Aihe: Mikä stereoksi ja mikä monoksi?
1 2 3
Antti1
01.04.2016 11:50:36
Rantsu: Reaper sitten on oma lukunsa, siinä tasot pysyvät vakiona vaikka suurinpiirtein mitä tekisi.

Senkin saa toki muutettua pan lawia muokkaamalla ja monoksi summaamiseen löytyy monta erilaista vaihtoehtoa valikon takaa raitakohtaisesti. Mukavaa kuitenkin, ettei Reaper tee mitään käyttäjän muistin varaan jäävää eroa stereo- ja monoraidan välillä. Siinä kiteytyy hyvin yhden esimerkin kautta se miksi itse pidän kovasti Reaperista softana, vaikkei tämä nyt aiheeseen sinällään mitenkään liitykään.
pappasfin
02.04.2016 15:19:38
Mä olen asiaa lähestyny sillä tavalla, että jos homma kuullostaa hyvältä eli soundi on hunajaisen hyvä ja siinä on leveyttä ja syvyyttä tarpeeksi niin homma on kuosissaan.

Mulla menee Axesta Main Output L ja R suoraan Scarletin 3 ja 4 sisääntuloihin ja siitä vaan suoraan äänitän skitat sisään Protarilla tai muilla ohjelmilla ja ääni on just eikä melkein ja se on siinä. Ilmeisesti homma on kaiken lisäksi tehty jopa oikein kun esim. vaikkapa osa delaysta / ping pong ääni liikkuu kaiuttimesta toiseen niin kuin pitääkin.

Mä en teoriasta tiedä juuta enkä jaata ja ohjenuorana on vain se, että jos homma kuullostaa hyvältä soitettaessa jne. ja vieläpä äänitettynäkin on homma kuosissaan niin asia on kunnossa ;D
PappaSFin
Einherjar
03.04.2016 01:54:29
jii-koo: Tässä nyt kuitenkin tekemäni näyte erosta: https://www.sendspace.com/file/k9mfqn

Eli ensin ...

Ettei tässä ole nyt sellainen "stereoefekti", että stereoksi vaihdettaettua mono-insert efektit vetäisee itsensä vain toiseen kanavaan ja toinen menee puhtaana läpi. Toinen kanava siis sisältää ne efektit ja niiden aiheuttaman viiveen. Toinen sitten tulee suoraan läpi.
Kokeileppa laittaa joku rajumpi efekti sinne (esim. särö tai vaikka flanger) ja käännä sitten monoksi/stereoksi. Jos efekti jää vain toiselle puolelle, niin siinä se "vika".

Muovinen: ...Mulla on nyt ollu pienet konkat XY-asetelmassa n. 3m päässä setistä ja stereokuvan havaitseminen kuuntelemalla on suht hankalaa...

Sulla on nyt lähtökohtaisesti kapea mikkiasetelma. XY näkee kyllä stereokuvan ihan ok, mutta setti on vain parin kymmenen asteen sisällä siellä stereokuvassa. Siitä on vähän hankala hakea leveyttä, ellei sitten tila soi todella lujaa.
Kokeileppa vaihtaa ab-asetelmaan ja vetele ne mikit ihan reilusti erilleen toisistaan. Mittaa vaikka kummankin matka snaren keskelle, niin pääset jo valmiiksi osin vaiheongelmista eroon.

Itse sain viimeksi parasta tilasoundia niin, että otin kaksi Senkun 935:sta ja vetäsin ne about 3-4m päähän rumpusetistä. Sitten laskin kummankin n. metrin korkeuteen ja käänsin osoittamaan kattoa (pitää muistaa, että huonesoundiahan tässä huonemikeillä haetaan). Täydensin sitten rumpusetin soundia vielä yhdellä dynaamisella (olikohan 58?) metrin päästä.

Nappasin lyhyen pätkän moniraitaa tuosta (basari-snare-overit-huoneet-monorumpu), jos joku haluaa kuunnella/testailla: http://ovh.to/cQaNv6y
Huom! Tarkistakaa vaiheet! Ihan varmasti en muista onko ne tarttuneet tuohon oikein, mutta snaren alamikki ja huoneen tai overin toinen right voi olla väärinpän.
Miksattua matskua ei ole vielä tuosta laittaa, kun sessio on vielä kesken.
Selvitystä sen verran, että tila on klassinen "Hiukkavaaran reenikämppä", eli vanha, betoninen, lähes akustoimaton, entinen varusmieskämppä. Ei soi erikoisen kauniisti, mutta sen verran pieni ja kapea tila (arviolta 5*8m -kamat joka seinällä), ettei sitä sointia oikein voi käyttää hyväkseen.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Exhausted
03.04.2016 11:12:18

pappasfin:

Mulla menee Axesta Main Output L ja R suoraan Scarletin 3 ja 4 sisääntuloihin ja siitä vaan suoraan äänitän skitat sisään Protarilla tai muilla ohjelmilla ja ääni on just eikä melkein ja se on siinä. Ilmeisesti homma on kaiken lisäksi tehty jopa oikein kun esim. vaikkapa osa delaysta / ping pong ääni liikkuu kaiuttimesta toiseen niin kuin pitääkin.

Mä en teoriasta tiedä juuta enkä jaata ja ohjenuorana on vain se, että jos homma kuullostaa hyvältä soitettaessa jne. ja vieläpä äänitettynäkin on homma kuosissaan niin asia on kunnossa ;D

Millaista matskua äänittelet? Monesti yksin soittaessa isot stereoefektit ja ping pongit on kivoja, mutta isommassa sovituksessa toimii paremmin pienemmät monosaundit.
pappasfin
03.04.2016 15:38:13
Exhausted: Millaista matskua äänittelet? Monesti yksin soittaessa isot stereoefektit ja ping pongit on kivoja, mutta isommassa sovituksessa toimii paremmin pienemmät monosaundit.

Esim. tietsikalla taustan tekeminen eri virtuaali-soittimilla efekteineen ja sitten siihen kitaraosuudet oikeilla kitaroilla.

Taustaa voi tehdä myös tuolla syntikalla äänikortin kautta tietokoneelle ja siihen kitarat sitten päälle.

Eli aika simppeli touhua tälläiseltä harrastelijalta ;D

Toki sitten kun äänittelisi koko bändin rummut (useammalla mikillä), basson, parit kitarat ja koskettimet jonkin PA:n / mikseri-härdellin läpi niin homma varmaan on just niin kuin tuossa mainitsit.
PappaSFin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)