Aihe: Masterointiplugari
1 2 3 4
Mikael
20.04.2015 22:13:09 (muokattu 21.04.2015 08:06:43)

Se vähä mitä mä oon omia tai muiden tekeleitä plugaripohjalta "masteroinut" niin oon käyttänyt noita Universal Audion Precision EQ:ta ja Precision Limitteriä, sekä saman lafkan Pultec EQ:ta, Fatsoa ja Fairchildia. Myös ihan Pro Toolsin omat EQ ja kompura ovat käyttistä koska ovat erittäin värittömiä mutta tehokkaita.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
flimtrick
20.04.2015 23:21:13
Antti1: Mä teen vähän jotain puolivälistä. Laitan aina nykyään heti miksauksen alussa masterkanavaan tietynlaisen signaaliketjun, jossa on pari mietoa kompuraa, ehkä hyvin kevyt eq ja limitteri. Se on usein aika vakiokamaa mulla ja miksaan sitä vasten alusta loppuun. Sit juuri ennen bouncea/renderiä mä nappaan koko masterkanavan tyhjäksi ja ulostan tiedoston ilman mitään masterissa olevaa rompetta. Ehkä sinne voi joku Slate VCC jäädä, mutta hyvin harvoin mitään sen enempää.

Ton jälkeen on aina pakko pitää taukoa muutama päivä, jotta pystyy lähtemään masterointihommiin vähän tuoreemmilla korvilla. En tiedä miksi, mutta saan näin jokaikinen kerta paremman lopputuloksen aikaiseksi. Ehkä se masterointia jäljittelevä signaaliketju auttaa miksaamaan sellaisen lopputuloksen, joka toimii mun käyttämillä työkaluilla melko hyvin. Sitten tuon pienen korvien nollaamisen jälkeen ei oo kuitenkaan se masteriin tehty ketju rajoitteena, vaan saa aloittaa kuuntelun puhtaalta pöydältä. Tällä tavoin nimenomaan koen kuulevani miksauksesta uusia asioita, jotka on jääneet aiemmin huomaamatta.

Mulle on myös hyvin tärkeää avata se stereoraita kokonaan uuteen projektiin, jolloin saan pakotettua itseni pois sen valmiin miksauksen sörkkimisestä. Fiilisjuttuja, mutta vähemmät vaihtoehdot ajavat usein ainakin mut analyyttisempaan kuunteluun ja perustellumpiin ratkaisuihin. Kuunteluympäristö ei muutu, mutta ennen lopullista ratkaisua tulee musa kuunneltua kaksien referenssijärjestelmien kautta edelleen.

Ite tein kans jossain vaiheessa niin että miksasin master plugareita ja limitteriä vasten mutta luovuin siitä koska ainakin mulla se hämäs miksaamaan vähän puolivillaisesti. Sit kun otti masterplugarit päältä pois niin miksaus ei kuulostanut hyvältä ja erityisesti jos lähettää miksauksen vielä jonnekin masteroitavaksi niin voi olla varma että sieltä ei tuu sen kuuloista masteria miltä toivoit homman kuulostavan kun miksasit niitä masterplugareita vasten. Nykyään pyrin tekemään miksausk mahd.hyvän kuuloiseksi ilman mitään masterissa ja kun miksaus on jo pitkällä laitan masteriin kotimasteroinnin jotta voi tsekkaa vähän mitä se masterointi miksaukselle tekee ja säätää sit lisää.

Jos masterissa on kompura miksauksessa jo varhaisessa vaiheessa niin ite jättäisin sen kyllä päälle. Joskus oon miksannut kompuraa vasten ja sit kun sen otti pois päältä niin se vaikuttaa kyllä niin paljon että koko miksaus muuttuu.
Antti1
20.04.2015 23:34:17
flimtrick: Jos masterissa on kompura miksauksessa jo varhaisessa vaiheessa niin ite jättäisin sen kyllä päälle. Joskus oon miksannut kompuraa vasten ja sit kun sen otti pois päältä niin se vaikuttaa kyllä niin paljon että koko miksaus muuttuu.

