Aihe: 9 000 € kotistudioon, mikä USB äänikortti?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Krice
28.04.2020 13:33:57

Miksi muuten kukaan ostaisi Applen 13" postimerkkiläppärin jos Mac Minin saa halvemmalla ja siihen voi pultata niin ison monitorin kuin haluaa?
sepisti
28.04.2020 14:05:29
Krice: Miksi muuten kukaan ostaisi Applen 13" postimerkkiläppärin jos Mac Minin saa halvemmalla ja siihen voi pultata niin ison monitorin kuin haluaa?

Mä omistan useamman postimerkkiläppärin siksi, että niitä käytetään kotistudion lisäksi treenikämpillä ja keikoilla. Kotona on sitten se isompi monitori tarkempaa työskentelyä varten. Monitorit, näppäimistöt ja hiiret aiheuttavat turhaa säätöä keikkaillessa. Toki kotona pystyy hyödyntämään myös läppärin omaa näyttöä ison monitorin lisänä.

Oliko tarpeeksi hyvin perusteltu?
sami_sumea
28.04.2020 14:30:42

Krice: Miksi muuten kukaan ostaisi Applen 13" postimerkkiläppärin jos Mac Minin saa halvemmalla ja siihen voi pultata niin ison monitorin kuin haluaa?

Eiks tässä ollu kyse nimenomaan liikuteltavasta setistä? Btw, oon itte duunannu tommosella postimerkillä n. 7 vuotta hommia ennen vaihtoa isompaan, hyvin silläki tekee.

...
http://www.soundreel.com
sami_sumea
28.04.2020 14:31:42

mhelin: Nuo One15 kaiuttimet ovat juu kalliit mutta ei nyt ihan noin kalliit, vaan 930 EUR /kpl eli 1860 EUR / pari:
https://mareks.fi/amphion-one15-studiomonitori

Plus vahvari + kaapelit, mut enivei. Lisäks noissa One15:issa ei ainakaan mun makuun irtoa tarpeeks alapäätä (mulla on One18 + sub combo itellä).

...
sami_sumea
28.04.2020 14:35:30 (muokattu 28.04.2020 14:40:10)

Sä oot varmaan katellu tota 13" MBP:ta? Siihen on saatavilla 4-ytiminen i7-prossu ja max 16gt muistia.

En ainakaan itte ostais tosta 13" mallista tota i7-versioo, tehoero on aika marginaalinen (geekbenchissä muutama sata pistettä, about 10% mut hinta on about 600e enemmän), melkein sit jos OIKEASTI tarvii tehoa ostaa suoraan 16" jollain 6- tai 8-core prossulla, mut hinta on reippaasti päälle tonnin enemmän.

Enivei noi uudet quadcore i5:t on yllättävän jykeviä myllyjä, noilla tekee melkein mitä vaan.

...
Krice
28.04.2020 23:20:48

sepisti: Oliko tarpeeksi hyvin perusteltu?

Luulin että puhuttiin studiokäytöstä. Keskustelualuekin viittaisi siihen.
PIM
28.04.2020 23:33:27
sami_sumea:

- Jos silmät ei kestä pientä näyttöä, OK-tasoisen 24" näytön saa tohon päälle reilulla satasella.

Mä osti pari viikkoo sitten pyöytäkoneen näytöksi pari vuotta käytetyn Samsungin 40" 4K telkkarin 150 eurolla. Nyt on hyvät ajat kyttäillä vaikka Tori.fi:stä kun ensimmäisten 4K telkkarien ostajat vaihtaa isompiiin ruutuihin kun telkkarien hinnat on laskenut. 4k ruudulle mahtuu neljän FullHD näytön verran kamaa yhdellä kertaa.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
sepisti
29.04.2020 00:05:15
Krice: Luulin että puhuttiin studiokäytöstä. Keskustelualuekin viittaisi siihen.

