![]() 13.05.2020 14:53:22 | |
---|---|
Itse olen päässyt tekemään levyjä sekä kotona että studiossa, ja molemmille on paikkansa. Jos on hyvin harjoiteltua materiaalia tai muuten selvät sävelet ja lopputuloksen äänellinen laatu on se juttu niin totta kai se studio on se oikea vaihtoehto. Studiovelho kuuntelee settiä ja sanoo että tähän kannattaa laittaa tämä ja tämä tilamikiksi että toimii, ja sehän on ihan mahtava homma. Toisaalta taas olen tehnyt kahdeksan täysimittaista soolopökälettä joista joka ikinen olisi jäänyt tekemättä jos ne olisi pitänyt mennä äänittämään studioon. Ei vain olisi ollut resursseja sellaiseen määrään studioaikaa ja ei olisi sinällään ollut mitään mieltäkään mennä studioon pyörimään ilman että on session alussa hajuakaan että mihin suuntaan sitä aikoo viedä. Semmoiset hommat on varattu minusta Metallicalle ja Axl Roselle :). Niillä on siihen varaa. Mutta jos tarkoituksena on luoda täysin vapaasti mitä huvittaa niin silloin varmaan kannattaa tinkiä siitä hifistelypuolesta. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 14.05.2020 22:15:12 (muokattu 14.05.2020 22:31:22) | |
18is9: Mutta jos tarkoituksena on luoda täysin vapaasti mitä huvittaa niin silloin varmaan kannattaa tinkiä siitä hifistelypuolesta. Kannattaa vaan hyväksyä se fakta, että digimallinnukset ovat siirtäneet analogihifistelyn studiosta koneelle. Aika vähän jää enää jäljelle äänenlaadullisesti asioita, joita ei huippukotistudiossa saa tehtyä. Tietty moni asia on käytännöllisempää toteuttaa perinteisellä studiolla. Oishan se seinällinen hardwarea ja eristetyt huoneet full stackkien yms. huudattamiselle aika mageeta, mutta ei se vaan ole tänä päivänä enää kovin perusteltua. | |
![]() 15.05.2020 09:42:52 (muokattu 15.05.2020 09:49:26) | |
McLeach: Aika vähän jää enää jäljelle äänenlaadullisesti asioita, joita ei huippukotistudiossa saa tehtyä. Omasta mielestä se avain on tässä rummut. Jos meinaa soittaa oikeaa settiä ilman mitään triggereitä niin tämä on se missä se kotistudio tökkää. Omissa projekteissa voi joutua palaamaan setin ääreen milloin sattuu joten setuppi pitää olla kasassa aika pitkään. Sen mitä olen miksaillut projekteja niin ei sitä hyvää tilaa ja huolellista äänitystä oikein voi edes verrata semmoiseen treeniksellä mikit rummuissa -setuppiin. Muissa instrumenteissa päästään aika lähelle kotistudiossakin. Toinen juttu on siten se että loppupeleissä se huonous tahtoo summautua. Kun kaikki raidat on tehty silleen että vähän on jouduttu tinkimään (tyyliin kaikki sen saman ei-niin-maailman-parhaan äänikortin läpi) niin kyllä se kuuluu. Mutta kuten totesin, tämä on se hinta minulle siitä että saa tehdä just mitä haluaa ja milloin haluaa. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 15.05.2020 13:11:36 | |
McLeach: Kannattaa vaan hyväksyä se fakta, että digimallinnukset ovat siirtäneet analogihifistelyn studiosta koneelle. Aika vähän jää enää jäljelle äänenlaadullisesti asioita, joita ei huippukotistudiossa saa tehtyä. Tietty moni asia on käytännöllisempää toteuttaa perinteisellä studiolla. Oishan se seinällinen hardwarea ja eristetyt huoneet full stackkien yms. huudattamiselle aika mageeta, mutta ei se vaan ole tänä päivänä enää kovin perusteltua. Ehkä näin voi ajatella joku joka ei ole päässyt tekemään laadukkailla analogisilla laitteilla. Mallinnukset on mallinnuksia ja jotain sinne päin mutta ei ne vastaa sitä esikuvaa äänellisesti. Analogisessa laitteessa on niin paljon muuttujia että niiden täydellinen mallintaminen vaatisi käsittämättömästi tehoa koneelta. Jokaisen vastuksen, konkan ym osien toiminnat ja säröt eri jännitteillä ja lämpötilassa tulisi mallintaa ja koostaa siitä mallinnus. Jos nuo nykyiset vastaisi esikuviaan täydellisesti niin ei sitä rautaa valmistettaisi enää. Onhan ne