Riippuu tosi paljon miten niitä käyttää. Mulla kompura(t) on hitaalla attackilla ja nipsii vaan 1-2dB voimakkaimmissa kohdissa pois. Toi masterketju siis todella miedoilla asetuksilla käytössä. Mä en ole huomannut, että plugarit pois napsauttamalla soundi muuttuisi huonoksi. Päinvastoin, toi työskentelytapa on parantanut merkittävästi mun tekeleiden soundia.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
flimtrick
21.04.2015 08:16:12
Antti1: Riippuu tosi paljon miten niitä käyttää. Mulla kompura(t) on hitaalla attackilla ja nipsii vaan 1-2dB voimakkaimmissa kohdissa pois. Toi masterketju siis todella miedoilla asetuksilla käytössä. Mä en ole huomannut, että plugarit pois napsauttamalla soundi muuttuisi huonoksi. Päinvastoin, toi työskentelytapa on parantanut merkittävästi mun tekeleiden soundia.

Joo en tarkoittanut että soundi muuttuis mitenkään huonommaksi. Eniten mulla häiritsee se että jos kompuran ottaa pois päältä kun oot miksannut sitä vasten, balanssi muuttuu koska se kompura siellä masterissa kuitenkin vaikuttaa kaikkeen. Jos otat sen sit loppuvaiheessa pois päältä niin yhtäkkiä esim. laulu tai rummut onkin vähän kovempaa jne. Ja kyllähän se kompressori siellä masterissa jollain tavalla värittää sitä soundia riippuen kompurasta et sekin vielä. Saanks kysyä mitä kompuraa käytät yleensä masterissa?
Antti1
21.04.2015 08:26:36
flimtrick: Joo en tarkoittanut että soundi muuttuis mitenkään huonommaksi. Eniten mulla häiritsee se että jos kompuran ottaa pois päältä kun oot miksannut sitä vasten, balanssi muuttuu koska se kompura siellä masterissa kuitenkin vaikuttaa kaikkeen. Jos otat sen sit loppuvaiheessa pois päältä niin yhtäkkiä esim. laulu tai rummut onkin vähän kovempaa jne. Ja kyllähän se kompressori siellä masterissa jollain tavalla värittää sitä soundia riippuen kompurasta et sekin vielä. Saanks kysyä mitä kompuraa käytät yleensä masterissa?

Tavanomaisesti mulla on Vertigo VSC-2 ja Slate FG-X:n kompura, joskaan jälkimmäisestä en ihan älyttömästi pidä. Ei mitään vikaa sinänsä, mutta hajuton ja mauton. Toisaalta sen takia se masterissa viihtyykin mulla, eli... :D On siellä sitten muitakin tarpeesta riippuen, mutta noi tulee lätkäistyä lähes aina miksauksen ajaksi. VSC-2 vieläpä sillä 90Hz sidechainilla, jotta se reagoi vähemmän alapään jysähtelyihin.

Vähän kutkuttaisi testata Millennia TCL-2. Jos se on oikeasti hyvä, niin voisi ehkä toimia kivasti juurikin masterissa.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Groovi
21.04.2015 17:00:36
flimtrick: Niin no tässähän nimenomaan kysyttiin masterointiplugaria niin ihan relevanttia keskustella niistä ja niiden paremmuudesta. Se masterointiketju on jo tuolla pysyvänä, ei joka keskusteluun tarvi tunkea näsäviisasta tärkeilyä masteroinnin filosofiasta vaikka samaa mieltä sun kanssa oonkin. Kyllä joskus vois keskustella ja fiilistellä ja väitellä/vertailla pelkästään plugareista ilman että aina tarvii joka keskustelu täyttää esittämällä samat argumentit että käyttäkää korvia ja että parhaimmillakaan plugareilla ei tee mitään jos ei tiedä mitä tekee jne.

Tottahan tämä on, taisin syyllistyä kyynisyyteen. Äänestä on kohtalaisen vaikea tuoda argumentit verbaalisesti esille. Joku "soundi" esim. limitterissä on niin vaikea kuvailla sanallisesti, että parhaimmillaan päädytään väittelemään asiasta josta ollaan samaa mieltä.

