Aihe: Mix-template?
1 2 3 4
soundmodel
11.06.2025 17:31:55 (muokattu 11.06.2025 17:38:12)
hybridtwin: Tämä ei ole mun omaa käsialaa, mutta ystäväni ja alan ammattilainen kommentoi miksaamista kerran näin kun puhuttiin miksaamisen "luovuudesta":

"Miksaaminen on enemmänkin kerrostalosiivojaan verrattavissa oleva työ. Sä putsaat ala-, keski- ja yläkerrat liasta, jotta kokonaisuus kiiltää kauniina. Ja loistava siivooja jättää jälkeensä myös oman tuoksunsa, josta tunnistaa, että juuri hän oli siivoamassa biisiä."

No joo. Tämän saman voi ilmaista siten, että jos biisi ei ole järkevästi rakennettu, niin miksaaja ei voi ainakaan parantaa tuotetta. Miksaaja ja masteroija voivat vain tehdä hyvästä erinomaisen, mutta eivät huonosta hyvää.

No ehkä joku haluaa sitten ajatella, että miksausväylän merkitys on vähäinen. Optimoisin sen itsekin pois, jos olisin ammattilainen, mutta luulisin, että templatea on vähän vaikea muiden neuvoa. Sen tulisi luultavasti perustua omiin työtapoihin yms.

On olemassa niitä templateja, jotka kertoo vaikkapa, mitä laittaa buseihin, mutta en nimittäisi ammatilaiseksi sellaista, joka laittaa busiin asiat sen perusteella, mitä jokin opas asiasta sanoo. Tämä on sellainen haitallinen rajoite. Jos laittaa vaikkapa SSL G:n masteriin, koska jokin opas sanoo, että näin kannattaa tehdä, vaikka ei ymmärrä, miksi tai miten SSL G:tä käytetään masterissa.
Henri Henri Olavi
11.06.2025 17:34:55 (muokattu 11.06.2025 17:37:37)
Välillä sitä tosiaan joutuu miksajana sovittamaan juttuja uusiksi, että lopputulos on parempi. Ei jättämään kokonaan joistakin osioista jotain pois ja/tai lisäämään toisiiin osioihin. Tässä toki ei olla enää miksaajan tontilla varsinaisesti, mutta pakkohan ne on tehdä, koska miksauksesta haluaa aina parhaan mahdollisen.

Mitä templateihin tulee, niin tietenkin ne rakennetaan itse. Ei kukaan muu voi sanoa mitä siellä on. Sama kuin käyttäisi plugareissa presettejä.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
soundmodel
15.06.2025 18:16:37 (muokattu 15.06.2025 18:17:41)
Henri Henri Olavi:
Mitä templateihin tulee, niin tietenkin ne rakennetaan itse. Ei kukaan muu voi sanoa mitä siellä on. Sama kuin käyttäisi plugareissa presettejä.

Vertaus ontuu, koska presetit suunnitellaan monesti sitä varten, että ne olisivat käyttäjilleen hyödyllisiä tai ainakin hyödyllisiä lähtökohtia.

Lisäksi monet nimenomaan käyttävät ko. presetejä, koska niiden tekijät ovat usein parempia kuin itse.
Henri Henri Olavi
15.06.2025 18:48:46 (muokattu 15.06.2025 18:49:29)
Käytin mä joskus itsekin lähtökohtana presettejä. Nykyään on niin paljon nopeampaa ruuvata nollasta. Samoin jotkut voi saada jotain apua jonkun templatesta. Mun kärjistävä vertaus koski sellaisia tilanteita, joissa tekijä jo tietää mitä tekee. Kukaan ei osaa tehdä mulle presettiä joka olisi yhtä hyvä kuin mitä mä itse ruuvaan.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
Mikael
15.06.2025 19:27:25

Peresetit ja mallit ovat hyviä oppimisen kannalta ja niistä voi saada ideoita, mutta luonnollisesti tekijä säätää asiat itselleen ja työn alla olevaan musiikkiin sopivaksi.
Fuzz is Clean!
Pauli Lappalainen
15.06.2025 20:33:13 (muokattu 15.06.2025 20:33:50)
Mikael: Peresetit ja mallit ovat hyviä oppimisen kannalta ja niistä voi saada ideoita, mutta luonnollisesti tekijä säätää asiat itselleen ja työn alla olevaan musiikkiin sopivaksi.

Mitä niitä suotta säätämään. Jos tekee rokkia, niin valkkaa vaan kaikki presetit joissa lukee rock ja hyvä tulee. Rock reverb, rock delay, rock vocal, rock kick, rock snare..........
soundmodel
15.06.2025 22:29:49 (muokattu 15.06.2025 22:34:43)
Mitäs mieltä olette siitä sitten, että voiko template olla kilpailuetu?

Voiko template:lla saavuttaa esim. sellaista tehokkuutta, että projektit vain valmistuvat paljon nopeammin ja vähintään paremmalla laadulla? Tällöinhän joku voisi myös myydä template:ja korkeaan hintaan, jos ne ovat sama tai lähes sama kuin jollain menestyneellä? Syy, miksi ne kannattaisi ostaa on se, että niillä säästäisi rahaa.

