jos tämä ei ratkaise ongelmaa, niin musan yhteydessä voi sit ilmoittaa esim, että tämä on tarkoitettu kuunneltavaksi Volvossa Bowers&Wilkinsillä, kuuntelu muunlaisessa ympäristössä omalla vastuulla. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. | |
![]() 08.09.2025 15:26:34 | |
rintapek: Auto. Kymmenisen vuotta vanha keskiluokkainen neliovisedan tehtaansetien äänentoistolla. Nastarenkaita unohtamatta. Primera kelvannee. Jos tämä ei ratkaise ongelmaa, niin musan yhteydessä voi sit ilmoittaa esim, että tämä on tarkoitettu kuunneltavaksi Volvossa Bowers&Wilkinsillä, kuuntelu muunlaisessa ympäristössä omalla vastuulla. Aika kuluu nykyään niin nopeasti, että Primerakin tuntuu melko tuoreelta autolta. Tosiasiassa viimeiset Primera-mallit valmistettiin noin 17v sitten ;) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 08.09.2025 21:50:44 | |
Henri Henri Olavi: Ongelma oli se, mitkä referenssikaiuttimet pitäisi hommata miksausten tsekkaamiseen/tekemiseen, jotka vastaisivat sitä millä jengi eniten kuuntelee musaa. Vastaus on Airpods ja kännykän kaiutin, mutta se vastaus ei jostain syystä kelpaa. Varmaan noi podsit ja kännykkä ovat monotuksen, auton ja auratonejen lisäksi on ne järkevimmät. Jos siis edes refeä tarvitsee sen kunnon kuuntelun lisäksi. Tietty se on ihan valaisevaa kuunnella eri paikoissa ja laitteilla varsinkin miksaajauran alkuvaiheessa. Mun mielestä koko "kuluttujareferenssi" on siinä mielessä ongelmallinen käsite, ettei sitä voida määritellä tarkasti. Siis hyvä kuunteluhan voidaan määritellä: tasainen vaste, tasainen huone... mutta kuluttajakuunteluhan on sitten siitä vain "huonompi" ja joka laitteessa ja jokaisen kuluttujan huoneessa vieläpä eri tavalla. Kuluttajavehkeissä bassoa/loudnessia tai jonkinlaista "mielyttävää" soundia on usein haettu vs. studiokuuntelu, mutta noidenkin määrä ja laatu tietty vaihtelee. Itse olen todennut, että se onnistunut miksaus, joka on tehty studiokuuntelulla kyllä toimii muuallakin. Basson olen kyllä laittanut joskus liian kovalle, kun G-firman kalibrointi on sellanen ettei siinä ole yhtään mukavuusbassoa ja "kuluttujakuuntelulla" akustoimattomasssa huoneessa (lue moodeja hitoksiin) on sitten jytissyt ihan liikaa. | |
![]() 08.09.2025 22:16:18 (muokattu 08.09.2025 22:17:27) | |
oksatboys: Itse olen todennut, että se onnistunut miksaus, joka on tehty studiokuuntelulla kyllä toimii muuallakin. Sama. Silti tsekkaan mun stereoilla lähes kaikki miksaukset. Sitten kun saan masteroidun tekeleen käsiini, kuuntelen sen MBP:n kaiuttimista. En tiedä miksi, joku pinttynyt tapa. Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. | |
![]() 09.09.2025 08:57:20 | |
Ehkä tässä on hyvä muistuttaa myös että ainakin kuulokekäytössä on saatavana niitä softia millä myös pystyy eq-käyrän verran jäljittelemään jotain välineitä. Esimerkkinä nyt SoundID Reference. Siinähän on niiden näkemyksellä mm. 3 cars, a-pods, in-ear average, over-ear & on-ear average, laptops (latt 14", mb airy 13", mb professional 15"), smartphone average, TVs (japanese 46", korean 60", TV average), NS11. Kuunteluun perustaksi pitää olla vaan yhteensopivat luurit, mutta niitä on tuollekin softalle jo aika pitkä lista. Kun jokaisella tosiaan on joka tapauksessa erilaiset korvat ja fyysinen kokemus kuuloaistimuksista sekä mahdolliset kaiuttimet aina ainutlaatuisessa ympäristössään niin tuskin tuollainen softakäppyräkään on välttämättä lähtökohtaisesta älytön väline hiukan suuntaa antamaan. | |
![]() 09.09.2025 17:51:00 | |
oksatboys: Itse olen todennut, että se onnistunut miksaus, joka on tehty studiokuuntelulla kyllä toimii muuallakin. Näin mäkin asian oon ajatellut ja oonkin luopunut esim Auratoneista miksatessani kokonaan. Keskiarvoinen kuluttajakuntelu on ajatuksena kyllä kiva, mutta käytännössä se on utopia joka ei vastaa kuitenkaan kenenkään kuuntelua. Huone ja laitteistokombinaatiot ovat loputtomat ja kaikilla erilaiset. Mä en ainakaan näe mitään syytä tsekkaa miksauksia jollain random-kaiuttimilla. Kotona kuuntelen kyllä omassa tutussa stereo-kotikuuntelussa, mut siinä mä kuuntelen muutenkin kaikenlaista musaa ja tiedän miltä se kuulostaa. Fuzz is Clean! | |
![]() 09.09.2025 19:36:08 | |
Yllä sorrutaan siihen, mikä jo sanottiin aiemmin ei-toivotuksi. Kaikkia mahdollisia kuunteluita ei kannata ostaa, vaan korkeintaan muutama. Lisäksi, vaikka jonkun mielestä läppärin kaiuttimilla testaaminen olisi hyvä idea, niin en tukisi sitäkään tähän, koska tuottajien moraaliseen velvoitteeseen kuuluu myös valistaa kuluttajia kuuntelusta. Jos he mukautuvat kuluttajien valitsemaan idiotismiin, niin he myös kärsivät, koska tällöin kukaan ei enää arvosta high-fidelityä tms., koska sitä ei voi kuulla jostain MBP:n kaiuttimista. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)