Kai se on niin, että kaikkeen pitäisi aina liittää mukaan ääninäyte. En keksi miten muuten erilaisia soundeja ja niiden kontekstia voisi tuoda ymmärrettävästi esille. Täällä on kuitenkin porukkaa aivan laidasta laittaan. Se mikä kuulostaa aloittelijan mielestä tosi hyvältä, voi olla kokeneemmalle demo. Silti tällaisella foorumilla kaikkien mielipiteet ovat peräkkäin ja ulkopuolisen on joskus vaikea erottaa mikä on validia juttua ja mikä ei.

Näkökulmani on se, että Ozone on mainio plugari kovaankin settiin. Sillä masteroitua kamaa on pyörinyt maailmalla listaykkösinä vuodesta toiseen. Se todistaa ainakin sen, että kyseinen työkalu ei ole kenellekään este huippuluokan lopputulokseen pääsemiseksi.

Tästä seuraa se, että kun jengi laittaa esille omia masterointiketjujaan, niin olisi aivan välttämätöntä kuulla minkälaista lopputulosta niillä on tehty. Se että oma signaaliketju on "hyvä" tai "paljon parempi kuin ozone" ei yksinkertaisesti kerro lukijalle mitään.
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
saastara
21.04.2015 18:19:22 (muokattu 21.04.2015 18:25:54)
Groovi: Täällä on kuitenkin porukkaa aivan laidasta laittaan. Se mikä kuulostaa aloittelijan mielestä tosi hyvältä, voi olla kokeneemmalle demo. Silti tällaisella foorumilla kaikkien mielipiteet ovat peräkkäin ja ulkopuolisen on joskus vaikea erottaa mikä on validia juttua ja mikä ei.

Tää on musta aika tärkeä pointti, mikä ainakin allekirjoittaneen motivoi tänne näitä raamattuja kirjoittamaan, omien kelojen jäsentelyn lisäksi. Tätä foorumia lukee todella moni, monista eri lähtökohdista. Ja keskusteluja seuraa myös monet jotka ei niihin osallistu.. Ja monilla täällä käyvillä ei ole välineitä käsitellä sitä informaation validiteettia.. Kyllä mä ainakin itse koen, että nuorempana tästä mestasta oli mulle huomaamatta paljon enemmän haittaa kuin hyötyä, mitenkään yrittämättä kuulostaa katkeralta. Ja se johtui siitä, että oli nuori ääliö jolla ei ollut oikein viitekehystä käsitellä sitä infoa. Kun porukka sanoi 'tää on hyvä' tai 'ei noin voi tehdä', eihän sitä osannut oikein itseltään kysyä, että 'miksi?'.

Kai mä yritän itse jotenkin kirjoittaa semmoista tekstiä, mitä mä toivon, että mulla nuorena olisi ollut naamani edessä. Jotain mikä ei olis näyttänyt tietä, vaan olis pistänyt kelaamaan, että mitä ja miksi sitä oikeastaan on jotain tekemässä.. Vaikka tuskin mä olisin nuorena sitä yhtään sen paremmin sisäistänyt. :D

Ymmärrän ja symppaan kyllä Groovin kyynistä purkausta, sillä itse tulee samanlaisiin melkein kaiken aikaa 'sorruttua'. Mutta ehkä Groovi saa multa vähän armopisteitä koska on sen verta skarppi ja huoliteltu kirjoittaja. Vaikken miekkosta sen enempää tunne, tulee teksteihin suhtauduttua vähän isommalla kiinnostuksella kuin normifoorumitekstiä.. Spede, Antti ja Mikael putoaa tähän samaan kategoriaan.

E: Meni vähän ryhmähalin puolelle nyt tämä teksti.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
flimtrick
21.04.2015 18:45:24
Groovi: Tottahan tämä on, taisin syyllistyä kyynisyyteen. Äänestä on kohtalaisen vaikea tuoda argumentit verbaalisesti esille. Joku "soundi" esim. limitterissä on niin vaikea kuvailla sanallisesti, että parhaimmillaan päädytään väittelemään asiasta josta ollaan samaa mieltä.