jotkin plugarit hyviä ja osa pelkästään markkinavoimien tuotteita. Toinen lopputulokseen vaikuttava asia on se miten noilla työskennellään. Tuijotetaanko ruutua ja samaan aikaan keskitytään hiiren liikutteluun kun pitäisi myös kuunnella. Digityöskentelyssä on paljon häiriötekijöitä jotka vaikuttaa kuulemisen mielikuvaan. Tietysti suurin osa eroista jota tehdään kotona tai oikeassa studiossa kokemuksella häviää kun lopputulosta kuunnellaan mp3 muodossa huonoilla kaiuttimilla tai kuulokkeilla. Niin kuin sitä sanotaan tehdään musiikkia nykyisin paremmilla laitteilla kuin koskaan aiemmin mutta kuunnellaan surkeilla leluilla. En ole vielä tähän päivään mennessä kuullut yhtään orgaaniselle kuulostavaa kitaramallinnusta tai rumpusoftaa joilla voisi korvata kitaravahvistimen tai oikean rumpalin. | |
![]() 15.05.2020 13:25:06 | |
Haiskahtaa siltä, että on aika laittaa popparit kattilaan... "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel | |
![]() 15.05.2020 15:35:46 (muokattu 15.05.2020 18:17:09) | |
lumppaaja: Ehkä näin voi ajatella joku joka ei ole päässyt tekemään laadukkailla analogisilla laitteilla. Mallinnukset on mallinnuksia ja jotain sinne päin mutta ei ne vastaa sitä esikuvaa äänellisesti. Analogisessa laitteessa on niin paljon muuttujia että niiden täydellinen mallintaminen vaatisi käsittämättömästi tehoa koneelta. Jokaisen vastuksen, konkan ym osien toiminnat ja säröt eri jännitteillä ja lämpötilassa tulisi mallintaa ja koostaa siitä mallinnus. Jos nuo nykyiset vastaisi esikuviaan täydellisesti niin ei sitä rautaa valmistettaisi enää. Onhan ne jotkin plugarit hyviä ja osa pelkästään markkinavoimien tuotteita. Toinen lopputulokseen vaikuttava asia on se miten noilla työskennellään. Tuijotetaanko ruutua ja samaan aikaan keskitytään hiiren liikutteluun kun pitäisi myös kuunnella. Digityöskentelyssä on paljon häiriötekijöitä jotka vaikuttaa kuulemisen mielikuvaan. Tietysti suurin osa eroista jota tehdään kotona tai oikeassa studiossa kokemuksella häviää kun lopputulosta kuunnellaan mp3 muodossa huonoilla kaiuttimilla tai kuulokkeilla. Niin kuin sitä sanotaan tehdään musiikkia nykyisin paremmilla laitteilla kuin koskaan aiemmin mutta kuunnellaan surkeilla leluilla. En ole vielä tähän päivään mennessä kuullut yhtään orgaaniselle kuulostavaa kitaramallinnusta tai rumpusoftaa joilla voisi korvata kitaravahvistimen tai oikean rumpalin. Sellainen tarkennus, että itselläni ei ole kotistudiota, enkä puhu mistään omatekeleistä tai kaverien projekteista. Esim YouTube on täynnä pitkän linjan tuottajia, jotka hoitelevat asiakkaansa mallinnuksilla ja midillä. Ja en väitä, että digi kuulostaisi analogiselta. Mutta fakta on se, että tänä päivänä osa mainstream-musasta väännetään himasta käsin, ilman sitä isoa, perinteistä studiota. En tiedä mihin pyrit vikalla lauseellasi, mutta uskon ettet pysty esim. bongaamaan kemperin mallinnuksia alkuperäisestä, jos kuuntelet jotain rokkibiisiä, missä on 20 kitararaitaa päällekkäin. Oli se formaatti ja toistoväline mikä tahansa. Itsekin vannon oikeiden vahvarien nimeen ja soundiin soittotilanteessa. Isossa miksaksessa se on kuitenkin täysin eri juttu. Enkä tarkoita mitään kolmen raidan bluesfiilistelyä. | |
![]() 16.05.2020 13:38:40 | |
jannu: Haiskahtaa siltä, että on aika laittaa popparit kattilaan... Tai internet kiinni. Ruudun tujottaminen soundaa niin paljon paskemmalta kuin lämpöisen kelllertävästi hohkaavien VU-mittareiden ja rohisevien potikoiden katselu. Fuzz is Clean! | |
![]() 16.05.2020 15:19:57 | |