Eli eivät olleet tarpeeksi hyvät perustelut :D

Mua on aina ihmetyttäneet ihmiset, jotka laittaa kaikki rahansa johonkin Mac-miniin...
mhelin
29.04.2020 11:23:08
sami_sumea:
Enivei noi uudet quadcore i5:t on yllättävän jykeviä myllyjä, noilla tekee melkein mitä vaan.

...

Mun nähdäkseni noilla uusilla i5 ja i7 Ice Lake mobiili-CPU:illa ei ole muuta eroa keskenään kuin että i7:ssa on nopeampi kellotaajuus ja 2MB enemmän välimuistia. Molemmat 4-ytimisiä HT-prossuja (8 threadia). Toki noita ytimiä saisi olla enemmänkin, mutta sitä varten on sitten threadripperit ja muut työpöytäprossut. Olisi kyllä kiva saada joku atx-emo parilla PCIe korttipaikalla jolla olisi tuollainen uusi vähävirtainen prossu niin saisi rakennettua itse halvemmalla vähävirtaisen ja hiljaisen koneen.
Mark_
29.04.2020 20:57:56
mhelin: Mun nähdäkseni noilla uusilla i5 ja i7 Ice Lake mobiili-CPU:illa ei ole muuta eroa keskenään kuin että i7:ssa on nopeampi kellotaajuus ja 2MB enemmän välimuistia. Molemmat 4-ytimisiä HT-prossuja (8 threadia). Toki noita ytimiä saisi olla enemmänkin, mutta sitä varten on sitten threadripperit ja muut työpöytäprossut. Olisi kyllä kiva saada joku atx-emo parilla PCIe korttipaikalla jolla olisi tuollainen uusi vähävirtainen prossu niin saisi rakennettua itse halvemmalla vähävirtaisen ja hiljaisen koneen.

Luulisin et mikä tahansa masterkeyboard oli se sit m-audio tai mikä vaan toimii nykyään täysin saumattomasti midinä minkä tahansa dawin kanssa, ainakin logicin, tai olis ainakin omituista jos ei toimis. Rummut, synat, pianot ja muut olis tarkotus tällä https://www.thomann.de/fi/m_audio_code_61_black.htm tehä.

Mä kans luulisin i5:lla riittäis ihan hyvin, nykynen nopeus on aikakin täysin fine. Nyt kun kävin kattomas oma konehan on i5, 8gt, 2,7, 2015. Kyl se loppupäässä jos on varsinkin selain ja kaikki maholliset spotifyt päällä herjaa joskus isoimmissa paikoissa et ei riitä suorituskyky,

Mut ei se ongelma oo ollu, kertaakaan ei oo menny tilttiin, vaan sit kun sulkee jokun muun ohjelman niin pelitää taas välittömästi. Et siinä mielessä 16' vois olla jos tonnin haluu siitä nopeudesta maksaa, mut se on siinä ja siinä. Ja sit viis vuotta vanha - liekö sillä merkitystä et onko ne uudet muutenki tehokkaampia. Sillon vois riittää se i5.

13 on näppärä ja sopivan pieni liikkuvaan työhön, kotona voi sit tosiaan sen toisen näytön hommata.
sepisti
29.04.2020 22:33:28
Jos sulla on 9000€ käytettävissä studiolaitteisiin, niin älä nyt säästä väärässä paikassa. Ostat sen reilun kolmen tonnin koneen, niin siinä on konetta hyvässä lykyssä 7-8 vuodeksi. Ei kannata tuolla budjetilla miettiä sitä, miten sun vanha kone on ollut riittävän nopea. Mieti sitä, että kolmen vuoden päästä sä haluatkin jonkun sellaisen plugarin, jota ei ole vielä keksitty. Sitten huomaat, että jos olisit satsannut vähän enemmän koneeseen aikanasi, ei tarvisi taas pohtia uuden koneen hankintaa.
mhelin
30.04.2020 14:59:52
sepisti: Jos sulla on 9000€ käytettävissä studiolaitteisiin, niin älä nyt säästä väärässä paikassa. Ostat sen reilun kolmen tonnin koneen, niin siinä on konetta hyvässä lykyssä 7-8 vuodeksi. Ei kannata tuolla budjetilla miettiä sitä, miten sun vanha kone on ollut riittävän nopea. Mieti sitä, että kolmen vuoden päästä sä haluatkin jonkun sellaisen plugarin, jota ei ole vielä keksitty. Sitten huomaat, että jos olisit satsannut vähän enemmän koneeseen aikanasi, ei tarvisi taas pohtia uuden koneen hankintaa.

