Aihe: Miksi 1x12 kitarakaappi kuulostaa erilaiselta kuin 4x12?
1 2 3
ituvirtanen
06.02.2020 21:52:01

Over and out.
Kiitos ja hyvää yötä.
Juhani_t
06.02.2020 21:53:21
studio: Niin, eikö tuossa juuri ole niin. En käskenyt kädellä liikuttamaan mitään. Pidempi liike=matalampi taajuus. Voit verrata samalla teholla tulevaa siniääntä eri taajuuksilta ja katsoa kuinka kartio liikkuu.

Jos kartio heiluu vaikkapa sata kertaa sekunnissa edestakaisin A millimetriä, se tuottaa 100Hz äänen X voimakkuudella. Kun se heiluu 10000 kertaa sekunnissa A millimetriä, se tuottaa 10kHz äänen Y voimakkuudella. Jos halutaan sama akustinen teho 100Hz ja 10kHz taajuuksille, kartion on heiluttava 100Hz taajuudella suurempi liikematka. Ilmeisesti tarkoitat tässä tätä?
basisti1971
07.02.2020 05:34:57
Moi.

ituvirtanen: Over and out.

:D

ituvirtanen: Kiitos ja hyvää yötä.

Pitkään kyllä jaksoit, sen verran lennokkaita nuo vasta-argumentit ovat.
Itse en olisi kyennyt jos olisin sattunut kohdalle.

T:Samuli
basisti1971
07.02.2020 06:15:20
Moi.

lumppaaja: Onko tässä halussa kasvattaa kotelon kokoa suhteessa elementtien määrään tarkoitus lisätä alapään määrää kitaraan?

Ei kai, ainakaan itse en sen enempää alkuperäistä kuin jatkokysysymystäkään noin ymmärtänyt.

Lähinnä kai pyritään selvittämään miksi erilaiset umpikaappikaiutinkonfiguraatiot -112/212/412- kuulostavat erilaisilta lähimikitettynä.
Noin ainakin itse asian käsitin.
Voin toki olla väärässäkin, ei olisi eka, eikä satavarmasti vika kerta.

lumppaaja: Miksi pitäisi mennä paljoa alemmaksi koska bändissähän on myös basisti.

Toisin kuin vaikkapa HiFi tai PA kajareissa joissa tuota konstia käytetään varsin usein, tilavuuden kasvattamisen aiheuttama "käyttökelpoisen" taajuusvasteen laajeneminen on kitarakäyttöön tarkoitetuilla elementeillä käytännössä merkityksetön.
Kitarakaappi kun on jo ennestään liki poikkeuksetta tilavuudeltaan ainakin kertaluokkaa "liian suuri" oppikirjamaiseen T/S parametrien perusteella suuniteltuun verrattuna, tilavuuden lisääminen entisestään muuttaa alataajuuksien lähimikitettyä sointia vain lähemmäksi takaa avointa kaappia.

Aivan kuten HiFi/PA osastossa jossa tilavuutta tarkoituksella kasvatetaan, myös kitaraelementeillä taajuusvasteen lasku alkaa korkeammilta taajuuksilta (esim. 120Hz vs. 90Hz), joka puolestaan selkeyttää alapäätoistoa.

Taajuuden laskun loiventumisen ja laajentumisen vaikutus ei tietenkään kitaraelementeillä ole usein edes korvinkuultava johtuen kaiutinelementtien erilaisista suunittelu- ja rekenneratkaisuista.
Etenkin koska HiFi/PA elementin/kaapin on tarkoitus värittää ulostulevaa ääntä mahdollisimman vähän halutusta äänenpaineesta riippumatta, ja kitarainstrumenttielementin/-kaapin puolestaan värittää ääntä tietyllä tapaa ja enemmän tai vähemmän äänenpaineesta riippuen.

lumppaaja: Kivalle se tietysti siinä kaapin vieressä tuntuu kun lahkeet lepattaa vaikka kokonaisuus on pelkkää puuroa ja kuminaa.

:/

Millin liikepoikkeamilla ei lahkeet juurikaan lepattele oli kaiutinkonfiguraatio mikä tahansa muu kuin McFly, puurojen, vellien ja kuminoiden syypää taasen aniharvoin löytyy kaiutinkaapin tilavuudesta.

T:Samuli
studio
07.02.2020 08:26:03 (muokattu 07.02.2020 14:09:55)
Juhani_t: Jos kartio heiluu vaikkapa sata kertaa sekunnissa edestakaisin A millimetriä, se tuottaa 100Hz äänen X voimakkuudella. Kun se heiluu 10000 kertaa sekunnissa A millimetriä, se tuottaa 10kHz äänen Y voimakkuudella. Jos halutaan sama akustinen teho 100Hz ja 10kHz taajuuksille, kartion on heiluttava 100Hz taajuudella suurempi liikematka. Ilmeisesti tarkoitat tässä tätä?

Kyllä. Nimenomaan kaiuttimen toimintaa. Jos näin ei tapahtuisi olisi aika laihan kuuloista. Jos syötetään tietyllä samalla teholla 1000hz ja 50hz siniääni niin liikkeen pituus on aivan eri jotta saavutetaan sama akustinen teho niin kuten yllä kerrotaan.
Danko
10.03.2020 22:03:44

northern: Ensimmäinen ajatus oli rakentaa kaappi itse ja laittaa neljä eri elementtiä jotta olisi valinnanvaraa eri saundien välillä. Täältä saatujen neuvojen jälkeen olen kuitenkin tullut toisiin aatoksiin.

En rakentanut itse, mut äänityskäyttöä silmälläpitäen on nyt kaks 4x12" kaappia eri elementeillä (+2x10"). Tapani Kansan sanoin: "Skaala on mieletön!" https://youtu.be/31i0XgrbvR4
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Jucciz
11.03.2020 02:37:42
Danko: En rakentanut itse, mut äänityskäyttöä silmälläpitäen on nyt kaks 4x12" kaappia eri elementeillä (+2x10"). Tapani Kansan sanoin: "Skaala on mieletön!" https://youtu.be/31i0XgrbvR4

Skaalaa on aina hyvä olla! Ja hei, tuuhan käymään!
northern
25.04.2020 22:25:52

Edelleen olisi mukava päästä kuulemaan käytännön esimerkkejä miten esim kaiuttimen kotelon syvyys tai leveys vaikuttaa saundiin. Tällaisia testiklippejä ei taida olla oikein missään kuunneltavissa?
Elise Oy
Danko
25.04.2020 22:50:45

northern: Edelleen olisi mukava päästä kuulemaan käytännön esimerkkejä miten esim kaiuttimen kotelon syvyys tai leveys vaikuttaa saundiin. Tällaisia testiklippejä ei taida olla oikein missään kuunneltavissa?

Googleta Sherlock. Tuossa alkajaisiksi Mesa-Oversized vs. Marsun 1960A https://youtu.be/ZbfthN1w-oU
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)