Mikael: Tai internet kiinni. Ruudun tujottaminen soundaa niin paljon paskemmalta kuin lämpöisen kelllertävästi hohkaavien VU-mittareiden ja rohisevien potikoiden katselu. Useimmiten näitä kommentteja kuuluu henkilöiltä, joilla ei ole kummoistakaan kokemusta kummastakaan. Ehkä muutama vuosi himassa hinkutettu, tai just alaa opiskelemaan alkaessa, tai sitten on päästy kivaan studioon katselemaan/oppimaan/tekemään ja wanahan StudioWelhon murinat otettu turhan tosissaan tai turhan yksiulotteisesti. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 16.05.2020 18:15:30 | |
Sitten on vielä se että minkälainen koti ja kotistudio. Kyllä se laulunkin äänittäminen akustoimattomassa kerrostalo yksiösdä tai kaksiossa on jo vähän haasteellista. Se että maailmantähti on rakentanut kotiin studion on eri juttu kun mikki ja äänikortti pöydällä koneen vieressä. Kyllä kotonakin voi varmasti tehdä hyvää soundia mutta tavallisessa kotiympäristössä on haastensa. Elektroninen instrumenttimusa poislukien. Oman vähäisen bändikokemuksen perusteella suosittelen aloittelijoille studiota. Itse äänittäminen on aikamoinen ylimääräinen stressi ja ahdistus koko bändille jos ei osaa tai tiedä mitä haluaa. Muutaman studio demon / levyn jälkeen osaa jo varmasti paremmin itsekin, jos on yhtään seurannut mitä siellä studiossa tehtiin. Ja itsehän en ikinä studioon mennyt, mutta kyllä jälkikäteen mietittynä olisi aikanaan pitänyt. | |
![]() 16.05.2020 20:10:20 (muokattu 16.05.2020 20:11:16) | |
Mieli se vaan tekee tepposet mitä tulee analogi-digi vertailuun. Te mitään eroa huomaa. Uskomatonta, että vielä tänäkin päivänä jotkut jaksaa vakuutella toista. Sitäpaitsi mitä väliä? Musa on musaa ja sitä saa olla monen kuuloista. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 05.06.2020 12:00:00 | |
KaRa: Kotona, vaikka yksin, voi tehdä kaiken ja enemmänkin. Jostain syystä sinun tai minun kotona ei ole tehty ensimmäistäkään miljoonamyyntiin yltänyttä hittiä. Ainutkaan nimekäs bändi ei taida kääntyä kummankaan meidän puoleen jos on tarkoitus äänittää uusi levy? Joka jätkältähän löytyy nykyään läppäri ja äänikortti ja softa jolla voi tehdä mitä vaan. Siltikään se Metallica ei ymmärrä kääntyä mun puoleeni eikä maksa mulle mitään seuraavan levynsä äänityksestä, miksauksesta eikä masteroinnista. Joillekin ne maksaa vaik ei niillä ole oikeastaan just ihmeellisempiä kamoja kuin mullakaan. Päivää ennen kuolemaani sävellän niin hyvän laulun, että se elättää minut koko loppuikäni. | |
![]() 05.06.2020 15:30:03 | |
rintapek: Jostain syystä sinun tai minun kotona ei ole tehty ensimmäistäkään miljoonamyyntiin yltänyttä hittiä. Ainutkaan nimekäs bändi ei taida kääntyä kummankaan meidän puoleen jos on tarkoitus äänittää uusi levy? Joka jätkältähän löytyy nykyään läppäri ja äänikortti ja softa jolla voi tehdä mitä vaan. Siltikään se Metallica ei ymmärrä kääntyä mun puoleeni eikä maksa mulle mitään seuraavan levynsä äänityksestä, miksauksesta eikä masteroinnista. Joillekin ne maksaa vaik ei niillä ole oikeastaan just ihmeellisempiä kamoja kuin mullakaan. Eikös just Billie Eilishin miksausgrammyn voittanu biisi ollu tehty sen veljen makuuhuoneessa :D Kyllä se vaan useimmiten on kiinni tekijästä eikä laitteista. Niissä huippustudioissa kun sattuu yleensä myös olemaan henkilökuntaa, jotka on tehny miljoonia myyviä levyjä päivätyökseen kymmeniä vuosia. | |
![]() 05.06.2020 15:42:14 (muokattu 05.06.2020 15:43:13) | |
KaRa: Mieli se vaan tekee tepposet mitä tulee analogi-digi vertailuun. Te mitään eroa huomaa. Uskomatonta, että vielä tänäkin päivänä jotkut jaksaa vakuutella toista. Sitäpaitsi mitä väliä? Musa on musaa ja sitä saa olla monen kuuloista. Tai sitten niin, että joo, kyllä nää kuulostaa erilaisilta, molemmat hyviltä, eikä kukaan pysty sanomaan, millä vehkeillä ne on tehty. Paitsi jos joku sitten sanoo, että tämä on tehty vanhalla raudalla (vaikkei olisikaan), niin äkkiä aletaan huomata asioita. "Joo kyll sen tästä niinku aistii, siin on sellanen joku..." Olen tosin kyllä myös sitä mieltä, että tieynlaisia luomusoundeja on erittäin vaikea tuottaa boksissa. Ja toisaalta, tekijä, joka hakee luomukitaravalleja, myös tietoisesti jättää tulokseen niitä luomuelementtejä, surinoita, särähdyksiä ja ambienssia ym. Koneen äärellä täydellisyyteen pyrkivä helposti hinkkaa tuloksen hengiltä, koska voi. Kaikkea on, ja kaikki voi omalla tavallaan kuulostaa hiton hyvältä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 05.06.2020 15:53:39 | |