Voi päteä audio interfaceen, kovalevyihin yms. komponentteihin, mutta itse tietokoneet kehittyvät sellaista vauhtia että että jo pari-kolme vuotta kone on suorituskyvyssä jäljessä melkoisesti. Nyt saa alle satasella prosessorin (Intel i3-9100F esim. vuodelta 2019) jota suorituskyvyssä vastaava i7-7700 maksoi 2017 lähemmäs kolmea sataa (https://cpu.userbenchmark.com/Compa … 0-vs-Intel-Core-i3-9100F/3887vs4054). No kyse on desktop-prosessoreista, ne voi vielä vaihtaa, mutta 7700 -> 9100 päivitystä varten pitäisi jo vaihtaa myös emolevy ja muistit, eikä siinä olisi sinällään järkeä, mutta jos päivittäisi uudempaan i7:n niin pelkkä osien päivitys tulisi edullisemmaksi kuin uuden koneen osto.

Valitettavasti läppäreitä ei voi noin päivittää, (eikä Mac-desktoppejakaan), ja sen vuoksi ne ovatkin kannattamattomia hankintoja paitsi jos oikeasti tekee töitä mobiilisti eikä voi raahata desktop-konetta mukanaan. Toisaalta halvallakin tarjousläppärillä (Windows) voi tehdä paljon juttuja mutta silloin olisi hyvä olla olemassa erillinen desktop-PC jossa olisi enemmän vääntöä.

Tosin nykyään saa olla jo melkoisen iso projekti jos sitä ei pysty keskitason kokoonpanolla tai läppärillä (i5 prossu, SSD ja riittävästi muistia) pyörittämään, mutta koskaan ei ilmeisesti voi olla varma mikä suorituskyky on tarpeeksi. Voi kyllä olla että jo nykyään kuluttajille myydään tarpeettoman tehokkaita koneita tarpeisiin nähden. Vanha koneet vaikkakin tehoiltaan riittävät ovat siitä ikäviä että tämä tarkoituksellinen (tai tarkoitukseton) vanhentaminen saattaa yhtäkkiä obsoloida koneen konkat, grafiikkapiirin tai melkein mitä tahansa rikki ja korjaaminen tulee liian kalliiksi. Sitten taas ostetaan uutta ja kallista.
askomiko
30.04.2020 19:53:09 (muokattu 30.04.2020 22:36:53)
Mitä suosittelisitte, millä saa ammattimaisen kuuloista jälkeä kotona?

Mieti investointeja niin että kaikki muu paitsi tietokone ja äänikortti on käyttöiältään puoli-ikuista. Kuusivuotias tietokone toimii mutta on jo lähestymässä antiikkia. 60-luvun neumannilla puolestaan ostat nykypäivänä ihan hyvän auton. Investoi siis läppäriin niin vähän kuin mahdollista, koska se ei paranna äänitysten laatua lainkaan, ja arvo on jyrkästi laskeva ajan kanssa ja köppäisimmässäkin koneessa on nykyisin mukavasti tehoa. Uusi ja tehokas kone on toki aina kiva ei siinä mitään.