Web-kehityksessä sanoisin, että ilman muuta, mutta äänestä en tiedä. Jossain TV-tuotannoissa template:sta luulisi olevan mitattavaa etua, koska tuotannot ovat muutenkin hyvin samankaltaisia yleensä, jolloin lienee taloudellisempaa tuottaa niitä ulos mahdollisimman nopeasti kuin mahdollisimman hienosti. Waves:illa näkyi jotain Family Guy:n miksaajan preset:ejä joissain plugareissa.
soundmodel
15.06.2025 22:37:12 (muokattu 15.06.2025 22:47:45)
Pauli Lappalainen: Mitä niitä suotta säätämään. Jos tekee rokkia, niin valkkaa vaan kaikki presetit joissa lukee rock ja hyvä tulee. Rock reverb, rock delay, rock vocal, rock kick, rock snare..........

Itse asiassa, jossain kokoelmassa ne on tarkoitettukin tuohon käyttöön, joten hyvin järkevää. Se vain sotii Real Art :in periaatteita vastaan, koska tällöin miksaajan tarvitsee tehdä vähemmän asioita, joten hänellä on tällöin myös vähemmän syvää ammattitaitoa.

Rock on sitä paitsi oikein mikitettynä (eli siis siten, mikä sopii preset:in olettamaksi inputiksi) melko homogeenistä, joten preset:it ovat luultavasti melko täydellisiä. Voisi harjoitella äänittämään siten, että äänitys on hyvä silloin, kun se kuulostaa hyvän/sopivan preset:in läpi hyvältä.

Kannattaa muistaa myös, että preset:tejä ei ole ollut analogimaailmassa muuta kuin jonain muistilappuina.
Henri Henri Olavi
15.06.2025 22:44:13
soundmodel:
Rock on sitä paitsi oikein mikitettynä

Dippaadai dappaadai dipidapidai
Danko
15.06.2025 23:12:13

soundmodel: Lisäksi monet nimenomaan käyttävät ko. presetejä, koska niiden tekijät ovat usein parempia kuin itse.

Löytyykö tähän jotain lähdeviitettä vai onko taas omasta elämästä repästy?
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
soundmodel
15.06.2025 23:20:28 (muokattu 15.06.2025 23:26:56)
Danko: Löytyykö tähän jotain lähdeviitettä vai onko taas omasta elämästä repästy?

Ei, mutta tämä on ihan intuitiivista, jos preset:in on tehnyt joku hittituottaja-Grammy-winner tms. Yleensä näin onkin, koska tekniikkavalmistajien kannattaa maksaa siitä, että heidän tuotteessaan on maailmanluokan preset:it.

Lisäksi nämä osaa myös tehdä ne preset:it siten, että niihin on tarkoituksellisesti jätetty myös valintojen tekemistä. Tällainen on mikä tahansa "General X"/vast. -preset, joka on nimensä mukaisesti tarkoitettu yleiseksi lähtökohdaksi.
Danko
16.06.2025 00:51:50

soundmodel: Ei, mutta tämä on ihan intuitiivista, jos preset:in on tehnyt joku hittituottaja-Grammy-winner tms. Yleensä näin onkin, koska tekniikkavalmistajien kannattaa maksaa siitä, että heidän tuotteessaan on maailmanluokan preset:it.

Lisäksi nämä osaa myös tehdä ne preset:it siten, että niihin on tarkoituksellisesti jätetty myös valintojen tekemistä. Tällainen on mikä tahansa "General X"/vast. -preset, joka on nimensä mukaisesti tarkoitettu yleiseksi lähtökohdaksi.

Toisinaan käytän Waves:n CLA-plugareita (5x Grammy-voittaja), jotka on presettejä jo itsessään, mutten koskaan kanavan ainoana plugarina. Tässähän pääsee ensimmäinen sammakko suusta et käyttääkin OH-presettiä nyt sit mielummin virvelimikillä: https://youtu.be/rGlYgAv96bw&t=2058

Rock on sitä paitsi oikein mikitettynä (eli siis siten, mikä sopii preset:in olettamaksi inputiksi) melko homogeenistä, joten preset:it ovat luultavasti melko täydellisiä. Voisi harjoitella äänittämään siten, että äänitys on hyvä silloin, kun se kuulostaa hyvän/sopivan preset:in läpi hyvältä.

Tähän vielä pakko palata sen verran et CLA ei ole aikoihin äänittänyt itse mitään, ja hänellä on joukko avustajia kokoamassa sessiot omaan makuunsa sopivaksi.
Otustelija
16.06.2025 08:03:05

Jaa että tämmöinen taisto tällä kertaa.

Presetit. Njaa. Yleensä tulee plugariefektin presetit selattua läpi ja sieltä joku mielenkiintoinen ja siitä itse säätämään. Tai sitten vaan puhtaalta pöydältä itse tekemään.

VST instrumentit on taas toinen juttu. Näissä mennään helposti preseteillä. Varsinkin synapuolella, kun tuo synteesi ei ihan hallussa ole. Näissäkin tosin nappaan jonkun kivan ja siitä vähän säätelemään.