Voi helvetin perkele minkälaista muurahaispesää tuli taas tökättyä. Mä vaikutuin kun sain nähdä ammattihenkilön työskentelyä ja hänen kuuntelu ja korvat tekivät vaikutuksen. Mä siis olen ihan varma, että se kaveri saisi ihmeitä aikaan vaikka tulisi tähän mun himaan näillä mun omilla vehkeillä tekemään sen duunin. En mä itsekään nyt ihan eilen synytnyt ole, vaikka harrastelija olenkin, mutta on se nyt ihan eri juttu kun joku joka tajuaa jotakin siitä mitä on tekemässä, hoitaa äänityksen ja jälkituotannon ja vielä kirittää esituotannossakin. Tiedän, että ihmiset tekee himassaan ihan ihmejuttuja ja monilla on hyviä kamppeita ja hyvät korvatkin, mutta silti en voinut olla vaikuttumatta siitä tavasta millä ammattihenkilö työskentelee ja mitä hän saa irti minulle ihan tutustakin materiaalista. Mä teen kyllä himassa ja reeniksellä demoja ja äänitän ihan melkein joka päivä kun keksin uusia biisejä ja väsään vanhojakin biisejä uuteen uskoon. Osaan suunnilleen jotain tehdä itsekin, mutta olen silti valmis maksamaan siitä että joku tuo korvansa ja osaamisensa mun musan palvelukseen. Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa....... | |
![]() 05.06.2020 22:05:22 | |
Kasu-_-: Eikös just Billie Eilishin miksausgrammyn voittanu biisi ollu tehty sen veljen makuuhuoneessa :D Äänitetty, kyllä - miksattu ja masteroitu toisten tekijöiden toimesta toisaalla. https://www.waves.com/breaking-the- … les-with-billie-eilish-rob-kinelski "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta | |
![]() 06.06.2020 20:30:17 (muokattu 06.06.2020 20:40:07) | |
Hyvä syy mennä studioon äänittämään on se ettei käy kuten tässä kotona äänitetyssä sessiossa - mikkinä U47: https://www.youtube.com/watch?v=cCNM706Iv8M&feature=youtu.be | |
![]() 06.06.2020 20:52:39 | |
mhelin: Hyvä syy mennä studioon äänittämään on se ettei käy kuten tässä kotona äänitetyssä sessiossa - mikkinä U47: https://www.youtube.com/watch?v=cCNM706Iv8M&feature=youtu.be En hiffaa. Katsoin alkua hetken ja joo, soundi voisi olla parempi, mutta mitä muuta? Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 06.06.2020 20:57:54 | |
Henri Henri Olavi: En hiffaa. Katsoin alkua hetken ja joo, soundi voisi olla parempi, mutta mitä muuta? Mikki on väärin päin. Gaga laulelee herttakuvioisen mikin "takapuoleen". Fuzz is Clean! | |
![]() 06.06.2020 21:02:33 | |
Mikael: Mikki on väärin päin. Gaga laulelee herttakuvioisen mikin "takapuoleen". Hah, niinpä onkin! Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 06.06.2020 21:13:45 | |
mhelin: Hyvä syy mennä studioon äänittämään on se ettei käy kuten tässä kotona äänitetyssä sessiossa - mikkinä U47: https://www.youtube.com/watch?v=cCNM706Iv8M&feature=youtu.be Veikkaan ettei mulle tule koskaan käymään juuri noin. En varmasti koskaan hommaa noin kallista vintagemikkiä. Olen silti jo tehnyt saman virheen 100 euron mikillä akustisen kitaran äänityksessä :D Eli juuri tällaisia pikku juttuja tulee kämmättyä kun ei ole riittävää kokemusta ja ammattitaitoa. Toki joskus sattuu ammattilaisillekin. En tiedä missä studiossa on yksi Catcatin cd-levy tehty, mutta siinä on jonkun biisin bassoraidan kanavat vastavaiheessa. Studiomonitoreilla tai tarkalla hifisysteemillä bassot häipyvät sweetspotissa :D. Pitääpä kaivaa jos löytyy jostain spotifystä mikä se oli. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)