Kai se on niin, että kaikkeen pitäisi aina liittää mukaan ääninäyte. En keksi miten muuten erilaisia soundeja ja niiden kontekstia voisi tuoda ymmärrettävästi esille. Täällä on kuitenkin porukkaa aivan laidasta laittaan. Se mikä kuulostaa aloittelijan mielestä tosi hyvältä, voi olla kokeneemmalle demo. Silti tällaisella foorumilla kaikkien mielipiteet ovat peräkkäin ja ulkopuolisen on joskus vaikea erottaa mikä on validia juttua ja mikä ei.

Näkökulmani on se, että Ozone on mainio plugari kovaankin settiin. Sillä masteroitua kamaa on pyörinyt maailmalla listaykkösinä vuodesta toiseen. Se todistaa ainakin sen, että kyseinen työkalu ei ole kenellekään este huippuluokan lopputulokseen pääsemiseksi.

Tästä seuraa se, että kun jengi laittaa esille omia masterointiketjujaan, niin olisi aivan välttämätöntä kuulla minkälaista lopputulosta niillä on tehty. Se että oma signaaliketju on "hyvä" tai "paljon parempi kuin ozone" ei yksinkertaisesti kerro lukijalle mitään.

Joo hyviä pointteja. Lähinnä tuosta Ozonesta sanoin siksi että en koe itseäni enää kovinkaan aloittelijaksi mutta jollekin vähemmän aiheeseen perehtyneelle se voi hämätä luulemaan että masterointi on hyvä kun vaan valitsee sieltä jonkun presetin ja homma potkii lujaa. Mutta sitten tarkemmalla korvalla kuunneltuna se on pelkkää kihinää ja liika loudnessia. Olisko sulla joku esimerkki jostain maailmanluokan hitistä jonka tiedät että on masteroitu Ozonella? Kiinnostais tietää, tämäkin on tietty makuasia että mikä maailmanluokan levyn kuulostaa sit hyvältä. Nimittäin moni maailmaluokan levy kuulostaa ihan paskalta ainakin mun mielestä.
Groovi
21.04.2015 20:54:01
saastara: Tätä foorumia lukee todella moni, monista eri lähtökohdista. Ja keskusteluja seuraa myös monet jotka ei niihin osallistu.. Ja monilla täällä käyvillä ei ole välineitä käsitellä sitä informaation validiteettia.. Kyllä mä ainakin itse koen, että nuorempana tästä mestasta oli mulle huomaamatta paljon enemmän haittaa kuin hyötyä, mitenkään yrittämättä kuulostaa katkeralta.

Kai mä yritän itse jotenkin kirjoittaa semmoista tekstiä, mitä mä toivon, että mulla nuorena olisi ollut naamani edessä. Jotain mikä ei olis näyttänyt tietä, vaan olis pistänyt kelaamaan, että mitä ja miksi sitä oikeastaan on jotain tekemässä.. Vaikka tuskin mä olisin nuorena sitä yhtään sen paremmin sisäistänyt. :D

Vaikken miekkosta sen enempää tunne, tulee teksteihin suhtauduttua vähän isommalla kiinnostuksella kuin normifoorumitekstiä.. Spede, Antti ja Mikael putoaa tähän samaan kategoriaan.

E: Meni vähän ryhmähalin puolelle nyt tämä teksti.

Kyllä se juuri näin menee ja kieltämättä olet myös onnistunut tuossa sanomasi muotoilussa.

Aivan samalla tavalla monelle muullekin on muodostunut alitajuinen "lista" henkilöistä joiden kirjoituksilla on keskimääräistä suurempi painoarvo. Sanon tän kuitenkin ketään varsinaisesti dissaamatta tai jalustalle nostamatta. Oma listani pitää sisällään esimerkiksi juuri mainitsemasi henkilöt, sinut mukaan luettuna. Mainittakoon vielä vaikkapa Mikaelin taannoinen kuuloke-vertailu, sillä on varmasti jotain painoarvoa kun seuraavan kerran valitsen kuulokkeita. Vastaavia esimerkkejä voisi keksiä vaikka kuinka paljon.