Et kertonut minkälaisia projekteja aiot tehdä, rakentuuko taustat soitetuista raidoista vai softasyntikoilla. Pelkän audion pyörittämiseen riittää vaikka 10v vanha läppäri. Softasyntikat ja plugarit haluaa vähän tehoakin, mutta kyllä nekin toimii millä tahansa koneella, ja saat raidat jäädytettyä audioksi, jolloin se ei enää vie tehoa.

Käytä ainakin budjetista vaikka tonni huoneesi akustointiin niin johdat jo 95%:aa kotinikkaroijista hevosen mitalla vaikka äänittäisit sen jälkeen satasen mikillä. Ja se sijoitus ei vanhene koskaan.

Jos pärjäät pelkän laulun äänityksellä niin olet sen puolesta onnellisessa asemassa. Rummuille tai koko bändille riittävä kalusto räjäyttää budjetin taivaan tuuliin, kun touhutonni ei riitä edes mikkitelineisiin, sitten kuuntelun rakentaminen yms... Satsaa yhteen järisyttävän kovaan kanavaan, eli huima mikki, etuaste (ja joku luonnekas kompressori).

Äänikortiksi joku Universal Audio tai RME on kelpo valinta, tai vaikka Prism jos haluat hifistellä.

Neumanni on kova laite, ja jos tiedät tarvitsevasi juuri sen, niin eikun vaan. Jos 100-varmuutta ei ole niin ihan siitä en lähtisi aloittamaan. Siinä ei kyllä hirveän paljon rahaa häviä kun katsoo mihin hintoihin u87:t liikkuu ebayssa. Jos löydät käytetyn niin saat omasi pois aina. Toisaalta se 700e jonka hinnassa voi myydessä hävitä riittäisi jo sekin ihan hyvään mikkiin. 103-Neumanni on muuten netin vihatuin mikrofoni. :)
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
sepisti
30.04.2020 22:18:58
Ihan miten vaan... Keskustelun aloittaja speksasi homman niin, että haluaa uuden kannettavan MBP:n ammattikäyttöön soveltuvilla palikoilla, vaikka hänellä on sinällään toimiva viisi vuotta vanha kone olemassa. Siksi en ehdota hänelle pienempää budjettia koneen ostoon, koska toiveiden mukaista konetta ei vaan yksinkertaisesti saa edullisesti. Tai edullisuus on toki suhteellinen käsite.
Jucciz
01.05.2020 02:38:26
Askomiko kyllä puhuu siinä mielessä paljon järkeä, että jos tähdätään yhtään pidempiaikaiseen touhuun, kannattaa enimmät markat suunnata semmoiseen rautaan, joka ei vanhene muutenkaan, eli mikrofonit, etuasteet yms. Tietokoneet ja muuntimet varmasti vanhenevat jossain vaiheeessa - tietokoneet varsinkin - mutta niin kauan kun ne toimivat je niiden teho riittää, en lähtisi vaihtamaan vain vaihtamisen riemusta.
Mark_
01.05.2020 16:43:31 (muokattu 01.05.2020 16:47:13)
Jucciz: Askomiko kyllä puhuu siinä mielessä paljon järkeä, että jos tähdätään yhtään pidempiaikaiseen touhuun, kannattaa enimmät markat suunnata semmoiseen rautaan, joka ei vanhene muutenkaan, eli mikrofonit, etuasteet yms. Tietokoneet ja muuntimet varmasti vanhenevat jossain vaiheeessa - tietokoneet varsinkin - mutta niin kauan kun ne toimivat je niiden teho riittää, en lähtisi vaihtamaan vain vaihtamisen riemusta.

Kyl se nyt pätkii vähän liikaa kun tekee loppupuolel lauluja, ja sit kun raidois ei oo ees mitään reverbejä. Mulla saattaa olla 10-15 syna tai intrumentti raitaa + muutama kitara + laulu.