Kyllähän syntikoiden presetit oli kovassa käytössä kasarilla. Tietyt Yamaha DX7:n presetit soi aika monessa hittibiisissä sellaisinaan. Esim. Take My Breath Awayn syna oli suoraan yksi presetti ja se joku e-piano, mikä soi joka paikassa :D
rintapek
17.06.2025 13:13:34

Tossa just tuumin, et mua ei sen kummemmin templatet tai presetit auta jos mä en muuta tapaani tehdä.
Lähinnsä biisinikkarina mulla on vaan yks prosessi; biisinikkarointi joka alkaa nollasta ja etenee omia polkujaan ja itte kun tekee saa sellaista kun tulee. Ja yleensä viikon loppua kohti tulee muka kiire saada "valmista" ennen kuin lähden viikonlopuksi duuniin. Huono prosessi.
Pitää eriyttää ja se on helpommin sanottu kuin tehty koska ei aina millään malttais.

Jatkossa biisinikkari rintsu nysvää biisiä nimeltä "Hyvää päivää kirvesvartta" projektissa C(onstruction)hyvaapaivaakirvestartta siihen asti kunnes on tyytyväinen biisiin ja instrumentteihin jne ja biisinsä on siis valmis niin hän saa luvan toimittaa sen audioraitoina miksaajalle nimeltä rintsu. joka aloittaa projektin nimeltä:
M(ix)hyvääpäivääkirvesvartta jossa ei siis ole muuta kuin x raitaa biisintekijän audiota.
Tuohon väliin kun sattuu duuniviikonloppu niin se on ihan tervetullut paussi hommaan.

Ja sit kun rintsu-miksaaja saa duunin valmiiksi hän toimittaa sen Gubbestudioon rintsulle masteroitavaksi, projektiin mimeltä F(inished)hyvaapaivaakirvesvartta ja jossa on vaan stereoraita. Ja jos tohon väliin sattuu duuniviikonloppu niin se on taas korvia virkistävä tervetullut tauko.

Tohon miksaukseen ja masterointiin noi templatet mun on melko helppo tehdä kun midi ja virituaali-instrumentit ei oo enää kuviossa mukana.
Ja kun mestarimasteroijarintsu huomaa, että biisinikkaririntsu on soittanut/laulanut/sovittanut päin bersnettoa kuten usein käy, niin hän sit vaikka soittaa biisinikkarille ja kysyy, et -"oletko tästä ny ihan varma?" jolloin biisinikkari itte saa korjata omat munauksensa ja toimittaa ne miksattavaksi uudelleen - sen luovan tauon jälkeen.

Ny on hyvin suunniteltu. Ei tartte kuin toteuttaa. Jonain kauniina päivänä.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
krautio
20.06.2025 22:57:27 (muokattu 20.06.2025 22:58:18)

Mä kokeilin tuossa yksi päivä miksata ns. kaupan templatella (taisi olla Puremixistä ladattu) biisiä, mutta ei siitä lopulta tullut oikein mitään. Templatessa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta se oli rakennettu niin eri logiikalla, mikä itselle oli liian vieras systeemi. Nollasin lopulta kaikki asetukset ja hoidin biisin maaliin omalla systeemillä. MUTTA, otin tuosta kaupan templatesta itselle pari uutta juttua käyttöön, jotka rakensin hiukan eri tavalla. Eli aina oppii jotain uutta.
Hey Ho, Let's Go!
telescope
25.06.2025 20:15:17
Pyysin tekoälyä tekeen mulle templaten ja tekikin kyllä, mutta sen lataaminen olis maksanut lähes 30€ :D
Mikael
26.06.2025 13:06:56

telescope: Pyysin tekoälyä tekeen mulle templaten ja tekikin kyllä, mutta sen lataaminen olis maksanut lähes 30€ :D

MIllaisen se teki ja millaisiin speksein?
Fuzz is Clean!
telescope
26.06.2025 17:15:10
Mikael: MIllaisen se teki ja millaisiin speksein?

Sitähän en siis tullut ladanneeksi, niin en juurikaan tiedä millanen olis ollut.
Muistaakseni pyysin krautrock tyyliä, analogisen kuuloisia syntikoita, saksofonia ja ei liikaa efektejä lauluun, bassoon eikä kitaraan, mutta mallipätkä kuulosti melkein samalta, yliefektoidulta hötöltä, mitä ai:llä tehdyt biisit yleensäkin
Danko
26.06.2025 18:55:51

telescope: Sitähän en siis tullut ladanneeksi, niin en juurikaan tiedä millanen olis ollut.
Muistaakseni pyysin krautrock tyyliä, analogisen kuuloisia syntikoita, saksofonia ja ei liikaa efektejä lauluun, bassoon eikä kitaraan, mutta mallipätkä kuulosti melkein samalta, yliefektoidulta hötöltä, mitä ai:llä tehdyt biisit yleensäkin

Mikä palvelu tällaista tarjoaa?
telescope
27.06.2025 16:07:17
Danko: Mikä palvelu tällaista tarjoaa?

Chat gpt:ltä pyysin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)