Jotta ei mennä kokonaan ryhmähalin puolelle (siinäkään ei kyllä ole mitään vikaa, kiitos vertaistuesta), niin mainitaan jotain relevanttiakin. Ozonella on masteroitu kaikkea maan ja taivaan väliltä, klassisesta musasta örinäheviin ja Jay-Z:hin. Lista on oikeasti aika tolkuton, koska eka Ozone tuli markkinoille joskus 2000-luvun alussa. Nelos ja vitos versioiden tulosta lähtien plugari on löytynyt varmasti jokaisesta lafkasta ja sen avulla on käyty pokkaamassa myös Grammy-pystejä.
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
flimtrick
21.04.2015 21:01:37
Groovi: Kyllä se juuri näin menee ja kieltämättä olet myös onnistunut tuossa sanomasi muotoilussa.

Jotta ei mennä kokonaan ryhmähalin puolelle (siinäkään ei kyllä ole mitään vikaa, kiitos vertaistuesta), niin mainitaan jotain relevanttiakin. Ozonella on masteroitu kaikkea maan ja taivaan väliltä, klassisesta musasta örinäheviin ja Jay-Z:hin. Lista on oikeasti aika tolkuton, koska eka Ozone tuli markkinoille joskus 2000-luvun alussa. Nelos ja vitos versioiden tulosta lähtien plugari on löytynyt varmasti jokaisesta lafkasta ja sen avulla on käyty pokkaamassa myös Grammy-pystejä.

Joo ehkä on Ozonea tai jotain yhtä sen moduulia käytetty masteroinnissa mutta uskalla väittää että jotain Jay-Z:n levyä ei varmasti ole masteroitu pelkällä Ozonella.
Tukkajumala93
19.01.2016 21:09:03
Vanha aihe, mutta olis yks kyssäri tähän liityen.
Omiin biiseihin on ollu tapana tehä snadi masterointi Pro Toolsilla käyttäen sen Maxim-plugaria https://www.avid.com/US/products/maxim Osaisko joku sanoa, onko olemassa mitään samankaltaista VST plugaria? Joku millä sais kätevästi tehtyä viimisen silauksen koko biisiin ja säädetyä äänentason jne. Pitäsi saada nimittäin ton kaltainen Cubaseen käyvä plugari. Onko semmosta?

En ole pro, joten mitkään kalliit ja hienot vehkeet ei kiinnosta. Ilmaset kelpais parhaiten, halvat saattaa myös käydä.
Mikael
19.01.2016 23:30:36 (muokattu 19.01.2016 23:33:52)

eiku... meinasin ehdottaa Masseyn L2007:aa mut sitäpä ei saakaan VST:nä.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Danko
20.01.2016 00:05:38

"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
anapena
20.01.2016 00:16:23 (muokattu 20.01.2016 00:18:02)
Tukkajumala93: Vanha aihe, mutta olis yks kyssäri tähän liityen.
Omiin biiseihin on ollu tapana tehä snadi masterointi Pro Toolsilla käyttäen sen Maxim-plugaria https://www.avid.com/US/products/maxim Osaisko joku sanoa, onko olemassa mitään samankaltaista VST plugaria? Joku millä sais kätevästi tehtyä viimisen silauksen koko biisiin ja säädetyä äänentason jne. Pitäsi saada nimittäin ton kaltainen Cubaseen käyvä plugari. Onko semmosta?

En ole pro, joten mitkään kalliit ja hienot vehkeet ei kiinnosta. Ilmaset kelpais parhaiten, halvat saattaa myös käydä.

Ilmasista löysin ekaks tämän:
https://www.meldaproduction.com/plugins/product.php?id=MLimiter
En ole kokeillut.
Ja tämä:
http://www.acoustica.com/plugins/vst-directx.htm
Voi olla liian vanha asentuakseen.

Jos sulla on parisataa, niin Izotopen Ozone. Sitä ilman mun olisi hankala enää elää:)

OSX-hemmo voisi harkita Motun Masterworksia, tämän yleispaketin saa halavalla Soundtoolsin löytönurkasta...mutta siis vain Mac/Apple. Tätä pakettia on itsellä ikävä Digital Performerista.