Kyl mä sen i7 hommaan seuraavaks, se on hyvä pointti et kun plugareita jos ostaa niin sit pyöris kunnol. Kyl se vähän nyt näyttää et se sitä tarvis. Toisaalt mulla on tapissa 128 gt levy jatkuvasti eli se voi pätkiin senkin takia vaik kama meneekin ssd:lle, mutta jokatapauksessa.

Sitten elinikäseks AU:n ja mikis mietin kans et kyl nykysel pärjään, et se ei siitä laulus kai kummene, niinku täs on tullu esiin.
anapena
02.05.2020 13:35:24
askomiko: 103-Neumanni on muuten netin vihatuin mikrofoni. :)

Laiskuuttani kyselisin että miksi näin? Semmoinen on tuossa pöytälaatikossa, ehkä pari kertaa tullut käytettyä ihan hyvin tuloksin.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
anapena
02.05.2020 13:56:53
Mark_: Toisaalt mulla on tapissa 128 gt levy jatkuvasti eli se voi pätkiin senkin takia vaik kama meneekin ssd:lle, mutta jokatapauksessa.

Olen antanut itselleni kertoa, että erityisesti ssd-levyillä pitäis olla reilusti tyhjää tilaa, jopa enemmän kuin pyörivillä levyillä.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Danko
02.05.2020 20:07:09

askomiko: 103-Neumanni on muuten netin vihatuin mikrofoni. :)

Höpö-höpö. Onhan se raikas, mut siinä ainakaan ei ole yhtä v****maista yläpäätä kuin halvoissa kiinalaisissa pahimmillaan.
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
PJS
05.05.2020 10:36:17 (muokattu 05.05.2020 10:54:15)

Mä ehkä vaihtaisin Pro Toolsin Logic Pro X:n, se on edullisempi mutta aivan täysin ammattimaseen tuotantoon soveltuva. Samalla tulee iso kasa täysin käyttökelpoisia plugareita miksaukseen ja varsin kattavat kirjastot virtuaali-instrumentteja monenlaiseen tekemiseen. Kaikki ei oo ehkä yhtä kalliita ja hienoja kuin mitä rahalla voi saada, mut ammattimainen jälki ei oikeasti edellytä kalliita ja parhaita kamoja... esim. viime vuoden about isoin kansainvälinen pop hitti (Bad Guy, Billie Eilish) tehtiin 100% logicin omilla plugareilla ja virtuaali instrumenteilla, akustoimattomassa makkarissa ;)

Säästyneellä rahalla hommaisin ehkä DI boksin tai parikin.

Tolla mac-bookilla tekee täysin ammattimaista jälkeä. Se on totta että nykyaikaisemmilla koneilla saa enemmän vääntöä. Mutta faktahan on se, että ammattimaista musatuotantoa on tehty myös vaikkapa neljä, kymmenen, kakskyt, etc... vuotta sitten, joten se että sun tietokoneen speksit ei oo ihan täysin parasta mitä nyt saa, ei oikeastaan haittaa.

U87 on erinomainen mikrofoni ja sillä äänittää hyvillä mielin ihan mitä vaan. Se on totta että halvemmallakin saa OK mikkejä, mut toisaalta ei toi ainakaan lopputulosta huononna ja etenkin laulua/akkaria/kitaravahvistinta tms. lähimikittäessä sitä akustisesti täydellisen ympäristön puutetta voi paikata kaikenlaisilla sohvatyynyistä ja patjoista kyhätyillä virityksillä siihen saakka, että akustointia saa petrattua. Mulla on sellainen tuntuma, että ne paljon puhutut ammattilaisetkaan ei välttämättä sit kuitenkaan aina äänitä ihan optimaalisissa tilanteissa... Mut se mitä kaikki on sanonut, pitää paikkansa: Mitä parempi akustinen ympäristö niin sitä paremmat lähtökohdat sulla on tehdä muutakin kuin vain "selviytyä" sen tilan ongelmista.
I still love rock and roll
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)