Tuolla on vielä suota tarjolla:
http://www.vst4free.com/index.php?plug-ins=Mastering/Strip

Eikö Cubasen omissa valikoimissa ole limitteriä?
Istu ja pala!
Generalissimo
20.01.2016 00:49:13
Tukkajumala93: Vanha aihe, mutta olis yks kyssäri tähän liityen.

https://vladgsound.wordpress.com/plugins/limiter6/

https://vladgsound.wordpress.com/plugins/nova67p/

Noilla pitäis pärjätä.
saastara
20.01.2016 11:18:26 (muokattu 20.01.2016 12:00:15)
Generalissimo: https://vladgsound.wordpress.com/plugins/limiter6/

https://vladgsound.wordpress.com/plugins/nova67p/

Noilla pitäis pärjätä.

Näistä mäkin lähtisin liikkeelle. Tosta Novasta on olemassa myös uudempi TDR Labsin kanssa kehitetty versio. Päälle vielä saman lafkan SlickEq ja Kotelnikov-kompura, niin alkaa olla aika harvassa skenaariot joissa täytyy nostaa kalujen puolesta kädet pystyyn. Ja aika vähissä on myös kaupalliset plugariratkaisut jotka soundaa paremmalta.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Tukkajumala93
20.01.2016 14:39:20
Kiitoksia ehdotuksista, paljon varteenotettavia vaihtoehtoja. Täytyy ruveta latailemaan ja testailemaan.

Kyllähän tuossa Cubasessa omakin limitteri löytyy, mutta aattelin että on myös hyvä testata muita ja kuulostella mikä miellyttää eniten.
hape
21.01.2016 07:48:00

Muistaakseni TLs Pocket Limiter oli aika jee ilmainen VST-limitteri: http://www.kvraudio.com/product/tls_pocket_limiter_by_tbt
http://www.thespyro.com
Timo JM
29.01.2016 20:54:52 (muokattu 29.01.2016 20:57:29)

Antti1: Mä teen vähän jotain puolivälistä. Laitan aina nykyään heti miksauksen alussa masterkanavaan tietynlaisen signaaliketjun, jossa on pari mietoa kompuraa, ehkä hyvin kevyt eq ja limitteri. Se on usein aika vakiokamaa mulla ja miksaan sitä vasten alusta loppuun. Sit juuri ennen bouncea/renderiä mä nappaan koko masterkanavan tyhjäksi ja ulostan tiedoston ilman mitään masterissa olevaa rompetta.

Mulla on myös tapana pitää jotain limitteriä/maximizeria miksauksessa, jonka sitten otan pois renderöinnissä. Muuten menee balanssit persiilleen masterointilyttäyksessä.

Kumma, ettei kukaan sanonut käyttävänsä T-RackS:ia. Itse käytän pelkästään sitä masteroinnissa. Toki teettäisin sen vaiheen mielummin jollain toisella, jos olisi varaa.

Wavesin L- sarja ei saa mua innostumaan. Ei niillä voi lytätä kuin pari db:tä, jonka jälkeen alkaa siristä.
saastara
30.01.2016 13:07:26 (muokattu 30.01.2016 13:09:43)
Timo JM: Mulla on myös tapana pitää jotain limitteriä/maximizeria miksauksessa, jonka sitten otan pois renderöinnissä. Muuten menee balanssit persiilleen masterointilyttäyksessä.

Tää on kyllä jotain mitä mä en ole oikeastaan koskaan ymmärtänyt tai harrastanut.. Mutta varmaan siinä on joku pointti kun niin monet sitä harrastaa. Musta toi 'menee balanssit perseelleen masteroinnissa muuten' on aina tuntunut joltain nettimeemiltä tmv kahvihuoneviisaudelta.

En tiedä teenkö jotain helvetin väärin vai helvetin oikein mutta mun miksaukset ei melkein ikinä muutu masterointiin mennessä.. Tottakai niihin tulee ja lähtee kaikkea sitä kivaa mitä masterointi tuo ja vie.. Mutta, että balanssit tai että soitinten dynaamiset suhteet muuttuisi jotenkin dramaattisesti..? Nöyp. Mä tosin touhuan lähes aina melko prosessoitua masteria vasten, ja myös pidän sen ilman muuta päällä rendatessa, joten ehkä vaikuttaa tässä myös.

Itse oon jotenkin nähnyt sen asian aina niin, että jos siellä masteroinnissa jotain kovin dramaattista muutosta tulee siihen miksaukseen, niin silloin on joko miksaaja tai masteroija kämmännyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)